AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får stöd för upp till 5000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Tolkade artikeln mer som att de lagt till stöd för ratio's mellan minneshastighet och IF-hastighet, inte att den alltid är låst till 1:2 för det känns ju osmart. Som när man överklockade FSB på gamla moderkort så fanns det inställningar i bios för att ställa in förhållandet mellan minneshastighet och FSB, t.ex. 1:1, 5:4, 3:2 var väl ganska vanliga alternativ förr (om jag minns rätt). Det gick dock också att köra dem "unlinked" där deras hastigheter kan vara vad som helst oberoende av varandra, men teorin är väl att du vinner lite prestanda om de är "linked" (helst 1:1).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser detta för minnet nådde knappt 1500 på originala Ryzen utan 3500 timmar med pill i bios.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hoppas de löser detta för minnet nådde knappt 1500 på originala Ryzen utan 3500 timmar med pill i bios.

Det är väl löst med Zen+?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Det kan jag nog inte påstå, jag har 2700X med Corsair 3466MHz minnen, Samsung B-die. Jag kan få upp dom i 3466 men systemet är inte stabilt och blåskärmar titt som tätt, och detta är efter man kört minnesverktyget från 1asmus. Jag får väl upp dom i 2933 max, har lyckats med 3200 genom ett äldre BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

@kelthar: Det kan jag nog inte påstå, jag har 2700X med Corsair 3466MHz minnen, Samsung B-die. Jag kan få upp dom i 3466 men systemet är inte stabilt och blåskärmar titt som tätt, och detta är efter man kört minnesverktyget från 1asmus. Jag får väl upp dom i 2933 max, har lyckats med 3200 genom ett äldre BIOS.

Påverkar vilket moderkort man har också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Påverkar vilket moderkort man har också?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, sitter på ett ASUS ROG Crosshair VII (Wi-FI)

Kanske inte det dyraste moderkortet men definitivt inte det billigaste. Finns dyrare brädor med X470 men mitt kanske inte är bra nog. Kostade trotsallt 3490:- nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri0n3:

Absolut, sitter på ett ASUS ROG Crosshair VII (Wi-FI)

Kanske inte det dyraste moderkortet men definitivt inte det billigaste. Finns dyrare brädor med X470 men mitt kanske inte är bra nog. Kostade trotsallt 3490:- nytt.

Nej, det är inte det dyraste. Det är det näst dyraste. (100 kr efter)

Det är väl det bästa för AM4 vad jag vet. Samma som jag beställt. ASUS ROG Crosshair VII (Wi-FI) är dock X470. Du kanske menar Crosshair VI som är X370?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nej, det är inte det dyraste. Det är det näst dyraste. (100 kr efter)

Det är väl det bästa för AM4 vad jag vet. Samma som jag beställt. ASUS ROG Crosshair VII (Wi-FI) är dock X470. Du kanske menar Crosshair VI som är X370?

Nej, jag har VII och X470. Thaipoon ger mig dock CRC Error på mina minnen ibland, dock inte alltid. Kanske är stickorna som är dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon info om infinity fabric på zen 2? Vilka uppdateringar har gjorts? Att den rullar i 2500mhz gör inte så mycket om bussen är 8092bit bred 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.