Datorn dog mitt i spelet, svart skärm- American megatrends

Permalänk
Medlem

Datorn dog mitt i spelet, svart skärm- American megatrends

Hej, jag har ett problem med datorn. Den dog mitt i spelet allt frös, startar om och få svart skärm. Endast nedersta raden på tangentbordet ljuser och musen blinkar till. Kopplade bort alla kablar och tog ut alla komponenter, även batteriet.
Testade PSU med godkända värde:

http://forumbilder.se/I4P5L/img-20190228-195533958

Till slut kommer fram till American Megatrends skärm, och datorn är fast där.

Några tips?

Läser på olika forum att det kan vara mobo, ram eller PSU, kan man testa sig fram?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?
Har ditt moderkort någon typ av felkod eller dioder för att indikera vad felet är?

Koppla ur så mycket du kan, då den hänger sig innan den laddat färdigt BIOS så plugga ur allt utom RAM och beroende på om du har integrerad grafik eller inte så även grafikkort, du behöver ingen HDD eller liknande inkopplat för att se om den kommer förbi BIOS POST, kommer du förbi så kopplar du in 1 sak i taget tills du hittar den komponent som orsakar problemet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu kylare?
Du borde kunna gå in i bios och se allt, du borde också ändra vissa saker från auto som ram kanske behöver en ddr profil och din cpu med volt och mhz men låt den vara auto tills vidare och testa ram först och se hur varm datorn blir.
Att spel stannar beror oftast på värme och gammal drivrutin, jag tror det är lite saker du måste fixa i bios kolla manualen.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad har du för komponenter?
Har ditt moderkort någon typ av felkod eller dioder för att indikera vad felet är?

Koppla ur så mycket du kan, då den hänger sig innan den laddat färdigt BIOS så plugga ur allt utom RAM och beroende på om du har integrerad grafik eller inte så även grafikkort, du behöver ingen HDD eller liknande inkopplat för att se om den kommer förbi BIOS POST, kommer du förbi så kopplar du in 1 sak i taget tills du hittar den komponent som orsakar problemet.

Kommer till American Megatrends med HDMI kabel direktkopplad till gpu. Gpu är testad i annan dator samt provat annan gpu i den utan resultat.

http://forumbilder.se/I4P87/img-20190313-015134763

GTX 1050 ti
H110m-a/m.2
8gb ddr4 2133mhz
500w PSU
1tb hdd
G4560

Lyser orange led linje under gpu och runt audio utgångar i ca 5 sekunder sen blinkar, kommer ej ihåg om det var så från början dock.

http://forumbilder.se/I4P88/img-20190313-035229543

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Vad har du för cpu kylare?
Du borde kunna gå in i bios och se allt, du borde också ändra vissa saker från auto som ram kanske behöver en ddr profil och din cpu med volt och mhz men låt den vara auto tills vidare och testa ram först och se hur varm datorn blir.
Att spel stannar beror oftast på värme och gammal drivrutin, jag tror det är lite saker du måste fixa i bios kolla manualen.

Original kylare, kan ej gå in i bios dator fastnar i American Megatrends, händer ingenting om jag trycker esc, f1 eller enter. I mobo manual står ingenting om felkoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forstapc: hmm enda jag kan komma på är ominstalltaion, använd usb så är det färdigt på 5 minuter, sen uppdatera allt och kolla manualen efter ddr profil till minnen och cpu. kan vara något fel med ram ddr4 profil med 2100mhz 1.4volt för vara säker eller mindre, sitter cpu kylaren på rätt om inte redan färdig pasta var på som brunnit och behöver ny pasta för överhettning.
Det kan vara flera saker man behöver göra om från början,

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forstapc:

HELA namnet och ca ålder (ny, jättegammal) på PSU behövs också för att någon ska kunna avgöra hur troligt det är att det är PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

HELA namnet och ca ålder (ny, jättegammal) på PSU behövs också för att någon ska kunna avgöra hur troligt det är att det är PSU.

Det är Ebay PSU, cit Pemtium modell 500u. Köptes ny med chassi, sommaren 2017. Testat med multimeter och vad jag kunde se alla värde var inom rimliga gränser.

Visst kan det vara fel på den, men vill vara säkert vilken komponent som ställer till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

@forstapc: hmm enda jag kan komma på är ominstalltaion, använd usb så är det färdigt på 5 minuter, sen uppdatera allt och kolla manualen efter ddr profil till minnen och cpu. kan vara något fel med ram ddr4 profil med 2100mhz 1.4volt för vara säker eller mindre, sitter cpu kylaren på rätt om inte redan färdig pasta var på som brunnit och behöver ny pasta för överhettning.
Det kan vara flera saker man behöver göra om från början,

Om jag gör ominstallation kommer allt att försvinna från HD? Mobo, CPU och ram köptes ny sommaren 2017, färdigmonterat. Kan kylpasta ställa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plocka bort allt utom cpu, Hårddisk och ett ramminne och koppla skärmen till det integrerad grafik uttaget. Gör sen en cmos och starta burken., Fungerar det inte så byt ut till en annan ram sticka och prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forstapc:

Det är Ebay PSU, cit Pemtium modell 500u. Köptes ny med chassi, sommaren 2017. Testat med multimeter och vad jag kunde se alla värde var inom rimliga gränser.

