Nvidia släpper drivrutin för DirectX Raytracing med Geforce GTX 1000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för DirectX Raytracing med Geforce GTX 1000-serien

I enlighet med tidigare löften släpper nu Nvidia en ny drivrutin som aktiverar stöd för DirectX Raytracing på modeller i Geforce GTX 1000-serien som använder arkitekturen Pascal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I enlighet med tidigare löften släpper nu Nvidia en ny drivrutin som aktiverar stöd för DirectX Raytracing på modeller i Geforce GTX 1000-serien som använder arkitekturen Pascal.

Läs hela artikeln här

Tankas ned i skrivande stund. Får väl slå om till 1920x1080 men här ska testas

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kan få 60fps i 720p med mitt 1070 😁
Kanske behöver gå ner till 800x600 😎

Permalänk
Medlem

Förmodligen tveksam praktisk nytta men det är väl fint att DXR-stödet åtminstone finns där, så man KAN slå på funktionen även om det nästan garanterat blir ett bildspel med högst tveksam spelbarhet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

30 fps med ett 1080 Ti är faktiskt långt över vad jag hade förväntat mig, drar man ner DXR till low och sänker upplösningen till 1080p så kanske det nästan är möjligt att nå 60 fps. Ska bli intressant att se tester av detta.

Permalänk
Medlem

Ser ju bättre ut än väntat rent prestandamässigt om deras siffror stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Undrar hur 2st 1070 presterar med detta påslaget.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

Citat:

En intressant detalj från Nvidias egna prestandamätningar är det faktum att Geforce GTX 1660 Ti presterar bättre än ett Geforce GTX 1080 med ray tracing aktiverat.

Stämmer även med vad jag såg i Blender när GPU används.

Blender 2.8 använder inte RT-kärnorna (men finns planer att göra detta i framtida versioner), ändå ligger Turing långt över Pascal relativt kortens teoretiska beräkningskapacitet.

RTX 2070 har 6,5 GFLOPS (7,5 vid max boost)
GTX 1080Ti har 10,6 GFLOPS (11,3 vid max boost)
Ändå drar de i stort sätt jämnt i ray tracing som enbart körs på SMs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Överlag verkar jag få ca 60fps på 1920x1080 med Ray Tracing och High inställningar. Det är väl OK, men jag föredrar 100fps+ i 2560x1440 ultra.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att det går att få Quake 2 att rulla någorlunda. Förväntningarna är låga då 2080Ti får svettas rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HoboCop:

Överlag verkar jag få ca 60fps på 1920x1080 med Ray Tracing och High inställningar. Det är väl OK, men jag föredrar 100fps+ i 2560x1440 ultra.

I Battlefield V?

Permalänk
Medlem

RTX-kärnorna i 20x-serien är bara 2 kiselbrickor utan funktion. Sen har man har man lagt in onödiga loopar i drivrutinen som segar ner för 10-serien.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Intressant, skall testas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Uppdaterat både BFV och drivrutinen till mitt 1070 men får inte fram något DXR i BFV, och har ställt in DX12. Vad måste man göra mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I Battlefield V?

Jo tjena, det var ju årets miss att inte nämna vilket spel det gällde! Ja du har helt rätt att jag syftar på BF:V, men sedan så är ju en del banor lite mer krävande än andra också

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Squallie:

Uppdaterat både BFV och drivrutinen till mitt 1070 men får inte fram något DXR i BFV, och har ställt in DX12. Vad måste man göra mer?

Har du senaste versionen av Windows 10 (1809)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har du senaste versionen av Windows 10 (1809)?

Nej, installerar den just nu. Kommer förmodligen gå bättre efter det.

Permalänk
Medlem

Intressant, ska bli kul att se oberoende och fler tester. Och nu utökas spelarbasen för raytracing i spel, vilket förhoppningsvis leder till fler spel med raytracing.

Men alltså, Nvidias bild.
Ständigt dessa envetna försök att marknadsföra DLSS att framstå som en magisk funktion som förbättrar prestandan utan att det påverkar bildkvaliten.
Ständigt lika irriterande.
Sluta.

Permalänk
Medlem

Ser ju inte ut att vara 10 x långsammare som nVidia tidigare menat på. Ett high-end kort från 2016 ser ju ut att klara det på lägre inställningar (om man nu tycker det är körbart på 20-serien dvs). Känns inte som att 20-serien är så unik längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

RTX-kärnorna i 20x-serien är bara 2 kiselbrickor utan funktion. Sen har man har man lagt in onödiga loopar i drivrutinen som segar ner för 10-serien.

Jaså och det vet du hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv

Strax under 60FPS med en del stutter i Q2VKPT här. I 1280x720 med ett 1080Ti.

http://brechpunkt.de/q2vkpt/

Permalänk
Medlem

10ggr snabbare än ett 1080ti, jo tjena.
Läderlappen: It just works.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om 10xx serien har mer att hämta om AMD slår på SW Ray tracing på sina kort och det fungerar bättre där

Permalänk
Medlem

Jag har precis testat Shadow of the Tomb Raider och Metro Exodus, jag har tyvärr inte Battlefield V. Min dator ser ni i signaturen.

Och jag måste säga... Meh.

Jag (helt ärligt!) ser ingen skillnad direkt om inte jag sitter bara och letar efter små detaljer eller skillnader mellan på och av.

I SOTTR allt på max utan Hairworks - ja, någon skugga här är mer realistisk, en annan är mer suddig på kanterna men annars...inget. Dessutom är inte ray tracing kodad in i hela spelet, märkte jag direkt. Jag (eller Lara Croft...) får ingen skugga nära vissa ljuskällor. Eller, så åkte jag till Fishing District i Kuwaq Yaku eftersom detta är antagligen det "tyngsta" stället i hela spelet, slog på RTX på Ultra och fick 15-20 FPS beroende på vart man tittar. Sedan gick jag (utan Fast Travel alltså) till Abandoned Village och plötsligt fick jag mina ca 95 FPS strax efter leran vid ingången. Om jag väljer Medium tappar jag generellt bara ca 10 fps, men då är det absolut ingen skillnad mot RTX off. Sååå...that's that.

I Metro Exodus på Ultra i övrigt, utan Hairworks och Ultra RTX såg jag nästan inte heller någon visuell skillnad över huvudtaget. Jag stod på ett ställe där man ser över godstågen/gasklockorna och fick 20-25 fps med RTX på och kring 100 fps utan. I Metro kör de fortfarande med Screen-space reflections så ingen hjälp där av RTX; och belysningen utan RTX är redan rätt bra, så även om jag hade ett kort från 20-serien hade jag nästan säkert föredragit högre fps i stället.

Edit: Så 10 ggr är det absolut inte. Och sedan eftersom NVidia är det enda bolaget i världen som har kort som stödjer RTX och det är endast tre spel som utvecklades i samarbete med NVidia...Man vet inte om detta är egentligen "apples to apples".

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Undrar hur 2st 1070 presterar med detta påslaget.

Det körs genom DX12 så finns det något spel som stödjer både raytracing och sli (i dx12) till att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeoTD:

Jag har precis testat Shadow of the Tomb Raider och Metro Exodus, jag har tyvärr inte Battlefield V. Min dator ser ni i signaturen.

Och jag måste säga... Meh.

Jag (helt ärligt!) ser ingen skillnad direkt om inte jag sitter bara och letar efter små detaljer eller skillnader mellan på och av.

I SOTTR allt på max utan Hairworks - ja, någon skugga här är mer realistisk, en annan är mer suddig på kanterna men annars...inget. Dessutom är inte ray tracing kodad in i hela spelet, märkte jag direkt. Jag (eller Lara Croft...) får ingen skugga nära vissa ljuskällor. Eller, så åkte jag till Fishing Distrikt i Kuwaq Yaku eftersom detta är antagligen det "tyngsta" stället i hela spelet, slog på RTX på Ultra och fick 15-20 FPS beroende på vart man tittar. Sedan gick jag (utan Fast Travel alltså) till Abandoned Village och plötsligt fick jag mina ca 95 FPS strax efter leran vid ingången. Om jag väljer Medium tappar jag generellt bara ca 10 fps, men då är det absolut ingen skillnad mot RTX off. Sååå...that's that.

I Metro Exodus på Ultra i övrigt, utan Hairworks och Ultra RTX såg jag nästan inte heller någon visuell skillnad över huvudtaget. Jag stod på ett ställe där man ser över godstågen/gasklockorna och fick 20-25 fps med RTX på och kring 100 fps utan. I Metro kör de fortfarande med Screen-space reflections så ingen hjälp där av RTX; och belysningen utan RTX är redan rätt bra, så även om jag hade ett kort från 20-serien hade jag nästan säkert föredragit högre fps i stället.

Edit: Så 10 ggr är det absolut inte. Och sedan eftersom NVidia är det enda bolaget i världen som har kort som stödjer RTX och det är endast tre spel som utvecklades i samarbete med NVidia...Man vet inte om detta är egentligen "apples to apples".

Jag har precis tittat på en vattenpöl i BFV. Växlat från RTX på low till ultra, enda märkbara skillnaden var prestandatappet. Men samtidigt är jag trött så jag kanske inte ser någon detalj som borde vara uppenbar.

Gjorde ett försök med Metro innan och kunde inte notera någon skillnad. Jag har Shadow of the Tomb Raider, dock inte installerat men ditt test var intressant att läsa så blir att skippa ett eget test för mig.

Mest uppenbara för mig var just Quake 2 då spelet öht inte startar utan någon form av RTX-stöd.

Sedan hoppas jag att Digital Foundry har gjort ett test redo att läsas/se lagom tills övergången från arbetsvecka till helg imorgon.

Permalänk
Medlem

Ja, Quake 2 med RT fungerar, mellan 50-60 fps i 1280x720 med 1080Ti utan OC. Nu är det ju ett uråldrigt spel så särskilt kul är det inte, men att det fungerar i alla fall.

Nu förstår man varför Intel slår på stora trumman för sin nya interconnect mellan grafikkort. Det kommer behövas MASSOR av grafikkort för att köra tex Crysis med RT, kommer vi att se moderkort med upp till åtta grafikslotar?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Spelade Shadow of tombraider i Ultra 3440x1440 med raytracing på medium. funkade och ser hett ut(märkbar skillnad). Självklart lägre fps än vanligt men detta är inget spel som det stör på. Kul att det funkar för oss med GTX nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Körde några snabba tester på hemmaplan i Battlefield V enligt samma testmetod som jag använde i denna artikel (samma karta, testslinga och inställningar). Har ju inte samma hårdvara hemma som testriggarna på kontoret, men det kan i alla fall ge någon form av "mellan tummen och pekfingret"-indikation.

I 1080p med förinställda Ultra landade jag på följande med ett Geforce GTX 1080 Ti.

DXR Low: 79/46
DXR Medium: 78/42
DXR Ultra: 49/32
DXR Off: 135/85

Fungerar alltså helt okej i lägre detaljnivåer för DXR men blir betydligt mer svettigt med fler strålar i Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hoppas att det går att få Quake 2 att rulla någorlunda. Förväntningarna är låga då 2080Ti får svettas rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske e dags å börja lira Action Quake 2 igen då

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3