Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Programmering 1, bra sidor?

Tjena! Har precis börjat plugga Programmering 1 på distans. Har aldrig någonsin programmerat förr, och någon form av obehandlad ADHD eller ADD gör att jag inte har ro till att sitta och läsa i en bok. Finns det några vettiga videos för denna kurs? Kollar på Mr. 1buying-arkivet och det är absolut bra, men jag har hamnat efter på grund av diverse anledningar så jag måste försöka hitta specifika grejer för varje moment.

Har googlat och hamnat här, där jag så klart kan kopiera och skicka in så är det klart, men jag vill ju faktiskt lära mig det här också, inte bara få ett betyg! Just nu ska jag göra Uppdrag 1, Uppgift 2: Avrundaren, och jag hittar ta mig tusan inte informationen om hur man gör det någonstans (boken känns som ett lost cause, i ärlighetens namn). När jag kollar på hur andra gjort koden så funderar jag mest på vart man lär sig vad man ska göra, det är ju saker jag inte sett alls (står kanske i boken, men som sagt.. Har gett den ett ärligt försök, försökte läsa 4 sidor i 30 minuter nyss men blir distraherad av ALLT, eller så börjar jag tänka på annat medans jag läser så jag inte tar in ett enda ord från boken).

Det är nästan pinsamt att man kör fast så in i helvete tidigt i kursen, men det är bara att svälja stoltheten och hoppas att någon här har bra sidor/videos på YouTube. Än värre blir det väl av att man fyller 30 i år, så man kan inte skylla på att man är tonåring direkt, haha!

Mvh,
Tjocken.

Permalänk
Medlem

@Tjocken150: Lynda.com
är bra sida att lära sig programmering och mycket annat.

Permalänk
Medlem

Det finns huuur mycket som helst på Youtube! Det är nog en av de bättre ställena för dig om du vill ha gratis material.

Jag kan tyvärr inga gratis sidor men betalsidor finns såsom Udemy.com & Pluralsights.com. Gillar de båda än så länge bara man hittar en föreläsare som man gillar!

Permalänk

Tack för tipsen! Kan man hitta specifik information om hur man utför vissa uppgifter där? Uppgiften i sig är:

"Denna uppgift handlar om flyttal och att avrunda sådana.

Uppgiften går ut på att du ska be användaren skriva in ett tal med decimaler.

Därefter ska ni be användaren skriva in hur många decimaler användaren vill ha.

Din kod ska avrunda talet enligt ovan, men också med ett på förbestämt antal decimaler (exempelvis tre).

Exempel:

Användaren skriver in talet 1,3457322 och 5 för antal decimaler. Talet redovisas dels med så många decimaler som användaren valt (1,34573), samt även med tre decimaler (1,346). "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjocken150:

Tjena! Har precis börjat plugga Programmering 1 på distans. Har aldrig någonsin programmerat förr, och någon form av obehandlad ADHD eller ADD gör att jag inte har ro till att sitta och läsa i en bok. Finns det några vettiga videos för denna kurs? Kollar på Mr. 1buying-arkivet och det är absolut bra, men jag har hamnat efter på grund av diverse anledningar så jag måste försöka hitta specifika grejer för varje moment.

Har googlat och hamnat här, där jag så klart kan kopiera och skicka in så är det klart, men jag vill ju faktiskt lära mig det här också, inte bara få ett betyg! Just nu ska jag göra Uppdrag 1, Uppgift 2: Avrundaren, och jag hittar ta mig tusan inte informationen om hur man gör det någonstans (boken känns som ett lost cause, i ärlighetens namn). När jag kollar på hur andra gjort koden så funderar jag mest på vart man lär sig vad man ska göra, det är ju saker jag inte sett alls (står kanske i boken, men som sagt.. Har gett den ett ärligt försök, försökte läsa 4 sidor i 30 minuter nyss men blir distraherad av ALLT, eller så börjar jag tänka på annat medans jag läser så jag inte tar in ett enda ord från boken).

Det är nästan pinsamt att man kör fast så in i helvete tidigt i kursen, men det är bara att svälja stoltheten och hoppas att någon här har bra sidor/videos på YouTube. Än värre blir det väl av att man fyller 30 i år, så man kan inte skylla på att man är tonåring direkt, haha!

Mvh,
Tjocken.

Då alla andra som postat i forumet angående Programmering 1 har skrivit i C# så antar jag att du gör det också.
Lämnar länkar till två video series som hjälpte mig då jag började att programmera.

Brackey är en spelutvecklare så många exempel refererar till logik från spel, vilket kan vara kul om man är intresserad av sådant

Permalänk
Medlem

@Tjocken150:

Om jag hade haft din uppgift och inte vetat något om hur man avrundar så hade jag gjort följande:

1. Googla på typ "round decimals c#". Då inser man ganska snabbt att det finns en klass som heter Math som har olika metoder.
En utav dem i detta fall heter just Math.Round (kommer upp som första förslag på google).

2. Nu hade jag alltså försökt hitta information om just Math.Round på valfri plattform. Jag brukar oftast välja youtube om jag vill ha snabb information om något specifikt. Så jag söker alltså bara på "math.round c#" och följande kommer upp:

https://www.youtube.com/results?search_query=math.round+c%23

Jag ville alltså bara visa lite hur jag går till väga när jag försöker hitta information om något. Man behöver inte veta vad man ska använda utan så länge man kan beskriva lite kort vad det är man vill göra (i detta fall avrunda ett tal). Och utifrån det så kan du snabbt hitta lite videos på youtube utan att för 1 minut sedan ha en aning vad du faktiskt skulle leta efter!

Så nu gav jag alltså dig en ledtråd här: Math.Round är ett bra tips!

Edit: Math.Round är ju alltså ett bra tips om det du skrev ovan är en riktigt uppgift du ska börja med. Det lät väldigt mycket som det iaf!

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte detta är rätt sajt att börja med, men det är nog lite lättare att fastna för än text som spottas ut i ett kommandofönster.

https://www.codingame.com/start

Finns en del "beginner" puzzles men även de kräver att du kan läsa lite kod, fördelen är att du kan välja mellan många språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.