AOC släpper 4K UHD-skärm med AMD Freesync och prislapp kring 3 200 kronor

Permalänk
Melding Plague

AOC släpper 4K UHD-skärm med AMD Freesync och prislapp kring 3 200 kronor

Skärmmakaren AOC avtäcker spelskärmen G2868PQU ämnad för instegssegmentet, där 4K UHD-upplöst TN-panel, 60 Hz uppdateringsfrekvens och AMD Freesync syns på meritlistan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Skulle väl inte kalla den spelskärm, men det är bra att skärma sjunker i pris. För min del vill jag upp i 32" vid 4k.

Permalänk
Medlem

Suck varför alla dessa pluttiga skärmar med 4k... Är i behov av en ny skärm nu. TN är uteslutet, <32" likaså.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Inte direkt imponerad. Hade två 4K TN @ 60hz för runt ett år sedan, och det enda som förbättrats däremellan och specifikationen som jag utläser ifrån nyhetens rubrik är freesync och prislappen. Upplösningen är inte det enda jag tittar på när jag kikar på nästa köp

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

VGA och DVI? 🤭

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

VGA och DVI? 🤭

Skickades från m.sweclockers.com

ÅTTA SCART!!

Permalänk

Varför har 4k-datorskärmar blivit så populära på sistone? Känns som de flesta borde tendera mot 1440p då det krävs ett grafikkort för över 10k för att driva spel i 4k 60 FPS.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hipstergamer:

Varför har 4k-datorskärmar blivit så populära på sistone? Känns som de flesta borde tendera mot 1440p då det krävs ett grafikkort för över 10k för att driva spel i 4k 60 FPS.

Spel är ju inte det enda man kan använda en dator till. Jag skulle faktiskt snarare vända på frågan: Varför har det tagit så oändligt lång tid för datorskärmar att ens närma sig något som kan kallas högupplöst, när mobiltelefoner och surfplattor har haft skarpa skärmar i flera år?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@Alling: Bra poäng ändå tycker jag. För att bygga vidare på detta; man kan ju faktiskt ha en 4K-skärm och välja att spela i 1440p eller 1080p om man nu vill det. Hurvida detta "ser sämre ut" än på en nativ 1080p-skärm vet jag inte. På så viss kan man ju njuta av skärmen i flera olika upplösningar med en maxupplösning på 4K.

Sen till de som skrev att de tyckte skärmen var för liten så är det nog många, inkl mig själv, som inte vill ha en för stor (hög) skärm. Sneglar ganska aggressivt på en ultrawide nu men vill just helst ha en bredare skärm och inte så värst många cm högre än min nuvarande 24" 1920x1080-skärm men det är ju olika från person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Spel är ju inte det enda man kan använda en dator till. Jag skulle faktiskt snarare vända på frågan: Varför har det tagit så oändligt lång tid för datorskärmar att ens närma sig något som kan kallas högupplöst, när mobiltelefoner och surfplattor har haft skarpa skärmar i flera år?

För att de pestanda-krav som finns för att ge bra spelprestanda i 4K är väldigt höga. Så klart att det finns skärmar i 4K för datorer. Men om de ska klara att skyffla 60fps eller ännu mer utan hack så ska du ha en jäkla monster till dator. Då finns det helt enkelt inte en tillräckling marknad för 4K-spelskärmar att de som säljer dessa ska kunna tjäna något. Den stora massan lägger inte de pengar som det kostar för en bra 4K gamingskärm. Däremot kan man som sagt köpa en 4K-skärm. Men det betyder inte att det blir en 4K-skärm som klarar av alla sorters spel.

Det är en jäkla skillnad på att spela på en mobil eller padda och på en gaming-PC. Inte ens nära att vara samma krav.

Sen är det knappt att du hinner se skillnad på 4K jämfört mot 2560x1440 i de flesta spel. Sen ska vi inte ens prata om skillnaden i prestandakrav för dessa två upplösningar. I blindtest så föredrar folk i de flesta fall mer flyt före upplösning.

= Pengen du får betala för att spela i 4K mot 2560x1440 eller 1080p är inte värt det för majoriteten. Mainstreamprestandan är inte där än i moderna gamingriggar.

