Ellära - Kretsschema, 3-FAS Motor fram/back. EasyEL.

Permalänk
Medlem

Ellära - Kretsschema, 3-FAS Motor fram/back. EasyEL.

Hej.

Jag har i uppgift att rita klart kretsschemat så att motorn går fram och back.

Övningen:

Jag har ritat/skrivit såhär men är väldigt osäker på om det är rätt, jag har inte riktigt koll på beteckningarna på komponenterna eller dess placering.....(eller så har jag det)

Tacksam om någon som har bättre koll på det här kan ta en titt och komma med lite tips och idéer.

Permalänk
Medlem

@wicerd:
Hjälpkontakterna Q2 och Q3 som är ovanför reläspolarna bör väl byta plats?
Detta för att hindra att man kör fram och back samtidigt. Och som det ser ut nu tappar du spänningen till spolen när kontaktorn drar.
K beteckningarna bör kanske också var Q istället, då det är samma 'del'.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

@wicerd:
Hjälpkontakterna Q2 och Q3 som är ovanför reläspolarna bör väl byta plats?
Detta för att hindra att man kör fram och back samtidigt. Och som det ser ut nu tappar du spänningen till spolen när kontaktorn drar.
K beteckningarna bör kanske också var Q istället, då det är samma 'del'.

Tackar!

Du har helt rätt.

Jag gjorde två andra varianter istället. Får se vad min lärare tycker om dem

Såhär blev det.

Permalänk
Medlem

@wicerd:
Du får byta ut K till Q istället eftersom K = Relä och Q = Kontaktor och det är kontaktor som används till motorer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem

@rolle80: Stämmer verkligen det? Kontaktor är väl K och motorskydd Q. Som jag lärt mig men jag kanske har fel.

Permalänk
Medlem

@Tanman:
Det jag har lärt mig är att K är relä och kontaktor Q.
Jag jobbar även inom branschen nu och har aldrig sett en kontaktor namngiven med K.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle80:

@wicerd:
Du får byta ut K till Q istället eftersom K = Relä och Q = Kontaktor och det är kontaktor som används till motorer.

Skrivet av Tanman:

@rolle80: Stämmer verkligen det? Kontaktor är väl K och motorskydd Q. Som jag lärt mig men jag kanske har fel.

Skrivet av rolle80:

@Tanman:
Jag jobbar även inom branschen nu och har aldrig sett en kontaktor namngiven med K.

Tack!

Såhär står det i min lärobok..... Solklart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle80:

@Tanman:

Jag jobbar med elektriska lösningar inom industrin som montör då & i våra ritningar är Q alltid ett motorskydd/huvudbrytare medan K är kontaktor/relä.

Nu kan det iofs. vara så att olika tillverkare av utrustningar kör sin egna standard!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag jobbar med elektriska lösningar inom industrin som montör då & i våra ritningar är Q alltid ett motorskydd/huvudbrytare medan K är kontaktor/relä.

Nu kan det iofs. vara så att olika tillverkare av utrustningar kör sin egna standard!

Som ovanstående. Är sjöingenjör och har jobbat på båtar byggda på en massa olika varv runt om i världen, med utrustning från allsköns tillverkare. Visst, finns säkert varianter, men det vanliga är K för både kontaktor och relä (mellan vilka gränsdragningen ju är rätt luddig) och Q för kraftbrytare. Manöverbrytare brukar betecknas S, om det är intressant i sammanhanget.

Det ska väl dock sägas att IEC/ISO-standarden som styr bokstavskoderna lämnar utrymme för tolkning, håller inte heller för omöjligt att det kan bli olika beroende på vem som ritar...

Angående uppgiften kan jag inte se några större fel på kretsen. Kasta om två faser på motorns matning, självhållning, låt hjälpkontakterna korsvis blockera så båda spolarna inte kan vara magnetiserade samtidigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!