Permalänk
Skrivet av Crowwops:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vart du fick tag i bra solfilm?

Personlig kontakt. Väldigt svårt att få någon att installera
på bara 3 fönster annars vad jag förstått. Och inte velat ge mig på att kleta biltema mörker på rutorna själv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gällande lösningar med kylklampar är ett problem att man genererar mer värme inne i lägenheten när man fryser ned dem än man får ut sen. Dvs kanske bra, för tillfällig sval fläkt, men inte för att påverka temp över tid dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Personlig kontakt. Väldigt svårt att få någon att installera
på bara 3 fönster annars vad jag förstått. Och inte velat ge mig på att kleta biltema mörker på rutorna själv...

Ah! Ja det får ju bli något som jag gör själv (har bara 1 fönster).

EDIT:
Angående kylklamrarna jag använde så var dem till för temporär kylning vid sömn

Permalänk
Medlem

För stort för att hålla 20 grader C när det är värmebölja, ja - men inte så illa att det inte gör rejält med nytta ändå. Det kommer vart fall kyla mycket mer än vad lösningen i köket åstadkommer.

(har ungefär samma storlek på stora rummet)

sikta på maskin minst 10000 BTU i storlek, vilket är ca 3 kW i kyleffekt. - det behövs, jag lovar!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, vill du ha nåt mer eller mindre färdigt som bara är att koppla in, finns det gott om folk på forumet som har mycket bättre koll än jag. Det finns så otroligt många sätt att lösa det där

En jämförarkrets är dock inte jättesvår att slänga ihop, särskilt så då du bara vill att den ska göra omslag när det är varmare inomhus än utomhus, och skiter totalt i vilka de absoluta temperaturerna råkar vara

----

Det är förresten en hel del miljörelaterad kritik mot idén i tråden. Det skulle vara intressant med någon slags uppskattning där man jämför:

1) "Ful-AC":

- Begagnad bilkylare med integrerad fläkt, plockad på skroten. Ingen nyproduktion krävs.
- Lite plastslangar, lär man väl inte återvinna, blir nya grejor.
- Några rördelar + en och annan slangklämma, lär bli nya grejor också.

- Förbrukningen lär landa kring några liter kallt kranvatten i minuten, samt något hundratal watt el för fläkten om man kör den på full spänning, vilket man inte kommer göra om man vill stå ut i att vara i samma rum i längden.

Kranvatten kostar väl mellan tumme och pekfinger någon krona kubikmetern för slutkonsument, vilket ger ett hum om att miljöpåverkan för framställa det ändå inte kan vara så enorm. Det ska täcka driftskostnader för distributionsnät och avlopp/omhändertagandeinfrastruktur också.

2) Portabel AC

- Nyproduktion bestående av 20-30 kilo blandad metall, plast, elektronik etc,
- Kylmedia som i bästa fall kan omhändertas vid återvinning, men har en förmåga att sippra ut över tid, även ur slutna system. AC-aggregat kasseras ofta pga detta. Inga jättemängder, men ändå.

- Förbrukar väl någon kilowatt högvärdig energi i form av el. Väldigt svårt att göra en bedömning av miljöpåverkan utifrån priset här, utan att skaffa sig koll på alla skatter och pålagor.

Har förstås missat en massa parametrar - på väg i säng och har inte på något vis funderat klart - men det skulle faktiskt inte förvåna mig särskilt mycket alls om det i slutändan visade sig att ful-ACn var det miljövänligare alternativet

Folk i vissa delar går mil för rent vatten, och du jämför att slösa "några liter i minuten" vs ett köldmedium som idag är icke ozonskadande (endast minimalt växthuseffektpåverkande som mycket annat, inkl CO2) och gör mindre verkan än många bilars avgaser eller butan-drivna tryckflaskor?!?!
Skäms!

Kan även tillägga säga att den portabla ACn jag köpte för 10 år sedan fungerar än idag, på sin original-gas.

Om man nu vill göra getto-lösningen, så är det bättre att satsa på någon form av kompressor, även om det så är en beg frys (som också kan vara bra energi-klass), till att frysa vattnet, sätt denna så den ventilerar ut sin varmluft utanför hemmet. Sen ta isen och gör en hemma-bygge AC som andra redan länkat ovan. Finns olika sätt att göra detta på, även som kyler utan att fukta luften mha en pump med tex kylarglykol i liknande system ovan, helt utan att slänga tonvis med dricksvatten.

