Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av magma86:

Tycker mest bara det ser suddigt ut med DLSS påslaget (således som att någon har tappat vaselin över hela bilden). Kantutjämning avstängt ser helt klart bäst ut i mina ögon. Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

10nm == 7nm && 10nm != 7nm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Rätta mig gärna om jag har fel, men för mig så är MSAA bäst då jag tycker det helt klart blir bäst bild, dock finns ju detta i så många spel men man kan väl hårdställa det i t.ex nvidia control panel. Skulle vara kul att se kvalité / prestandaskillnaden när man tar med MSAA.

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1(W10) - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2(unRaid) - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ahlen:

Rätta mig gärna om jag har fel, men för mig så är MSAA bäst då jag tycker det helt klart blir bäst bild, dock finns ju detta i så många spel men man kan väl hårdställa det i t.ex nvidia control panel. Skulle vara kul att se kvalité / prestandaskillnaden när man tar med MSAA.

MSAA är i princip super sampling. Väldigt förenklat kan man säga att MSAA x2 renderar scenen i dubbla upplösningen (1440p blir därmed typ 4k) och sen samplas det ner till skärmens upplösning. Kör du 1440p med x2 MSAA får grafikkortet alltså (nästan) jobba som om du körde i 4K utan AA.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Xyborg:

MSAA är i princip super sampling. Väldigt förenklat kan man säga att MSAA x2 renderar scenen i dubbla upplösningen (1440p blir därmed typ 4k) och sen samplas det ner till skärmens upplösning. Kör du 1440p med x2 MSAA får grafikkortet alltså (nästan) jobba som om du körde i 4K utan AA.

Kan ju anta att det blir rätt tungdrivet då, men även SMAA OCH SSAA får väl en mycket "skarpare" bild än FXAA,TSAA och DLSS

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | SSD ~2.5TB
SRV1(W10) - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | 15TB HDD
SRV2(unRaid) - Z77A-GD65 | 3470S 3.60GHz | 16GB | LSI9211 | 40TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Minns att denna video blev rätt poppis tidigare när BF V och DLSS var i ropet. Det borde även gälla i Shadow of the Tomb Raider?

https://www.youtube.com/watch?v=3DOGA2_GETQ

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Själv kör jag med 75% <–> 85% upplösningsskalning på min 4K-skärm när jag spelar. Ser faktiskt förvånansvärt bra ut. Visst, man förlorar den där sista lilla skärpan, men inget man alls tänker på egentligen. OBS! viktigt att man låter grafikkortet sköta skalningen och inte skärmens inbygga funktion för skalning. (Kolla in Laxpuddings recension av Acer-Nitroskärmen nyligen där han pratar om detta).

Exempel:
Native 4k = 8 294 400 pixlar p/frame
85% skalning = 5 992 704 pixlar p/frame
75% skalning = 4 665 600 pixlar p/frame

2560x1440 = 3 686 400 pixlar p/frame
1920x1080 = 2 73 600 pixlar p/frame

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Ahlen:

Kan ju anta att det blir rätt tungdrivet då, men även SMAA OCH SSAA får väl en mycket "skarpare" bild än FXAA,TSAA och DLSS

För att tydliggöra, SSAA är vad Xyborg beskrev, det är ren super sampling, dvs renderar spelet i högre upplösning för att sedan skala ner. MSAA, är en liten smartare variant där man skalar upp delar av bilden, dock fortfarande tungdrivet. SMAA är imo en av de bättre alternativen idag, mycket snabbare än MSAA och inte alls lika suddig som FXAA.

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av sKRUVARN:

För att tydliggöra, SSAA är vad Xyborg beskrev, det är ren super sampling, dvs renderar spelet i högre upplösning för att sedan skala ner. MSAA, är en liten smartare variant där man skalar upp delar av bilden, dock fortfarande tungdrivet. SMAA är imo en av de bättre alternativen idag, mycket snabbare än MSAA och inte alls lika suddig som FXAA.

Precis, tack för tydliggörandet! Du har helt rätt - jag var nog lite väl luddig i mina formuleringar

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av hg:

DLSS och TAA såg ju verkligen bedrövligt ut i jämförelse med "ingen AA"

Fast utan dlss får man också sämre prestanda. Med 2080ti skiljer det 19 frames och med 2070 blir det knappt spelbart i 4k utan.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Det största och bästa demot för Ray Tracing jag sett var nog Quake 2. Det var en enorm skillnad som gjorde att spelet såg jäkligt mycket bättre ut.

En annan frågeställning jag har gäller hur utvecklarna ser på detta.
I vissa spel idag upplever jag inte att det finns stora skillnader. Men i vissa inomhusmiljöer verkar skillnaderna kunna bli betydligt större. Hur ser man på detta från ett utvecklarperspektiv? Altså att den värld man förmedlar kan skilja sig så pass mycket åt? Tidigare har vi fått ta hänsyn till detaljnivåer o dylikt men här kan hela ljussättningen skilja sig markant. Vilket dramatiskt kan påverka hur spelet och scenen förmedlas och upplevs.

Hade varit intressant att höra t.ex. Dice berätta om detta och ge sin syn på saken. Något som Sweclockers kan tycka är av intresse?

mmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Man kan ju köra strålspårning på ett Vega56 och 1080ti. Hade som sagt varit kul att se hur ett RVII står sig mot både 1080ti och 2080. =D

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av employed:

Man kan ju köra strålspårning på ett Vega56 och 1080ti. Hade som sagt varit kul att se hur ett RVII står sig mot både 1080ti och 2080. =D

Det krävs både stöd i spelmotorn samt drivrutiner. 1080Ti kan testas inom kort men Vega56 blir svårt i dagsläget.

