Hjälp med val av AMD eller Intel till mITX dator

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av AMD eller Intel till mITX dator

Vilket av dessa mini-ITX moderkort och cpu hade ni valt till ett RTX2070 grafikkort?
Titlar som ex. Battlefield 5 och Far cry 5 kommer att spelas mest.

Asus ROG STRIX X470-I GAMING + AMD R5 2600x.
Asus ROG STRIX Z390-I GAMING + Intel I5-9600K.

Jag hade tänkt välja AMD då det är mest prisvärt och lättare vid uppgradering till nästa Ryzen gen.
Jag har dock fått tvivel inför det moderkortet efter att ha läst många fler negativa omdömen om det i jämförelse mot Z390 kortet. Det känns lite som en chansning med Asus X470-I att man får ett kort med defekter.
Om jag köper Z390-I + Intel så kostar det 1300kr mer.

Så vad hade ni valt och varför?

Permalänk

Jag vet inte hur jag ska förklara detta men låt oss säga att du köper 2600x
Du säljer det begagnat och går back ca 800-1000Kr. Frågan är vad kommer deras nya flaggskepp att kosta?
Deras flaggskepp nu är 2700x och kostar 3550Kr. Jag tror att om de kommer i närheten av 9900K så kommer dom att sälja den för minst 4800Kr minus 1000Kr som du går back.
Då kan man köpa 9900K direkt och gå lite back eller 9700K utan att gå back överhuvud taget.
Och då har du ett system som fungerar 100% redan nu och är det bästa som finns och behöver inte vänta för att se om deras kommer att vara bättre.
För vi pratar om den summan som du kommer att lägga om du siktar in dig på deras nya cpu.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ts menade det men så som jag uppfattade det så tänker inte TS sälja processorn någon månad efter den köpts för att sedan byta ut det till AMDs nya flaggskepp eller för den delen Intels.

Men som svar på frågan så är det nog bättre att ta 2600x eftersom den är snabbare på allt i princip förutom spel och att du sparar 1300kr. Ja att du får en moderkort med defekter kan ju hända, jag fick mitt Asus Z370-F med böjda socket pins hos Elgiganten i juli, så att det kan väl egentligen ske på vilket moderkort som helst om man har otur.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag vet inte hur jag ska förklara detta men låt oss säga att du köper 2600x
Du säljer det begagnat och går back ca 800-1000Kr. Frågan är vad kommer deras nya flaggskepp att kosta?
Deras flaggskepp nu är 2700x och kostar 3550Kr. Jag tror att om de kommer i närheten av 9900K så kommer dom att sälja den för minst 4800Kr minus 1000Kr som du går back.
Då kan man köpa 9900K direkt och gå lite back eller 9700K utan att gå back överhuvud taget.
Och då har du ett system som fungerar 100% redan nu och är det bästa som finns och behöver inte vänta för att se om deras kommer att vara bättre.
För vi pratar om den summan som du kommer att lägga om du siktar in dig på deras nya cpu.

Tack! så långt tänkte jag inte.
Jag har kollat upp dessa kort lite närmare nu och Asus Rog Z390 känns lite mer premium på olika punkter så det blir nog Intel ändå.
Om jag mest spelar och inte kör många program samtidigt, duger en i5 9600k för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sonnny:

Tack! så långt tänkte jag inte.
Jag har kollat upp dessa kort lite närmare nu och Asus Rog Z390 känns lite mer premium på olika punkter så det blir nog Intel ändå.
Om jag mest spelar och inte kör många program samtidigt, duger en i5 9600k för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan säger vet inte exakt när du kommer att uppgradera men jag förstår inte folk som tänker så att jag köper nu och säljer efter 6 månader. Då kan man gå på en 9900K direkt med ett moderkort som funkar osv osv. För i slutändan så blir det samma pris som man måste ge inom 6 månader typ.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Vad är din budget?
Om den är runt 5K så kör.
Annars hade jag valt detta, aorus moderkort är det bästa för överklockning.
Save choises för tex 9900K är aoruskortet som det står.

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

https://komponentkoll.se/bygg/xxuZn/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Trodde ASRock var bäst

Hej!

Trodde att ASRock var bäst kort för z390 kort till itx, tänkte köra på det själv!

Mvh Nicklas

https://www.webhallen.com/se/product/292213-ASRock-Phantom-Ga...

kika på denna video det är alla bra itx z390 moderkort!
www.youtube.com/watch?v=XCV7jxdMXAE&t=1209s

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Jag äger sedan några veckor tillbaka ett Asus Rog Strix Z390-I och jag tycker det är ett fantastiskt bra m-kort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

val av moderkort

Hej!

Fick en bra deal på ett gigabyte z390i aorus wifi pro, vi får väl se hur bra det är :). Har hört att någon fick ett löst usb uttag på baksidan av moderkortet på Amazon.

Sen är ju AsRock sjukt snyggt.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!