PS. Till TS säger jag att om du väljer att ignorera påverkan i sådan stor grad detta kan få, kan vi låsa tråden redan nu som lagbrott via miljöförstöring. Jag har dock lämnat kreativa alternativ som kan vara till nytta för att göra en liknande lösning, då jag precis som du förstår att man vill kunna leva och sova.

Håller även med ovan... 10k BTU är minimum, skulle nästan säga 12-15k om du kan. Min portabla är 12k och den har svårt i 30 graders värme med större rum.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ingen portabel AC är stor nog. Vill man verkligen kyla med vatten köp då en luftkylare för 4500 kr, den kan kyla ner hela lägenheten i det här fallet. Använder några liter i timmen när det är som varmast.

Permalänk
Medlem

Hej

Om iden men att "spola" bort vatten i slasken är dålig så finns det en bortglömd lösning som kan funka. Användes förut en del till datorer innan bra kylare fanns.

En hink med ett grovt rör stående i och sedan vatten som strilades i toppen av röret, en fläkt blåser in luft i botten av röret och detta kommer att kyla vattnet. En pump kan cirkulera vatten från hinken till en värmväxlare/fläkt som kyler dig (och sedan till toppen av röret). Luften från toppen av röret som är mättat med fukt leds ut.

Det går åt en del vatten över ett dygn men inte alls så mycket som att "slaska det direkt"....

2x fläktar, 1x pump, värmeväxlare/beganad bilkylare, hink/tunna och ett avloppsrör + lite mer slang om fuktig luft ska ut....

lite skruv/hot glue och friskt DIY rednex meck...

Permalänk
Medlem

Otroligt vattenslöseri och dessutom kan det bli en riktig plåga för dina grannar. I de lägenheter jag bott i så har man hört vattenkranen i närliggande lägenheter väldigt tydligt. Om någon skulle ha på den dygnet runt skulle jag till slut gå bärsärk.

Permalänk
Medlem

@Dack3: Eller så kör man en evaporativ luftkylare så behöver han inte ha någon bongkylare på balkongen som i praktiken inte kommer göra det han vill.

Permalänk
Inaktiv

Varför vill du ha AC? 20-25 grader värme är inget farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Exempel på sådan?

https://e-klok.se/ac/produkttyp/luftkylare/honeywell-luftkyla...

Permalänk

Fast en sådan ÖKAR luftfuktigheten. Mindre lyckat tänker jag.

Permalänk
Medlem

Evaporativ kylare fungerar i varm och torr klimat, nästan lite åt ökenhållet - men så var det inte i somras och om det kylde ett tag så försvinner det när luftfuktigheten ökar snabbt i utrymmet.

sedan brukar dom så småningom lukta rätt mycket sur disktrasa om man inte underhåller, byter filtermatta och tvättar ur ofta.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Riktig AC/värmepump kostar dessutom inte mycket mer, det är installationskostnaden som drar iväg där bara.

Permalänk
Medlem

Jag räknade själv på evaporativ kylning härom veckan och kom fram till att fukthalten närmar sig 100% väldigt snabbt. Det kommer gå ännu snabbare om du har stillastående självdragsventilation. Sverige är för fuktigt på sommaren för evaporativ kylning. Köp is och lägg i en låda som du blåser luft igenom istället.

Permalänk

Som sagt:

Skrivet av Narcoleptic:

https://i.ibb.co/wsZCbby/Luftskiss-3.jpg

Det mesta jag undrar framgår av bilden ovan, för ökad tydlighet och sammanhang. Alla bidrag mottages tacksamt!

Solfilm har jag som sagt redan, fast monterad värmeväxlare/AC är inte aktuellt i en hyresrätt, evaporativa kylare ökar vad jag förstår luftfuktigheten markant vilket är motsatsen till vad som eftersöks här (och iom kondens på kylelementet borde ske med planerad design - dvs avfuktning)?

