Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Programmeringskod för att klicka fram uppdrag - hjälp behövs :)

Permalänk

Programmeringskod för att klicka fram uppdrag - hjälp behövs :)

Hej!

Jag ska göra en sida där vård- och omsorgspersonal får "klicka fram" olika uppdrag för att öva på dem.
Det som finns nu är en slumpgenerator som jag anpassat med de aktuella uppdragen. Jag har kopierat koden från den här sidan: http://www.zerosixthree.se/labs/namn_generator/

Men eftersom slump är slump känns klickningen "buggig" när slumpen väljer just det uppdrag personen nyss haft eftersom inget nytt uppdrag kommer. Lätt gjort att bara klicka igen men jag vill inte ha det så
Jag vill att varje klick ska ge ett NYTT uppdrag tills listan på uppdrag är slut.
Går det?
Hur ser den koden ut?

Så här ligger koden nu:

<div style="text-align: center;"> <h3 id="codename">UPPDRAG 1</h3> <br><br> <button id="newName" class="btn btn-warning btn-lg></button> </div> </div> </div> <script src=" ajax.googleapis.com="" ajax="" libs="" jquery="" 1.10.2="" jquery.min.js"=""> <script> $(document).ready(function() { var attributes = [ 'Uppdrag 2', 'Uppdrag 3', 'Uppdrag 4', 'Uppdrag 5', 'Uppdrag 6', 'Uppdrag 7', 'Uppdrag 8' ] var namn = ""; function createName() { var f = attributes[Math.floor(Math.random() * attributes.length)].toUpperCase(); namn = f; $('#codename').text(namn); } createName(); $('#newName').click(createName); }); (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-43453235-1', 'zerosixthree.se'); ga('send', 'pageview'); </script> <br> <div class="keditable"><div style="text-align: center;">NYTT UPPDRAG</div></div><br></button><br> Klicka igen om uppdraget inte byts </div>

--------------------------------
Stort tack på förhand för att du engagerar dig!
Hälsningar Anna

la kod i kodtaggar
Permalänk
Medlem

ta bort utförda uppdrag från listan du väljer ifrån när dom är utförda.

lägg din kod i Code taggar så är det lättare att läsa

Kod här :)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ta bort utförda uppdrag från listan du väljer ifrån när dom är utförda.

lägg din kod i Code taggar så är det lättare att läsa

Kod här :)

Lägga kod i kodtaggar kunde jag
Men det där "ta bort uppdrag", det kan jag inte tyvärr...

Permalänk
Medlem

https://love2dev.com/blog/javascript-remove-from-array/

for( var i = 0; i < attributes.length; i++){ if ( arr[i] === "Uppdraget du vill ta bort, tex Uppdrag 2") { attributes.splice(i, 1); } }

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

https://love2dev.com/blog/javascript-remove-from-array/

for( var i = 0; i < attributes.length; i++){ if ( arr[i] === "Uppdraget du vill ta bort, tex Uppdrag 2") { attributes.splice(i, 1); } }

Tack! Men det hjälper inte mig... Jag kan inte koda... Vill bara att det ska funka
Var ska den texten in t.ex.?
Och vad händer när alla uppdrag är slut??
Jag hoppas någon kan ge mig ett "kodpaket" som jag kan klistra in på hemsidan. Klistra in kan jag! hehe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av byraladan:

Tack! Men det hjälper inte mig... Jag kan inte koda... Vill bara att det ska funka
Var ska den texten in t.ex.?
Och vad händer när alla uppdrag är slut??
Jag hoppas någon kan ge mig ett "kodpaket" som jag kan klistra in på hemsidan. Klistra in kan jag! hehe!

Då kommer vi egentligen till frågan varför du gör det?
Låter lite som att det är en skoluppgift som du vill att någon annan ska göra åt dig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av byraladan:

Tack! Men det hjälper inte mig... Jag kan inte koda... Vill bara att det ska funka
Var ska den texten in t.ex.?
Och vad händer när alla uppdrag är slut??
Jag hoppas någon kan ge mig ett "kodpaket" som jag kan klistra in på hemsidan. Klistra in kan jag! hehe!

Skrivet av linsjb:

Då kommer vi egentligen till frågan varför du gör det?
Låter lite som att det är en skoluppgift som du vill att någon annan ska göra åt dig...

Um.. så funkar det inte riktigt här på sweclockers..

Varför försöker du göra det, om du inte vill göra det?
Skoluppgift? uppdrag du tar betalt för? hur som så verkar du inte vara rätt för jobbet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av linsjb:

Då kommer vi egentligen till frågan varför du gör det?
Låter lite som att det är en skoluppgift som du vill att någon annan ska göra åt dig...