Visst kan det vara fel på den, men vill vara säkert vilken komponent som ställer till.

Skickades från m.sweclockers.com

Verka inte ens vara 80+ märkt och du kör den med ett bra grafikkort. Tex CX serien från Corsair hade nog också värden inom rimliga gränser men blev ändå ökända för att ge typiska budget PSU fel.

Du bara ber om att få problem. Behåller du såna PSU så kommer du alltid att behöva låna en annan PSU att felsöka med vid minsta lilla fel.

Du behöver 4 delar för att starta datorn med bild.

Moderkort+Skärm
CPU+Kylare
Minne
PSU+Kabel

Det verkar som om ditt moderkort och CPU har grafikstöd. Du kan koppla skärmen till moderkortet men du måste ta bort grafikkortet HELT. Vissa gjorde misstaget att bara ta bort strömkabeln som bra grafikkort behöver.

Allt annat som mus, tangentbord, USB kabel, USB pryl, kringutrustning, disk, DVD, kablar till disk/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är ökända för att ge startfel, ingen bild, död dator mm.

Vissa behövde nollställa bios (CMOS) efter att de tagit bort tex trasig USB innan datorn startade normalt igen. Gör ett av sätten som ska göras medan strömkabeln är utdragen. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Plocka bort allt utom cpu, Hårddisk och ett ramminne och koppla skärmen till det integrerad grafik uttaget. Gör sen en cmos och starta burken., Fungerar det inte så byt ut till en annan ram sticka och prova igen.

Jag har endast en 8gb stickan ddr4, provade dock göra cmos, byta minnes platser och koppla skärmen direkt till mobo med vga kabel med samma resultat america Megatrends. Funderar om man ska beställa ram minne och ny PSU? Vill vara säkert att det är inte mobo som strular först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Verka inte ens vara 80+ märkt och du kör den med ett bra grafikkort. Tex CX serien från Corsair hade nog också värden inom rimliga gränser men blev ändå ökända för att ge typiska budget PSU fel.

Du bara ber om att få problem. Behåller du såna PSU så kommer du alltid att behöva låna en annan PSU att felsöka med vid minsta lilla fel.

Du behöver 4 delar för att starta datorn med bild.

Moderkort+Skärm
CPU+Kylare
Minne
PCU+Kabel

Det verkar som om ditt moderkort och CPU har grafikstöd. Du kan koppla skärmen till moderkortet men du måste ta bort grafikkortet HELT. Vissa gjorde misstaget att bara ta bort strömkabeln som bra grafikkort behöver.

Allt annat som mus, tangentbord, USB kabel, USB pryl, kringutrustning, disk, DVD, kablar till disk/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm som inte ens behövs just nu och porten de kopplats till är ökända för att ge startfel, ingen bild, död dator mm.

Vissa behövde nollställa bios (CMOS) efter att de tagit bort tex trasig USB innan datorn startade normalt igen. Gör ett av sätten som ska göras medan strömkabeln är utdragen. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

Kopplade bort allt, hade endast 2 kablar inkopplade ström kabel och vga från mobo till skärmen. Tagit ut batteriet, stod ingenting i manuallen om cmos. Blir dock samma resultat, funderar på att klicka hem evga 500w.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forstapc:

Jag har endast en 8gb stickan ddr4, provade dock göra cmos, byta minnes platser och koppla skärmen direkt till mobo med vga kabel med samma resultat america Megatrends. Funderar om man ska beställa ram minne och ny PSU? Vill vara säkert att det är inte mobo som strular först.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du gjort precis som föreslagits? alltså testat med minimum av komponenter; mobo+cpu (med kylare)+ RAM + psu + skärm, och absolut inget annat inkopplat?
Om du kan låna PSU och RAM från någon som du vet fungerar så gör det och kör om testet, givet att det fortfarande hänger sig vid samma skärm.
Annars är det väldigt troligt att det är mobo som spökar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av forstapc:

Om jag gör ominstallation kommer allt att försvinna från HD? Mobo, CPU och ram köptes ny sommaren 2017, färdigmonterat. Kan kylpasta ställa till?

Skickades från m.sweclockers.com

.. om din dator hänger sig vid POST så kan du inte göra en ominstallation av operativsystemet. Det kommer ändå inte att lösa ditt problem då det inte är operativsystemet som hänger din dator vid POST. Kylpastan kan vara ett problem om datorn blir överhettad. Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska.

