Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen, men jag ville verkligen gilla nya Prisjakt. Är rätt van med den gamla versionen så det har kanske påverkat mitt omdömme, men till en början trodde jag att jag hamnat på mobilsidan. Massor av tomrum och svårare att jämföra produkter. Det krävs även flera steg för att uppnå samma resultat som på den gamla sidan.

Men det som störde mig mest var avsaknaden av information. Jämför t.ex.

https://classic.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=429
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=429

På classic får jag användaromdömen med 10 stjärnor, men på www finns bara 5. Kanske en smaksak då det verkar som man kan lämna en halv stjärna, men det känns som det ger sämre "upplösning".

På classic får jag möjlighet till mer information om butiken, hur ser finanserna ut, hur länge har de funnits, vad tar de för betalningssätt, om de nyligen sänkt priset på något, om de rekommenderas av någon tillverkare, vilka produkter har de och vilka är de billigast på?
På www får jag förutom omdömmen en snabb reklamtext om företaget i tre punkter.

Permalänk
Avstängd

Nya är helt ok.
Funkar bra på pc plattan mobilen....
Men som alltid gnäller de som är allergiska mot minsta förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Nya är helt ok.
Funkar bra på pc plattan mobilen....
Men som alltid gnäller de som är allergiska mot minsta förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

ja lite som win7 > win8 så är man bakåtsträvare om man tycker funktion är bättre än utseende ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

ja lite som win7 > win8 så är man bakåtsträvare om man tycker funktion är bättre än utseende ?

Tja .. win 8 var lite tidigt ute.. lite för tidigt, många hade skit maskiner som inte orkade med.. sedan kom win 10 som i stort var en putsning av 8 och alla var med för då var men förberedd på att det nya.. och en del stanna vid 7 för allt efter 7 är "fel":
Jag har kört 7 - 8 - 10 och dom har varit bra allihop. låt vara att 8 krävde lite mer av hårvaran men det var då inget problem om man inte stoppa in det i ett gammalt lik till dator. I bland är det ju så att utseende ÄR funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Tja .. win 8 var lite tidigt ute.. lite för tidigt, många hade skit maskiner som inte orkade med.. sedan kom win 10 som i stort var en putsning av 8 och alla var med för då var men förberedd på att det nya.. och en del stanna vid 7 för allt efter 7 är "fel":
Jag har kört 7 - 8 - 10 och dom har varit bra allihop. låt vara att 8 krävde lite mer av hårvaran men det var då inget problem om man inte stoppa in det i ett gammalt lik till dator. I bland är det ju så att utseende ÄR funktionen.

och ibland behöver man inte fixa nånting som funkar, prisjakts filter fungerar så ingen ide hålla på pilla.
Edit: okej tar det lång tid innan du kan svara?

Permalänk
Relik 📜

Den "detalj" jag hakat upp mig mest på med nya sidan är att markören inte hamnar direkt i sökfältet. Jag är (tydligen) extremt van att gå in och börja skriva direkt, nu måste jag välja fältet först. Tog mig flera dagar att inse vad skillnaden var, vad som var så jobbigt..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den "detalj" jag hakat upp mig mest på med nya sidan är att markören inte hamnar direkt i sökfältet. Jag är (tydligen) extremt van att gå in och börja skriva direkt, nu måste jag välja fältet först. Tog mig flera dagar att inse vad skillnaden var, vad som var så jobbigt..

Tycker alla sidor som huvudsakligen existerar för att man ska söka efter något borde ha fokus på sökfältet direkt.
På sidor det tyvärr inte är så så har jag lärt mig hur många gånger man behöver trycka på tab för att kunna börja skriva istället för att behöva använda musen. Till exempel på imdb så behöver man trycka på tab 4 gånger för att sedan kunna skriva, och på nya prisjakt verkar det vara 2 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den "detalj" jag hakat upp mig mest på med nya sidan är att markören inte hamnar direkt i sökfältet.

Nu har jag inte använt den nya sidan alls mycket men nu när du säger det så! Känns som en självklarhet.

Permalänk
Medlem

skulle prisjakta liet i helgen.. fattade noll av den nya sidan.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Den nya sidan är verkligen totalt värdelöst.
Allt från funktioner till design. Herrejösses.

