Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Projekt; Simple Zen

Lite bakgrund till det hela!

Har ofta en del småprojekt på gång, även om bara en bråkdel som denna får en bygglogg, och jag tycker om att rita upp allt i 3D för att se hur det kan tänkas bli och renderar gärna ofta och mycket. Detta görs på både stationär och laptop som ät hyffsat kraftfulla maskiner, men i mitt program används cpun och jag vill dra upp upplösningen, kvalitet etc men ändå ha lagom kort renderingstid.

Hur??? Jo fler kärnor, så har suttit och kikat på gamla xeon-processorer etc men de billiga i dagensmått mätt är ofta ointressanta då de är väldigt ineffektiva jämfört med dagens moderna i5/i7or.

Så efter många om och men snöade jag in på mig Ryzen Threadripper, specifikt valde jag mellan 2970WX och 2990WX men valet föll på 2970WX som med sina 24 kärnor verkade vara bästa valet, både kostnadsmässigt och prestandamässigt för syftet just nu pga någon bugg som kanske gick att lösa med mjukvara.

Utförande

Då denna ska kunna ersätta min laptop tänkte jag att jag ändå vill ha något som är relativt lätt att flytta med mig, så satsar på det minsta moderkortet jag kunnat hitta, ett M-ATX kort, ett lågprofil instegsquadro grafikkort, samt en AIO vattenkylning för att ge vettig kylförmåga utan att ha en stor klump som måste husas i lådan. Chassit kommer byggas från scratch med Rat-rig profilsysten som grund och kommer sedan fräsa plåtar till sidorna samt använda 3Dskrivare till att tillverka en "kontaktbrunn" där alla kopplingar görs.

Det hela är väldigt klart i huvudet just nu men inte fått ner visuellt än och många av delarna är beställda, väntar på grafikkortet PNY NVS310 , moderkortsdistanser samt den minimala nätdelen HDPLEX 400W med tillhörande intern AC-DC.

Uppdateringar kommer, håll till godo med lite bildporr sålänge på delar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Lite snabba renderingar samt testat mina gissade mått och det verkar fungera.
Men i teorin fungerar alltid allt

Radiatorn i sidan som suger in luft, nätdel och tillhörande delar i fronten
samt så kommer grafikkortet vinkla mha en vinklad riser, så håller vi bredden nere

Samt en bild på hur det externa kan tänkas komma att se ut;

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Kunde inte hålla mig så byggde upp allt på testbänken igår, allt startar upp finfint men rebootar direkt vid load.

Misstänker det billiga nätagget för 200kr =D Har ju hdplex på G med tillhörande moddad powerbrick på 500W som dock inte hinner komma innan helgen.

Så lade en order på ettt modulärt agg från inet av bra kvalitet, alltid bra att ha vid felsökning etc samt om det visar sig att hdplexen inte funkar så har jag en nödlösning

Och en bild på baksidan av kortet med grafikkort och riser, perfekt footprint, ska modifiera bracketen till graffet på vänstersidan, ingen nytta av det i den positionen där ändå:

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Väldigt häftig och intressant idé! Det här ska följas! Det är något extra coolt med små kraftpaket!

Blygsamma funderingar från en som inte arbetar med rendering i huvud taget:

1. Är program som renderar på GPUn mycket dyrare/ger sämre resultat/annat? För att rendera borde generellt en GPU vara mycket bättre lämpad, en enkel instegskrets är mångdubbelt så snabb som en workstation-CPU i dessa laster. Endå ser jag många som kör rendering på CPU.

2. Det känns inte som en särskilt latens-känslig arbetsuppgift. Vore det inte smidigare (men såklart supermycket tråkigare ) att ha en fet workstation hemmavid som kör renderingen, som du kan ansluta till via RDP från vilken tunn laptop klient som helst istället?

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Finns ju finfina program som använder GPU men jag använder keyshot som kör 100% cpu därav bygget Keyshot är mtt goto program.

Denna kommer stå främst hemmavid så det blir lite så, men har försökt RDPa in från andra ställen till datorn där hemma, men det blir väldigt jobbigt ställa in allt etc.

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ODDNAME:

Finns ju finfina program som använder GPU men jag använder keyshot som kör 100% cpu därav bygget Keyshot är mtt goto program.

Denna kommer stå främst hemmavid så det blir lite så, men har försökt RDPa in från andra ställen till datorn där hemma, men det blir väldigt jobbigt ställa in allt etc.

Där ser man, tack för svar! Jag kommer iaf följa byggloggen då det är ett intressat bygge!

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

En ny nätdel senare och allt är up and running, skriver detta från sagda projektdator

Prestandamässigt, ett monster! Körde all rendering på min gamla stationära innan, körde samma scen på denna och den gamla. När den gamla låg på 8% färdig låg denna på 97%

I brist på saker att göra just nu var jag tvungen att testa koppla in startknappen, en vandalsäker finfin knapp med led-ring. Orange i TR-temat

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@ODDNAME: Fy fan vilken sexig startknapp! (trodde aldrig att det var en mening jag skulle säga )
Riktigt trevlig prestanda-bump också jämfört med din gamla dator!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Snyggt, otroligt fin startknapp? Var fick du den ifrån?
Följer.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

www.electrokit.se men de finns lite överallt

Nackdelen med den just nu är att jag lockar mig att trycka lite då och då, och då stänger jag ju av maskinen :P*

Kan bjuda på en bild på samma typ av knapp till ett bygge som aldrig blev färdigställt:

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Intressant tråd, portabel TR4 är inte vardagsmat

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

"Portabel" Definitionen av släpbar nästan kanske sen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Då jag ska tillverka custom kablage för att få rätt längd utan massa onödigt lullull så tänkte jag även passa på att sleeva.

Antingen köra helt svart, orange av någon av nyanserna ovan eller kanske en kombination av båda?
Inte bestämt mig till 100% här än

Färgkombinationerna kan nyttjas även vid tillverkningen av väskan sen, svart canvas etc med orange tråd och stygn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Det händer inte mycket då jag är uppåtlandet pga bröllop men hoppas på att ev kunna slänga ihop ramverkar nästa helt samt monteringsplatta till moderkortet.

I brist på annat satt jag med jobbdatorn i bilen och beställde delar till bygget, det blev både sleeving, kablage, etc. Både orange och svart så kan jag välja sen, detta var småsummor i sammanhanget

Blev även 2x symaskiner för att kunna så kraftigt tyg till själva väskan som den ska få, länge letat efter en ursäkt att köpa heavy duty maskiner och nu till slut slog jag till, och tjejen är ju utbildad "sömmerska" med så båda får kanske gläde av både symaskin och overlock

Saker är även på G, custom brick märkt G-unique är på väg från HK, sleeving stuffset etc ovan med från olika ställen. Saker händer hela tiden mao Får jag bara hdplexen nästa vecka hoppas jag kunna montera allt på något vis i ramverket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Delar börjar trilla in, väntar i princip bara på hdplexen nu som ska landa i tyskland på måndag sen skickas ut till mig.

Vad jag fått/köpt in för tillfället är nedan;

Sleevingsaker:

Ett gäng sexiga fötter:

500W AC-DC omvandlaren

Och eftersom jag ska sy en sjysst bärväska i canvas har jag äntligen investerat i något jag velat ha länge

Och givetvis tråd i samma tema

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Det händer saker hela tiden, just nu väntar jag på att hdplexen som nyss ankommit tyskland ska skickas vidare till mig, då kan jag sätta måtten på lådan när jag har allt och kan testa lite olika monteringssätt.

Det jag börjat med är den skräddarsydda IO-panelen. Denna ska även försänka alla kontakter samt husera XT-90 kontakten till strömförsörjningen.

Version 1 var bara för att testa tjocklek och passning av alla kontakterna, samt version 2 där det passade bättre, ingen bild på denna:

Version 3, där jag kombinerade allt som ska hända, IO, DP-hål samt XT90, som jag insåg inte kan sitta där jag satt den då det måste till lite plast där för att skruva fast gpu-bracketen.

Detta har lärt mig mycket och har nog en slutlig bakdel på G snart. Slutliga versionen ska även efterbehandlas och målas. Ev applicera gnuggisar med för att märka upp allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Och äntligen kom den, den sista pusselbiten så nu ska jag testa skapa en yta som huserar allt och sätta måtten och därmed kunna påbörja och slutföra chassit

Den sista pusselbiten, 400W dc-atx hdplex; på bilden driven av g-unique nätdelen på 500w, och datorn kör från paret just nu utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Idag hände lite kul iallafall

Började med att bestämma en början på måttsättningen av chassit, sen om det blir bra får vi se, men det bör funka.
Så åkte och kapade bitarna till ett litet kit.

Och var givetvis tvungen bygga ihop ramverket och se hur det ser ut, påklädd och med inälvor ser jag stor potential
Insåg dock jag gjort en enorm tabbe med plåten, plåten är 150mm bred till de smala sidorna, och tänkte det skulle vara 140mm färdigt, som synes för en 140mm fläkt plats, men tog inte med 20mm per stolpe i beräkningen så plåten borde vara 180mm bred färdig =/