Din PSU känns suspekt. Köp ett bättre av kvalité nästa gång, t ex seasonic. Låt det vara.. låt säg, guld certifierat, så kan du sova gott sen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

@forstapc: hmm enda jag kan komma på är ominstalltaion, använd usb så är det färdigt på 5 minuter, sen uppdatera allt och kolla manualen efter ddr profil till minnen och cpu. kan vara något fel med ram ddr4 profil med 2100mhz 1.4volt för vara säker eller mindre, sitter cpu kylaren på rätt om inte redan färdig pasta var på som brunnit och behöver ny pasta för överhettning.
Det kan vara flera saker man behöver göra om från början,

Hur tycker du att han ska göra en ominstallation när han inte ens kommer in i BIOS?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Linux operativsystem på usb sticka kanske?
Men byta moderkort är nog lösningen kan varit något överhettade som nordbryggan kanske, moderkort ska man inte snåla med det behöver kylning själv och byta kylaren det räcker med en för typ 300:-
Och ett bättre nätaggregat gå upp till 700watt cirka, saker drar ström och mycket mer när man klockar.
Och en extra hårddisk till backup av alla saker, har man laddat ner tusentals filmer och musik och spel så är en usb hårddisk bra att ha som backup till allt, finns vanliga hölje till usb hårddisk billigt så man bara köper typ 6-8tb hårddisk och sätter i och har som backup.

ett bra tips är köpa en usb sticka typ 64gb som du har operativsystem och drivrutiner och andra program som är bra att ha nä'r liknande saker händer och man behöver ominstallera eller fixa något, Ninite är ett bra program du bara checkar i boxar för vad som ska installeras så installerar det alla program du vill ha och uncheckar malware saker som extra tilläg och webbrowser och byta hemsida som vissa program gör men det tackas nej automatiskt.
https://ninite.com/

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

.. om din dator hänger sig vid POST så kan du inte göra en ominstallation av operativsystemet. Det kommer ändå inte att lösa ditt problem då det inte är operativsystemet som hänger din dator vid POST. Kylpastan kan vara ett problem om datorn blir överhettad. Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska.

Din PSU känns suspekt. Köp ett bättre av kvalité nästa gång, t ex seasonic. Låt det vara.. låt säg, guld certifierat, så kan du sova gott sen.

Efter ett par timmar googlandes hittade jag den här tråden:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?104028-New-build-ca...

Så jag bytte till en annan tangentbord och hips vips var jag inne i bios, valde default inställning och dator fungerar. Kommer byta ut original CPU kylare och PSU. Verkar vara svaga punkter, kan vara nån av de som orsakade kraschen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forstapc:

Så jag bytte till en annan tangentbord och hips vips var jag inne i bios, valde default inställning och dator fungerar. Kommer byta ut original CPU kylare och PSU. Verkar vara svaga punkter, kan vara nån av de som orsakade kraschen?

Med tanke på att tangentbordet uppförde sig konstigt och att problemet löstes genom byte av tangentbord, så var nog problemet helt enkelt ett trasigt tangentbord i kombination med ett BIOS som inte kunde hantera den situationen. Det är inte helt ovanligt att moderkort får problem att boota p.g.a. problem med USB-enheter, så som panpo98 nämnde så brukar en av de första sakerna man gör när man felsöker såna här problem vara att rycka ur allt onödigt.

Sen är det förstås möjligt att orsaken till att tangentbordet är trasigt (om det nu är det) är att nätagget skickade ut för hög spänning på 5V-linan och grillade det, vilket också kan ha varit orsaken till att datorn kraschade. Även om nätagget ger rätt värden när inget är inkopplat så är det inte säkert att det fortfarande gör det under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Med tanke på att tangentbordet uppförde sig konstigt och att problemet löstes genom byte av tangentbord, så var nog problemet helt enkelt ett trasigt tangentbord i kombination med ett BIOS som inte kunde hantera den situationen. Det är inte helt ovanligt att moderkort får problem att boota p.g.a. problem med USB-enheter, så som panpo98 nämnde så brukar en av de första sakerna man gör när man felsöker såna här problem vara att rycka ur allt onödigt.

Sen är det förstås möjligt att orsaken till att tangentbordet är trasigt (om det nu är det) är att nätagget skickade ut för hög spänning på 5V-linan och grillade det, vilket också kan ha varit orsaken till att datorn kraschade. Även om nätagget ger rätt värden när inget är inkopplat så är det inte säkert att det fortfarande gör det under belastning.

Hdd ligger konstant på 100% i aktivitetshanteraren nu, datorn känns seg, kanske hdd är boven? Blir att skaffa ny SSD och rensa gamla helt i bios.

Så ny SSD, PSU och CPU kylaren. Återkommer med resultat efter uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som hårddisken, vilket även förklarar att den fastnade i första skärmen, den försökte hitta vad hårddisken var för något men lyckades inte. Ny SSD så blir nog datorn som ny gissar jag på