Inser dom inte sitt misstag och ändrar tillbaka till gamla designen hoppas jag att det kommer någon ny jämförelsesida som man kan använda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gjorde riktigt ont i hela kroppen när jag navigerade runt på den nya sidan första gången. Bytte till classic ganska omgående...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Håller med, den nya sidan är värdelös, precis som många andra sidor så har de lurats in i tänket mobile first och inte ens bemödat sig med vad mobilanvändare vill ha, allt för att deras programmerare skall kunna vara lata och använda Bootstrap, som redan från början var en dålig idé.

Om man gör om nåt så är minimikravet att det ska vara bättre, med prisjakts sida är inte ett iota bättre, tur man kan ha kvar det gamla men tjötet om att gå över till den nya kommer man inte undan

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Den nya sidan är verkligen totalt värdelöst.
Allt från funktioner till design. Herrejösses.

Inser dom inte sitt misstag och ändrar tillbaka till gamla designen hoppas jag att det kommer någon ny jämförelsesida som man kan använda.

Nu är ju ett gyllene tillfälle att ta sig in på den marknaden!

Permalänk
Medlem

What's all the fuzz about?

Jag går in, söker efter det jag vill köpa, ex Chromecast, får upp vart det är billigast och går till den butiken, sedan stänger jag prisjakt. För mig spelar utseendet ingen roll

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit bättre och sämre, vissa saker känns mycket sämre i nya utseendet och andra bättre.

Svårt att välja vilken jag tycker idag är bättre, men har absolut hittat saker jag stör mig på i nya, som filtering och hur listorna ser ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

What's all the fuzz about?

Jag går in, söker efter det jag vill köpa, ex Chromecast, får upp vart det är billigast och går till den butiken, sedan stänger jag prisjakt. För mig spelar utseendet ingen roll

Det är inte utseendet som är det stora bekymmeret utan det är alla funktioner som dem ändrat eller helt enkelt tagit bort.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Varför skulle man orka ta sig dit är ju frågan... det är ju enbart för Prisjakts skull. Konsumenten kan annars bara välja en annan tjänst.

Känns som att dom har fått tillräckligt med feedback för att veta vad dom behöver göra. Även i betan, men av det lilla jag läst så har inte mycket hänt med feedbacken som kom in under betan ens.
Dom måste ju dessutom veta att det inte kommer uppskattas när man tar bort större delen av funktionerna som fått gamla sidan att stå ut. Kan inte tänka mig att någon webbdesigner kan vara nöjd med hur sidan ser ut för tillfället heller.

Edit: Ah okej, det var lite mer påkostat än så. My bad. Lite märkligt om 10 utvalda personer har något större inflytande jämfört med all feedback som redan kommit in dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

Har säkert tagits upp här men om inte så tänker jag så här. Varför måste ni fokusera på att göra en hemsida som fungerar både på mobilen och på desktop när ni har appar som fungerar utmärkt? Ni borde snarare fokusera på att skjutsa era mobilanvändande användare till att hitta och använda eran app.

Jag har appen på mobilen och när jag klickar på en Prisjaktlänk i ett topp google resultat av en produktsökning så öppnas appen, supersmidigt!

Att försämra användningen av sajten för desktopanvändare när ni trots att har en app för mobilanvändning tycker jag är väldigt konstigt tänkande av ett företag. Jag förstår att inte alla människor vill använda specifika appar för allt men en app är generellt alltid att föredra framför att försöka surfa runt på en hemsida mobilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

Varför lansera en produkt som är långt ifrån klar?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

ja lite som win7 > win8 så är man bakåtsträvare om man tycker funktion är bättre än utseende ?

Jag kör win 8.1 och tycker det fungerar exakt lika väl som windows 7, kanske tom lite bättre i vissa avseenden. Fast det tog en stund innan jag fick till alla mina .reg-filer som krävs för att det ska fungera väl. Fast jag håller med, argumentet att "du är bakåtsträvare om det tidigare fungerar bättre och du vågar säga det" är bara korkat. Har fortfarande inte hittat en enda sak som gör win10 bättre än win7/win10 annat än dx12 och de flesta spelen fungerar fortfarande mycket bättre i dx11.