Inte mycket att titta på tror jag för det kommer bli diabilds-show.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av magma86:

Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

Testade shadow of the tombraider som första spel i (motsvarande) 4k på xbox x och det såg verkligen inte bättre ut.
Lauras alla kanter blev väldefinierade mot bakgrunden och fick polygon-karaktär, likadant med smådjur och vegetation där man plötsligt kunde se att de hela tiden klippte genom marken och väggar.

En viss suddighet är alltså att föredra jämfört med att öka upplösningen utan att öka detaljrikedomen lika mycket (4x)
Det största problemet med låg upplösning brukar ju vara aliasing och flimmer i bakgrunden och det försvinner ju inte i 4k utan kräver ju att man lägger en del av kraften på saker som DLSS som kanske kan jämna ut kanterna mer selektivt.

Problemet är kanske att man försöker sälja in DLSS som något som kan skala upp lägre upplösningar och skapa detaljer när de inte finns,
men det finns nog fortfarande ett behov av selektiv och intelligent antialiasing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av matnojje:

Fast utan dlss får man också sämre prestanda. Med 2080ti skiljer det 19 frames och med 2070 blir det knappt spelbart i 4k utan.

Fast dem har inte provat native 4K utan AA så det vet du inte.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Defender:

Fast dem har inte provat native 4K utan AA så det vet du inte.

Det har de väl? På 4K resultaten är står det ju tydligt vilka som är med DLSS på och alltså inte "native" eller menar du något annat?

R5 2600 + Flare X 16GB @3200Mhz CL14, Vega 64, HX1200i- resten kommer och går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Vilken motor kör tomb raider på?

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

DLSS = "nvidia bilddatabas"-krav per spel.... MAO helt styrt och litet, så glöm gamla eller mindre kända nya spel.
Sen uppstår ju artefakter:.. (som nog alltid kommer finnas mer eller mindre, finns fler sorter i org-bilden).
Bara en till misslyckad AA i raden.

EDIT: Missade dr904 inlägg

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dinoman:

Det krävs både stöd i spelmotorn samt drivrutiner. 1080Ti kan testas inom kort men Vega56 blir svårt i dagsläget.

Inte mycket att titta på tror jag för det kommer bli diabilds-show.

Skickades från m.sweclockers.com

1080Ti gick att testa i en benchmark men vet inte om det fortfarande går.
https://m.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-2080-...

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av dr904:

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.
https://i.imgur.com/MeCSGYe.png

Jo, det blir lite av en pest-eller-kolera-situation. För min del förlorar DLSS den duellen.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Absolut ingen vits att spela med DXR Ultra på Tomb Raider alltså.

Man ser knappt någon skillnad, när man kör BFV så ser man iallafall att det händer något när man skruvar upp DXR!

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Shiprat:

Det har de väl? På 4K resultaten är står det ju tydligt vilka som är med DLSS på och alltså inte "native" eller menar du något annat?

Jag menar precis vad jag säger. Det finns inga resultat utan AA, Dxroff är med Taa aktiverat.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Defender:

Jag menar precis vad jag säger. Det finns inga resultat utan AA, Dxroff är med Taa aktiverat.

Ah ok, sorry för miss, när jag läste igenom igen såg jag "När DLSS är avstängt används kantujämningstekniken TAA."
Hade varit mer logiskt att specifiera det i graferna som "DXR off, TAA"

Jag använder i princip aldrig AA av något slag då jag inte känner att det är fugnerar väl varken vad gäller bildkvalite eller prestanda.
Och argumentet du svarade på, "Fast utan dlss får man också sämre prestanda." är inte så logiskt då det samma gäller att köra i 4k överhuvudtaget- klart du får bättre prestanda med lägre upplösning, vilket är vad DLSS är, fast med lite deep learning marketing påslängt.

Har svårt att se poängen med 4k om man ändå måste ta alla dessa genvägar för att få det att flyta.

R5 2600 + Flare X 16GB @3200Mhz CL14, Vega 64, HX1200i- resten kommer och går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tackar för en välskriven och lättläst artikel.
Hade önskat en fördjupning av bildkvaliteten med DLSS samt att det vore möjligt att se bilderna i original då det blir fel att jämföra nedskalade bilder.
Jag tycker TAA bilden känns varmare och mer inbjudande ut än DLSS samt att på TAA bilden så ser Laras ansikte mycket trevligare ut.
Beror skillnaderna i ansiktet på DLSS/TAA eller scenen där bilden är tagen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av sesese:

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

Men... "Har svårt att först[å] de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité"

Hallå?! Du har tre (3) grafikkort och ifrågasätter folks utgifter! Vad kostade inte en (1) Fury X när det begav sig?

Alla har säkert någon tidpunkt när de får möjlighet att köpa. Jag misstänkter att min nästa kommer om mer än om fem år. Ja, jag suckar tungt också.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Philips 328E9FJAB/00 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av sAAb:

Men... "Har svårt att först[å] de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité"

Hallå?! Du har tre (3) grafikkort och ifrågasätter folks utgifter! Vad kostade inte en (1) Fury X när det begav sig?

Alla har säkert någon tidpunkt när de får möjlighet att köpa. Jag misstänkter att min nästa kommer om mer än om fem år. Ja, jag suckar tungt också.

förr hobby oc jag där av blev det 3 dyra fury X en gång i tiden med vattenblock. Idag så är det LOL som spelas med 3 kort så mina kort får inte direkt jobba längre. Jag hoppas på TR4 3000 eller ryzen 3000 ska locka så mycket så min gamla FX8350 kan bytas ut.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark