Koppla antenn till gammal förstärkare

Permalänk
Medlem

Koppla antenn till gammal förstärkare

Hej hoppas någon kan hjälpa mig med detta
Har fått en äldre radio/vinylspelare av en vän som verkar fungera fint, får dock inte in radio utan antenn
Så frågan är, hur gör man när man har ett sånt kontaktstycke på baksidan och vill ansluta antenn?

Permalänk
Medlem

Är det en gammal B&O?

Hittat något som verkar stämma här https://beoparts.com/category/connectors/

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan222:

Hej hoppas någon kan hjälpa mig med detta
Har fått en äldre radio/vinylspelare av en vän som verkar fungera fint, får dock inte in radio utan antenn
Så frågan är, hur gör man när man har ett sånt kontaktstycke på baksidan och vill ansluta antenn?
http://i64.tinypic.com/2vmvmhh.jpg

Till en vanlig och gammal "T" antenn för FM.
https://www.google.com/search?q=t+antenna+FM&complete=0&sourc...

Permalänk
Medlem

Budgetlösningen är att koppla de två antenntrådarna i en dipolantenn till varsitt hål.(ska vara hålen på sidorna, hålet i mitten är bara för den plastpigg som sticker in där om man har den riktiga kontakten.
Ev om du bor riktigt nära sändaren kan det räcka med en bit tråd i ena hålet men det brukar bli bättre att ha en riktig dipol(T-formad bandkabel/trådantenn) som man sedan får rikta in så signalen blir så stark och störningsfri som det går.

Den mer seriöse köper rätt kontakt IEC 45316 och monterar på antennen eller möjligen en antenn som redan har rätt kontakt men kan tänka mig att de inte är så lätt att hitta längre.

De där kontakterna satt på väldigt mycket av sjuttiotalets Europeiska radiomottagare, Allt från transistorradio till Hifi-prylar.

Vad den kontakten inte fungerar bra med är coaxialkablar eftersom de var gjorda för 240-300 Ohms bandkabel och kopplar man den då till 50-75 Ohm Coaxial så blir det missmatch på impedansen men ibland fungerar det ändå trots att det inte är optimalt..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Många bra länkar och svar
Det är en maskin av märket Luxor
Okej, jag är hyfsat med på hur detta fungerar nu
En sån hane blir det att leta efter då, men själva antennen verkar vara relativt enkel att bygga, eller köpa den på Kjell o Co då.

Vad menas med att coaxial har 75 ohm motstånd jämfört med en sån "twin wire" som har 300 ohm?

Båda är väl av koppar, de ska väl inte ha någon nämnvärd resistans..?
Det är väl nåt jag inte förstår i sammanhanget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Johan222:

Skillnaden i Ohm-talet som är Impedans i detta fall beror hur kablarna är uppbyggda och olika avstånd och så kallade dielektriska egenskaper mellan ledarna och som då inverkar betydligt när man kommer upp i så höga frekvenser som används vid radio eller tv-mottagning.

Impedans är motstånd vid växelström till skillnad mot likströmsmotstånd. Mäter man med ett vanligt universalinstrument är det likströmsmotståndet i Ohm man får fram och det kan vara mycket lägre.

Eftersom man får ett växlade induktionsfält vid växelström ger det varierande påverkan och effekter på närliggande ledningspar där den fysiska formen inverkar.

Så impedansen är egentligen ett medeltal på motståndet då växelström till sin natur varierar(växlar) hela tiden.

Högtalare som exempel har talspolar och på en högtalare som anges som 8 Ohm eller 4 Ohm kan det faktiska momentana värdet vid olika frekvenser(musiksignalen till högtalaren är en växelström med varierande frekvenser) ligga både mycket högre eller lägre än den nominella angivna impedansen vilket spelar roll då vissa framför allt äldre förstärkare kan gå sönder eller aktivera skyddskretsar när strömmen blir för hög vid lägre impedans än den är gjord för.

I en radiomottagare så dämpas eller förvrängs i värsta fall signalen om antennimpedansen inte stämmer mot ingångssteget i radion, något som mest märks om signalen redan är dålig eller i vissa fall för även för stark.

Permalänk
Medlem

Utförligt svar! Förstår sammanhanget bättre nu
Detta med radio (och fysik i allmänhet) är för mig en outforskad värld.

Skickades från m.sweclockers.com