Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator för musikproduktion runt 7000, hjälp?

Permalänk
Medlem

Dator för musikproduktion runt 7000, hjälp?

Jag tänkte bygga en dator som främst kommer att användas för musikproduktion men har ingen koll på vad som krävs. Tänker att en i5 borde räcka men efter det fumlar jag i mörkret. Kan någon hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukfri:

Jag tänkte bygga en dator som främst kommer att användas för musikproduktion men har ingen koll på vad som krävs. Tänker att en i5 borde räcka men efter det fumlar jag i mörkret. Kan någon hjälpa till?

Behöver du montering och Windows i den budgeten?

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: en polare ska hjälpa mig montera

Permalänk
Medlem

@lukfri: Hur ser det ut med programmen? AMD har en del CPUer och moderkort som passar budgeten, men vet du om någon av programmen du använder rullar betydligt bättre på Intel-processorer?

Permalänk
Medlem

Här får du en riktigt bra dator för 7 000kr. Köp windows 10 via denna länk:

Windows 10 Home 125 kr

Köp detta RX 570 8GB för 1800kr med gratis frakt. Här hemma får du betala närmare 2700kr för samma kort.

Amazon.de MSI RX 570 8GB

.. samt övrigt ihopplock nedan:

6 kärnor och 12 trådar, med ett helt ok moderkort som du kan överklocka med när du blir mer bekväm med att pilla. Bra minnen med 16gb som räcker långt.

SSD som systemdisk, 1TB för din musik. Om du klarar dig på 500gb, hade jag valt en SSD för ca 800kr istället. T.ex denna:
https://www.inet.se/produkt/4300807/kingston-a1000-480gb-m-2-...

Faktum är, detta är riktigt mycket pang för pengarna utan några större kompromisser.

Permalänk
Medlem

@miizoo: Tack som fan, känns som en bra start. kommer nog skippa grafikkort helt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukfri:

@miizoo: Tack som fan, känns som en bra start. kommer nog skippa grafikkort helt dock.

Ok. Har du ett grafikkort idag?

Om inte, har jag bytt ut processorn mot en med 4 kärnor och 8 trådar samt inbyggd grafiklösning. Bättre moderkort och SSD med 480gb åkte med :). La även till ett mycket bättre nätaggregat, brons certifierat och utbytbara kablar samt högre effekt.

Permalänk
Medlem

Läste att de var SSD/CPU/RAM är de tre viktigaste komponenterna för en musikproduktionsburk och drog ihop ett Intel-paket:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (2 190 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Focus G Mini (527 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B360M Bazooka (899 kr hos Komplett)
RAM: A-Data ADATA XPG DDR4 3000MHZ RED Z 16GB (1 165 kr hos Power)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 499 kr hos Inet)
PSU: Cooler Master MasterWatt 550 (749 kr hos Komplett)
Summa: 7 029 kr

Vet inte hur du ser på den medföljande CPU-kylaren, den kan vara ett eventuellt problem men jag ville få med 16GB RAM, 1TB NVMe SSD en I5 8400 så det fanns inte riktigt utrymme för det.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Ser ut som en bra lista, mitt största problem just nu är bara att ha en rimlig budget. Skulle kunna lägga mer om det är så att jag slipper uppgradera något ett år down the line, men det tänket känns som att det snabbt leder till att jag pungar upp 12000. Kommer nog senare köpa ett billigt grafikkort bara för att ha det

Permalänk
Medlem

@miizoo: Siktar nog på en snäppet kraftigare processor, känns jobbigt att kanske behöva uppgradera den efter nåt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukfri:

@Icecrystal: Ser ut som en bra lista, mitt största problem just nu är bara att ha en rimlig budget. Skulle kunna lägga mer om det är så att jag slipper uppgradera något ett år down the line, men det tänket känns som att det snabbt leder till att jag pungar upp 12000. Kommer nog senare köpa ett billigt grafikkort bara för att ha det

Om jag skulle lägga mer pengar på paketet ovanför så skulle jag ta det i denna ordning:

  1. En CPU-kylare, typ en Cryorig H7a för 400:- eller en H5a för 500:-

  2. Ett dyrare nätagg med åtminstone 7års garanti, men gärna 10. T.ex. ett Seasonic Focus 550W för 950:-

  3. Ett dyrare moderkort. Här känns det dock som att du ska upp i ett Gigabyte Z390 UDH3 för 1390:- innan det blir betydligt bättre.

  4. En dyrare CPU, t.ex. så säljs I7 8700 för ~3300:- nu. Tänk då på att kylaren pressas mer. En H7a fungerar för den också, men kanske blir mer högljudd än du önskar.

Grafikkort skulle jag undvika om du inte kör videoredigering som GPU-accelereras, eller spelar. Ska du ha ett ett kort som gör mer än visar bild så lägger du ~1500:- på det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (piratkopieringssnack)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12375666

Visa signatur

Nerd is the new Cool