Permalänk

Köpråd 32" 1440p

Tjenare!

Har länge varit sugen på en ny skärm och nu när de närmar sig födelsedag tänkte jag unna mig de!
Sitter idag med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860 som köptes straxt efter den kom ut. Har kikat runt på skärmar i 5000-6000 kr klassen och fastnat för antingen Asus XG32VQ eller Acer XZ321QU. Har svårt att bestämma mig då åsikter om dessa skärmar verkar vara lite spridda. Är lite fundersam kring responstiden samt ghosting, de är något jag helst vill slippa så mycket som möjligt. Kan de va så att de skiljer från skärm till skärm?

Är ute efter en allt i allo skärm, ska funka lika bra till spel som till vanligt slöande vid datorn. När det kommer till spel har jag alltid prioriterat flyt framför kvalité, ställer alltid ner ögongodiset så att jag når runt 100fps. Spelas mest WoW just nu och jag har fått uppfattningen om att jag kommer klara av att driva de i 1440p ganska hyfsat med den setupen jag har idag.

i5 6600k OC@4.6GHz
16GB 2400MHz
Sapphire Radeon R9 390 Nitro

Gör jag helt fel när jag snöar in mig på dessa skärmar? Är det ett alldeles för stort kliv från 24" till 32", ska man satsa på en "finare" 27" i samma prisklass istället?

Tack på förhand!

Länkar till skärmarna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4552904
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4766024

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mackemarcust:

Tjenare!

Har länge varit sugen på en ny skärm och nu när de närmar sig födelsedag tänkte jag unna mig de!
Sitter idag med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860 som köptes straxt efter den kom ut. Har kikat runt på skärmar i 5000-6000 kr klassen och fastnat för antingen Asus XG32VQ eller Acer XZ321QU. Har svårt att bestämma mig då åsikter om dessa skärmar verkar vara lite spridda. Är lite fundersam kring responstiden samt ghosting, de är något jag helst vill slippa så mycket som möjligt. Kan de va så att de skiljer från skärm till skärm?

Är ute efter en allt i allo skärm, ska funka lika bra till spel som till vanligt slöande vid datorn. När det kommer till spel har jag alltid prioriterat flyt framför kvalité, ställer alltid ner ögongodiset så att jag når runt 100fps. Spelas mest WoW just nu och jag har fått uppfattningen om att jag kommer klara av att driva de i 1440p ganska hyfsat med den setupen jag har idag.

i5 6600k OC@4.6GHz
16GB 2400MHz
Sapphire Radeon R9 390 Nitro

Gör jag helt fel när jag snöar in mig på dessa skärmar? Är det ett alldeles för stort kliv från 24" till 32", ska man satsa på en "finare" 27" i samma prisklass istället?

Tack på förhand!

Länkar till skärmarna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4552904
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4766024

Strix hade jag va nöjd med den.
Du kommer ej slippa ghosting på VA så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@mackemarcust: Jag valde LG 32GK850 av två anledningar.

Jag ville verkligen inte ha en curved panel på den storleken. Jag tittade på de skärmar du länkat till och jag tyckte det vart knas för min del. På en ultrawide så kan det funka men på 16:9 så tyckte jag det vart fel.

Jag har nu haft min skärm sen innan jul och jag är supernöjd på alla sätt och vis. Har kalibrerat den och färgerna är riktigt grymma och svärtan perfekt. Jag har inte märkt av några problem med ghosting och med problem så är det inte så pass märkbart för mig som inte spelar CS och den typen av spel competitive.

Permalänk

@tvelander Vet att man inte kan komma ifrån ghosting på en VA panel men kan de va skillnad på skärm och skärm? Alltså kan man ha tur och få ett exemplar med minimalt ghosting eller är de mer eller mindre kört?

@PsyCor Tyvärr är de strax över min budget just nu, men kanske värt att spara lite extra för den? Ang. curved så har jag fått uppfattningen om tvärt om, att när skärmen blir såpass bred (mot vad jag är van med) så kan de va ganska gött.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från @PsyCor så lämnade jag tillbaka min LG 32GK850 just för att jag hade så vansinniga eftersläpningar att jag ibland såg tydligt dubbelt. Detta i långsamma spel som PUBG. Dock var freesync aktiverat, vet inte om det gjorde skillnad. Dock vill man ju kunna använda adaptiv sync om man köper en skärm med det.

