Kommer inte åt min hårddisk från nätet.

Permalänk

Kommer inte åt min hårddisk från nätet.

Tjo,
Jag har kopplat in en hårddisk i min router som är av märke Asus RT-ac66u, men jag kommer inte åt hårddisken från nätet. Jag har startat under fliken Aicloud 2.0 aktiverar usb-anslutningar och under inställningar aktiverat lösenord. Även under fliken usb-program och i menyn aidisk gjort inställningar så som skapat en ddns tjänst hos asus eftersom jag har en dynamisk ip nr. Så länge jag är i det interna nätverket så kommer jag åt disken men kommer jag utifrån altså från nätet och skall nå disken funkar det inte. Jag har även försökt nä disken via asus appen aicloud men den hittar inte heller disken. Nu går jag via adressen jag fick från asus ddns. Måste man göra några andra inställningar i routern för att komma åt disken från nätet ?

/Force

Permalänk
Medlem

Har du stoppat i internetsladden? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla den här videon och se om du gjort alla stegen https://www.youtube.com/watch?v=Ye0VmvPAOGg

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Har du stoppat i internetsladden? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inget vettigt att komma med brukar en bra gyllene regel vara att man inte drygar sig.

Men till TS om du kan nå disken internt så lär det säkert vara något med portmappning som kan strula kör
den inte disken via SMB (Samba) ibland kan det vara riktigt krångligt att komma åt interna saker bakom
en router behöver du skrivaccess med? Annars kanske du kunde installera Apache på en dator och dela ut
disken via ipaddressen:8080/ men du har lite in/utgående port forwardings i routern att sätta upp.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

CGN? Stämmer den externa IP't i routern med den adress som visas om du besöker ex WhatsMyIp eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Har man inget vettigt att komma med brukar en bra gyllene regel vara att man inte drygar sig.

Men till TS om du kan nå disken internt så lär det säkert vara något med portmappning som kan strula kör
den inte disken via SMB (Samba) ibland kan det vara riktigt krångligt att komma åt interna saker bakom
en router behöver du skrivaccess med? Annars kanske du kunde installera Apache på en dator och dela ut
disken via ipaddressen:8080/ men du har lite in/utgående port forwardings i routern att sätta upp.

Läste du vidare vad TS undrar över? Asus' tjänst AI Cloud ska göra så att användaren slipper allt strul med SMB, NFS, osv. Att föreslå att TS ska pilla med webservrar verkar ytterst orelaterat.

Till TS: Antar att du kollat på Asus dokumentation, men det står att AI Cloud appen ska guida setup processen (du skriver bara att du försökt nå disken med appen). Det kanske är värt att börja från scratch och se om appen har en annan idé om hur du ska konfa allt?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Tackar för alla svar, nja jag kör inte SMB utan funktionen i Asus router skall göra så jag slipper allt detta, plus har jag dynamisk ip adress så har asus en ddns tjänst som jag skapat upp som routern hänvisar till. MEN som jag missade att skriva är att routern är inställd på en VPN som min ISP har. Kan detta påverka det ?

Permalänk
Skrivet av breakman:

CGN? Stämmer den externa IP't i routern med den adress som visas om du besöker ex WhatsMyIp eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej går jag in på whatismyip får jag det ipnr som VPN:en har och tittar jag i routern så är WAN ip en helt annan. Är det detta som ställer till det ?

Permalänk
Medlem

Om din router använder din internetleverantörs VPN så går all trafik in och ut genom VPN tunneln.
Då blockeras normalt all ingående trafik, om inte VPN leverantören stödjer portöppningar via VPN, vilket inte är så vanligt.
För att AI cloud skall fungera så måste du nog högst sannolikt behöva vara ansluten direkt till internet och inte via en VPN tunnel.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej går jag in på whatismyip får jag det ipnr som VPN:en har och tittar jag i routern så är WAN ip en helt annan. Är det detta som ställer till det ?

Jag har inte lekt med det här själv, men behöver du inte ett publikt IP och portforward alt. routing-tabell på routern för detta?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av svolter:

Om din router använder din internetleverantörs VPN så går all trafik in och ut genom VPN tunneln.
Då blockeras normalt all ingående trafik, om inte VPN leverantören stödjer portöppningar via VPN, vilket inte är så vanligt.
För att AI cloud skall fungera så måste du nog högst sannolikt behöva vara ansluten direkt till internet och inte via en VPN tunnel.

Det är Bahnhofs VPN vet inte hur dom fixat det. Så om jag fattar det rätt så lyssnar routern inte på det ip nr som står i routerns wan ip utan det ip:t som VPN:en har ?

Kan man inte på något sätt fixa med Asus ddns att den tar VPN:ens ip nummer istället ?

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag har inte lekt med det här själv, men behöver du inte ett publikt IP och portforward alt. routing-tabell på routern för detta?

Det är jag dåligt insatt i skall jag ärligt säga. Detta går inte att lösa genom att starta VPN-server på routern ?

Permalänk
Medlem

Du får "göra något slags speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen"

Nej, men skämt åsido. Routern ska lyssna på sitt WAN-ip också, men frågan är vilken IP-adress din DynDNS tar. Om du pingar ditt domännamn, vilken IP får du? Får du din VPN-IP så blir det fel, som @svolter säger så tilllåter sällan en VPN-tjänst att du har öppna portar.

Mest troligast är att du sitter bakom CGNAT, dvs. Bahnhof buntar ihop dig med flera av deras kunder på en och samma publika IP.

Vad säger routern att den har för IP? Har du mellan 100.64.0.0–100.127.255.255 så är du NATad, och behöver nog begära en egen IP från Bahnhof (vilket görs enligt instruktioner här: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24... )

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Du får "göra något slags speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen"

Nej, men skämt åsido. Routern ska lyssna på sitt WAN-ip också, men frågan är vilken IP-adress din DynDNS tar. Om du pingar ditt domännamn, vilken IP får du? Får du din VPN-IP så blir det fel, som @svolter säger så tilllåter sällan en VPN-tjänst att du har öppna portar.

Mest troligast är att du sitter bakom CGNAT, dvs. Bahnhof buntar ihop dig med flera av deras kunder på en och samma publika IP.

Vad säger routern att den har för IP? Har du mellan 100.64.0.0–100.127.255.255 så är du NATad, och behöver nog begära en egen IP från Bahnhof (vilket görs enligt instruktioner här: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24... )

Nej när jag pingar ddns som jag fick av asus så pingar den mitt WAN-ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej när jag pingar ddns som jag fick av asus så pingar den mitt WAN-ip

Är det ditt "faktiska" WAN-IP då? Om du kör utan VPN-tunneln, överrensstämmer routerns WAN-ip med vad myip.dk säger? Vi har fortfarande inte riktigt utrönt om du är CG-NATad eller ej...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Är det ditt "faktiska" WAN-IP då? Om du kör utan VPN-tunneln, överrensstämmer routerns WAN-ip med vad myip.dk säger? Vi har fortfarande inte riktigt utrönt om du är CG-NATad eller ej...

Stänger jag av vpn så blir det ip nr som står i routerns wan ip. Så ja det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com