Noctua NH-U12A – flaggskeppskylare med imponerande prestanda

Permalänk
Avstängd

@kaput:
Håller med dig helt.
Jag har använt/använder Noctua cpukylare i flera datorer.(Även många chassi fläktar.)
Men fan vad nice om man kunde få dom i svart istället.
Är lite som att volvo bara sålt blå bilar,t.e.x.
Gilla det,eller skit i att köpa produkten typ.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Då måste du hittat den på någon jäkligt billig affär. Den har i princip legat kring 700 spänn eller över.

Hittade beställningsbekräftelsen från Komplett. Priset var lite högre än jag gissade på, 649kr den 24:e oktober 2011. Fortfarande mycket billigare än priset på den här nya kylaren som är mindre, vilket troligtvis innebär lägre materialkostnad. Ja, dollarn vär lägre då, men priset för ett 750W Guld-certifierat nätaggregat var ca 1200-1300kr då och kostar lika mycket idag, man kan nästan få ett Platina-certifierat för det priset.

Skrivet av spjakarn:

Att den är betydligt mindre än NH-D14/15 är ju själva grejen - erbjuder samma kylningsförmåga men tar mindre plats och är tystare

Skickades från m.sweclockers.com

Det är troligtvis också billigare att tillverka den.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hittade beställningsbekräftelsen från Komplett. Priset var lite högre än jag gissade på, 649kr den 24:e oktober 2011. Fortfarande mycket billigare än priset på den här nya kylaren som är mindre, vilket troligtvis innebär lägre materialkostnad. Ja, dollarn vär lägre då, men priset för ett 750W Guld-certifierat nätaggregat var ca 1200-1300kr då och kostar lika mycket idag, man kan nästan få ett Platina-certifierat för det priset.

Det är troligtvis också billigare att tillverka den.

Priset går upp då fläktarna som kommer med är dyra, köp dom löst går bara dom på 600kr.
1000kr är då ingenting för två fläktar i världsklass+världens (förmodligen) bästa 120mm towerkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

... två fläktar i världsklass+världens (förmodligen) bästa 120mm towerkylare.

Fläktarna är outstanding, ja.

Däremot är jag tveksam till att kalla själva kylaren för "bästa". Eftersom den bromsar luftflödet så mycket krävs två relativt starka fläktar för att kylningen ska bli optimal. Om man då väljer en annan modell av fläktar med snarlik tryck/flödes-kurva kommer ljudnivån bli markant högre.
Andra kylare presterar optimalt redan vid lägre tryckgradient i luftflödet och klarar sig därmed med en ensam, klenare, fläkt.
Vad U12A gör "bäst" är att kunna ge mycket kylning i ett relativt kompakt format. Om detta är vad användaren behöver så är den ett bra alternativ, men klarar man sig med mindre kylning finns andra alternativ som är bättre (mindre, tystare, billigare).

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en jämförelse mot NH-U12S eller åtminstone en annan modell från Noctua med 120mm-fläkt(ar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Fläktarna är outstanding, ja.

Däremot är jag tveksam till att kalla själva kylaren för "bästa". Eftersom den bromsar luftflödet så mycket krävs två relativt starka fläktar för att kylningen ska bli optimal. Om man då väljer en annan modell av fläktar med snarlik tryck/flödes-kurva kommer ljudnivån bli markant högre.
Andra kylare presterar optimalt redan vid lägre tryckgradient i luftflödet och klarar sig därmed med en ensam, klenare, fläkt.
Vad U12A gör "bäst" är att kunna ge mycket kylning i ett relativt kompakt format. Om detta är vad användaren behöver så är den ett bra alternativ, men klarar man sig med mindre kylning finns andra alternativ som är bättre (mindre, tystare, billigare).

Varför skulle man välja något annat än dom bästa fläktarna? Ljudnivån blir inte heller lidande om man gör en fläktkurva, tycker fläktarna funkar fint upp till 1500-1600rpm sen låter dom men samtidigt låter "vanliga" fläktar lika mycket betydligt lägre ner på varvskalan.
Tycker inte finsen ser speciellt täta ut mot någon annan kylare, dom har gjort den lite tjockare och klämt in en till heatpipe förmodligen just för att inte behöva göra den för kompakt och hindra för mycket luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är just detta jag tycker är imponerande med NH-U12A. Att kunna skala ner en produkt ordentligt storleksmässigt och bibehålla både kyl- och ljudmässiga fördelar som annars ofta kräver betydligt mer rejäla doningar. NH-D15 är ju fortfarande en ypperlig luftkylare, men den ställer ändå ganska stora krav på utrymme i chassit och har en tendens att ställa till kompatibilitetsproblem med höga RAM-minne samt inte minst näraliggande PCI Express-portar.

Ser ut som en förbättrad version av deras gamla Noctua Nh-12P.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

1100kr för en mindre luftkylare.
Noctua är nya Apple, 40% av priset är märket tyvärr.

Grymt tyst men lägger du till 5db och 10c så kan du köpa en kylare för 350kr, otroligt svårt att motivera köpet såvida man inte är extremt ljudkänslig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

1100kr för en mindre luftkylare.
Noctua är nya Apple, 40% av priset är märket tyvärr.

Grymt tyst men lägger du till 5db och 10c så kan du köpa en kylare för 350kr, otroligt svårt att motivera köpet såvida man inte är extremt ljudkänslig.

Ja alltså skulle man göra en produkt som är markant sämre på två av tre huvudpunkter hos noctuas kylare så hade jag inte betalat mycket. 5dB är ganska mycket. Likaså 10 grader Celsius.

Permalänk
Medlem

Noctua levererar som vanligt!

Permalänk
Medlem

Inhandlade "Noctua NH-U12P" för ca 9 år sedan
och den fick nyligen nya Noctuafläktar
samtidigt som de äldre sattes som chassifläktar
enbart för att hålla luften i rörelse.

Kvalité ut i fingerspetsarna !

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag bryr mig noll i vad för färger datorkomponenter har. Så länge de presterar bra.
Aldrig kört med fönster i ett chassi och kommer aldrig att göra det heller. Lägre ljudnivå alla dagar i veckan!

Bra recension och väldigt imponerande kylare. Noctua is king!

+1

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Ja alltså skulle man göra en produkt som är markant sämre på två av tre huvudpunkter hos noctuas kylare så hade jag inte betalat mycket. 5dB är ganska mycket. Likaså 10 grader Celsius.

"markant sämre" , En Intel processor (typ 8700k) har sitt maxtak på 96c innan den bromsar så maxar din cpu ut på 60 eller 70c är det värt ett prispåslag på 750kr ?

jämför med t.ex. Be Quiet
22dp vs 26dp
1100 vs 350kr
En temp skillnad på typ ~10c (67c hamnar kollegans 8700k på med samma cpu och volt som SC hade vid testet).

Ljudskillnaden är inte hörbar såvida du inte har datorn vid örat och då kommer din GPU fläkt göra dig döv.
Är det lilla man tjänar värt 750kr extra, det har jag grymt svårt att motivera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Tycker oxå att priset är lite skevt med tanke på att jag köpte D15 för 799. Betala mer för något sämre, om det nu inte är platsbrist men då hade jag gått på vatten för dom pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ser ut som en förbättrad version av deras gamla Noctua Nh-12P.

Snarare efterföljare till Noctua NH-U12S, som i sin tur kanske är en efterföljare till Noctua NH-U12P.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Imponerande kylning/ljudnivå. Trodde faktiskt inte det då jag inte tyckte om den gamla noctua med dubbla 120mm jämfört med U14 som jag kör nu.

Det sagt så är priset helt åt helvete för högt dock Har ju aldrig lagt 1100kr på det när jag kan köpa en bättre produkt för flera hundralappar mindre ;O

Permalänk
Medlem

Tur man inte har snöat in på Noctua!

Funderar på att byta ut fläkten i agget mot en lämplig Noctua.

Bra recension,uppenbarligen ny referens för luftkylare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Hittade beställningsbekräftelsen från Komplett. Priset var lite högre än jag gissade på, 649kr den 24:e oktober 2011. Fortfarande mycket billigare än priset på den här nya kylaren som är mindre, vilket troligtvis innebär lägre materialkostnad. Ja, dollarn vär lägre då, men priset för ett 750W Guld-certifierat nätaggregat var ca 1200-1300kr då och kostar lika mycket idag, man kan nästan få ett Platina-certifierat för det priset.

Det är troligtvis också billigare att tillverka den.

Fläktarna är dock dyrare, de måste ta igen fem års utvecklingskostnad för dessa. vilket bolag hade orkat med en sådan pers? 2 fläktar går på minst 600 spänn bara de, kylaren är i princip gratis.,...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är helt fantastiska, jag kör 140-fläktar i hela chassit och man hör dom ju knappt!

Permalänk

För de få som har Socket 3647 så finns det en riktigt nice rea på dess version av NH-U12A på komplett.

Bara 100kr för kylaren...

https://www.komplett.se/product/1079712/datorutrustning/dator...

...med tanke på att fläktarna i sig kostar 299kr styck.
https://www.komplett.se/product/1068239/datorutrustning/dator...

Riktigt bra pris, men gäller bara 3647 som sagt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på att köpa en sån här (förutom ljudet) istället för att bara behålla CPU fläkten som ingår?

Kanske en dum fråga men har NOLL kolla på sånt här så har lite svårt att se vinsten i att investerar i en sån här (eller andra märken/modeller).

Permalänk
Medlem

@jehuty: Nya CPU:er överklockar sig själva beroende på temperaturerna. En processor som 9900k kanske inte når sin fulla potential om den går för varmt. Den medföljande kylaren har traditionellt sett varit kass/obrukbar för överklockning också.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@NaaR:
Precis. Även skönt att ha lite marginal i tempen om det blir stekhet sommar t.ex. Inte kul när datorn låter som en dammsugare när det är varmt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av neumanix:

Hade varit intressant att se överklocknings resultat också.

Våran i7-8700K är något överklockad (4,5GHz) med fast Vcore på 1,3V. Om vi ska ta med tyngre överklockning så blir det svårt att kunna matcha betydligt mindre kylare som vi eventuellt kommer test, och måste då sänka till te.x 4,5GHz som vi har nu. Jag personligen tycker att det är bättre att ha en stadig bas som majoriteten av kylarna kommer klara av istället för att behöva tumma och göra om allt om det skulle vara för tungt för en liten kylare.

Also, sry för sent svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"markant sämre" , En Intel processor (typ 8700k) har sitt maxtak på 96c innan den bromsar så maxar din cpu ut på 60 eller 70c är det värt ett prispåslag på 750kr ?

jämför med t.ex. Be Quiet
22dp vs 26dp
1100 vs 350kr
En temp skillnad på typ ~10c (67c hamnar kollegans 8700k på med samma cpu och volt som SC hade vid testet).

Ljudskillnaden är inte hörbar såvida du inte har datorn vid örat och då kommer din GPU fläkt göra dig döv.
Är det lilla man tjänar värt 750kr extra, det har jag grymt svårt att motivera.

Om du betalar för att komponenten ska kyla och kompontent A kyler bättre än komponent B med 10 grader Celsius skillnad så skulle jag säga ja, det är markant sämre sett till vilka temperaturer vi har att göra med. Det är prestandamåttet på kylaren. 5 dB är väldigt hörbart, förstår inte motiveringen till att man måste ha den alldeles intill örat - man mäter inte A-vägda ljudnivån för komponenter alldeles intill dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Vad tjänar man på att köpa en sån här (förutom ljudet) istället för att bara behålla CPU fläkten som ingår?

Kanske en dum fråga men har NOLL kolla på sånt här så har lite svårt att se vinsten i att investerar i en sån här (eller andra märken/modeller).

Man får inte med någon fläkt längre. Iallafall inte till entusiast prollarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

För de få som har Socket 3647 så finns det en riktigt nice rea på dess version av NH-U12A på komplett.

Bara 100kr för kylaren...

https://www.komplett.se/product/1079712/datorutrustning/dator...

...med tanke på att fläktarna i sig kostar 299kr styck.
https://www.komplett.se/product/1068239/datorutrustning/dator...

Riktigt bra pris, men gäller bara 3647 som sagt.

Det är är dock föregående generations kylfläns (NH-U12S) fast med de nya NF-A12x25-fläktarna och en större bas för Xeon-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

(1) Varför skulle man välja något annat än dom bästa fläktarna? ...

(2) Tycker inte finsen ser speciellt täta ut mot någon annan kylare, dom har gjort den lite tjockare och klämt in en till heatpipe förmodligen just för att inte behöva göra den för kompakt och hindra för mycket luft.

(1) Om vi utgår från att billigare = bättre så har de ju inte valt de bästa fläktarna...
Jag menar att kylflänspaketet inte nödvändigtvis är det "bästa" på marknaden, beroende på vad man menar med "bäst".
När jag tidigare använde Scythe Ninja 2 gick fläkten sönder (efter ett antal år), och jag noterade det inte på flera månader eftersom det allmänna luftdraget genom lådan räckte för att kyla CPU. Liknande semi-passiv kylning med fläktlös NH-U12A kan man nog bara glömma.

(2) Testet (strax före sammanfattningen) visar tydligt att den (till skillnad från de flesta andra kylare) presterar markant sämre med bara en fläkt. Ett tydligt tecken på att luftflödet bromsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(1) Om vi utgår från att billigare = bättre så har de ju inte valt de bästa fläktarna...
Jag menar att kylflänspaketet inte nödvändigtvis är det "bästa" på marknaden, beroende på vad man menar med "bäst".
När jag tidigare använde Scythe Ninja 2 gick fläkten sönder (efter ett antal år), och jag noterade det inte på flera månader eftersom det allmänna luftdraget genom lådan räckte för att kyla CPU. Liknande semi-passiv kylning med fläktlös NH-U12A kan man nog bara glömma.

(2) Testet (strax före sammanfattningen) visar tydligt att den (till skillnad från de flesta andra kylare) presterar markant sämre med bara en fläkt. Ett tydligt tecken på att luftflödet bromsas.

Det vet vi inte förrän det testats. För övrigt så är varje kylare en balans mellan fläkt och kylfläns. Har Noctua tillgång till en så bra fläkt så kan de skapa en så pass kompakt paket som kyler lika bra som större tvåtornspaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är denna kylare semi-passiv? Kör med en Arctic Cooling Freezer 33 Plus och där stannar fläktarna helt när datorn inte belastas. Galet tyst även vid belastning och ändå betydligt billigare. Och som extra bonus svarta/vita fläktar. Grym produkt. Visst själva kylaren kanske ser lite fetare ut men inte fasen är det värt 800 kronor extra för lite mer bling.

Visa signatur