IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Xeonist:

Jag måste säga att jag uppskattar om jag kan utöka min Playbar med ett par surround-högtalare till halva priset jmf. med om man köper ett par Play:1.

Sen kan man ju hoppas på att det blir någon slags integration mellan Trådfri-appen och Sonos-appen.

Det känns ju inte helt omöjligt!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fast... det är alltså play one ljud till play one pris? Fast med lampa istället för röststyrning. Om den billigare säger de ju bara ”bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna” så jag räknar inte med något ljud motsvarande play one där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Länge sedan något hos Ikea såg så intressant ut!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Heinel:

Fast... det är alltså play one ljud till play one pris? Fast med lampa istället för röststyrning. Om den billigare säger de ju bara ”bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna” så jag räknar inte med något ljud motsvarande play one där.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma pris som deras minsta PLAY:1. Om du tänker på SONOS ONE med röststyrning så är den lite dyrare.

Jag håller med om att den sista meningen angående bokhögtalaren är lite lurig och kan tolkas på två sätt som jag ser det, antingen att den också har samma ljud som PLAY:1 eller att den levererar något likvärdigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lampan kan ju möjligtvis låta som/vara identisk med Play:1/One, eftersom den har samma utformning, den billigare högtalaren har ju en mer klassisk utformning med element riktade bara åt ett håll. Nu kan den ju låta bra ändå, och som surround-högtalare kommer den säkerligen bli mer populär än Sonos egna högtalare.

Skrivet av Heinel:

Fast... det är alltså play one ljud till play one pris? Fast med lampa istället för röststyrning. Om den billigare säger de ju bara ”bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna” så jag räknar inte med något ljud motsvarande play one där.

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med röststyrning , jag är dels tveksam till det som fenomen, även om jag har en SmartDisplay, men jag förstår inte hur man tänker sig att det ska implementeras.

Alla enheter som ska röststyras kan ju inte behöva ha en egen mikrofon, så du kan fortfarande röststyra IKEA's högtalare.
Och just högtalare känns som en av dom dummare placeringarna för en mikrofon i ett röststyrt system.

(vissa saker är ju jättepraktiskt med röststyrning, som att sätta ett larm innan man går och lägger sig, eller att släcka alla lampor, men nästan alla andra tillämpningar känns tveksamma)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Samma pris som deras minsta PLAY:1. Om du tänker på SONOS ONE med röststyrning så är den lite dyrare.

Jag håller med om att den sista meningen angående bokhögtalaren är lite lurig och kan tolkas på två sätt som jag ser det, antingen att den också har samma ljud som PLAY:1 eller att den levererar något likvärdigt.

Jag får känslan av att ljudet i bokyllekuben kan vara lite sämre då det inte står något om att det är samma element i den som i Play One. I lampan tycks det vara samma men den var tyvärr så ful att den inte får vara i mitt hem.
Då min tanke är att ställa bokhyllekuben i uterummet så är det ok med lite sämre ljud men med samma funktion som alla andra Sonos. Ska mest används som bakgrundsmusik vid middag eller lugnt kvällssnack i sommar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats att det skulle komma en mindre mer prisvärd sub för det lite mindre rummet med det här samarbetet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Lampan kan ju möjligtvis låta som/vara identisk med Play:1/One, eftersom den har samma utformning, den billigare högtalaren har ju en mer klassisk utformning med element riktade bara åt ett håll. Nu kan den ju låta bra ändå, och som surround-högtalare kommer den säkerligen bli mer populär än Sonos egna högtalare.

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med röststyrning , jag är dels tveksam till det som fenomen, även om jag har en SmartDisplay, men jag förstår inte hur man tänker sig att det ska implementeras.

Alla enheter som ska röststyras kan ju inte behöva ha en egen mikrofon, så du kan fortfarande röststyra IKEA's högtalare.
Och just högtalare känns som en av dom dummare placeringarna för en mikrofon i ett röststyrt system.

(vissa saker är ju jättepraktiskt med röststyrning, som att sätta ett larm innan man går och lägger sig, eller att släcka alla lampor, men nästan alla andra tillämpningar känns tveksamma)

Skickades från m.sweclockers.com

Röststyrning av musik är grymt förutom att de är så dåliga på att hantera flera språk.
Jag har några echo dots hemma och att försöka få henne att spela en svensk låt är mer eller mindre hopplöst och jag har använt Siri på svenska, inte lika hopplöst att få henne att fatta vilken engelsk låt man menar men det är en utmaning.
Vet inte om Google hanterar det bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stefflo:

Jag får känslan av att ljudet i bokyllekuben kan vara lite sämre då det inte står något om att det är samma element i den som i Play One. I lampan tycks det vara samma men den var tyvärr så ful att den inte får vara i mitt hem.
Då min tanke är att ställa bokhyllekuben i uterummet så är det ok med lite sämre ljud men med samma funktion som alla andra Sonos. Ska mest används som bakgrundsmusik vid middag eller lugnt kvällssnack i sommar.

Du kan nog ha en poäng där. Jag ser också detta som en möjlighet att använda mina ordinarie SONOS till bättre placering och "fylla" ut med IKEAs SONOS. Sen gillar jag den svarta lampan. Riktig sleeper. Folk kommer bli förvånade när det börjar spela musik från lampan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Du kan nog ha en poäng där. Jag ser också detta som en möjlighet att använda mina ordinarie SONOS till bättre placering och "fylla" ut med IKEAs SONOS. Sen gillar jag den svarta lampan. Riktig sleeper. Folk kommer bli förvånade när det börjar spela musik från lampan.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningsvis en maximal audiovisuell upplevelse.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Förhoppningsvis en maximal audiovisuell upplevelse.

Mind blown.

Kommer bli helt förstummade troligtvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nån sonos kunnig som kan berätta hur AirPlay 2 stödet funkar?
Måste man gå via deras app eller dyker den upp som AirPlay direkt i Spotify m.m?

Är nämligen så att jag idag kör AirPlay med 9 zoner + 4st ATV vid varje tv.
Kommer jag kunna köpa denna och använda den rakt av som AirPlay 2 högtalare utan sonos appar eller andra sonos prylar?

Edit: svarar mig själv efter lite googlande:

”AirPlay 2. Apple's latest wireless protocol is live on Sonos speakers, letting you stream music straight from an iOS device to your speakers. In fact, using AirPlay 2 you can circumvent the Sonos app entirely and still group your speakers together.”

Så lär bli några högtalare sen när de släpps:)

Hittade svaret
Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Är nämligen så att jag idag kör AirPlay med 9 zoner + 4st ATV vid varje tv.

Du menar en ATV vid varje tv och fyra totalt va?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt förståt vitsen med 511 högtalare i huset o i varje rum. Känns tradigt att lyssna på musik 24/7. Fast det är väll så idagens samhälle, folk måste stimuleras konstant.

Jag är nog bara gammal, säkert därför jag uppskattar tystnad och inte kräver stimulans hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har aldrig riktigt förståt vitsen med 511 högtalare i huset o i varje rum. Känns tradigt att lyssna på musik 24/7. Fast det är väll så idagens samhälle, folk måste stimuleras konstant.

Jag är nog bara gammal, säkert därför jag uppskattar tystnad och inte kräver stimulans hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat?

Jag kan ge dig ett par scenarion.

1. Jag har folk över på middag och samkväm. Sätter på lite go akustisk musik eller jazz i bakgrunden på alla högtalarna, det ger en underbar atmosfär som i princip alla gillar, givetvis på en låg och behaglig nivå.

2. Jag har skiva och drar på lite gamla dängor, hela huset fylls med musik och man får världens feeling.

3. Jag lagar mat, sätter på den musiken just jag gillar i köket (enbart den högtalaren), resten som kanske tittar på tv i vardagsrummet har tv-ljudet på de högtalarna där. Din dotter på fem år som vill lyssna på Habibi på repeat har det på i hennes rum.

Du måste inte ha alla högtalarna på alltid. Jag brukar ofta ställa in lite olika beroende på situation.

Dessutom blir ljudbilden helt annorlunda med multi room. Testa om du aldrig gjort det innan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har du testat?

Jag kan ge dig ett par scenarion.

1. Jag har folk över på middag och samkväm. Sätter på lite go akustisk musik eller jazz i bakgrunden på alla högtalarna, det ger en underbar atmosfär som i princip alla gillar, givetvis på en låg och behaglig nivå.

2. Jag har skiva och drar på lite gamla dängor, hela huset fylls med musik och man får världens feeling.

3. Jag lagar mat, sätter på den musiken just jag gillar i köket (enbart den högtalaren), resten som kanske tittar på tv i vardagsrummet har tv-ljudet på de högtalarna där. Din dotter på fem år som vill lyssna på Habibi på repeat har det på i hennes rum.

Du måste inte ha alla högtalarna på alltid. Jag brukar ofta ställa in lite olika beroende på situation.

Dessutom blir ljudbilden helt annorlunda med multi room. Testa om du aldrig gjort det innan.

Jag lyssnar på musik men behöver inte ha det i alla rum. Dessutom bygger jag ofta mina högtalare själv vilket är roligt och väldigt anpassningsbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag lyssnar på musik men behöver inte ha det i alla rum. Dessutom bygger jag ofta mina högtalare själv vilket är roligt och väldigt anpassningsbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske du också inser att du tillhör en extremt liten minoritet och har svaret däruti?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då kanske du också inser att du tillhör en extremt liten minoritet och har svaret däruti?

Jag köper också högtalare men vet nog ingen som behöver högtalare i alla rum. Känner nästan ingen audiofil heller som undviker såna här saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag köper också högtalare men vet nog ingen som behöver högtalare i alla rum. Känner nästan ingen audiofil heller som undviker såna här saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så kan det vara. Alla har vi olika perspektiv på saken, jag ser inget som helst negativt med multi room och har haft det i snart fem-sex år tror jag och tycker det är fantastiskt.

Passar det inte dig så är det tråkigt men jag tror att många tycker detta är en intressant nyhet och priset är framförallt väldigt spännande för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Lampan ser faktiskt riktigt trevlig ut. Har Bose-högtalare nu men är inte riktigt nöjd med det systemet. Är egentligen inte sugen på Sonos heller eftersom det krånglar en del på kontoret, men får kanske bita i det sura och gå över dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Då kanske du också inser att du tillhör en extremt liten minoritet och har svaret däruti?

Tror du inte att du tillhör en extremt liten minoritet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok, så kan det vara. Alla har vi olika perspektiv på saken, jag ser inget som helst negativt med multi room och har haft det i snart fem-sex år tror jag och tycker det är fantastiskt.

Passar det inte dig så är det tråkigt men jag tror att många tycker detta är en intressant nyhet och priset är framförallt väldigt spännande för mig.

Inte tråkigt, bara ett "behov" mindre för att få mig att spendera pengar.

Bra pris om det låter bra vilket vi får hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kenneth:

Lampan ser faktiskt riktigt trevlig ut. Har Bose-högtalare nu men är inte riktigt nöjd med det systemet. Är egentligen inte sugen på Sonos heller eftersom det krånglar en del på kontoret, men får kanske bita i det sura och gå över dit.

Klart du ska ha lite SONOS, särskilt när man nu kan få högtalare så billigt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte tråkigt, bara ett "behov" mindre för att få mig att spendera pengar.

Bra pris om det låter bra vilket vi får hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du hört en PLAY:1?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dinoman:

Klart du ska ha lite SONOS, särskilt när man nu kan få högtalare så billigt.

Menar du inte Sonos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Klart du ska ha lite SONOS, särskilt när man nu kan få högtalare så billigt.

Har du hört en PLAY:1?

Nej, är det samma som Ikeas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har aldrig riktigt förståt vitsen med 511 högtalare i huset o i varje rum. Känns tradigt att lyssna på musik 24/7. Fast det är väll så idagens samhälle, folk måste stimuleras konstant.

Jag är nog bara gammal, säkert därför jag uppskattar tystnad och inte kräver stimulans hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut eller hur du bor så jag kan bara svar för hur det ser ut hos mig.

Hus med 3 barn och sambo.

Högtalare i 4 sovrum
Högtalare kök
Högtalare matsal
Högtalare tv-rum
Högtalare garage
Utomhushögtalare Altan

Känner inte att detta är något konstigt alls.
Jag gillar att ha på bakgrundsmusik när jag lagar mat, ute och grillar, meckar i garaget. Pod/musik innan man ska sova.
Och barnen kan lyssna på sin musik i sina rum utan att jag behöver höra Benjamin ingrosso eller vad de nu vill lyssna på.

Sen är det behagligt med Lounge musik när man har gäster och så.

Men visst, bor man i en mindre lägenhet/hus så kanske man inte behöver lika många zoner.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kenneth:

Menar du inte Sonos?

Du hörde!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej, är det samma som Ikeas?

Skickades från m.sweclockers.com

Jajjebus. Iaf lampan. Det är lite svävande svar gällande den lilla högtalaren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Lite ny info.

En fjärrkontroll och möjlighet att styra ljudet i Trådfri-appen också.

https://www.pocket-lint.com/speakers/news/sonos/148257-ikea-x...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta först nu, tack Dinoman! Ser verkligen fram emot en recension på den där mindre högtalaren. Förhoppningsvis så är ljudet inte alltför mycket sämre än den större modellen.

Kan den konkurrera med till exempel Bose Soundlink Mini och liknande okej bluetooth varianter så ser jag nog mig själv investera i kanske en eller ett par för köket och sovrummet. I vardagsrummet har jag redan mitt trevliga Canton hembiosystem så där känner jag att jag överlever.

Permalänk

Med en högtalare för "bara" 1000 kr blir Sonos mycket mer intressant, även om ljudet inte visar sig vara så bra. Play:1 tycker jag är för kraftfull för att ha i varje litet rum i en lägenhet. Även för dyr och stor för att rättfärdiga som surround-högtalare för mitt (mediokra intresse för) filmtittande.

Tror att Sonos kommer att tjäna hur mycket som helst på detta samarbete, min plånbok mår redan dåligt över de nya möjligheterna. Hade aldrig funderat på att köpa en Playbar + surround och en liten högtalare till varje rum annars.