Portabla AC tenderar vad jag kan se att hamna ca 10 dB högre i buller (=mycket näör man ska sova!), samt kommer antingen dra in varm uteluft (om de blåser ut kondens och varmluft - vilket också verkar bli bökigt med slang via fönster etc) eller innehålla en kondensvattenbehållare som kräver tömning (=konstant tillsyn eller avbrott). Är också dyrare, drar el som kostar och går sannolikt sönder snabbare. Oekonomiskt.

Det realistiska alternativ jag kan se vore en TVÅDELAD portabel AC, där utedelen ställs på balkong och kylmediumslang och el helst dras genom tilluftsventil 2, under fönstret. Då borde bullret inomhus komma ned. Buller ute bör vara ok iom att jag bor i stan och det finns gott om AC hos företag i samma/intilliggande fastighet/er. Frågan om kondensvattenbehållare kvarstår dock vad jag förstår för dessa?

Dessutom verkar även detta bli markant dyrare och jag har svårt att hitta särskilt många dylika mackapärer öht när jag söker.
Råd och länk till lämplig sådan för jämförelse hur som helst välkomna!

That's it for now!

/Narco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Paddanx: Ingen portabel AC är stor nog. Vill man verkligen kyla med vatten köp då en luftkylare för 4500 kr, den kan kyla ner hela lägenheten i det här fallet. Använder några liter i timmen när det är som varmast.

Fast du måste inte kyla, du behöver avfukta.
Torr luft i 20-25 grader kan kroppen lätt svettas i och bli av med svetten = du kyls. Fuktig luft i 15-20 grader kan kroppen inte bli av med svetten och du måste kylas "direkt" istället. Så även portabel AC fungerar, bara du kan isolera var det behövs som mest. Jag har lägenhet på 80kvm, så inte så olikt TS.

Det jag gör är kyler större vardagsrummet (i storlek med TSs också) under dagen (sätter timer på den att starta ca 2 timmar innan jag är hemma från jobb) och låter den jobba. De 12k BTU räcker väl då. Men jag är då noga med att stänga alla rum som inte måste kylas. När det närmar sig kvällen så sätter man in den i sovrummet och tillsammans med en takfläkt på låg nivå, snabbt kyler ner detta rum medan vardagsrummet i sig klarar sig på den kylnivå den haft sedan tidigare.

Detta fungerar faktiskt förvånansvärt bra, trots den fuktiga Malmö luft jag har att brottas med.
Kan även tillägga för TS att min saknar kondensvattenbehållare... allt tas med ut i slangen ut, vilket var en anledning till varför jag valde denna AC. Har aldrig tömt någon vätska ut den... utan den kör av sig själv.

Skrivet av Petterk:

@xxargs: Riktig AC/värmepump kostar dessutom inte mycket mer, det är installationskostnaden som drar iväg där bara.

Och just här är problemet som jag var på väg att svara med din tidigare post. Sist jag kollade så skulle portabla ACn kosta ca 9000kr och som sagt detta var 10 år sedan nu (2008). Installationen av ett riktigt system kostade då 25-30kkr+ då jag behövde dra det tvärs över hela lägenheten för att täcka sovrummet. Då var ca 1/3 av kostnaden en rätt bra kompromiss, då vi inte har super värme i Sverige mer än 1-2 månader av årets 12 månader, och detta fasta system behöver service och kommer med stor sannolikhet användas mer, vilket ger mer el-kostnad i slutändan.

Sen kan jag ta portabla enheten med mig om man vill, där en fast AC bör man bara göra om man säkert vet att man inte ska flytta inom 5-10 år, annars är det nya pengar igen. Så det är mer att tänka på än "det är typ samma kostnad".

Permalänk

@Paddanx:

Min lägenhet är 35 kvm = ca 88 KUBIK.

Och jag jobbar ofta hemifrån, vilket betyder att hela lägenheten får betraktas som en enhet, då man rör sig mellan rum/kök/bad under dagen.

Tänker att jag behöver BÅDE kyla och avfukta de gånger tempen börjar krypa upp mot 30 och det borde planerad design förhoppningsvis göra. Och detta med minst 10 dB lägre buller dessutom, iaf när jag söker på portabla AC. Vilket är STOR skillnad i en liten lägenhet där man befinner sig.

Här finns för övrigt exempel på en mer rustik och lantlig variant med högre kapacitet, men ändå.

