Permalänk
Medlem

Projekt; Simple Zen

Lite bakgrund till det hela!

Har ofta en del småprojekt på gång, även om bara en bråkdel som denna får en bygglogg, och jag tycker om att rita upp allt i 3D för att se hur det kan tänkas bli och renderar gärna ofta och mycket. Detta görs på både stationär och laptop som ät hyffsat kraftfulla maskiner, men i mitt program används cpun och jag vill dra upp upplösningen, kvalitet etc men ändå ha lagom kort renderingstid.

Hur??? Jo fler kärnor, så har suttit och kikat på gamla xeon-processorer etc men de billiga i dagensmått mätt är ofta ointressanta då de är väldigt ineffektiva jämfört med dagens moderna i5/i7or.

Så efter många om och men snöade jag in på mig Ryzen Threadripper, specifikt valde jag mellan 2970WX och 2990WX men valet föll på 2970WX som med sina 24 kärnor verkade vara bästa valet, både kostnadsmässigt och prestandamässigt för syftet just nu pga någon bugg som kanske gick att lösa med mjukvara.

Utförande

Då denna ska kunna ersätta min laptop tänkte jag att jag ändå vill ha något som är relativt lätt att flytta med mig, så satsar på det minsta moderkortet jag kunnat hitta, ett M-ATX kort, ett lågprofil instegsquadro grafikkort, samt en AIO vattenkylning för att ge vettig kylförmåga utan att ha en stor klump som måste husas i lådan. Chassit kommer byggas från scratch med Rat-rig profilsysten som grund och kommer sedan fräsa plåtar till sidorna samt använda 3Dskrivare till att tillverka en "kontaktbrunn" där alla kopplingar görs.

Det hela är väldigt klart i huvudet just nu men inte fått ner visuellt än och många av delarna är beställda, väntar på grafikkortet PNY NVS310 , moderkortsdistanser samt den minimala nätdelen HDPLEX 400W med tillhörande intern AC-DC.

Uppdateringar kommer, håll till godo med lite bildporr sålänge på delar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Lite snabba renderingar samt testat mina gissade mått och det verkar fungera.
Men i teorin fungerar alltid allt

Radiatorn i sidan som suger in luft, nätdel och tillhörande delar i fronten
samt så kommer grafikkortet vinkla mha en vinklad riser, så håller vi bredden nere

Samt en bild på hur det externa kan tänkas komma att se ut;

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig så byggde upp allt på testbänken igår, allt startar upp finfint men rebootar direkt vid load.

Misstänker det billiga nätagget för 200kr =D Har ju hdplex på G med tillhörande moddad powerbrick på 500W som dock inte hinner komma innan helgen.

Så lade en order på ettt modulärt agg från inet av bra kvalitet, alltid bra att ha vid felsökning etc samt om det visar sig att hdplexen inte funkar så har jag en nödlösning

Och en bild på baksidan av kortet med grafikkort och riser, perfekt footprint, ska modifiera bracketen till graffet på vänstersidan, ingen nytta av det i den positionen där ändå:

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Väldigt häftig och intressant idé! Det här ska följas! Det är något extra coolt med små kraftpaket!

Blygsamma funderingar från en som inte arbetar med rendering i huvud taget:

1. Är program som renderar på GPUn mycket dyrare/ger sämre resultat/annat? För att rendera borde generellt en GPU vara mycket bättre lämpad, en enkel instegskrets är mångdubbelt så snabb som en workstation-CPU i dessa laster. Endå ser jag många som kör rendering på CPU.

2. Det känns inte som en särskilt latens-känslig arbetsuppgift. Vore det inte smidigare (men såklart supermycket tråkigare ) att ha en fet workstation hemmavid som kör renderingen, som du kan ansluta till via RDP från vilken tunn laptop klient som helst istället?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns ju finfina program som använder GPU men jag använder keyshot som kör 100% cpu därav bygget Keyshot är mtt goto program.

Denna kommer stå främst hemmavid så det blir lite så, men har försökt RDPa in från andra ställen till datorn där hemma, men det blir väldigt jobbigt ställa in allt etc.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ODDNAME:

Finns ju finfina program som använder GPU men jag använder keyshot som kör 100% cpu därav bygget Keyshot är mtt goto program.

Denna kommer stå främst hemmavid så det blir lite så, men har försökt RDPa in från andra ställen till datorn där hemma, men det blir väldigt jobbigt ställa in allt etc.