Du får säkert 4 gamingriggar för värdet av en 4K-gamingrigg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blade80:

För att de pestanda-krav som finns för att ge bra spelprestanda i 4K är väldigt höga. Så klart att det finns skärmar i 4K för datorer. Men om de ska klara att skyffla 60fps eller ännu mer utan hack så ska du ha en jäkla monster till dator. Då finns det helt enkelt inte en tillräckling marknad för 4K-spelskärmar att de som säljer dessa ska kunna tjäna något. Den stora massan lägger inte de pengar som det kostar för en bra 4K gamingskärm. Däremot kan man som sagt köpa en 4K-skärm. Men det betyder inte att det blir en 4K-skärm som klarar av alla sorters spel.

Det är en jäkla skillnad på att spela på en mobil eller padda och på en gaming-PC. Inte ens nära att vara samma krav.

Sen är det knappt att du hinner se skillnad på 4K jämfört mot 2560x1440 i de flesta spel. Sen ska vi inte ens prata om skillnaden i prestandakrav för dessa två upplösningar. I blindtest så föredrar folk i de flesta fall mer flyt före upplösning.

= Pengen du får betala för att spela i 4K mot 2560x1440 eller 1080p är inte värt det för majoriteten. Mainstreamprestandan är inte där än i moderna gamingriggar.

Du får säkert 4 gamingriggar för värdet av en 4K-gamingrigg.

Du talar väldigt mycket om spel; jag försökte leda bort diskussionen därifrån. Att högupplösta spelskärmar låtit vänta på sig är inte konstigt, men jag vill understryka vikten av hög upplösning vid annan användning än just spel. Vi är vana vid att i synnerhet text ser riktigt skarp och naturlig ut på mobiler och surfplattor, inklusive billigare modeller.

På datorskärmar, däremot, framhärdar folk alltjämt i att man "inte ser några pixlar" – en eufemism för att man är van vid den låga upplösningen, eller inte tänker på att i princip samtliga typsnitt som används på vanliga datorer är pressade till typografins bristningsgräns för att överhuvudtaget fungera i så låg upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Spel är ju inte det enda man kan använda en dator till. Jag skulle faktiskt snarare vända på frågan: Varför har det tagit så oändligt lång tid för datorskärmar att ens närma sig något som kan kallas högupplöst, när mobiltelefoner och surfplattor har haft skarpa skärmar i flera år?

Amen, vart är min 40" 8k skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon242437:

@Alling: Bra poäng ändå tycker jag. För att bygga vidare på detta; man kan ju faktiskt ha en 4K-skärm och välja att spela i 1440p eller 1080p om man nu vill det. Hurvida detta "ser sämre ut" än på en nativ 1080p-skärm vet jag inte. På så viss kan man ju njuta av skärmen i flera olika upplösningar med en maxupplösning på 4K.

Sen till de som skrev att de tyckte skärmen var för liten så är det nog många, inkl mig själv, som inte vill ha en för stor (hög) skärm. Sneglar ganska aggressivt på en ultrawide nu men vill just helst ha en bredare skärm och inte så värst många cm högre än min nuvarande 24" 1920x1080-skärm men det är ju olika från person till person.

Ja, hur ser det ut egentligen att köra 1440p på en 4k-skärm?
Någon som testat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Ja, hur ser det ut egentligen att köra 1440p på en 4k-skärm?
Någon som testat?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer se för jävligt ut, men har skärmen automatisk uppskalning till native (som jag inte ser i specen) så lär det se bra ut, men den funktionen brukar kosta extra och brukar komma i senare/dyrare modeller, så bäst är att avvakta denna skärm och köpa en med aut-skalning till native.

Permalänk
Inaktiv

@Snekutaren jag har en 4K skärm, spelar en del spel i 1440p som du kan tänka dig med mitt grafikkort, jag vet inte om det är att jag inte bryr mig men jag tycker det är fint iallafall 😊
Spelat igenom RE2 remaken i 1440p på ultra och tycker det ser otroligt fint ut fast jag spelar i 1440p på min 4K skärm 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Skulle väl inte kalla den spelskärm, men det är bra att skärma sjunker i pris. För min del vill jag upp i 32" vid 4k.

Varför inte? Man kallar ju konsolerna för ''gaming'' och dessa ligger på 20-30FPS i de flesta titlar, och horribel input-lag i TV's..

60HZ är fullt dugligt för spel, med låg MS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Föredetting

Philips har en 28-tummare, 4K även den, med 10-bits färgdjup. Gick på 2890:- så sent som en månad sedan, känns som något klart vettigare om man måste ha 4K i den storleks- och prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Varför inte? Man kallar ju konsolerna för ''gaming'' och dessa ligger på 20-30FPS i de flesta titlar, och horribel input-lag i TV's..

60HZ är fullt dugligt för spel, med låg MS.