Mina undringar gäller fortfarande vilken kombo kylare/fläktar som vore rimlig för önskad kapacitet och hur jag borde tänka kring luftflödet i övrigt (nattetid då utetemp < innetemp). Alternativt andra tankar om förbättrad funktion. Alla bidrag därvidlag uppskattade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fast du måste inte kyla, du behöver avfukta.
Torr luft i 20-25 grader kan kroppen lätt svettas i och bli av med svetten = du kyls. Fuktig luft i 15-20 grader kan kroppen inte bli av med svetten och du måste kylas "direkt" istället. Så även portabel AC fungerar, bara du kan isolera var det behövs som mest. Jag har lägenhet på 80kvm, så inte så olikt TS.

Det jag gör är kyler större vardagsrummet (i storlek med TSs också) under dagen (sätter timer på den att starta ca 2 timmar innan jag är hemma från jobb) och låter den jobba. De 12k BTU räcker väl då. Men jag är då noga med att stänga alla rum som inte måste kylas. När det närmar sig kvällen så sätter man in den i sovrummet och tillsammans med en takfläkt på låg nivå, snabbt kyler ner detta rum medan vardagsrummet i sig klarar sig på den kylnivå den haft sedan tidigare.

Detta fungerar faktiskt förvånansvärt bra, trots den fuktiga Malmö luft jag har att brottas med.
Kan även tillägga för TS att min saknar kondensvattenbehållare... allt tas med ut i slangen ut, vilket var en anledning till varför jag valde denna AC. Har aldrig tömt någon vätska ut den... utan den kör av sig själv.

Och just här är problemet som jag var på väg att svara med din tidigare post. Sist jag kollade så skulle portabla ACn kosta ca 9000kr och som sagt detta var 10 år sedan nu (2008). Installationen av ett riktigt system kostade då 25-30kkr+ då jag behövde dra det tvärs över hela lägenheten för att täcka sovrummet. Då var ca 1/3 av kostnaden en rätt bra kompromiss, då vi inte har super värme i Sverige mer än 1-2 månader av årets 12 månader, och detta fasta system behöver service och kommer med stor sannolikhet användas mer, vilket ger mer el-kostnad i slutändan.

Sen kan jag ta portabla enheten med mig om man vill, där en fast AC bör man bara göra om man säkert vet att man inte ska flytta inom 5-10 år, annars är det nya pengar igen. Så det är mer att tänka på än "det är typ samma kostnad".

Riktig AC kan du få för fem tusen, installation för fyra tusen. Du kan givetvis köpa en portabel med frånluftsslang för fem tusen istället, men den är betydligt mer högljudd.

Är ditt vardagsrum över 30 m²?

Permalänk

@Petterk:

Rummet bör väl vara ca 25.
Och, som sagt, installera AC i hyreslägenhet är no-go...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

@Petterk:

Rummet bör väl vara ca 25.
Och, som sagt, installera AC i hyreslägenhet är no-go...

Inte mer än i bostadsrätt. Behövs tillstånd vilket som.

Andra hyresgäster i samma hus har ju AC....

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad portabel AC i början av förra sommaren, ren tur innan det blev sånt sug efter dom.
För 3000kr fick jag mycket valuta för pengarna anser jag.

Kyleffekt ca 3kW.
Ljudnivå 55dB.
Effekt ca 1,5kW.

"Frisk luft" tog jag inifrån lägenheten, och varm luft dumpade jag utanför med hjälp av en medföljande slang och fönsterkit.
Finns förstås kondens här med, men AC:n förångar kondensen automatiskt, så det var aldrig något problem. Den torkar även ut inomhusluften så man får torr luft i lägenheten.

Med hjälp av fjärrkontrollen kunde jag ställa in den så att den startade 30 minuter innan jag kom hem från jobbet, och stängdes av på morgonen när man gick till jobbet.

Nackdelen är ju så klart driftskostnaden, under Juli och Augusti gjorde jag av med 3ggr så mycket energi, dvs ca 600kWh istället för 200kWh per månad.

Kostnaden för el blev ca 1100kr per månad istället för normala ca 450kr.

Men det var det värt.
Min lägenhet är på 2RoK, 62kvm. Lyckades hålla sovrum och vardagsrum på bra temperaturer, lite sämre i köket som är längst iväg.

Edit: Summering: Troligen kommer du ha mindre problem med en färdig lösning än att göra en egen. Risken är ju också att du får fuktig inomhusluft med en DIY-AC, som kommer göra att det fortfarande känns varmt i lägenheten även fast temperaturen kanske sjunker några grader.
Dessutom slipper du allt bry med att uppfinna hjulet igen, och alla problem det medför.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som alltid i dom här DIY - var får dom tag på all is som kommer att gå åt?? - fryskapaciteten på en frysbox/skåp är inte speciellt stor och dessutom med dålig COP (under 1) - med andra ord mycket värme bildas där boxen/skåpet står (ofta i köket) och långsamt går det - många timmar för en packe isklampar. För frysboxar är infrysningskapaciteten ofta angiven från 7 kg/dygn till lite över 20 kg/dygn.

En 10000BTU portabel AC-maskin (~3 kW) ger kyla för motsvarande 32.1 kg smält is i timmen, en 12000 BTU-maskin (~3.5 kW) ungefär 37,7 kilo smält is i timmen eller kyla motsvarande lite drygt 900 kg smält is per dygn ( ~= 1 ton of refrigeration, Amerikansk 'Ton' = 2000 lb = 907 kg. 'våran 'Ton' med 1000 kg kallas för metric Ton)

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Andra hyresgäster i samma hus har ju AC....

Nein. Företag. Och fastighetsskötarens lokal. O_O

Fast vore roligare att diskutera Topic än femtio nyanser av "gör något annat".

Framkommer goda tekniska grunder att överge plan A för att den inte fungerar kommer jag såklart undersöka alternativ!

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Mjo, grejen är att någon form av för ändamålet avpassat kylelement - med flänsar kommer att kyla ned luften som passerar mycket bättre än bara rör pga mångdubbelt större kontaktyta mellan luft och kyla. Därav länken i mitt första inlägg där en bilkylare används - länk igen. Fördel där är också att våtrumsfläktar i ovankant av tråg bakom kylare = markant mindre risk att kondensvatten som bildas kylelement kryper in i elen.

Avsett kylmedium är alltså kallvatten på ca 11 C, så problem med att kyla is vilket i sin tur värmer upp lägenheten undviks.

Vad jag förstår borde denna design till skillnad mot någon form av evaporativ kylning avfukta luften genom att kondens bildas på kylelement och rinner av i vasken.

Sedan dess har jag som sagt hittat en amris med liknande anläggning som nämner några goda skäl att INTE använda just en bilkylare. Om vi bortser från att begagnade dylika i regel är fulla av insektsgröt mm och alltså tämligen vidriga att cirkulera sin inomhusluft igenom är det främst följande punkter som övertygar:

- De är inte byggda för att vara trycksatta på den nivå som kranvatten ger. Risk för läckage över tid. Fontän i köket = dåligt.

- Dimensioner skiljer sig från vanliga ledningar (eller i detta fall slang till diskmaskin). Att konvertera mellan dimensioner på slang/rör blir ofta knepigt och sällan utan ytterligare risk för läckage.

Till det kommer att de är rätt tunna. 30x50 cm är perfekt för mina ändamål, men 3 cm tjock innebär jämförelsevis lite kontakt/tid mellan luftström och kylflänsar. Därför:

Någon som kan förslå alternativt kylelement - gärna något som kan gå att hitta begagnat för billig penning - som idealiskt skulle vara ca 50x30x10+ cm och rördimensioner så att samma slang kan dras från diskmaskinsuttag till radiator/kylelement? Länkar uppskattat!

Frågorna gäller alltså förslag på lämplig hårdvara, designförslag, samt beräkning av om det går att få tillräcklig kapacitet på detta vis, se åter gärna skiss:

Danke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Nein. Företag. Och fastighetsskötarens lokal. O_O

Fast vore roligare att diskutera Topic än femtio nyanser av "gör något annat".

Framkommer goda tekniska grunder att överge plan A för att den inte fungerar kommer jag såklart undersöka alternativ!

Är inte företag hyresgäster?