Ah. Näe det är igen skoluppgift. Tack och lov är jag klar med skolan för lääänge sedan 😊 Det är till en hemsida. Som jag skrev ska omsorgspersonal få träna på en uppgift och på hemsidan få förslag på olika sätt (uppdrag) att göra uppgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det till en hemsida skulle jag säga att ni får anställa någon som kan vad den gör som får fixa det, i de flesta fall finns det inget man bara kan slänga in och så fungerar det.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Um.. så funkar det inte riktigt här på sweclockers..

Varför försöker du göra det, om du inte vill göra det?
Skoluppgift? uppdrag du tar betalt för? hur som så verkar du inte vara rätt för jobbet..

Alltså, min uppfattning är att här på Sweclockers får man superbra hjälp! 😊 Men jag kanske inte har koll på hur det funkar egentligen?

För att reda ut ev. frågor om varför jag vill ha hjälp med kod:
Det är ingen skoluppgift.
Jag har startat firma och nu fått ett sidouppdrag att föreläsa för omsorgspersonal om sväljningssvårigheter. De ska under lunchen få göra en workshop och pröva att mata varandra för att få insikt i hur det kan vara för deras brukare/ boende att behöva bli matade.
På min hemsida annalogoped.com (byggt själv med hjälp av webbhotellets sitebuilder) har jag lagt in sidan med uppdrag, som alltså handlar om hur de ska mata: annalogoped.com/omsorg-mata.
Om nån vill pröva att mata är lösenordet "mata" 😂

Ja.

Det visade sig dock på första föreläsningen i går att hälften av gänget inte ens kunde öppna sidan pga de inte kunde koppla upp sig på wifi-nätverket hahaha! Så just nu känns det som jag får gå tillbaks till skriva uppdragen på papperslappar 😁

Hur som helst.
Jag vill inte lära mig koda. (Sen lär jag mig väl lite när jag håller på och grejar... ja...)
Det är ingen skoluppgift.
Jag ville bara göra det enklare/ roligare för de jag höll workshop med och tänkte att nån här ville hjälpa mig med det. 😊

Ha en fortsatt bra vecka alla sweclockers!
Hälsningar Anna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av webbson:

Är det till en hemsida skulle jag säga att ni får anställa någon som kan vad den gör som får fixa det, i de flesta fall finns det inget man bara kan slänga in och så fungerar det.

Tack för svaret!
/Anna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte inte sätta mig och skriva kod men hoppas pseudokod räcker, vet inte hur snygg lösningen är men något id en här stilen kanske

function slumpany(){ nytt_test = getnewfunc(); while (nytt_test != förra_test){ nytt_test = getnewfunc(); } } }

där förrra_test då är det testet användaren precis har slutfört.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@byraladan: Har inget bättre för mig så kan fixa det åt dig, bara att dra ett PM med koden och vad exakt du vill ska ske så ska jag ordna det Mest för jag själv arbetat inom LSS och kan relatera till det du ska föreläsa om.

Är det inget mer än ovan så kan jag utgå från det, kommer att ta bort jQuery och Bootstrap dock, då det känns overkill för det här.

Edit: fixat, bara att pma om du fortfarande är i behov

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Tänkte inte sätta mig och skriva kod men hoppas pseudokod räcker, vet inte hur snygg lösningen är men något id en här stilen kanske

function slumpany(){ nytt_test = getnewfunc(); while (nytt_test != förra_test){ nytt_test = getnewfunc(); } } }

där förrra_test då är det testet användaren precis har slutfört.

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

@byraladan: Har inget bättre för mig så kan fixa det åt dig, bara att dra ett PM med koden och vad exakt du vill ska ske så ska jag ordna det Mest för jag själv arbetat inom LSS och kan relatera till det du ska föreläsa om.

Är det inget mer än ovan så kan jag utgå från det, kommer att ta bort jQuery och Bootstrap dock, då det känns overkill för det här.

Edit: fixat, bara att pma om du fortfarande är i behov

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Ja men då hade jag tänkt rätt om vilken hjälp som finns på sweclockers! 😊
Skickar PM.
Hälsningar Anna

Permalänk
Medlem
Skrivet av byraladan:

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

det ska givetvis vara while(nytt_test == old_test) men det kanske du såg, så länge som det nya testet är det föregående, slumpa fram ett nytt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

det ska givetvis vara while(nytt_test == old_test) men det kanske du såg, så länge som det nya testet är det föregående, slumpa fram ett nytt.

Tack
Jag fick hjälp med hela koden så nu funkar det precis som jag vill!
Hälsningar Anna