Hur hanterar ni "touchfinger" och andra datorrelaterade problem?

Permalänk
Medlem

Har en egen designat bord där jag kan sitta med bägge armarna direkt vilandes på bordet.
Kör med 70cc från golvet å har ca 60cm till datorskärmarna.
Har 3 snabb lägen på alla skärmarna för att växla ljus beroende tid på dagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pukko:

Är det vanligt mer darrningar när man har musarm? Enda sen jag fick ont så ser det ut som att mina händer vibrerar, inga stora skakningar men små och snabba.

Det är ju tecken på överansträngning, du borde träna axlar och underarmarna för att få bort skakningarna. Om de inte är genetiska vill säga, vissa skakar oavsett, en kompis darrar så det nästan ser ut som om han har parkinson Och han är vältränad

Permalänk

Bästa tipset jag kan ge, lär er göra good mornings, sätt i system att göra dessa under era sessioner, gör att man kan böja på sig utan att få ryggskott!

Permalänk
Medlem

Jag har några saker jag försöker hålla mig till.
Sitta ordentligt i en ordentlig kontorsstol (jag har en Kinnarps 9000).
Sitta med armarna ordentligt.

Dold text

Efter man suttit en stund, efter lite arbete eller mellan varje game vad man än håller på med så är det bra att sträcka på sig och röra på handleden speciellt.

Dold text

Jag brukade ha pissont i nacken innan jag fick en stol med nackstöd, hade ryckningar och annat konstigt i musklerna kring där. Har även haft lite värk i handleden vilket delvis har lösts med övningar och gymmande. Något annat viktigt är också ha armstöd som armarna kan luta på för att avlasta axlarna.

Permalänk
Medlem

Haha ja jag har detta problem med med "slitna" fingertoppar jag hatar verkligen touchpads, och då jag håller på med bärbara datorer mycket servar och lagar samt installerar. så blir jag rätt less på att sitta framför alla bärbara lol inte helt omöjligt att jag håller på med flera samtidigt, och då kör jag hellre via remote desktop mot varje maskin.

Byggde ett eget datorbord i massiv ek 2013 och då tänkte jag till på att bygga det ergonomiskt, har säkert 50cm in från bordsskivan så jag belastar jag inte handlederna alls. och jag kan sitta vid datorn över 12h lol

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av musarm är att man får det när man har för låg känslighet på musen. Får ni musarm, höj känsligheten till så mycket det bara går, lyft inte armen, vila hela underarmen på underlaget med rak arm.

För ögonen, gå ifrån datorn en liten stund, titta ut genom ett fönster och fäst blicken på saker långt borta.

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men har även jag lidit av diverse liknande problem.

Angående musarm så rekommenderar jag min egen lösning. Använd bara mus när precision krävs, i övrigt för surf/jobb etc använd en trackball! Då är handleden still och tummen får jobba lite istället. (Variation är nyckeln.)

Om ni likt mig även drabbats av karpaltunnelproblem (handled/"trötta fingrar"), så tänk på att inte använda ett tangentbord som kräver för stor "actuation force". Det är verkligen värt att satsa lite kulor på rätt brytare t ex. Cherry MX Red blev den perfekta räddningen i mitt fall!

Permalänk
Inaktiv

- sitt aldrig längre än 15 min, mätbart försämrade blodfetter

- fokusera ögat på punkt längre än 5m bort regelbundet

- träna minst 3ggr vecka

Grundtesen är variation. Man sitter inte stilla i en timme, det är galenskap.

Skrivet av Sturenorth:

Bästa tipset jag kan ge, lär er göra good mornings

Horribel övning för nästan alla (speciellt om man redan har dålig rörlighet, vilket... typ alla har). Deadlifts är x100 bättre.

Skrivet av Tomika:

Ergonomi är A och O. Att sitta ordentligt och att använda hjälpmedel

Nä, ergonomi är överskattat. Du kan sitta som en påse nötter och chilla, så länge du VARIERAR och inte sitter längre än 15 min, stretchar, "mina gympa" på kontoret osv. Det är det statiska som är onaturligt för kroppen (detta inkluderar "ergonomiska ställningar").

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Har du sökt hjälp så att du inte har några andra problem som ger de symptom du beskriver?
Hade en del reumatiska besvär i 10-15 års åldern, bara i knäna men många kan känna av händer först. Slapp det med ändrad kost men går inte in närmare då det är en öm punkt för många.