Självklart kommer du inte kunna köra vattnet dygnet runt, grannarna kommer bli tokiga. Vatten i ett öppet system kommer förångas också och tillföra fukt.

Billigast lösning är såklart om du känner någon kyltekniker och elektriker som kan installera en begagnad enhet hos dig. Alternativt kan du be fastighetsägaren stå för det i utbyte mot en förhöjd hyra.

Edit: Måste du inte använda typ upp till 5 l/m? Om du behöver använda så mycket kommer du bli vräkt.

Permalänk

@Petterk:

Det är dom, men de behandlas annorlunda än boende sådana. Tex tycks hänsyn tas till orimligt hög innertemperatur i deras fall...

Man hör inte när andra spolar vatten, så inga grannar kommer att bli tokiga (pga detta iaf.)

"Öppet" är systemet inte i annan mening än att en slang leder ut vatten extremt nära avloppet. Fukt i luften som blåses genom kylelementet kommer dessutom att kondenseras på detta och så länge något kondensvatten rinner ut i vasken - vilket enligt beskrivningar av liknande system är sannolikt - blir nettoeffekten avfuktande. På något annat sätt kan jag inte förstå det. Eller?

När det gäller denna oro för att jag ska bli vräkt:

Vi har vad jag vet ingen individuell vattenmätning i huset och det ligger ett rätt stort antal lägenheter på stammen i fråga. Man kan nog också tänkas sig att det går år mer kallvatten över lag - till svala duschar, dryck etc - vid värmebölja. Samt att uttaget pendlar väldigt beroende på hur många hushåll som är bortresta vid ett givet tillfälle. Väääääldigt tvek att hyresvärden skulle komma på detta alltså.
Ber de sen att få komma in i lägenheten och kolla efter "vattenläcka" är det ju dessutom bara att plocka bort grejorna innan.

OM de trots allt på magisk väg kom fram till detta skulle jag knappast tro att besittningsskyddet ryker på stubinen, utan att de uppmanar mig att sluta (med oklart stöd, eftersom ingenting står nämnt om högsta vattenförbrukning i hyreskontraktet). Varpå jag efter konsultation av hyresrättsföreningens jurist antingen skulle göra detta - och börja kräva åtgärder/hyresreduktion pga orimlit varmt i lägenhet via samma kanal - eller gå i tvist. Inte så orolig alltså.

Är det dessutom NÅGON som kan länka till ett liknande fall där någon blivit vräkt - eller PIKETEN sparkat in dörren, lol - vore det kul med länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

@Petterk:

Det är dom, men de behandlas annorlunda än boende sådana. Tex tycks hänsyn tas till orimligt hög innertemperatur i deras fall...

Man hör inte när andra spolar vatten, så inga grannar kommer att bli tokiga (pga detta iaf.)

"Öppet" är systemet inte i annan mening än att en slang leder ut vatten extremt nära avloppet. Fukt i luften som blåses genom kylelementet kommer dessutom att kondenseras på detta och så länge något kondensvatten rinner ut i vasken - vilket enligt beskrivningar av liknande system är sannolikt - blir nettoeffekten avfuktande. På något annat sätt kan jag inte förstå det. Eller?

Ska du köra t.ex. "diskmaskins-anslutningarna" för både avlopp och vatten och inte har någon reservoar så visst, men du kommer bli vräkt om du ska spola flera liter i minuten genom radiatorn. Givetvis hörs det också, samma rör går ju igenom/sitter ihop med andra lägenheter.

Ta fram fysikboken så ser du nog att det inte är någon idé att gå vidare med.

Permalänk
Medlem

Bryter du mot kontraktet eller den så kallade hyreslagen har du inget besittningsskydd och ingen uppsägningstid. Det räcker med ljudet för att du ska åka. Väljer hyresvärden att debitera kostnaden så ja, då är det billigare att du installerar AC med utedel. Om inte det sker så lär de installera individuell mätning. En kran fullt öppen kan du inte köra, det blir en orimlig förbrukning och blir dessutom en betydande störning för grannarna att vatten och avlopp låter dygnet runt, och räknar du på det så ser du att du inte kan köra den typen av kylning alls. Gör ingen nytta om du minskar flödet.

Det handlar om tillräckliga mängder för att de inte ska tro att folk duschar.