Nya PJ är kass om du frågar mig. Men det beror nog på lite om man mest är på mobilen eller en riktig dator. De har inte gjort det där för att sidan ska bli bättre utan för att det ska bli lättare att injeccera annonser.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Den "detalj" jag hakat upp mig mest på med nya sidan är att markören inte hamnar direkt i sökfältet. Jag är (tydligen) extremt van att gå in och börja skriva direkt, nu måste jag välja fältet först. Tog mig flera dagar att inse vad skillnaden var, vad som var så jobbigt..

Klockrent exempel på hur människor fungerar, vare sig vi vill eller inte.

Noterar för övrigt att om jag söker på den klassiska sajten och klickar på en produkt eller kategori som kommer upp, då hamnar jag på den nya sajten. Ser ut som ett klassiskt exempel på kod som ”funkar” här och nu (href="https://prisjakt.nu/path") istället för vad man egentligen menar (href="/path"). Bättre att hålla sig till det sistnämnda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Jag kör win 8.1 och tycker det fungerar exakt lika väl som windows 7, kanske tom lite bättre i vissa avseenden. Fast det tog en stund innan jag fick till alla mina .reg-filer som krävs för att det ska fungera väl. Fast jag håller med, argumentet att "du är bakåtsträvare om det tidigare fungerar bättre och du vågar säga det" är bara korkat. Har fortfarande inte hittat en enda sak som gör win10 bättre än win7/win10 annat än dx12 och de flesta spelen fungerar fortfarande mycket bättre i dx11.

Nya PJ är kass om du frågar mig. Men det beror nog på lite om man mest är på mobilen eller en riktig dator. De har inte gjort det där för att sidan ska bli bättre utan för att det ska bli lättare att injeccera annonser.

anledningen varför jag jämförde win7 > win8 är ju modern UI & att ändra någonting som redan fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den nya designen är snygg och användbar än sålänge.
Sett till den här tråden måste jag lida av någon slags flexibilitetssjukdom.

För det jag använt prisjakt till sedan omdesignen känns nya prisjakt snyggare och mer genomtänkt.
Mer lagom typsnittsstorlek för modern upplösning på skrivbordet.
Jag gillar att sidebaren tagits bort, den kändes påklistrad i min mening.

Permalänk
Medlem

Nu funkar inte någonting på Prisjakt.....bra jobbat 😠

"503 - Service Unavailable"

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag tycker den nya designen är snygg och användbar än sålänge.
Sett till den här tråden måste jag lida av någon slags flexibilitetssjukdom.

För det jag använt prisjakt till sedan omdesignen känns nya prisjakt snyggare och mer genomtänkt.
Mer lagom typsnittsstorlek för modern upplösning på skrivbordet.
Jag gillar att sidebaren tagits bort, den kändes påklistrad i min mening.

va snackar du om ? med nya filtret så är ju allt på vänstra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

va snackar du om ? med nya filtret så är ju allt på vänstra sidan.

Den är vänsteralignad clampad mot mitten ja, sidebaren i gamla designen låg längst till vänster, väldigt långt bort från "main".
Det nya filtret är en del av huvudsidan också, inte i en egen meny. Dessutom kan du köra filtret "fullscreen" precis som tidigare.

Permalänk
Medlem

Det som behövs är att classic stannar kvar som ett option för oss vetare. Behåll classic och kör på med nya hur ni än vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Det som behövs är att classic stannar kvar som ett option för oss vetare. Behåll classic och kör på med nya hur ni än vill.

de dröjer nog nån månad eller två sen stänger dom ner hela Classic.

Skrivet av datoriserad:

Den är vänsteralignad clampad mot mitten ja, sidebaren i gamla designen låg längst till vänster, väldigt långt bort från "main".
Det nya filtret är en del av huvudsidan också, inte i en egen meny. Dessutom kan du köra filtret "fullscreen" precis som tidigare.

vänsteralignad clampad, & väldigt långt bort från "main" va? pratar du svenska.

sidebaren i gamla designen låg längst till vänster. och var är "sidebaren" på nya sidan. höger, mitten, längst ner. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

de dröjer nog nån månad eller två sen stänger dom ner hela Classic,

Självklart, därför vi är här som kan klaga som fan. Blir det en förändring, förmodligen inte, men värt ett försök?

Alltid.