Börja studera programmering. Bästa alternativ?

Permalänk

Börja studera programmering. Bästa alternativ?

Hej,
Det här blir min första tråd efter många spenderade timmar i detta forum.

Jag är i en sits då jag vet att jag vill arbeta med kod men jag är inte helt säker på den bästa vägen in i branchen för just mig.
Jag är 22 år och har en fast anställning idag i elektrikerbranchen. Jag har egentiligen hela mitt liv varit lite av en "datanerd" och har senaste året intresserat mig för programmering. Jag läste Programmering 1 i gymnasiet och har amatörkodat mycket på min fritid.

Nu är det så att jag vill att detta intresse ska bli mitt yrke och jag har funderat på lite olika alternativ för att det ska bli verklighet.

Som jag har förstått det så är det viktigaste att ha ett stort intresse för programmering(vilket jag har) och sedan lära sig en nisch väldigt bra för att komma in i branchen.
Jag har sökt till två olika YH utbildingar till höst och får svar om någon vecka hurvida jag kommer inte eller ej. Dessa utbildingar är Frontend Utveckling och Java Utveckling. I Frontend utbildingen så kommer jag främs plugga HTML, CSS och Javascript. I JavaUtveckling utbildingen så är det förstås mest Java.

I dagsläget så vet jag inte riktigt vad som passar mig bäst. Det jag vet är att jag inte vill bli allt för "fast" inom ett område utan vill ha möjligheter att utvecklas.
OM jag skulle plugga YH så vet jag att jag samtidigt kommer fortsätta utveckla mig i andra språk som jag inte pluggar då jag lägger mycket av min fritid på det.

Till mina frågor.
Vilken väg skulle ni som arbeter med/studerar programmering säga är den bästa in i branchen för att ha många möjligheter?

Är YH ett bra alternativ eller är det mer värt att lägga 3 år på en högskola inom typ mjukvareutveckling? Jag vett att det är knacka kod jag vill göra så därför känns YH som ett bra alternativ då det är mycket praktiskt.

Vilket/vilka språk är de bästa att komma igång med för att komma in på branchen och sen ha möjligheter att utvecklas/arbeta med olika saker?

Om jag skulle plugga Frontendutveckling, betyder det då att jag är fast med att snickra hemsidor resten av arbetslivet?(menar inte att det låter tråkigt, vill som sagt bara ha fler möjligheter).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan10:

Hej,

Jag är i en sits då jag vet att jag vill arbeta med kod men jag är inte helt säker på den bästa vägen in i branchen för just mig.
Jag är 22 år och har en fast anställning idag i elektrikerbranchen. Jag har egentiligen hela mitt liv varit lite av en "datanerd" och har senaste året intresserat mig för programmering. Jag läste Programmering 1 i gymnasiet och har amatörkodat mycket på min fritid.

Nu är det så att jag vill att detta intresse ska bli mitt yrke och jag har funderat på lite olika alternativ för att det ska bli verklighet.

Som jag har förstått det så är det viktigaste att ha ett stort intresse för programmering(vilket jag har) och sedan lära sig en nisch väldigt bra för att komma in i branchen.
Jag har sökt till två olika YH utbildingar till höst och får svar om någon vecka hurvida jag kommer inte eller ej. Dessa utbildingar är Frontend Utveckling och Java Utveckling. I Frontend utbildingen så kommer jag främs plugga HTML, CSS och Javascript. I JavaUtveckling utbildingen så är det förstås mest Java.

I dagsläget så vet jag inte riktigt vad som passar mig bäst. Det jag vet är att jag inte vill bli allt för "fast" inom ett område utan vill ha möjligheter att utvecklas.
OM jag skulle plugga YH så vet jag att jag samtidigt kommer fortsätta utveckla mig i andra språk som jag inte pluggar då jag lägger mycket av min fritid på det.

Citat:

Till mina frågor.
Vilken väg skulle ni som arbeter med/studerar programmering säga är den bästa in i branchen för att ha många möjligheter?

Plugga en YH-utbildning. Praktiken/LIAn är den absolut bästa delen, då man får kontakter och faktisk arbetserfarenhet. Detta är guld värt, då kontakter kommer stå för en stor del av dina framtida anställningar

Citat:

Är YH ett bra alternativ eller är det mer värt att lägga 3 år på en högskola inom typ mjukvareutveckling? Jag vett att det är knacka kod jag vill göra så därför känns YH som ett bra alternativ då det är mycket praktiskt.

YH är väl lite mer praktisk, ja. Man lär sig skriva kod, kanske inte den bästa koden, men det fungerar.

Citat:

Vilket/vilka språk är de bästa att komma igång med för att komma in på branchen och sen ha möjligheter att utvecklas/arbeta med olika saker?

Just nu är det stor efterfrågan på Java och C#/.NET-utvecklare. Golang och python är också eftertraktade, dock vill de gärna att man kan machine-learning och dylikt då det är den stora guldrushen just nu.

Citat:

Om jag skulle plugga Frontendutveckling, betyder det då att jag är fast med att snickra hemsidor resten av arbetslivet?(menar inte att det låter tråkigt, vill som sagt bara ha fler möjligheter).

Absolut inte

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Plugga en YH-utbildning. Praktiken/LIAn är den absolut bästa delen, då man får kontakter och faktisk arbetserfarenhet. Detta är guld värt, då kontakter kommer stå för en stor del av dina framtida anställningar

YH är väl lite mer praktisk, ja. Man lär sig skriva kod, kanske inte den bästa koden, men det fungerar.

Just nu är det stor efterfrågan på Java och C#/.NET-utvecklare. Golang och python är också eftertraktade, dock vill de gärna att man kan machine-learning och dylikt då det är den stora guldrushen just nu.

Absolut inte

Tack för svaret!
Jag är väldigt sugen på att hoppa på Frontend-utbildingen. Du säger dock att .NET och Java är de bästa språken att lära sig. I Frontendprogrammet är det varken Java eller .NET. Det är mest JS och utöver det en kurs i HTML och en kurs i CSS. Tycker du ändå att det låter som en bra väg in i branchen?

Permalänk

@Klockan10: I den YH jag kikade på (nackademin) så innehöller c#.net även en del frontend.

https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-net-cms/ nu innehåller denna även en del cms men även förra kursen dem hade som inte var cms hade en del av frontend. inte samma utsträckning som ren frontend men tillräckligt för att förstå iallafall.

Även java hos nackademin innehåller lite frontend

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

@Klockan10: I den YH jag kikade på (nackademin) så innehöller c#.net även en del frontend.

https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-net-cms/ nu innehåller denna även en del cms men även förra kursen dem hade som inte var cms hade en del av frontend. inte samma utsträckning som ren frontend men tillräckligt för att förstå iallafall.

Även java hos nackademin innehåller lite frontend

@Klockan10:
Jag läser den utbildningen och är klar med första året. Om du har några frågor så äre bara att fråga på
Kan slå ett slag för YH och jag skulle rekommendera en utbildning där du lär dig backend också.

Skrivet av Klockan10:

Tack för svaret!
Jag är väldigt sugen på att hoppa på Frontend-utbildingen. Du säger dock att .NET och Java är de bästa språken att lära sig. I Frontendprogrammet är det varken Java eller .NET. Det är mest JS och utöver det en kurs i HTML och en kurs i CSS. Tycker du ändå att det låter som en bra väg in i branchen?

HTML och CSS är oundvikligt om du ska jobba med webb, dock behöver du inte vara en CSS guru, men du bör ha koll på vad det är och gör.
JS är jätte kul, men utan kunskaper om servrar och databaser känna det rätt smalt. Jag skulle istället rekommendera en bredare utbildning där du får lite av allt, du kan alltid nischa in dig senare. Att förstå hur allt hänger ihop och kommunicerar hjälper dig att bli en bättre programmerare.

Skulle inte säga att du är fast i "hemsideträsket" om du kör Frontend. Dock är det mesta som görs idag inom webb, då det fungerar på alla operativsystemet, vem kör med desktop applikationer idag liksom.
Sen kan du skriva backend med nodeJS om du vill fokusera på JavaScript. Du kan även utveckla mobilappar med React Native som också bygger på JavaScript.

Permalänk
Inaktiv

Det beror mycket på vilket företag du söker jobb hos. Där jag jobbar är det förkunskapskrav för Java/C#, men du får jobba med Frontend om du vill även om du inte har erfarenhet eller kunskaper inom det sedan tidigare.

Andra företag kanske gör tvärtom, men en allmän uppfattning är att det är enklare att gå från Java/C# till frontend än tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan med rekommendera YH-utbildning. Det är en utmärkt väg in om man är driven själv under studietiden att lära sig alternativt kan en del redan innan.

Om du inte vill bli fast i hemsideträsket så kanske du skulle titta på nått som inte bara är html och css. Iofs har jag själv ingen koll på hur html5 är som språk, det borde ju ha närmat sig de flesta andra som inte bara är gjorda för hemsidor men det vet inte jag.

Kan däremot om du vill hålla på med frontend och ha lite mer möjligheter sen gå ifrån hemsideträsket att lära dig .NET som några föreslagit tidigare. Då får du lära dig lite mer objektorientering och det är även enklare att sen lära sig C++ eller andra objekorienterade språk om det skulle vara så att du vill åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan10:

Tack på förhand.

Jag skulle undvika den som pesten. Javascript kommer du alltid ha användning av men ingen programmerare med självaktning bör hålla på med HTML och CSS.

För mig är allt UI ett nödvändigt ont men tycker du det är kul är det såklart vettigt att plugga lite GUI men jag tycker man ska göra det på ett mer teoretiskt plan än praktiskt inledningsvis, det är lätt att man hamnar i teknikens klor och gör det som är lätt med den valda tekniken istället för att se till användarens behov. HTML och CSS kan vara ett minne blott om fem år men Java, Javascript och C# kommer finnas under hela din livstid (eller varianter av dessa). Egentligen finns inget onödigt programmeringsspråk men HTML och CSS är inte programmeringsspråk.

Viktigast är dock vad du tycker är kul, är det kul kommer du bli bra på det och trivas i ditt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan10:

Tack för svaret!

Utbildningen jag gick (.NET-utvecklare) hade inslag av både .NET/C# och Webbutveckling med HTML, CSS och JS (React etc.) så man skulle väl kunna säga att jag blev en "Full stack" men med mer vikt åt back-end. Är helt ärligt ganska kass på webbdesign och min passion ligger i att skyffla runt data

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan10:

Hej,

Till mina frågor.

Tack på förhand.

Om du vill bara programmera så finns det en 3-årig kandidatutbildning i Datavetenskap på Stockholms universitet. Den är mestadels praktisk, med undantag från ett par kurser och C-uppsatsen som man måste skriva på universitetsnivå.

Den största fördelen med att plugga på universitet är dels det kontaktnät man får(speciellt om du går med i studentkåren) som kan ge en jobb på sikt och dels de företag som aktivt letar programmerare som är nyexaminerade(även om du inte har erfarenhet). Det brukar nämligen anordnas en mässa, Systemvetardagen, där man brukar få träffa företagsrepresentanter och eventuellt komma på intervju sen. Gick själv sista året nu och fixat jobb inför hösten. Det som kan vara tråkigt är de kurser som ingår i programmet som man är absolut inte intresserad av, men som man måste läsa och klara enligt programmet. Annars får man ingen examen(men kan fortfarande få jobb ^^ ).

Har hört från kollegor som varit missnöjda med YH-utbildningar de har pluggat pga antingen opedagogiska lärare och att de inte alls ger de utlovade arbetslivskontakterna. Frågade dock aldrig vilken YH-skola de pluggade på. Opedagogiska lärare finns även på universitetet om man ska vara ärlig.

Lycka till med vad du än väljer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazy_al:

Har hört från kollegor som varit missnöjda med YH-utbildningar de har pluggat pga antingen opedagogiska lärare och att de inte alls ger de utlovade arbetslivskontakterna. Frågade dock aldrig vilken YH-skola de pluggade på. Opedagogiska lärare finns även på universitetet om man ska vara ärlig.

Kan tala gott för Nackademin som funnits länge med ett gott ryckte och brett kontaktnät. Vi har fått gå på flera studiebesök, träffat ledningsgruppen, gått på meetups ute hos diverse företag samt haft tre branschdagar, där över 100 företag dyker upp som man kan gå runt och mingla med.
En majoritet i klassen har redan fått plats för sin LIA som börjar i november

Det som talar för YH är att det är 2 år istället för 3. Vilket innebär lägre studielån och snabbare ut i arbete. Man lär sig mest på jobbet ändå!
Lärare är väl alltid lärare, det varierar. Men läroplanen är bra och lägger du mycket egen tid på studierna så kommer du lyckas.