BIOS hittar inte min andra M.2 disk?

Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte min andra M.2 disk?

Hallåj allihopa!

Jag har ett MSI Z270 CARBON PRO GAMING moderkort och där finns 2st M.2 platser. Jag har just köpt in en andra M.2 SSD disk (Samsung 970 evo plus) MEN mitt moderkort hittar bara första disken i både Windows och BIOS, det är som att jag inte satt in en andra disk över huvud taget. Är porten på moderkortet trasig eller måste man ändra någon inställning i bios eller vad kan det vara? Visst ska det gå att ha 2st M.2 diskar?

Permalänk
Medlem

Den andra M.2-porten delar bandbredd med två av SATA-portarna (5 och 6), så det skulle möjligtvis kunna krävas att man väljer vad man vill använda i BIOS. Fast enligt manualen finns ingen sån inställning, utan enligt den verkar bara de SATA-portarna avaktiveras när M.2-porten används. Men det kan ju vara bra att kolla i BIOS ändå, det är inte alltid manualen stämmer så bra.

Hur som helst så ska det fungera att använda två M.2-enheter samtidigt på det moderkortet.

Permalänk
Medlem

När du säger att du inte hittar den i windows, menar du då i device manager eller som en färdig drive?

Permalänk
Medlem

@tyrpan:
På sidan 19 och 20 står det vilka kombinationer som är möjliga.
Kolla där först så vet du om du jagar nåt som inte går att uppnå.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@Laffe: Hittar den inte under "diskhantering". Men jag förstår att den inte finns i windows när inte ens bios känner av den.

Permalänk
Medlem

Se till att eventuella HDD's sitter i rätt SATA-portar.

https://imgur.com/kltZpqw

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Jag har inte någon annan SATA hårddisk, jag har endast en SATA DVD-ROM, kan det vara den som sätter stop? Den sitter i SATAN_1 porten.

Permalänk
Avstängd

De är endast SATA 5 och 6 som sätts ur spel så att köra din optiska enhet i SATA 1 skall vara lugnt. Testa att switcha den M.2 disk som du faktiskt använder till den port som din andra M.2 sitter i. Då kan du felsöka om porten i fråga inte fungerar eller om de är M.2 disken som är kass. Kom ihåg att kolla efter disken i BIOS också.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: ok ok. jo jag flyttade ju min EVO 960 disk som satt i m.2_1 till m.2_2 när jag köpte den nya och den funkade fint när den satt i 1 men hittas inte åt nu när den sitter i 2. i bios står det m.2_1 (970 500 gig) och m.2_2 not present. nu provade jag byta mellan AHCI och RAID/OPTANE men det vart ingen skillnad ändå. måste jag slå igång MSI optane genie eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrpan:

@HC-8315: ok ok. jo jag flyttade ju min EVO 960 disk som satt i m.2_1 till m.2_2 när jag köpte den nya och den funkade fint när den satt i 1 men hittas inte åt nu när den sitter i 2. i bios står det m.2_1 (970 500 gig) och m.2_2 not present. nu provade jag byta mellan AHCI och RAID/OPTANE men det vart ingen skillnad ändå. måste jag slå igång MSI optane genie eller?

Så om jag nu förstår dig rätt så är de din gamla M.2 disk, alltså 960 EVO som inte hittas efter att du flyttade på den? Och de är den nya M.2 disken 970 EVO som syns?
Om så är fallet så kan din gamla disk mycke väl ha pajat när du flyttade på den. Av vilken anledning valde du att flytta på den? De hade du aldrig behövt från början!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Ville ha den snabbare disken på första platsen. Men jag provade byta plats på dem nu och den känner av 960 EVO nu men inte den nya 970. Så båda diskarna funkar. det är moderkortet som är problemet. men kan det vara så att moderkortet är trasigt eller behöver man aktivera något i bios för att det ska fungera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrpan:

@HC-8315: Ville ha den snabbare disken på första platsen. Men jag provade byta plats på dem nu och den känner av 960 EVO nu men inte den nya 970. Så båda diskarna funkar. det är moderkortet som är problemet. men kan det vara så att moderkortet är trasigt eller behöver man aktivera något i bios för att det ska fungera?

Enligt din manual så kunde jag inte se att de skulle aktiveras något.
Du har provat endast en SSD i den felande porten också?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: det har jag faktiskt inte provat än, får göra det idag. om det inte funkar så kan man konstatera att det är porten på moderkortet som är trasig eller? det känns som det mest troliga i det här läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrpan:

@HC-8315: det har jag faktiskt inte provat än, får göra det idag. om det inte funkar så kan man konstatera att det är porten på moderkortet som är trasig eller? det känns som det mest troliga i det här läget.

Ja, funkar inte den porten med någon av dina två SSDer så är den sannolikt kass.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag provade nu att ta ut ena disken och bara köra med den jag har windows på i m2_2 porten och då tog jag mig inte in i windows, så då gick jag in i bios och där stod det nu "not present" på både m2_1 och m2_2 portarna. sen när jag stoppa tillbaks disken på m2_1 porten så funka det fint. då måste man väl kunna konstatera att det är m2_2 porten som är trasig va?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyrpan:

@HC-8315: Jag provade nu att ta ut ena disken och bara köra med den jag har windows på i m2_2 porten och då tog jag mig inte in i windows, så då gick jag in i bios och där stod det nu "not present" på både m2_1 och m2_2 portarna. sen när jag stoppa tillbaks disken på m2_1 porten så funka det fint. då måste man väl kunna konstatera att det är m2_2 porten som är trasig va?

Såvida det inte handlar om nån inställning i BIOS så lär det vara så, ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrpan:

@HC-8315: Jag provade nu att ta ut ena disken och bara köra med den jag har windows på i m2_2 porten och då tog jag mig inte in i windows, så då gick jag in i bios och där stod det nu "not present" på både m2_1 och m2_2 portarna. sen när jag stoppa tillbaks disken på m2_1 porten så funka det fint. då måste man väl kunna konstatera att det är m2_2 porten som är trasig va?

Ja, de kan du konstatera. De finns inga fler inställningar i ditt BIOS att ändra på heller så den porten är tyvärr kass

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

jo det känns som att den är pajj, men tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur din DVD-ROM bara för att utesluta att den påverkar något?

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: jo, jag har testat det också. vart ingen skillnad. :/