Telia Router/modem/media gateway kan inte ansluta till DSL - teori om åskan och ev lösning?

Permalänk

Telia Router/modem/media gateway kan inte ansluta till DSL - teori om åskan och ev lösning?

Har DSL internet via Telia och har ett TG789vn modem/router/media gateway.

Den ger oss telefon, TV och internet - allt via routern.

Har fungerar rätt bra skulle jag säga i över 2-3år utan större problem, den tappar internet någon gång då och då (oftast en gång runt 24:00 slaget någon gång per vecka) men det handlar enbart om några sekunder till en minut så är det uppe stabilt igen.

Idag, eller igår blir det - Lördag den 18 Maj så small det till utanför på kvällen riktigt nära en åskknall sedan kom regenet. Hörde enbart den knallen och inget mera åska.

Jag satt då och spelade ett spel online och direkt efter knallen så gick internet ner och det såg precis ut som sådant som brukar hända ibland, jag har fortfarande åtkomst till routern via dess login sida 192.168.x.x och efter någon minut kom det igång igen men det var väldigt segt att tex kika youtube och min ping i online spelet hoppade runt allt från 30 till 50 till 180 och så ner och så upp konstant tills det efter några få timmar dog helt.

Samma sak, har kontakt med routern men den får ingen DSL anslutning längre.
När jag loggar in i routern så säger den

"Din DSL-anslutning är nere. Kontrollera att MediaAccess Gateway är ansluten till telefonlinjen. Se dokumentationen om problemet kvarstår."

Inget fungerar, ej kabel internet, ej wifi som routern också har inbyggt, ej TVn....
Tar jag kontrollera internet anslutningen i routern får jag som error:

"DSL-linjen är inte synkroniserad. Kontrollera att telefonlinjen är korrekt ansluten till MediaAccess Gateway."

Vad tror ni ? Vad kan jag göra? Finns det en chans att routern/modemet/Media gatewayn är skadad men bara såpass att den ej kan ta emot DSL signalen? Eller har någon ledning i huset vi bor i blivit skadad borde inte övriga lägenheter också vara drabbade då?

Tillfällighet och det är något fel hos Telia eller stationen jag är kopplad till ?
Eller tror ni åsk knallen försötörde något i stationen eller dess väg till mitt telefonuttag för all elektronik verkar fungera precis som innan.

Har gjort tester hos telia.se som ej visar något spec bara att jag ska ringa kundtjänst men den är helgstängd.

Tack på förhand!

PS. Har provat omstarta routern både fysiskt och genom dess login interface. Har även provat dra ur allt annat routern är ansluten till såsom TV och telefon. Ingen skillnad.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p