Det handlar om Semantik... Hur lång är en lång person? Det beror på när i tiden, var i världen och vilken åldersgrupp man pratar om.

En spelskärm bör då rimligen vara en skärm som utmärker sig vara väl anpassad för att spela på, hur väl anpassad den behöver vara för detta beror helt på vad de andra skärmarna är. Så en skärm som är en gamingskärm 2010, 2015, 2019, 2030 behöver inte alltid vara en spelskärm.

Min åsikt kring denna skärm är att jag mer ser den som en allroundskärm som det går att göra väldigt mycket på som att spela. Men jag ser det inte som en typisk skärm som gamers brukar köpa.

Om vi tar konsolexemplen, så är de väl anpassade för spel. De suger ofta mycket på allt det andra. En tv som är en speltv, bör då vara anpassad emot spel jämfört emot andra tv-apparater. Att vissa små datorskärmar har väldigt mycket högre uppdateringsfrekvens är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Ja, hur ser det ut egentligen att köra 1440p på en 4k-skärm?
Någon som testat?

Skickades från m.sweclockers.com

Som om skärmen hade frostat glas.

Allvarligt talat, det brukar vara en katastrof. Däremot att spela i 1080p går oftast bra, men det beror på hur skärmen är konstruerad. Det ideala hade varit om skärmen bara dubblade pixlarna, men tyvärr gör de flesta skärmar inte det. Den skalningen de gör kan vara mer eller mindre bra, men jag tror bara att jag har sett en perfekt dubbling på ett ställe - DisplayPort in på min gamla iMac (som då hade 1440p, för detta var 10 år sen).

Ibland pågår det lite kampanjer mot AMD och NVidia att de skall lägga in en sådan skalning i drivrutinen, men hittills har det inte hjälpt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Ja, hur ser det ut egentligen att köra 1440p på en 4k-skärm?
Någon som testat?

Skickades från m.sweclockers.com

På min 40 tums skärm se det om ut. Men 1800p är bättre och man får fortfarand bra fps (har ett gtx 1070).

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Skulle väl inte kalla den spelskärm, men det är bra att skärma sjunker i pris. För min del vill jag upp i 32" vid 4k.

Är själv splittrad i definieringen. Tycker att 4k är något av en TV-hets, förstår inte varför någon vill slå sig in på marknaden med en 4k skärm med freesync, som kompromissar med en TN-panel, 60Hz samt låg färgkorrigering.

"Gaming" skärmar idag är antingen 1080p i högre frekvens med låg latens eller typ 1440p upp till 144hz, men ja, de bästa gaming skärmarna enligt mig är de som lyckas matcha IPS paneler med async teknik, över 100hz och låg latens, över 1920x1080 i upplösning.
Tar en 1440p IPS panel över en 2160p TN panel any day of the week.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Skönt att inte behöva bry sig alls om 4k när det gäller datoranvändning.
Hz är det viktigaste, men jag spelar ju också enbart CS:GO med en upplösning på 1280x960

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Är själv splittrad i definieringen. Tycker att 4k är något av en TV-hets, förstår inte varför någon vill slå sig in på marknaden med en 4k skärm med freesync, som kompromissar med en TN-panel, 60Hz samt låg färgkorrigering.

"Gaming" skärmar idag är antingen 1080p i högre frekvens med låg latens eller typ 1440p upp till 144hz, men ja, de bästa gaming skärmarna enligt mig är de som lyckas matcha IPS paneler med async teknik, över 100hz och låg latens, över 1920x1080 i upplösning.
Tar en 1440p IPS panel över en 2160p TN panel any day of the week.

Ja det var därför jag inte riktigt såg denna som en gamingskärm.

Problemet med 4k skärmar idag är priset, 2 st 4k 32" som är okej för vanligt kontorsjobb (ej för grafiker) kostar runt 12 000kr beroende på krav. Och skaran som köper dessa är inte så många, det känns som om skärmar är något som budgeten kraftigt har sjunkit på från år till år. På de flesta arbetsplatser jag har sett så köper de in de billigaste skärmar de kan hitta på våra svenska butiker. Samma gäller folk som har kontorsskärmar hemma.

