Lång punkt mellan fibermodem och router?

Permalänk
Medlem

Lång punkt mellan fibermodem och router?

Hej
Mina föräldrar bor i enplansvilla och när de drog in fibern så satte mina föräldrar den längst bort i huset vilket resulterade i att routern inte nådde i hela huset. Så jag drog en lång kabel från fibermodemet och placerade routern på vinden i mitten av huset. Det fungerade bra för dom men nu när jag var och hälsade på för ett tag sen provade jag hastigheten men fick enbart ut 25 ned och de har beställt 100/10. Har detta att göra med routern eller är det längden på sladden?

Om det är routern i sånna fall vad för routern skulle passa?
De streamar en hel del och ofta många trådlösa wi-fi prylar igång i huset. De vill även skaffa Google hem, telldus och en 4K tv m.m. Så antar att det kommer kräva lite mera då.

Permalänk
Medlem

Om det är en cat 5e eller högre ska den klara typ 100 meter, lättaste är dock att testa kortare sladd temporärt då för att utesluta det helt.
Efter det kolla om det är routern genom att sätta en dator direkt till uttaget i fibern, det är enda sättet att utesluta var problemet kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Gissar snarare på en skit router

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Gissar snarare på en skit router

Behöver nog egentligen inte ens vara en skitrouter. Att den står på vinden betyder ju minst en tjock vägg emellan och då droppar wifi fort i hastighet, även om man har en bra accesspunkt. Det absolut första att testa är väl att gå upp på vinden och se vad man får för hastighet när man ser routern.

Permalänk
Medlem

Kabeln är inte problemet..

problemet är WIFI.

Men klagar dom? 25mbps per klient räcker för stort sett allt man kan tänka sig. Högre siffror är bättre, sure, men inget som översätts till faktiskt användbarhet.

Permalänk
Medlem

Ja asså det är trähus så inga galna väggar direkt. Upplever inte att det blir speciellt mycket bättre när jag går upp på vinden. Cabeln är en Cat6 så antar det inte är det.

Vad det verkar som av vad ni skriver så är det routern som det är fel på? Vad ska man ha då om man inte väll lägga mer än 1000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitrox:

Ja asså det är trähus så inga galna väggar direkt. Upplever inte att det blir speciellt mycket bättre när jag går upp på vinden. Cabeln är en Cat6 så antar det inte är det.

Vad det verkar som av vad ni skriver så är det routern som det är fel på? Vad ska man ha då om man inte väll lägga mer än 1000kr?

1. Testa bredbandskollen eller liknande med en dator kopplad via kabel till routern. Vad får du för resultat?
2. Gör samma sak med en mobiltelefon en meter eller två ifrån routern (med fri sikt). Vad får du för resultat?

Utan de två resultaten kan du inte veta vad det är som är problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska alltid mäta via kabel om det inte specifik är wifi i lanet du ska mäta
En router har inget med vifi att göra och vill du förbättra täckningen på wifi bör du montera flera accesspunkter, du ska bara ha en router i lanet för det blir för det mesta bara problem med adresseringen annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.