Där ser man, tack för svar! Jag kommer iaf följa byggloggen då det är ett intressat bygge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

En ny nätdel senare och allt är up and running, skriver detta från sagda projektdator

Prestandamässigt, ett monster! Körde all rendering på min gamla stationära innan, körde samma scen på denna och den gamla. När den gamla låg på 8% färdig låg denna på 97%

I brist på saker att göra just nu var jag tvungen att testa koppla in startknappen, en vandalsäker finfin knapp med led-ring. Orange i TR-temat

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@ODDNAME: Fy fan vilken sexig startknapp! (trodde aldrig att det var en mening jag skulle säga )
Riktigt trevlig prestanda-bump också jämfört med din gamla dator!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Snyggt, otroligt fin startknapp? Var fick du den ifrån?
Följer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

www.electrokit.se men de finns lite överallt

Nackdelen med den just nu är att jag lockar mig att trycka lite då och då, och då stänger jag ju av maskinen :P*

Kan bjuda på en bild på samma typ av knapp till ett bygge som aldrig blev färdigställt:

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hjälpsam

Intressant tråd, portabel TR4 är inte vardagsmat

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"Portabel" Definitionen av släpbar nästan kanske sen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Då jag ska tillverka custom kablage för att få rätt längd utan massa onödigt lullull så tänkte jag även passa på att sleeva.

Antingen köra helt svart, orange av någon av nyanserna ovan eller kanske en kombination av båda?
Inte bestämt mig till 100% här än

Färgkombinationerna kan nyttjas även vid tillverkningen av väskan sen, svart canvas etc med orange tråd och stygn.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer inte mycket då jag är uppåtlandet pga bröllop men hoppas på att ev kunna slänga ihop ramverkar nästa helt samt monteringsplatta till moderkortet.

I brist på annat satt jag med jobbdatorn i bilen och beställde delar till bygget, det blev både sleeving, kablage, etc. Både orange och svart så kan jag välja sen, detta var småsummor i sammanhanget

Blev även 2x symaskiner för att kunna så kraftigt tyg till själva väskan som den ska få, länge letat efter en ursäkt att köpa heavy duty maskiner och nu till slut slog jag till, och tjejen är ju utbildad "sömmerska" med så båda får kanske gläde av både symaskin och overlock

Saker är även på G, custom brick märkt G-unique är på väg från HK, sleeving stuffset etc ovan med från olika ställen. Saker händer hela tiden mao Får jag bara hdplexen nästa vecka hoppas jag kunna montera allt på något vis i ramverket.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Delar börjar trilla in, väntar i princip bara på hdplexen nu som ska landa i tyskland på måndag sen skickas ut till mig.

Vad jag fått/köpt in för tillfället är nedan;

Sleevingsaker:

Ett gäng sexiga fötter:

500W AC-DC omvandlaren

Och eftersom jag ska sy en sjysst bärväska i canvas har jag äntligen investerat i något jag velat ha länge

Och givetvis tråd i samma tema

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer saker hela tiden, just nu väntar jag på att hdplexen som nyss ankommit tyskland ska skickas vidare till mig, då kan jag sätta måtten på lådan när jag har allt och kan testa lite olika monteringssätt.

Det jag börjat med är den skräddarsydda IO-panelen. Denna ska även försänka alla kontakter samt husera XT-90 kontakten till strömförsörjningen.

Version 1 var bara för att testa tjocklek och passning av alla kontakterna, samt version 2 där det passade bättre, ingen bild på denna:

Version 3, där jag kombinerade allt som ska hända, IO, DP-hål samt XT90, som jag insåg inte kan sitta där jag satt den då det måste till lite plast där för att skruva fast gpu-bracketen.

Detta har lärt mig mycket och har nog en slutlig bakdel på G snart. Slutliga versionen ska även efterbehandlas och målas. Ev applicera gnuggisar med för att märka upp allt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Och äntligen kom den, den sista pusselbiten så nu ska jag testa skapa en yta som huserar allt och sätta måtten och därmed kunna påbörja och slutföra chassit

Den sista pusselbiten, 400W dc-atx hdplex; på bilden driven av g-unique nätdelen på 500w, och datorn kör från paret just nu utan problem.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Idag hände lite kul iallafall

Började med att bestämma en början på måttsättningen av chassit, sen om det blir bra får vi se, men det bör funka.
Så åkte och kapade bitarna till ett litet kit.

Och var givetvis tvungen bygga ihop ramverket och se hur det ser ut, påklädd och med inälvor ser jag stor potential
Insåg dock jag gjort en enorm tabbe med plåten, plåten är 150mm bred till de smala sidorna, och tänkte det skulle vara 140mm färdigt, som synes för en 140mm fläkt plats, men tog inte med 20mm per stolpe i beräkningen så plåten borde vara 180mm bred färdig =/

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Saker händer

Skulle fräst alla delarna denna helgen men ödet ville inte det.

Första problemet var att jag körde sönder mitt första frässtål direkt
Efter några om och men och letande så hittade jag ett enskärsstål perfekt för alu så körde med det.

Fronten och bottendelen blev finfina, sen kom jag till sidan. Där gick det dåligt utan några missöden som kostade mig frässtål utan hela fräsytan var förskjuten 100mm längs med x-axeln och först när den skulle fräsa ut fläktmönster #2 som jag insåg att den skulle fräsa färdigt resten utanför arbetsstycket.

Därefter tog jag kväll

Men efter många läxor lärda, inser jag att jag borde sätta i system "veckans fräsning" så att jag inte glömmer bort alla egenheter jag måste meka med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det här bygget var allt annat än enkelt(simple) både projektmässigt och sett till prestanda! Följer och ser fram emot slutresultatet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

snyggt, ska bli kul och se hur det ser ut i forsättningen.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Simpelt jämfört med alla andra eleganta moddar man ser iallafall
I mitt huvud är det så enkelt som "lite profiler och lite plåt".

Efter mina om och men har jag beställt ny alu, ska fixa andningsskydd som fungerar då man blir lätt lite dåsig när man vattnar fräsningen med T-röd men det går åt rätt håll iallafall.

Väskmässigt har jag ett par gamla kameraväskor i canvas som inspiration jag ska utgå ifrån, har även hittat ett finfint canvastyg på 600g/m2, måste bara hitta att sjysst foder nu i rätt nyans av orange.

Som sagt, sakta men säkert

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Kommer ju bli grym! Önskar man hade tid, ork och verkstad.. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Insåg att jag hade tur i oturen idag. Det finns en viss risk att frässtålet jag kört med är 3.175mm dvs 1/8 tum, så det var tur jag inte kört allt, men det funkar att passtesta med.

Ena delen jag kör ikväll blir dock en final del, och en tillfällig platta för montering av moderkortet.

Detta då med mitt nya stål som är 3mm

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ännu mera "om och men"

Efter ännu ett misslyckat försök hittade jag felkällan till fräsningsproblemen.
Efter att ha installerat Vectric Aspire på en annan dator så har jag missat skicka med lite startkod.

Kortfattat innebär det att var jag än har verktyget över arbetsstycket sålänge jag nollat vid nollan återgår den dit först innan den börjar fräsa. Men iom att detta saknades så kör jag en defaultprofil som nollar om oavsett var jag flyttat verktygen.

Så är biten 300mm lång, och jag flyttar in 150mm för att nolla Z mitt på stycket och väljer att köra direkt efter så sätter den 0 på 150 och vipps har jag 150mm kvar att nyttja innan den kör utanför och fräser luft.

Enkel fix, flytta tillbaka till 0an eller nära, innan jag kör igång koden. Så kan jag komma igång med allt lite snabbare
Nu bara vänta på en leverans med plåt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Och hela bygget blev igår ett praktexempel på hur behov kan leda till förbättring.

Efter tidigare misslyckade fräsningsförsök insåg jag att hitta alu snabbt var lite knepigare än jag ville.
Lokala förmågan fungerar då och då men vill inte nyttja för mycket då jag i princip får plåten där så det blir antagligen bara någon gång till där för detta bygget.

Men min favoritbutik för mekaniskabyggen hade finfint plåt med eloxerad täckt yta, dock 330x500mm plåt, och kortaste biten på den största plåten är 340..... så ni ser.

Detta fick mig att börja fundera, har jag gjort chassit så litet som jag kan göra det? Så tog ramen på nuvarande storleken och jämförde längd och höjd, bredden är fixerad till 140mm pga 140mm fläkt så den gör jag inget med

Men i slutändan blir chassit 3cm lägre och ca 5 cm kortare och då passar ändå allt som handen i handsken.
Och till råga på allt så kommer 330x500mm plåtarna funka perfekt! Och passade på att beställa nya måttskurna profiler med, dock svarta.
Så har jag de gamla naturfärgade till andra projekt (funderar på ett matchande bygge till mitt m-itx system, tänk er ett kärleksbarn mellan detta bygget och en mac mini på stereoider. Det är dock längre fram i tiden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det händer lite, iom att jag ändå ska bygga om ramen med svarta måttkapade profiler tog jag gamla plåten jag hade och testade detta;

Allt passar finfint, fick flytta en rad med hål till nätdelen men det är lättfixat och 2 distanser passade inte, men då är det inte anpassat till att det ska skjuta in 10-20mm sen pga backplaten så det kommer passa perfekt sen.

Men allt som allt ett finfint fungerande proof of concept.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@ODDNAME Det här kittlade nördhjärtat så mycket att det fick bli en publicering på SweClockers framsida. Keep it up!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Detta vill man ju se resultatet av. Följer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så spännande att följa! Grymt häftigt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow