Permalänk
Medlem

Dags för robotgräsklippare

Har nyligen köpt hus, på är på jakt efter en robotgräsklippare. Har lite drygt 1000m² tomt, varav 700m² är en relativt enkel, plan, gräsmatta, uppdelad på fram och baksida med en 2 meter bred passage mellan sidorna.

Husqvarna Automower är väl robotgräsklipparnas motsvarighet till "Nobody ever got fired for choosing IBM". 315 eller 420 hade nog passat utmärkt, men det faktum att de är över fyra år gamla, och att 420 var mer än 5000 kr (!) billigare för några år sedan (315 var 2000 kr billigare), gör mig lite tveksam.

Den helt nya Gardena Smart SILENO Life (1000m²), med eller utan "Smart", verkar vara ett intressant val, för ganska många tusenlappar mindre. Tyvärr verkar det inte finnas några tester alls ute än.

Några andra modeller jag borde titta på? Jag har ingen direkt budget, men vill samtidigt inte betala allt för mycket mer än vad jag behöver. Köper dock hellre en lite för "stor", som kanske inte behöver gå riktigt lika många timmar, istället för att snåla och få en maskin som får jobba dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Mina päron har en hemma som verkar funkat utan problem och mattan ser magisk ut på sommaren, som en green nästan. Tror det är en Husqvarna, skall höra efter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Stod inför samma val som du nu står inför förra våren. Vi har runt 1200m2 tomt.
Kollade väldigt mycket på 315, men det tycks råda priskartell på Husqvarna-klipparna då dom aldrig egentligen har nedsatt pris. Prismedveten som jag är så blev det alltså aldrig att jag köpte denna.

Slog därför till på en SILENO+ 1600M² när Classe hade 20% på denna. Slutpriset landade på 11965kr vilket var väldigt överkomligt för en klippare som ändå tillverkas av Husqvarna.

Väldigt driftsäker, den har aldrig fastnat på något ställe och tar sluttningar över det som står i manualen/specifikationen.

Permalänk
Medlem

Jag har läst diverse tester i Råd&Rön bl.a. och skrivit upp några vettiga köpalternativ på en lista så jag är redo när min nuvarande gräsklippare lägger av. Det var dock nog nåt år sen dock som jag uppdaterade.

Husqvarna Automower 105 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3462529
Husqvarna Automower 315 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979584
Gardena R100Li SILENO (1000m²) https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3562214

Man får läsa på noga innan köp verkar det som. Det är stor skillnad mellan olika märken och modeller och det har inte alltid direkt med priset att göra. Det finns fortfarande riktiga bottennapp på marknaden med många klagomål på delar som går sönder eller att robotgräsklipparen får driftstopp hela tiden, vilket ju sabbar hela grejen med att det ska vara praktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite research förra året och det slutade med en McCulloch R600.
Det är i grunden en Husqvarna men de har sparat in på en del saker, men inte några väsentliga vad jag kan se. Gav 5950kr för den i april förra året och är jättenöjd. Enda jag faktiskt saknar är att kunna se status t.ex. mobiltelefonen, om man reser bort flera veckor.
Finns en R1000 också, där enda skillnaden är större batteri. Vet inte om det täcker dina behov.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Justja, vad du än gör - köp inte nån Kinaklippare typ Lyfco, Exgain eller liknande skit. Setat på andra ändan av reklamationsärenden för säljaren till dessa.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ett spontantbesök på Hornbach, kombinerat med deras prisgaranti, ledde till inköp av en Gardena Smart Sileno Life 1250. Borde förhoppningsvis både räcka och bli över i kapacitet. Återkommer med en recension senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack för svaren! Ett spontantbesök på Hornbach, kombinerat med deras prisgaranti, ledde till inköp av en Gardena Smart Sileno Life 1250. Borde förhoppningsvis både räcka och bli över i kapacitet. Återkommer med en recension senare

Va blev slutsumman?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Själv har jag en Husqvarna 320 som går in på fjärde sommaren. De problemen som varit har berott på mig som misslyckats med tråddragning och att gräsmattan ör gropig.
Är väldigt nöjd med min maskin iallafall. Hopoas du blir nöjd med din.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Va blev slutsumman?

