Permalänk

Tips på grafikkort

Har dragit på detta länge nog, grafikkortet mår inte bra, låter som ett gammalt tröskverk och orsakar en eller två BSOD i kvartalet.

Använder datorn mest för film och lättare video- och bildredigering (Photoshop, Sony Vegas) men det blir något spel ibland, tex väntar jag på Dragon Age 4. Har tre skärmar. Tystgående skulle uppskattas efter tiden med detta oljud.

Idag har jag
Moderkort – MSI P67A-GD65 Intel® P67 Chipset
CPU – Intel i5-2500 @ 3.30GHz
GPU – AMD Radeon HD 6800 Series
RAM – Corsair 8Gb DDR3
PSU – Antec TruePower 550

Prisklass är såklart så billigt som möjligt men ger mig vad jag behöver. Ärligt talat har jag för dålig koll på vad det skulle kunna kosta men är beredd att betala.

Någon som kan ge något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetmjoelk:

Har dragit på detta länge nog, grafikkortet mår inte bra, låter som ett gammalt tröskverk och orsakar en eller två BSOD i kvartalet.

Använder datorn mest för film och lättare video- och bildredigering (Photoshop, Sony Vegas) men det blir något spel ibland, tex väntar jag på Dragon Age 4. Har tre skärmar. Tystgående skulle uppskattas efter tiden med detta oljud.

Idag har jag
Moderkort – MSI P67A-GD65 Intel® P67 Chipset
CPU – Intel i5-2500 @ 3.30GHz
GPU – AMD Radeon HD 6800 Series
RAM – Corsair 8Gb DDR3
PSU – Antec TruePower 550

Prisklass är såklart så billigt som möjligt men ger mig vad jag behöver. Ärligt talat har jag för dålig koll på vad det skulle kunna kosta men är beredd att betala.

Någon som kan ge något tips?

Prestandaindex:

GTX 1160, GTX 1660 Ti eller RTX 2060 beroende på hur mycket du tänkt att lägga ned. Vega 56 är också helt klart ett alternativ - men det beror helt på priset. Räkna dock med att AMD's kort (Vega, RX) brukar låta mer än vad Nvidias kort (GTX, RTX) gör.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack, ett 2060 beställt!