Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

En ny uppdatering till Shadow of the Tomb Raider ger stöd för ray tracing och uppskalning via DLSS. SweClockers laddar om testriggarna för ett prestandatest av de nya funktionerna i spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Måttband:

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det varit ett sedvanligt prestandatest av spel så hade vi givetvis haft med lämpliga referenser från AMD. Detta är dock specifikt riktat mot ray tracing och DLSS, vilket i dagläget endast fungerar ihop med Nvidia-kort.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@JonasT
Ni nämner att DLSS faktiskt fungerar OK här. Vad ger bäst upplevd bildkvalitet enligt er (otroligt subjektivt, jag vet) - att köra i 4K med DLSS för att hjälpa upp prestandan eller att bara rendera i 1440p utan DLSS? Alt. 1440p med DLSS vs 1080p utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns det inget annat sätt att redovisa tabellerna på? Jag har rätt svårt att följa dem. Kanske bättre om DXR-resultat får en egen spalt bredvid DXR-Off, eller att DXR-Off läggs som en skugga bakom DXR.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tycker mest bara det ser suddigt ut med DLSS påslaget (således som att någon har tappat vaselin över hela bilden). Kantutjämning avstängt ser helt klart bäst ut i mina ögon. Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Intressant!

Äre bara jag som upplever att nya spel i allmänhet gör mycket mer diskreta visuella förbättringar jämfört med bara några år sedan?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Xyborg:

@JonasT
Ni nämner att DLSS faktiskt fungerar OK här. Vad ger bäst upplevd bildkvalitet enligt er (otroligt subjektivt, jag vet) - att köra i 4K med DLSS för att hjälpa upp prestandan eller att bara rendera i 1440p utan DLSS? Alt. 1440p med DLSS vs 1080p utan?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror i slutändan att det beror helt på vilken skärm man har, och specifikt då hur bra den hanterar att skala upp lägre upplösningar än dess dess native-upplösning. En del 4K-skärmar, exempelvis de vi kör i testlabbet, ger ganska blurrig bild när de körs i exempelvis 2 560 x 1 440, och i de fallen kan en bra implementation av DLSS vara att föredra före att sänka upplösningen alternativt någon form av resolution scaling om spelet har stöd för det.

Skrivet av NaaR:

Finns det inget annat sätt att redovisa tabellerna på? Jag har rätt svårt att följa dem. Kanske bättre om DXR-resultat får en egen spalt bredvid DXR-Off, eller att DXR-Off läggs som en skugga bakom DXR.

Ja, nej, håller helt med om att det blev mer rörigt än vanligt denna gång eftersom både olika DXR-lägen och DLSS skulle ta plats i diagrammen. Just den här metoden med att gruppera de olika korten ihop fick jag från feedback från Battlefield V-artikeln vi gjorde, men den har helt klart sina begränsningar när det blir för många parametrar.

Ska fnula lite hur vi ska presentera den här typen av resultat bättre i framtiden. Finns vissa begränsningar i vårt CMS (vilket diagrammen genereras genom) som gör att de inte kan utformas precis hur som helst. Men det går säkert att hitta en gyllene medelväg!

Permalänk
Medlem

I de allra flesta fallen såg det bättre ut med effekten avstängd. Ray tracing förblir ett skämt som för tankarna till PhysX-fiaskot, skillnaden är dock att PhysX faktiskt användes av en handfull spel.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ah, nu ser jag ju det. Det där är ju rätt bra egentligen, när jag fick det förklarat Kanske finns något sätt att göra det lite mer framträdande att ni sorterat det kortvis. Typ något sträck, eller kanske färgsättning på diagrammen. Svårt sånt kan vara!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för info, intressant!

Har kikat snabbt med Triangelplockaren (mer info: https://tinyurl.com/y5jlpbxw).