Skickades från m.sweclockers.com

13800 ungefär. Av någon märklig anledning har Hornbach inte roboten på sin hemsida, men sålde den i butik till ett väldigt högt pris (runt 18 tror jag), så var bara att prismatcha mot vilken annan butik som helst, så får man det priset, plus 10% extra rabatt. Har gjort det någon gång tidigare med, och har aldrig varit några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

13800 ungefär. Av någon märklig anledning har Hornbach inte roboten på sin hemsida, men sålde den i butik till ett väldigt högt pris (runt 18 tror jag), så var bara att prismatcha mot vilken annan butik som helst, så får man det priset, plus 10% extra rabatt. Har gjort det någon gång tidigare med, och har aldrig varit några problem alls.

Smutt!
Vad är skillnaden på Sileno+ och Sileno Life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Smutt!
Vad är skillnaden på Sileno+ och Sileno Life?

De har en sammanställning här:
https://www.gardena.com/se/produkter/grasmattevard/robotgrask...

Stora skillnaderna verkar vara att Sileno+ har
✓ SensorControl (SILENO+)
✓ EasyPassage

Men jag måste säga att informationen är ganska undermålig. Man får gräva en del för att lista ut vad de olika sakerna betyder. Anledningen till att jag valde Life var nog egentligen främst att det är en helt ny maskin (?), vilket kändes roligare. Och då jag har en enkel trädgård, om än relativt stor, så kändes det som att det borde räcka.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 1500kvm gräsmattor uppdelat på olika områden. Borde kunna fixa till på ett par mattor. Hur blir det med buskar och annat som står mitt i mattan fixar dom det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har ca 1500kvm gräsmattor uppdelat på olika områden. Borde kunna fixa till på ett par mattor. Hur blir det med buskar och annat som står mitt i mattan fixar dom det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du inte har några väldigt ömtåliga buskar/blommor så är det lungt. Vad för buskage handlar det om?

Permalänk
Medlem

Buskar som stick rätt upp och har blad ett psr dm upp främst men även en "blomhöjd" vet inte vad det heter men en liten kulle med olika blommor och låga små buskväxter. Får väll slänga upp ett foto sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt sätta några blomstöd intill växten om du är orolig.

https://www.clasohlson.com/se/Buskst%C3%B6d/40-6879

Permalänk
Medlem

Eller lägga begränsningskabeln runt buskarna, lite jobbigt om man har många och stor yta, men det gör man ju en gång så är det klart.

Försökte mig på en ritning:
https://www.autodraw.com/share/HNT40FMNO1Z7

Klipparen passerar ju där trådarna ligger helt parallellt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har din robot blivit inkörd så du kan ge ett omdöme?
Jag känner igen mig helt i @jaqob tankegångar när jag läste första inlägget.
Gardena verkar vara mycket för pengarna i alla fall.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

13800 ungefär. Av någon märklig anledning har Hornbach inte roboten på sin hemsida, men sålde den i butik till ett väldigt högt pris (runt 18 tror jag), så var bara att prismatcha mot vilken annan butik som helst, så får man det priset, plus 10% extra rabatt. Har gjort det någon gång tidigare med, och har aldrig varit några problem alls.

Är det detta paket du fick för 13800? Alltså ink "smart" och robothus?
https://www.hornbach.se/shop/Robotgrasklippare-GARDENA-smart-...

Får man fråga vilken butik du prismatchade mot i så fall? Hittar bara liknande paket (smart+robothus) på Proshop men de är ju danska, då gäller väl inte prismatchning på Hornbach om jag läser deras sida rätt.

Permalänk

Jag (vi) köpte en Gardena Sileno+ 1300 ifjol, den gick inte så mycket då det var torka förra sommaren.
Men hittills har den fungerat utan besvär.

Skillnaden mellan gardena och husqvarna är mycket liten, i princip verkar det vara skalet som skiljer dem åt egentligen.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med mobilappen på en Sileno? Är det värt en tusenlapp extra?
Sileno Smart
Sileno

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Vad kan man göra med mobilappen på en Sileno? Är det värt en tusenlapp extra?
Sileno Smart
Sileno

Verkar gå att programmera och se aktuell status. Är väl smidigt om man vill se till så att den går när man är borta. Tycker det kan vara värt en tusenlapp.

Permalänk
Skrivet av xray:

Vad kan man göra med mobilappen på en Sileno? Är det värt en tusenlapp extra?
Sileno Smart
Sileno

Man ställer in schema eller om man vill avbryta schemat och parkera av någon anledning.
Du får även notis om den te.x har kört fast, tycker absolut att det är värt en tusenlapp extra.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Skriver på telefonen, så blir lite kortfattat, men försöker återkomma.

