Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kontroll från er som kan,innan jag slår till. Speldator 25 000

Permalänk
Medlem

Kontroll från er som kan,innan jag slår till. Speldator 25 000

Hej!

Jag sitter för tillfället nere i Afrika på en utlandsmission och letar efter en bra speldator att spendera mina missionspengar på.
Jag har inte mycket kunskap sen tidigare men har läst på en del senaste månaden och tänkte ge mig på att bygga själv.

Då jag inte är expert tänkte jag bara kolla med er bättre vetande om det är något jag kanske borde byta ut eller ta bort helt.
Jag har tagit fram en dator för spel, alla sorts spel. Allt från wow, grand-strategy till senaste BF spelen osv. kom gärna med era tips och råd. eller om det jag tagit fram faktiskt funkar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1084154/speldator-juni

  • Jag vill att min dator skall vara framtidssäker och kunna spela spel i hög upplösning(4k).

(kom gärna med tips på någon bra skärm, då jag har noll koll på vad som krävs där) helst 144Hz 2560x1440, budget max 5000)

  • Jag vill även kunna klocka datorn i framtiden

  • Jag vill generellt sett bara ha den ultimata spelupplevelsen för ca 22 - 25 000kr , som jag aldrig kunnat ha tidigare.

Mina farhågor:

  • Vet inte vilken tillverkare eller typ av GPU(rtx 2080 har jag bestämt mig för) som är bäst, tog mest någon på inet "som verkade bra"

"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet."
"Moderkortets generation matchar inte processorns"

  • kommer detta påverka installation/prestanda eller i framtiden klockning av mina ram-minnen?

  • behöver jag köpa en egen gpu-kylare eller räcker det som det är i burken?

Korkad fråga
ser inte att det följer med fläktar till chassit jag beställt, stämmer det? Om inte, hur många finns? borde jag köpa fler för att slippa höga grader i spel nu till sommaren.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För 25000 känns det som att du borde kunna få in ett 2080 TI?
Men lite frågor då.
DVD/bluray läsare, behöver du det?
Windows kan du köpa på t.ex ebay för 50kr istället.
Jag tror inte din kylare kommer få plats med de ramminne du valt. Rekommenderar dessa istället: https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Edit: Missade att det var två SSD'er men som Selfish påpeka så känns det onödigt med tanke på att du kan få en 1TB disk för runt 500 billigare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att skaffa två 860'or 500 GB (1TB). MX500 1 TB kostar nu 1390:-. Handla från olika butiker så får du ner kostnad.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

Nej jag behöver inte en DVD-spelare tog bort den, man kan ju ladda ner OS och installera med sticka.

Tycker det känns lite bökigt att beställa från olika butiker bara, men ska överse möjligheterna, kan va värt om det blir Billigare.

Bytte till ramminnena du rekommenderade zippeer, tack.

nu till det viktigaste, tror du/ni att jag kan få till ett 2080Ti i denna build för ungefär samma kostnad? Om jag kom mer än gärna med förslag på ett sådant!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket fint bygge för pengarna 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Windows köper man från tradera/ebay för ca 100 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och specifika svar! uppskattas verkligen.

Min enda fråga är väl egentligen vad som skiljer sig mellan grafikkortet som ni har länkat, jämfört med det jag hade i min build jag postade från början?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 2080 ti och 2080 är ca 20% i prestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Sorry jag e trött det e 55 grader varmt här nere. Vad jag egentligen ville fråga var vad skillnaden var mellan moderkorten jag länkade och ni länkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på detta och fundera inte så mycket mer, om du inte har några särskilda preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte M.2 PCIe att föredra för en ny SSD? Intel och Crucial har 1TB diskar för 1300:- just nu.
Annars ska jag inte komma och fila småpengar på ett bygge i den prisklassen, se till att få något du är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Så ni tycker inte det behövs extra fläktar för ett antagligen ganska varmt 2080 Ti?

Permalänk

Detta är det bästa du kan få för 25K skulle jag vilja påstå och det liknar de andras byggen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Sådärja då var bygget äntligen klart och beställt. Skulle vilja tacka alla som hjälpte till men förslag och input av olika slag.
Jag är sjukt taggad på att få bygga min första dator och sätta igång och spela efter ett halvår i öknen

Det blev även en 32" skärm från AOC som enligt recensionerna verkar helt okej för mitt ändamål.