Gamers ha för övrigt haft mycket knepiga krav när det gäller skärmar, jag minns det som igår när nästan alla på sweclockers hatade allt vad tft-skärmarna hette och crt var det enda riktiga. Många drev på detta väldigt länge, det förvånar mig inte det minsta om någon fortfarande föredrar crt. Varvid min poäng är att jag anser denna skärm vara en allroundskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Skönt att inte behöva bry sig alls om 4k när det gäller datoranvändning.
Hz är det viktigaste, men jag spelar ju också enbart CS:GO med en upplösning på 1280x960

Lite OT kanske, men har du provat att skapa en custom res på 1440x1080 (också 4:3), dvs om din skärm nu har 1920x1080 som native? Det kan bli skapligt skarpt när upplösningen matchar höjden, även om man kör stretched eller black bars

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv

TN och 60 Hz = papperskorgen

Permalänk
Skrivet av aleves:

Lite OT kanske, men har du provat att skapa en custom res på 1440x1080 (också 4:3), dvs om din skärm nu har 1920x1080 som native? Det kan bli skapligt skarpt när upplösningen matchar höjden, även om man kör stretched eller black bars

Jag har testat det mesta i upplösningsväg. Hade helst spelat med 800x600 eller kanske 1024x768 eftersom sensen på musen känns bäst i dessa upplösningar. 1280x960 är en kompromiss, musen känns bra och jag ser bra till skillnad från 800x600/1024x768.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Spel är ju inte det enda man kan använda en dator till. Jag skulle faktiskt snarare vända på frågan: Varför har det tagit så oändligt lång tid för datorskärmar att ens närma sig något som kan kallas högupplöst, när mobiltelefoner och surfplattor har haft skarpa skärmar i flera år?

Jag har fått uppfattningen att i det i t.ex. Windows fortfarande är ett otyg med hur väl skalningen fungerar i olika applikationer. Högupplöst skärm, ja tack, men med en 4k på 27 tum blir saker så små att det inte går att se vad man gör längre, om man inte skalar upp, och då går allting sönder. Då är det lättare att köra vidare på gamla pixliga upplösningar.

Men det är bara min bild av det, jag har faktiskt aldrig haft nöjet att använda en sån skärm (utom på mac, och där funkade det fint. Linux har jag ingen aning om).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag har fått uppfattningen att i det i t.ex. Windows fortfarande är ett otyg med hur väl skalningen fungerar i olika applikationer. Högupplöst skärm, ja tack, men med en 4k på 27 tum blir saker så små att det inte går att se vad man gör längre, om man inte skalar upp, och då går allting sönder. Då är det lättare att köra vidare på gamla pixliga upplösningar.

Men det är bara min bild av det, jag har faktiskt aldrig haft nöjet att använda en sån skärm (utom på mac, och där funkade det fint. Linux har jag ingen aning om).

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt mig är det i princip smärtfritt att skala i Windows numera. Kan inte komma ihåg senaste gången jag stötte på något som var broken på grund av min skalning. Jag kör 27tum 2560x1440 och 200% skalning.

För bara något år sedan så var det mycket riktigt ett otyg som du säger.

Permalänk
Medlem

Någon borde göra en rejäl genomgång på 4k gaming när det kommer till hårdvara och inställningar. Det finns hundra sätt att uppnå 2160p 60hz även på svaga kort som GTX1080ti i ny titlar, och på äldre titlar kan man ha högre grafik inställningar ju längre bak man går. Tycker personligen att högre upplösning alltid ger en bättre visuell upplevelse än vad alla "realism" filter som sätts in i spel idag.

Sedan så är det väl personligt om det är värt med 4k idag. Om man inte spelar krävande spel och/eller äldre titlar så kan ju ens hårdvara backa upp det utan problem. Men jag vill nog främst se spelutvecklarna utgå från att göra sina spel anpassade för att köras i 4K istället för att maximera hur mycket ögon godis man kan trycka in i konsolernas 1080p 24fps krav.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Någon borde göra en rejäl genomgång på 4k gaming när det kommer till hårdvara och inställningar. Det finns hundra sätt att uppnå 2160p 60hz även på svaga kort som GTX1080ti i ny titlar, och på äldre titlar kan man ha högre grafik inställningar ju längre bak man går. Tycker personligen att högre upplösning alltid ger en bättre visuell upplevelse än vad alla "realism" filter som sätts in i spel idag.

Sedan så är det väl personligt om det är värt med 4k idag. Om man inte spelar krävande spel och/eller äldre titlar så kan ju ens hårdvara backa upp det utan problem. Men jag vill nog främst se spelutvecklarna utgå från att göra sina spel anpassade för att köras i 4K istället för att maximera hur mycket ögon godis man kan trycka in i konsolernas 1080p 24fps krav.

1080 TI svagt kort?
Finns typ ett som är snabbare, 2080TI,

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3