Bila till Spanien vilken bil bör jag ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

@Bärrich: Ta inte en bil du är rädd om om du ska köra i Spanien... De gånger jag har varit i Spanien har hyrbilarna sett ut som golfbollar efter en vecka pga alla dörruppslag och påbackningar.

Du måste skämta. Tror du inte Spanien också ha seriösa biluthyrare? Finns stora bilmärken och seriösa handlare/uthyrare där som på andra ställen. Visst på vissa semesterorter kanske det finns många dåliga också.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

När vi bila ner till Loano i norra italien så blir det ca 6000kr i bensin totalt.
Detta med en passat CC med 200hk bensinare.

Permalänk
Medlem

Trodde volvon hade rullat runt 250t lul. Har inte testat dacia. Men kollade snabbt på nätet. Och jag skulle utan tvekan ta volvon.

Mycket mera förvarings rum, ni kommer att vara borta en längre tid. Kör ni mycket landsväg med fullpackad bil kommer förbrukningen på dacian med 0.9l motorn trolitvis vara mera än 5l/100km.

Volvon är helt klart säkrare, i krock med andra "vinner" den tyngre bilen. Volvon i sig själv är 400kg tyngre, samt karossen kraftigare byggd.

Maskineriet är helt klart pålitligare i volvon, bara att gå in på blocket så finns det hur många som helst som rullat +400tkm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

hade lätt valt ekonomi, driftsäkerhet och mindre miljöpåverkan framför komfort. en ursäkt för att stanna oftare och se mer?

hade också lyssnat på min tjej, som jag faktiskt ska åka med, och inte en massa främlingar på nätet

men visst många bra tips har framkommit också, tex att hyra en bil som uppfyller alla era krav.

lämna iaf leksaksbilen hemma. hur kul blir det när den packar ihop och tjejen står med armarna i kors och säger "vad var det jag sa?"? hitta en kompromiss som funkar för er båda så blir det mindre slitage även på er. det blir en sak mindre att tänka på/irritera sig över och man kan fokusera mer upplevelsen.

lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

Men min tjej vill hällre att vi tar våran nya bil i stället för volvon.

Tja, där är väl svaret?

Skrivet av Datanisse:

Du måste skämta. Tror du inte Spanien också ha seriösa biluthyrare? Finns stora bilmärken och seriösa handlare/uthyrare där som på andra ställen. Visst på vissa semesterorter kanske det finns många dåliga också.

Nu tror jag inte det var så inlägget var menat att tolkas; mer att det är lätt att få bucklor på sin bil i Spanien och att man därför kanske inte skall ta den "fina" bilen dit utan en man kan leva med att den får några små bucklor.

Permalänk
Medlem

@Bärrich:
Vilken bil hade du tagit vid långkörning i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Bärrich:

Varför inte köra på bilen på tåget och slippa trecka tråkig motorväg.

Bättre för miljön, bättre för plånboken (bensin, slitage, värdeminskning mil).

https://www.urlaubs-express.de/?lang=en%3Fgclid%3DEAIaIQobChM...

Har redan bokat alla hotellen å nöjen.
Lät intressant dock hade inte en aning att man kunde det.

Skrivet av Vituraz:

Såg att volvon gått endast 13000, så den borde ju absolut klara det. När bytte du olja och kylarvätska på den senast? Sånt är ju viktigt när man ska på långresa. Förstår ju att volvon är mycket bekvämare, men grundtipset är ju att ta den mer driftsäkra, och mycket nyare.

Bytte allt för nån vecka sen på volvon ny olja, oljefilter/plugg, kylarvätskan var typ i januari.

Volvon är mycket bekvämare det är den.

Dacian är ju inte helt dålig heller men efter 4 - 5 timmar känner man att man måste stanna å sträcka på sig
vilket jag var tvungen att göra senast jag bilade till italien i den.

Skrivet av ulumulu:

Finns ytterligare en faktor att ta hänsyn till här - hundratals mil i bilen med din flickvän. Gör henne till viljes = trevlig resa. Med tanke på de två bilar du väljer mellan kan det vara värt att ge henne segern här

Helt sant.

Skrivet av Linus:

Slår ett slag för Falck euro assistans försäkring, kostar runt 600:- för ett år men gratis bärgning, hyrbil och hotell osv om nåt skiter sig i Europa 👍

Täcker inte Länsförsäkringars hel försäkring sådant? vet att jag har det på volvon + tillägg för hyrbil som jag betalar i månaden.