Hade även ont i hälen ett tag för ett par år sedan, varje morgon vaknade jag med sjuk smärta i högerhälen när det var som värst en morgon var jag nästan tvungen att krypa över sovrumsgolvet för att stänga av väckarklockan. Visade sig att det var en i ländryggen som påverkades en halvtimme hos en naprapat så släppte 80% ett par dagar senare och lite stretching så var det i princip borta.

Testat använda ringfingret på touchpaden istället?

Permalänk
Medlem

arbetat framför dator i ca 18år, har inte haft några stora bekymmer förrän nu. Började nog ungefär samtidigt som det blev mer och mer fjärrsupport för min del istället för att vara ute hos användarna på plats. Haft nåt år med spänningar i högra sidan av skuldran, sedan har det krupit upp i nacken, fått lockkänsla för örat och tinnitus. Nu sista halvåret har det varit fruktansvärt, spänningar i nacke, skuldra, kappmuskeln och domningar i armen, yrsel, en tid var jag så slut i nacken att man fick i princip hålla i huvudet. Var som en kronisk nackspärr. Gick till sjukgymnast och fick övningar att göra men de har inte hjälpt särskilt mkt, däremot så började jag göra sk mckenzie övningar sista tre veckorna och de har hjälpt mer än 6mån sjukgymnastövningar och jag har fått tillbaka stor del av rörligheten och smärtan har avtagit. Det blir dock ömt och man blir trött när man glömt av sig och satt sig i dålig position pga att man för en stund var smärtfri så man blir påmind när man gör fel. Men i princip stretchning av nacken och varierad arbetsställning har gjort mycket. Nu har jag istället överansträngt mig med övningar så är slut i musklerna men inte alls så ont som för en månad sedan.

Identifierat några fel man gör,
Dåligt med vardagsmotion
dålig stol på jobbet IKEA MAGNUS kan verkligen inte rekommendera den,
bärbar dator är rena döden för nacken då datorn hamnar för lågt med skärmen
För långa pass framför datorn utan vila, knappt man tagit rast
inte växlat mellan att stå/sitta, variera mellan stående/sittande en gång i halvtimmen minst
inte tagit en paus och gått ifrån datorn

Var ledig under julen i ett par veckor och alla problem försvann så får jag inte till det nu med motion/träning, övningar osv så får jag överväga en annan karriär. Så vill ni fortsätta arbeta med er hobby hela livet så ta hand om kroppen, tänk på ergonomi, motion och vila. Ska man arbeta heldagar framför en dator så lär man nästan vara elitidrottare på fritiden för att kompensera stillasittandet och datorarbete är nog tom sämre än att röka om man inte rör på sig. Ta hand om er.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora besvär med ryggen, troligen pågrund utav suttit still för mycket vid datorn.
Låg jag stilla mer en ett par timmar så fick jag ont i ländryggen, så varje natt fick jag 1-2 två gånger gå upp, röra på mig, ta en alvedon och kanske efter en halvtimme kanske jag kunde jag gå och lägga mig.

Jag bytte säng, provade olika liggställningar, övningar, med mera.. men inget värkade fungera.
Sen började jag styrke träning, framförallt basövningar som marklyft, knäböj, militärpress, osv.. Sen försvann alla besvär för min del.

säger inte att det kanske inte funkar för alla att träna bort sina besvär, men för mig gjorde det i alla fall. så nu tränar jag 3-5 timmar i veckan och gjort det i 2 år och nu känns det mer som ett nöje än ett måste.

Permalänk
Medlem

Har dåliga axlar efter ha arbetat i en lödkarusell där hade men ingen stöd för armarna.
Har lärt mig att arbeta med axlarna hängande
fel som många gör är att dra upp axlarna och där får spänningsvärk
sen har jag en bra stol med ryggstöd pausar ofta och rör på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

arbetat framför dator i ca 18år, har inte haft några stora bekymmer förrän nu. Började nog ungefär samtidigt som det blev mer och mer fjärrsupport för min del istället för att vara ute hos användarna på plats. Haft nåt år med spänningar i högra sidan av skuldran, sedan har det krupit upp i nacken, fått lockkänsla för örat och tinnitus. Nu sista halvåret har det varit fruktansvärt, spänningar i nacke, skuldra, kappmuskeln och domningar i armen, yrsel, en tid var jag så slut i nacken att man fick i princip hålla i huvudet. Var som en kronisk nackspärr. Gick till sjukgymnast och fick övningar att göra men de har inte hjälpt särskilt mkt, däremot så började jag göra sk mckenzie övningar sista tre veckorna och de har hjälpt mer än 6mån sjukgymnastövningar och jag har fått tillbaka stor del av rörligheten och smärtan har avtagit. Det blir dock ömt och man blir trött när man glömt av sig och satt sig i dålig position pga att man för en stund var smärtfri så man blir påmind när man gör fel. Men i princip stretchning av nacken och varierad arbetsställning har gjort mycket. Nu har jag istället överansträngt mig med övningar så är slut i musklerna men inte alls så ont som för en månad sedan.

Identifierat några fel man gör,
Dåligt med vardagsmotion
dålig stol på jobbet IKEA MAGNUS kan verkligen inte rekommendera den,
bärbar dator är rena döden för nacken då datorn hamnar för lågt med skärmen
För långa pass framför datorn utan vila, knappt man tagit rast
inte växlat mellan att stå/sitta, variera mellan stående/sittande en gång i halvtimmen minst
inte tagit en paus och gått ifrån datorn

Var ledig under julen i ett par veckor och alla problem försvann så får jag inte till det nu med motion/träning, övningar osv så får jag överväga en annan karriär. Så vill ni fortsätta arbeta med er hobby hela livet så ta hand om kroppen, tänk på ergonomi, motion och vila. Ska man arbeta heldagar framför en dator så lär man nästan vara elitidrottare på fritiden för att kompensera stillasittandet och datorarbete är nog tom sämre än att röka om man inte rör på sig. Ta hand om er.

Om du har ett sittande arbete ingår det i arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla bra stol och skrivbord. Även om variation och rörelse är det viktigaste, så är utrustningen viktig. Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön är mycket stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Kort historia för att förklara var mina problem kommer ifrån:

Jag har nu studerat i fyra års tid. Jag studerar mot civilingenjör datateknik vilket gör att jag sitter oerhört mycket vid min dator. Utanför detta arbetar jag - även detta mot en dator. Jag är, och har varit, engagerad inom studentlivet och allt arbete inom detta sker också via dator. Värt att nämna är att allt ovanstående sker mot en bärbar dator. Jag är alltså väldigt sällan kopplat mot station med extra skärm/mus/tangentbord.

Efter flera år av detta har det nu börjat ta ut sin rätt. Saker som musarm och dylikt har jag kunnat hålla i shack genom att göra övningar och annat och jag har inga som helst känningar i armbåge/arm. Vad jag dock har börjat känna av är mina fingrar. Speciellt pekfingret på högerhanden eftersom att det är det fingret jag använder på touchplattan när jag sitter vid datorn.

Vad gör ni för att slippa ha ont?

Innan ni skriver; "Sluta så sitta så mycket vid datorn" så kan jag säga på en gång att fram tills dess att jag är klar med studierna så är det såhär det är. Jag kan inte ta bort datorn på ett vettigt sett ur mitt workflow.

Hur gör ni andra som arbetar mycket med datorer för att slippa få ont? Jag har köpt "Handgrips" som jag kontinuerligt tränar med, detta har dock inte gjort någon större skillnad. Att koppla in en mus till datorn hjälper inte heller eftersom att jag använder pekfingret för att klicka på den med. Jag har fastnat i ett sorts moment 22. Även när jag skriver med penna, vilket jag en stor del av dagen också gör i och med att jag räknar mycket matte, så greppar jag den mellan pekfinger och tumme. Att sitta i 5 timmar utan paus, (tentor är 5 timmar långa), har blivit svårare och svårare.

Finns det några övningar ni gör för att slippa få ont? Har ni någon bra mus ni använder för att underlätta för fingrarna? Hur hanterat man antalet timmar vid en dator utan att få långtgående konsekvenser?

Jag tror det här med hälsan är skitviktigt för att man ska klara sig bra genom kommande arbetsliv och alla tips uppskattas här. Man vill inte sitta som 25 åring och inte kunna röra en dator för att man har slitit ut händerna.

//Pontus

Om du har problem med fingrar och händer är arbetsterapeuter specialiserade på det. De kan både övningar och har olika typer av hjälpmedel. Jag har skadat en del fingrar genom idrott och fick rekommendationen av fysioterapeut att kontakta arbetsterapeut och resultatet blev bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ju mer stilla du sitter eller står desto mer får du kompensera. Minst 1 timme träning varje dag uppdelat på två pass är det som gäller. Helst mer. Du måste träna hela kroppen på ett sätt där varje muskelgrupp stressas minst 2 ggr i veckan helst på ett varierat sätt över tid. Man vill bygga rörlighet och funktion och då finns det bara ett sätt. Hur det utförs är beroende på kapacitet och dina mål. Några rehabträningar kommer inte att hjälpa på sikt. Glöm ej att jobba rätt och ergonomin är viktig. Tror du vet vad som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag spelade som mest fick jag ont i händerna, lederna, nacken och armarna.

Då jag var hooked på gaming testade jag mig fram och Hittade ett sätt att kunna spela 24h utan besvär.

En platta eller bok i knät. Där har jag musen och keyboarden. Låter kanske konstigt? Men det du vill uppnå är att ha armarna så nära kroppen som möjligt. Handen ska vila mot musen så att det är en lutning ner med någon få grad. Redan när handen är rak kan du få besvär, ännu värre om musen är högre än handen.
Och kunna låta axlarna hänga utan att de spänner sig.
Det är den ultimata gamingställningen.

Tog inte långtid innan alla mina besvär försvann.
Skärmen ska också vara i rätt höjd. Mitten ska vara snett nerått. Några grader neråt. Du vill inte titta rakt eller lite upp. Då dödar du din nacke.

Slitage uppkommer när du sitter med armarna från kroppen.
Styrketräningen hjälpte också enormt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorer som hobby sedan min första C64 på 80-talet, och jobbat aktivt med datorer sedan 94.
Det är inte ovanligt att jag har 16 timmar om dagen framför en dator sedan dess. Jag har aldrig haft problem, trots att jag sitter nersjunken som en ostbåge.
Jag tror att det som räddar mig är att jag alltid vilar armbågarna på stöden på stolen, och handlederna på bordet eller handledskuddar, så jag inte klämmer medianusnerven. Dessutom har jag musten ställd på väldigt hög känslighet för att minska rörelserna.

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd för swec pushade på framsidan. Nu har jag inte läst alla inlägg, så det är säkert redan nämnt, men jag brukar stå och jobba lite nån timme här o där. För mig känns det skönt iaf.

Permalänk
Medlem

Underhållsträning är väl vad jag kört i alla år och inte fått några problem trots sinnessjukt mycket datortid.
Några armhäv/situps/rygglyft här och där håller kroppen i trim, går att göra vart somhellst och tar inte mer än nån minut åt gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade smärta i fingrarna och handleden. Skaffade ett vertikalt delat tangentbord för handleden. Använder en trackball i vänster hand för att avlasta fingrarna i den högra handen.

Ergonomiska pekdon som Rollermouse verkar vara ganska vanliga på vissa arbetsplatser.

Permalänk
Medlem

Jag sitter tyvärr nästan bara framför datorn i och med att jag har ett kontorsjobb, spelar spel och har andra hobbies som involverar datorer. Det jag brukar göra är att stretcha fingrar och axlar ungefär en gång i timmen för att undvika att jag blir stel/får ont. När jag är hemma så brukar jag sätta en kudde mellan ryggen och ryggstödet. Annars gör jag inte så mycket annat än att allmänt tänka på hållning och ergonomi. Det jag funderar på att göra är att köpa en ordentlig kontorsstol som är tänkt för 24-timmars sittande, den "gamingstol" jag har nu är helt enkelt katastrofal för allt vad hållning och komfort heter.

Permalänk
Medlem

Jag tror generellt att variation är bra. Växla mellan touchpad och mus. Växla mellan att använda höger och vänster hand. Man lär sig förvånansvärt fort att använda "fel" hand.
Jag fick problem med musarm för ett år sedan. Ett tag kunde jag knappt använda högerhanden till någonting alls. Men efter ett halvår där jag växlade mellan att köra musen med vänster hand och att använda ritplatta så blev jag helt bra igen. Nu kör jag på som vanligt igen men plockar fram ritplattan när jag jobbar med 3d/bilder där man sitter väldigt mycket med musen.

