Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

4G "mobilt bredband" köpa antenn???

Finns det chans att mobilt bredband blir stabilare (ingen förlorad kontakt o.s.v.) med en antenn liknande en sån här: https://www.conrad.se/p/riktningsantenn-wittenberg-antennen-d...

Jag bor i utkanten av en småstad, men vet vilken riktning och avstånd till 4g-masten (1100m, på taket på 4 våningskåk, i stort sett fri siktlinje från mitt tak)

Eller andra tips för att gå över till mobilt internet?

Jag får ungefär 20-40Mb nedladd på mobilen, men det är ovesäntligt om pingen ryker när jag spelar?
Fördelar med andra lösningar?
Mvh.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

@Dylanator:
Just den antennen har endast 900Mhz & 1800Mhz så innan du lägger pengar på en antenn, kontrollera vilka band din operatör kör på.
Te.x Tele2 kör inte på 1800Mhz bandet utan på 2600Mhz för 4G.

Men generellt sagt, ja, en extern antenn kommer troligtvis att göra att uppkopplingen blir stabilare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Dylanator:
Just den antennen har endast 900Mhz & 1800Mhz så innan du lägger pengar på en antenn, kontrollera vilka band din operatör kör på.
Te.x Tele2 kör inte på 1800Mhz bandet utan på 2600Mhz för 4G.

Men generellt sagt, ja, en extern antenn kommer troligtvis att göra att uppkopplingen blir stabilare.

Jo, Tele2 kör på 1800 bandet också! De använder sig av 800, 900, 1800 och 2600 MHz banden och snart också 700 bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, Tele2 kör på 1800 bandet också! De använder sig av 800, 900, 1800 och 2600 MHz banden och snart också 700 bandet

De uppgifter jag har fått av Tele2, är att de använder sig av 900/2600Mhz banden för 4G, det kan dock naturligtvis sklija sig beroende på var man bor.
Men just där jag bor används endast 900/2600Mhz.

Så jag står fast vid mitt råd att fråga sin operatör, innan man lägger pengar på en extern antenn.
Eller så köper man en som klarar alla.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

De uppgifter jag har fått av Tele2, är att de använder sig av 900/2600Mhz banden för 4G, det kan dock naturligtvis sklija sig beroende på var man bor.
Men just där jag bor används endast 900/2600Mhz.

Så jag står fast vid mitt råd att fråga sin operatör, innan man lägger pengar på en extern antenn.
Eller så köper man en som klarar alla.

Bara o läsa här https://pts.se/sv/bransch/radio/blocktillstand/ där det står Net4Mobility är Tele2 och Telenor. Men ja, det kan vara så att hos dig så används det bara 900 och 2600. Jag ringde och frågade Tele2 när jag skulle åka till Romme Alpin t.ex. och där används alla 4 banden. För övrigt, så om du går in på Telenors täckningskarta, välj att du vill visa täckningen för en iPhone 5 så kommer du se att det finns 4G lite och det är på dessa ställen som Tele2 och Telenor har 4G på 1800 bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Dylanator:
Just den antennen har endast 900Mhz & 1800Mhz så innan du lägger pengar på en antenn, kontrollera vilka band din operatör kör på.
Te.x Tele2 kör inte på 1800Mhz bandet utan på 2600Mhz för 4G.

Men generellt sagt, ja, en extern antenn kommer troligtvis att göra att uppkopplingen blir stabilare.

Ahhh, perfekt svar. Det gör ju att mobilt bredband verkar vara en fungerande lösning.
Spelar inga "high-end", eller egentligt ping-kritiska spel, mest warships just nu, men ändå, man är ruggigt kinkig vad det gäller lagg.
Ska fortsätta lära mig mer om operatörerna/priser/hastigheter/gb per månad..

Tack för svaret

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

De uppgifter jag har fått av Tele2, är att de använder sig av 900/2600Mhz banden för 4G, det kan dock naturligtvis sklija sig beroende på var man bor.
Men just där jag bor används endast 900/2600Mhz.

Så jag står fast vid mitt råd att fråga sin operatör, innan man lägger pengar på en extern antenn.
Eller så köper man en som klarar alla.

Jag kommer säkerställa att min eventuella antenn motsvarar min eventuella operatör. Tack för rådet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

De uppgifter jag har fått av Tele2, är att de använder sig av 900/2600Mhz banden för 4G, det kan dock naturligtvis sklija sig beroende på var man bor.
Men just där jag bor används endast 900/2600Mhz.

Så jag står fast vid mitt råd att fråga sin operatör, innan man lägger pengar på en extern antenn.
Eller så köper man en som klarar alla.

Skrivet av jnsson:

Bara o läsa här https://pts.se/sv/bransch/radio/blocktillstand/ där det står Net4Mobility är Tele2 och Telenor. Men ja, det kan vara så att hos dig så används det bara 900 och 2600. Jag ringde och frågade Tele2 när jag skulle åka till Romme Alpin t.ex. och där används alla 4 banden. För övrigt, så om du går in på Telenors täckningskarta, välj att du vill visa täckningen för en iPhone 5 så kommer du se att det finns 4G lite och det är på dessa ställen som Tele2 och Telenor har 4G på 1800 bandet

Bara en fråga till: har inget wifi på moderkortet, men efter antennen går det väl att ha trådat internet? "Antenn>>>tråd till router/modem>>> vanlig internetkabel till datorn???

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Bara en fråga till: har inget wifi på moderkortet, men efter antennen går det väl att ha trådat internet? "Antenn>>>tråd till router/modem>>> vanlig internetkabel till datorn???

Antennen måste kunna anslutas direkt till modemet för att få bättre täckning, men förutsatt att du anslutit antennen direkt till modemet så ja det går

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Jag tittade på antenner med 2 kontakter och antenner med dito, horisontell och vertikal, för att göra det bästa möjliga. Då har jag förstått rätt. tack för (snabba) svaret.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

För att få upp farten måste man en MIMO antenn. Detta kan antigen vara en antenn eller två separata.
I bägge fallen har man dubbla antennledningar.
Det är också bra om man har så kort antennledning som möjligt.
Så om man använder ett USB modem kan det vara idé att ha en lång aktiv USB kabel för att få modemet närmare antennerna.

Här kan man hitta vilka sändare Tele2 har : https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...
Klicka i "Visa Sändare" och 4G. När man zommar in lagom mycket så kommer sändarna upp som blå prickar.
Om du sätter cursorn på den så ser du koordinaterna för den och vilket id den har.

På landet kör jag med Telenor, delar master med Tele2, och får 4 ner och 1 upp utan antenn.
Med två st 1 meter långa Yagi antenner så får jag 70/10. Så en bra antenn kan göra stor skillnad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W