Dacian har ju Dacia assistance i 1 år till gäller hela Europa.

Skrivet av Lozz:

@Bärrich: Ta inte en bil du är rädd om om du ska köra i Spanien... De gånger jag har varit i Spanien har hyrbilarna sett ut som golfbollar efter en vecka pga alla dörruppslag och påbackningar.

En vänn till mig påpeka det här faktiskt att dom är ganska frisk på att backa in i varandra på parkeringar.

Skrivet av anon34061:

Jag hade valt volvon alla dagar i veckan, för att sitta obekvämt i en massa mil tär alldeles för mycket på både kropp och själ.

Jag känner lite så jag med.

Skrivet av danne215:

@Bärrich:
Vilken bil hade du tagit vid långkörning i sverige?

Då hade jag nog valt Dacian pga ekonomisk synvinkel om det skulle bli mycket stadskörningar å småvägar.
Volvon brukar jag bara ta om jag vet att det är mycket motorvägs körningar.

Fått extremt mycket bra tips i tråden som milt sagt har gett mig mycket att tänka över vilket jag ska se
till att göra dom kommande dagarna

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Elektron:

Tänk på att se över bilförsäkring, vad som gäller när du lämnar Sveriges gränser.
Det är inte direkt vad du frågade efter men tänkte bara tipsa eftersom jag själv inte tänkte på det när jag bilade utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Överlag, vad är det som gäller ?

Det är ju inte alls ovanligt att många tar bilen till Danmark, Norge eller Tyskland.
Utan att läsa på vad som gäller för just mig, vad är de generella reglerna och rättigheterna?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Överlag, vad är det som gäller ?

Det är ju inte alls ovanligt att många tar bilen till Danmark, Norge eller Tyskland.
Utan att läsa på vad som gäller för just mig, vad är de generella reglerna och rättigheterna?

Det bästa är att kolla upp vad som gäller hos ens försäkringsbolag eftersom det kan skilja. Det var många år sedan jag bilade igenom Europa och jag hade inte en tanke på att kolla detta. Jag besitter ingen direkt kunskap inom ämnet men jag plockade ut 2 saker som var intressanta och relevanta till ämnet och klistrade in nedanför.

"Bilförsäkring i EU och övriga världen
Att bila i Europa och Europas närområde är ofta ganska oproblematiskt vad gäller bilförsäkring. Din svenska trafikförsäkring gäller automatiskt i hela EU och ett stort antal andra länder. I vissa länder krävs dock att du har med dig ett Grönt Kort som bevis för att du har en gällande trafikförsäkring.

Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare, passagerare och andra personer vid en trafikolycka. Dessutom ersätter den skador på annans egendom som du orsakar med din bil. I Finland och Norge ger den även ett utökat skydd för dig och dina passagerare.

När det gäller halvförsäkring och helförsäkring kan villkoren variera mellan olika försäkringsbolag. Svedeas bilförsäkring gäller i hela EU samt Island, Liechtenstein, Norge, Schweiz och ett antal Medelhavsländer.

Om du ska köra egen bil i ett land där din svenska bilförsäkring inte gäller rekommenderar vi att du tecknar en försäkring lokalt under tiden du befinner dig i landet. "
https://www.svedea.se/bilforsakring/bilforsakring-utomlands

"Bra att ta med på utlandssemestern
Registreringsbeviset på bilen, skadeanmälan, Gröna kortet och eller internationellt körkort i vissa länder. Försäkringsbrevet kan också vara ett krav i vissa länder."
https://www.lansforsakringar.se/skaraborg/privat/forsakring/r...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter som att du gillar din S60 och att du har koll på underhållet. Jag hade utan tvekan tagit Volvon, dels på grund av komfort men också eftersom att resan blir extra kul om man gör det i en bil som man tycker om. Det är iaf vad jag som bilentusiast tycker. Har själv gjort några längre roadtrips med min 9-3 -05 bla ner till Holland via Tyskland, körde några varv på Nürburgring dessutom (kan verkligen rekommenderas!).
Har man koll på sin bil så är tycker inte jag att man ska vara särskilt orolig över en längre resa bara för att bilen är några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Föredetting

Lär ha lite bättre vägassistans och försäkringar på Dacian om något går snett, om inte annat. Bränslebesparingen skadar nog inte den heller.

Ingen av bilarna är något man har kul i ändå, tänker jag, så Volvon har dåligt med poäng att plocka.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.