Mikropauser är också bra. Kanske Pomodoro tekniken kan vara något att testa? Man blir effektivare och får pauserna på köpet

För resten av kroppen så tycker jag att ashtanga yoga ger fantastiska resultat när det gäller att hålla rygg och axlar i skick.

Permalänk
Medlem

Jag försöker sitta på ett avslappnat vis, så att armarna/handlederna har något att vila på och inte behöver överansträngas. Tex del av bordet eller armstödet på stolen.
Jag försöker även byta sittposition med jämna mellanrum efter råd från en ergonom.

På arbetet erbjuds vi bland annat möss som går att tippa upp på högkant och olika mousetrapper liknande saker som flyttar musfunktionen under tangentbordet. Samt extra stöd för armarna, utöver bra stolar.

Men min upplevelse är att man behöver prova sig fram här, distansköplagen är ett tips om sakerna inte finns i en butik i närheten.

Upplever du ofta smärta gå till vården och red ut varför. En kollega gick med handledsont länge och det resulterade operationer av båda handlederna, totalt 1års återhämtning. Det är synd att låta det gå så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stående skrivbord 75% av tiden framför PC. ja, jag spelar stående också.
Evoluent Vertical mouse 4 som jag spelar allt utom FPS med. Efter att jag gick över till den för en del år sedan så har jag inte tendenser till musarm längre. Går fint efter att man anpassat sig.
Har 3 pekdon faktiskt, en MX518 och en trackball i tillägg. Jag brukar arbeta med vanlig mus med vänster hand och skiftar mellan händerna men kan inte spela med vänster.

Permalänk
Medlem

Jag gör absolut ingenting för att underlätta, nästan så jag gör alla fel. Sitter som en hösäck, tagit bort armstöden från stolan, normalt glömmer jag bort tiden och sitter långa perioder utan att ens ställa mig upp, har låg sens på musen så jag rör den mycket. Kan också halvligga i soffan i 5-6 timmar och jobba på laptopen utan extern mus. Enda jag någonsin haft problem med är en faktisk skada på en disk i ryggraden, men den har jag problem med oavsett vad jag gör om jag inte tränar ryggen tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Tränar på gym 3ggr i veckan och det verkar fungera att hålla utslitningarna någorlunda borta för det mesta. För ett par år sedan var det riktigt illa i underarmar och rygg och axlar.

Permalänk
Medlem

Någon annan som får ont i bröstet av att sitta för mycket framför datorn?
När det börjar bli obehagligt brukar jag dra bak axlarna tills det knäpper till i bröstet. Sen kan det kännas bra i någon timme innan jag känner av det igen.

Permalänk
Medlem

Har en bra, riktig kontorsstol, inte någon "gamingstol" som bara skyddar mot laterala krafter. Jag räknar nämligen inte med att bli påkörd när jag sitter framför datorn. Har även skärmen på en arm så den går att justera i alla riktningar. Så både skärmen och stolen går att justera tills allt känns "perfekt".

Sen har jag nog haft tur också. Är snart 35 och har nästan aldrig haft några problem trots att jag spenderat mycket tid framför datorn genom åren. Kan även bero på att jag idrottade mycket (friidrott och simning) när jag var yngre. Även om jag lagt på mig några kilon sedan dess så känns fortfarande kroppen hyfsat i trim. Tar även paus varje timme, samt promenerar och cyklar mycket.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt problem för mig är att ryggen bråkar med mig.
För att inte allt ska gå helt åt fanders så stretchar jag en hel del. Mycket baksida och framsida lår och bakdel.
Utöver detta så försöker jag att stå mycket framför datorn, vilket ser rätt kul ut efter som att jag är 205 lång och mina kollegor är 160. Detta resulterar i att de knappt ser mitt arbetsbord. Fördel med detta är att man får ha sitt godis ifred från alla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det viktiga för mig är att ha stöd för mina armbågar. Har aldrig haft några problem hemma där jag sitter i hörnan av ett hörn-skrivbord vilket gör att båda mina armbågar kan ligga på bordet. På jobb har jag bitvis haft raka skrivbord där jag inte kunnat ha stöd för armbågarna och då har jag börjat få musarm efter några månader och varit tvungen att sluta använda musen eller använda vänster-handen för musen.