@Sh4d0wfi3nd: Jag ska vara helt ärlig och säga att det var minst 1½ år sedan, kanske ett år till. Vi kämpade väldigt mycket och länge med Netatonce för att få brygga deras Inteno och de var helt omöjliga att kommunicera med. Dels så tror jag att de är hårdare mot villaföreningar där de har monopol-kontrakt för de vet att de kunderna inte bara kan byta leverantör hur som helst.
Efter att ha bråkat med supporten i ett par år så blev det mer en fråga av acceptans och väntan på att kontraktet skulle gå ut då min styvfar satt i styrelsen för fiberföreningen så vi siktade in oss på det nya avtalet helt enkelt. Sedan förra hösten så har de slutit ett avtal där nätet är relativt öppet så man får välja bland olika leverantörer och Telia gav dem ett fint erbjudande som min styvfar siktade in sig på ett halvår innan det skulle kopplas in. Han orkade helt enkelt inte med att ha med Netatonce att göra (det var mycket samtal om downtime, problem med lagg till Sappa, etc etc) och som del av ledningen i föreningen fick han massor av frågor från mindre tekniska personer i föreningen som hade alla möjliga sorters problem med Netatonce.
Nu kör de som sagt Telia 250/100 med IPTV och IP-telefoni till ett mycket slagkraftigt pris, de har fått en fiberomvandlare och Telia tillhandahar sin bästa Technicolor-router som fungerar riktigt bra och även utan externa antenner har den mycket bättre räckvidd och stabilitet på sitt Wifi.