Verkar inte vara någon ray tracing i huvudmenyn.
Ray traced shadow quality: High

Rasterpipe- och DXR-data. Rastreras fler trianglar än vad som finns i ray tracing-steget. Tungt att strålspåra
Ray traced shadow quality: High

DXR-data i benchmarkscenerna.
Ray traced shadow quality: Ultra

Visa signatur

Lärare i spelutveckling (BTH) som tycker om att tugga trianglar

Permalänk
Medlem

DLSS och TAA såg ju verkligen bedrövligt ut i jämförelse med "ingen AA"

Permalänk
Medlem

Det går möjligen göra så man kan se den undre bannern när man kör bilderna i fullscreen? Den där det står tex. DLSS eller TAA, när man för fullscreen och bläddrar fram och tillbaka för att see skillnaden så kan man inte se vilken som är vilken.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

När ni skriver DXR OFF i staplarna, är det även helt utan någon form av AA då ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde blind test på varje bild och jag kan inte urskilja om RTX är på eller av. Helt meningslöst enligt mig med Raytracing av den här nivån. hade hellre sett en rejäl satsning på HDR och att öka antalet färger och djup i spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tydligen går det inte rendera skuggor eller undvika ha ljus som lyser igenom terräng/objekt utan raytracing...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Måttband:

Hade gärna sett ett Radeon-kort med som jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker du vara ironisk nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att spelet ser bättre ut utan DXR... o.0

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ahlen:

Det går möjligen göra så man kan se den undre bannern när man kör bilderna i fullscreen? Den där det står tex. DLSS eller TAA, när man för fullscreen och bläddrar fram och tillbaka för att see skillnaden så kan man inte se vilken som är vilken.

Renderade om DLSS-bilderna med beskrivning längst upp i högra hörnet!

Skrivet av Defender:

När ni skriver DXR OFF i staplarna, är det även helt utan någon form av AA då ?

TAA används när DLSS är avslaget. Har skrivit till detta i artikeln nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag gjorde blind test på varje bild och jag kan inte urskilja om RTX är på eller av. Helt meningslöst enligt mig med Raytracing av den här nivån. hade hellre sett en rejäl satsning på HDR och att öka antalet färger och djup i spel.

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

när jag tänker raytracing så ser det mer utsom star wars demot. Inget spel idagens läge når upp till vad jag tycker är en acceptable trade off mellan prestanda och bildkvalle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kommer ju bli speciellt tuffare för Pascal-100 serien och klara av i sin mini inbyggda variant av Ray-Tracing än snarare äkta RTX kort som tar rätt så mycket stryk av Ray-Tracing.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt ser det bra ut men ingen märkbar skillnad om man inte kollar jämförelse sida vid sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.
https://i.imgur.com/MeCSGYe.png

Artefact hunting är en del av spelet. Lite fuskigt att man ser dem bättre med DLSS aktiverat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Renderade om DLSS-bilderna med beskrivning längst upp i högra hörnet!

TAA används när DLSS är avslaget. Har skrivit till detta i artikeln nu.

Ok. Skulle vara intressant att veta vad ni fått för fps utan TAA/dxr/dlss också.
Iaf i mitt tycke behövs ingen AA alls i 4K på min oled när jag provat mig fram, ser väldigt lite skillnad (förutom på fps).

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173108:

Försöker du vara ironisk nu?

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att dlss fungerar på AMD?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Måttband:

Nej, jag syftade på en visuell jämförelse framförallt ifråga om DLSS. Det har hittat ut en del sådana jämförelser där AMD ser ut att stå sig trots att de ”inte har tekniken i sina kort”.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tror jag du är ute och cyklar och det rejält. DLSS är tekniken där Nvidias datacenter har bearbetat spelet och kan "fylla i" detaljer som inte renderas i lägre upplösning. Jag finner det väääldigt osannolikt att AMD kan köra det på sina kort?

Tänker du på Ray tracing så har Crytec demonstrerat EN filmsnutt där de kör någon variant av Ray tracing i demonstrationssyfte. Det finns inte i något faktiskt spel och vi har inga prestandasiffror på hur väl det rullade i demot heller...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Lite roligt att det står "Bildspel" under de bilderna där det är RTX ON. Är det en kommentar om de medföljande FPS:en?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?