Jag blev såpass avskräckt för VA att jag inte testade någon mer sådan panel utan höll mig till IPS/TN.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Till skillnad från @PsyCor så lämnade jag tillbaka min LG 32GK850 just för att jag hade så vansinniga eftersläpningar att jag ibland såg tydligt dubbelt. Detta i långsamma spel som PUBG. Dock var freesync aktiverat, vet inte om det gjorde skillnad. Dock vill man ju kunna använda adaptiv sync om man köper en skärm med det.

Jag blev såpass avskräckt för VA att jag inte testade någon mer sådan panel utan höll mig till IPS/TN.

Använder g-sync och har aldrig märkt av några problem. Två polare köpte samma efter att ha testa min till och med

Men du kan ju förstås ha fått ett måndagsex vilket ju såklart suger men skulle inte tro att det är något som är stort då jag aldrig hört om det problemet och läste alla recensioner som fanns och forum om den innan jag vågade lägga så mycket pengar

Permalänk

Måste varit måndagsex. LG-skärmen har ju fått bra betyg med minimal ghosting bl.a.

Skrivet av mackemarcust:

Tyvärr är de strax över min budget just nu

https://www.inet.se/produkt/x113796/lg-32-32gk850f-qhd-va-144... Freesync-version betydligt billigare. Denna är begagnad finns ny också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Måste varit måndagsex. LG-skärmen har ju fått bra betyg med minimal ghosting bl.a.

https://www.inet.se/produkt/x113796/lg-32-32gk850f-qhd-va-144... Freesync-version betydligt billigare. Denna är begagnad finns ny också.

Det där är förmodligen min som jag skickade tillbaka så om ni nu tror att det är ett måndagsex är det inget att köpa

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det där är förmodligen min som jag skickade tillbaka så om ni nu tror att det är ett måndagsex är det inget att köpa

Ah missade att du hade freesync varianten. Den har jag inte hört något om ifall den har strulat. G-sync varianten ska vara grym i varje fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Ah missade att du hade freesync varianten. Den har jag inte hört något om ifall den har strulat. G-sync varianten ska vara grym i varje fall

Ja det är ju det som verkar vara problemet. Freesync är ett mög. I min jakt på skärmar har jag testat tre freesync-skärmar och minst lika många G-sync. Sistnämnda fungerar alltid konsekvent. Orsakar inga problem. Med freesync-varianterna har det varit flimmer och eftersläpningar. Tyvärr. En av skärmarna jag testade var Svive Ceti och den kändes riktigt bra. Det var OK betraktningsvinklar för TN, OK behagliga färger, inget irriterande antireflexfilter och spelen flöt på skitbra med freesync påslaget...men så flimmrade det. Hela tiden. Gick liksom inte att bortse från. Surt är det, jag vågar inte riktigt lita på Freesync än.

Ser dock nu, för att åtminstone vara lite ontopic, att Netonnet har fått in AOC cq32g1 nu. 4000kr för 1440p VA, 144hz och freesync.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Jag funderar faktiskt på att trotsa mina erfarenheter och testa en eftersom netonnet har såpass bra returvillkor.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja det är ju det som verkar vara problemet. Freesync är ett mög. I min jakt på skärmar har jag testat tre freesync-skärmar och minst lika många G-sync. Sistnämnda fungerar alltid konsekvent. Orsakar inga problem. Med freesync-varianterna har det varit flimmer och eftersläpningar. Tyvärr. En av skärmarna jag testade var Svive Ceti och den kändes riktigt bra. Det var OK betraktningsvinklar för TN, OK behagliga färger, inget irriterande antireflexfilter och spelen flöt på skitbra med freesync påslaget...men så flimmrade det. Hela tiden. Gick liksom inte att bortse från. Surt är det, jag vågar inte riktigt lita på Freesync än.

Ser dock nu, för att åtminstone vara lite ontopic, att Netonnet har fått in AOC cq32g1 nu. 4000kr för 1440p VA, 144hz och freesync.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Jag funderar faktiskt på att trotsa mina erfarenheter och testa en eftersom netonnet har såpass bra returvillkor.

Även om nVidia öppnade upp för användning av Freesync med nVidia kort så sas det ju också att problematik kan finnas. Och det kanske är detta du drabbats av med dina Freesync skärmar och speciellt då du säger att G-sync funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Även om nVidia öppnade upp för användning av Freesync med nVidia kort så sas det ju också att problematik kan finnas. Och det kanske är detta du drabbats av med dina Freesync skärmar och speciellt då du säger att G-sync funkat.

Absolut, men det verkar ju inte som att det är speciellt mycket bättre på AMD-sidan om läser runt lite. Nåja. Jag är ganska nöjd med min nuvarande, men den har en irriterande antireflexcoating som jag gärna sluppit.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja det är ju det som verkar vara problemet. Freesync är ett mög. I min jakt på skärmar har jag testat tre freesync-skärmar och minst lika många G-sync. Sistnämnda fungerar alltid konsekvent. Orsakar inga problem. Med freesync-varianterna har det varit flimmer och eftersläpningar. Tyvärr. En av skärmarna jag testade var Svive Ceti och den kändes riktigt bra. Det var OK betraktningsvinklar för TN, OK behagliga färger, inget irriterande antireflexfilter och spelen flöt på skitbra med freesync påslaget...men så flimmrade det. Hela tiden. Gick liksom inte att bortse från. Surt är det, jag vågar inte riktigt lita på Freesync än.

Ser dock nu, för att åtminstone vara lite ontopic, att Netonnet har fått in AOC cq32g1 nu. 4000kr för 1440p VA, 144hz och freesync.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Jag funderar faktiskt på att trotsa mina erfarenheter och testa en eftersom netonnet har såpass bra returvillkor.

Uppdatera om du köper den. Är också intresserad 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011038695/c32hg70qqu-curve...
Denna har jag. Skitnöjd. Ingen ghosting vad jag kan se.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja det är ju det som verkar vara problemet. Freesync är ett mög. I min jakt på skärmar har jag testat tre freesync-skärmar och minst lika många G-sync. Sistnämnda fungerar alltid konsekvent. Orsakar inga problem. Med freesync-varianterna har det varit flimmer och eftersläpningar. Tyvärr. En av skärmarna jag testade var Svive Ceti och den kändes riktigt bra. Det var OK betraktningsvinklar för TN, OK behagliga färger, inget irriterande antireflexfilter och spelen flöt på skitbra med freesync påslaget...men så flimmrade det. Hela tiden. Gick liksom inte att bortse från. Surt är det, jag vågar inte riktigt lita på Freesync än.

Ser dock nu, för att åtminstone vara lite ontopic, att Netonnet har fått in AOC cq32g1 nu. 4000kr för 1440p VA, 144hz och freesync.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cq32g1/100...

Jag funderar faktiskt på att trotsa mina erfarenheter och testa en eftersom netonnet har såpass bra returvillkor.

Skärmar med G-Sync har ofta anpassad overdrive för olika uppdateringsfrekvenser så de brukar kunna få mer av panelerna än motsvarande FreeSync-skärm när det gäller just eftersläpningar. Har för mig att jag läst om skärmar som helt stänger av overdrive när FreeSync aktiveras, vilket kan ha väldigt stor påverkan på detta. Jag gissar att det kanske var detta du upplevde.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Uppdatera om du köper den. Är också intresserad 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Svängde förbi netonnet och köpte en. Light flicker i spel tyvärr. Men jag sitter med Nvidia-kort så jag vet inte om det skulle funka bättre med AMD.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Okej. Ska du testa den mer, eller blir det retur?

Permalänk
Medlem

@Warus: Nej jag ids tyvärr inte lägga ner mer tid på att testa. Men jag måste ändå säga att bortsett från flimmret så kändes den rätt trevlig och responsiv ändå. Men det blev ärligt talat inte mycket mer än att konstatera flimmer, testa lite olika freesync-range utan framgång och sen packa ner den igen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450