@Xerbee, har för mig att jag matchade not mot Bauhaus, men var flera olika som körde precis samma kampanj.

Än så länge är jag nöjd, den kör absolut sitt jobb. Enda problemet jag haft än så länge är SensorControl, som ska styra klippningen efter hur gräset växer, som konstant verkar tycka att gräset är för kort för att vara värt att klippa. Tycker att Smart är riktigt skönt, framförallt att med ett enkelt knapptryck få roboten att parkera när man behöver göra något i trädgården, men även att få notiser om något händer. Tex. när den lyckades klippa av begränsningsslingan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min Husqvarna 2004 och still going. har de gamla batterierna som endast håller i 3 år. sedan bytt 2 framhjul och en knivdisk. även bytt lager på disken som sitter under knivdisken. mycket enkel och smidig maskin om något går sönder. Överlägset bästa sak man kan köpa som husägare med grästomt. 10/10 lätt

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Jag hart en Husqvarna 2014 som kör på 3500 kvm gräs och om jag räknat rätt så på de 5 åren jag haft den så hade det kostat lika mycket att köpa en ny kina-klippare vartannat år. Min har kostat i service och reparationer. Moderkortet och första skalbytet av två gick dock på garantin. Och har avgränsat alla hinder jag kunnat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@sesese: Jag hart en Husqvarna 2014 som kör på 3500 kvm gräs och om jag räknat rätt så på de 5 åren jag haft den så hade det kostat lika mycket att köpa en ny kina-klippare vartannat år. Min har kostat i service och reparationer. Moderkortet och första skalbytet av två gick dock på garantin. Och har avgränsat alla hinder jag kunnat.

Grannen köpte nog samma Modell som dig. Den gick fortare än min men tyvärr så var skalet för dåligt så det sprack. 👎
Kretskorten går ”aldrig” sönder då de är lackade men tyvärr så kan det bli oxid på kontakterna. Lite felsökning så är det lätt att lösa. Tyvärr så väljer många servis stationer att byta kort istället vilket inte är billigt för kund.

Spola alldrig vatten för att tvätta av klipparen. Borsta av maskinen. Ladda 2-4ggr under vintern. Servis är meningslöst då det inte finns något att serva i förebyggande syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Börjat planera hur jag ska lägga kablarna, borde väl klara mig fint på en sileno 1000m2 tycker jag.
Det är en gång med singelsten i mitten som jag förmodligen drar kabeln runt för att inte roboten ska köra fast. Men då måste roboten åka runt huset, hur bra kommer roboten klippa de båda sidorna om jag delar upp tomten på de här viset som på bilden?
Jag tänker ha roboten under altanen som är på högra sidan, så guidekabeln får gå därifrån till vänstra sidan någonstanns.
Och en annan fundering är, törs jag klippa utanför häcken ut mot vägen? (Det är ca 1m bred gräs där.)
https://gyazo.com/848aa4f4592a4ff1c5ff12cdc9fcd9ac

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätter på denna tråd eftersom vi sitter och försöker bestämma oss för vad som är bästa klipparen för vår tomt. Tänkte passa på nu under hösten och vintern ifall det blir några erbjudanden.

Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).

Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)

Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.

Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Fortsätter på denna tråd eftersom vi sitter och försöker bestämma oss för vad som är bästa klipparen för vår tomt. Tänkte passa på nu under hösten och vintern ifall det blir några erbjudanden.

Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).

Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)

Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.

Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.

Köp en av Husqvarna-gruppens modeller så sparar du dig en massa huvudvärk. Det innebär Husqvarna, Mcculloch eller Gardena. Min tomt har cirka 600m2 gräs och köpte Mcculloch S600 i våras och skulle lätt köpa samma igen.
Får du för dig att inte köpa Husqvarna-gruppen så köp iallafall något med guidekabel (om det nu finns någon utan?).

Största fördelarna för mig med robotklippare har varit att mossan försvunnit helt, sniglarna mördas av nattklippning då och då. Och att man kan "klippa gräset" och spela Battlefield samtidigt.

Var noga när du lägger begränsningskabeln och guidekabeln. Gräv inte ner kabeln utom där du inte tror den sjunker ner i gräset eller behöver extra skydd. Klipp inte för lågt i början. Köp skarvar för lagning eftersom du klippte för lågt i början fast jag påminde dig...
Köp extra plastpeggar.
Jag menar att man inte behöver köpa en större än vad som behovs.