Vilka grafikkort passar mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Vilka grafikkort passar mitt moderkort?

Hej!

Har tänkt att skaffa mig ett nytt grafikkort men jag vet inte vilka som passar mitt moderkort.
Mina komponenter:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), ~3.1GHz
Grafikkort Amd Radeon R7 200 series
Moderkort iekt20aus

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror lite på om du har en "färdig byggd" dator så som en Lenovo eller HP dator.
Då skulle vi behöva veta lite mer ang hur stort chassit är inuti (hur långt är ditt nuvarande grafikkort?)

Min rekommendation skulle vara att köpa: https://www.inet.se/produkt/5410216/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

Bra pris just nu samt kommer inte göra så din processor flaskar allt för mycket.
Körde med Intel Core i5 3570k tillsammans med 1060 6gb ett bra tag och fungerade för mig som spelade WoW och CS men blir lite jobbigare i tyngre / nyare spel.

Detta är vad jag skulle rekommendera så länge du spelar i 1080p men antar att du gör det med tanke på din nuvarande setup.

Permalänk
Medlem

Andra frågor förutom plats (längd och om det är ett lågprofil eller inte), s å bör man veta hur mycket effekt ditt nätaggregat har, samt om det finns några PCI-e strömanslutningar på det.

Men om det inte finns någon sådan kontakt och om det också är ett lågprofil så är väl ett 1050 TI som är det snabbaste som du kan sätta i datorn.
Finns det dock plats för fullbreddskort men ingen PCI-e strömanslutning så får du titta på ett GTX1650.
Annars så är effekten på nätaggregatet den som troligen sätter stopp.

Har du fulla modellnamnet på din Lenovo?
Alternativt bilder på baksida, insida och nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducky:

Hej!

Har tänkt att skaffa mig ett nytt grafikkort men jag vet inte vilka som passar mitt moderkort.
Mina komponenter:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz (4 CPUs), ~3.1GHz
Grafikkort Amd Radeon R7 200 series
Moderkort iekt20aus

Tack på förhand!

Ta gärna reda på hur många watt nätaggregatet ligger på. Vanliga märkesdatorer kan vara lite snåla med sådant och det kan i sin tur begränsa vilka grafikkort du kan/bör välja. Oftast när du kollar upp grafikkort (på de flesta datorsidor) står det hur mkt watt som rekommenderas att nätagget klarar av för att kunna driva grafikkortet utan problem.

Edit - Loefet var snabbare. Nvm mitt inlägg!

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

@loefet: Lenovo h530 heter datorn och modellnamn: 10130

Permalänk
Medlem

Hur kollar man nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett lågprofilskort som krävs samt max effekt 50W, ingen extern strömkontakt.

På det så kommer frågan om det är värt det, men även en direkt fråga om vad det är du vill uppnå? Spel du vill spela etc och i vilken upplösning, fps och kvalite? Detta då processorn i sig inte är särskilt kraftfull för att hänga med och uppgraderingsvägarna är begränsade.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: jag vill spela spel med bättre grafik och fps, ligger runt 50 fps i de flesta spel när jag har på lägsta grafikinställningarna

Permalänk
Medlem

@Ducky: Öppna upp chassit och se vad som står på det.
Vart köpte du den?
Såg att komplett.se hade en sådan dator förut och det nätagget hade 280watt

Permalänk
Medlem

En uppgradering av processor då, Skulle datorn klara mer då? Vad finns det som passar datorn då?

Permalänk
Medlem

@jodiodine: det var antingen på media markt eller Elgiganten, kommer inte riktigt ihåg då datorn köptes för typ 5 år sen

Permalänk
Medlem

@Ducky: Vad jag kan läsa från frågorna och svaren tidigare i tråden så verkar det så här enligt mig. Du kan teoretiskt sätta i vilket grafikkort du vill i ditt moderkort då ditt gamla verkar vara en PCI x16 slot (storleken på porten i moderkortet där det sitter). Problemet är att du hålls tillbaka av två olika faktorer.

1 Storlek: Kortet måste få plats i chassit.
2 Ström: Enklare och sämre grafikkort kräver inte så mycket ström och dessa fungerar bra för enklare spel. Vill du dock ha ett grafikkort du kan spela alla nya spel på med high eller bättre inställningar så kommer detta kräva mer ström från din dator än ditt nätaggregat kan erbjuda. Om ett bättre kort får plats så kan du ju självklart byta både nätaggregatet och grafikkortet samtidigt så är det problemet löst.

Nästa problem du har dock är att din processor inte är den snabbaste med dagens mått mätt. Här är också ett par problem.

1. Du kan uppgradera din processor till en snabbare modell. Dock så passar inga nya CPuer i ditt moderkort utan då får kika efter en begagnad. Där har du t.ex intel i7 4770/4770k/4790k som är snabbare än det du har, men fortfarande passar din dator.
2. Även den snabbaste processorn som fungerar i din dator är i dagens mått mätt "okej" som bäst. Det betyder att din processor kommer att hålla tillbaka ett lite snabbare grafikkort. Så om du köper t.ex ett RTX2060 så kanske du bara får ut 80% av vad det kortet hade kunnat ge med en snabbare processor. Och utan att uppgradera så kanske du bara får ut 60%
3. DU har 8 GB ram minne idag och 16 GB är att rekommendera för att allt ska flyta på bra idag. Särskilt ifall man har t.ex Chrome igång i bakgrunden.

De valen du har är

- Gör en ganska liten uppgradering till ett nyare grafikkort men som fungerar utan att du behöver byta något mer. Du kommer kunna gå upp från low->medium i det du kan spela idag. Du kommer nog fortfarande inte kunna spela alla nya krävande spel.
- Uppgradera de andra delarna för ca 2000kr (CPU 1000kr, Ram 500kr, Nätagg 500kr) så att du kan köpa ett bra grafikkort. Nu har du en okej speldator för 4-6000kr (beroende på vilket grafikkort du väljer).
- Sälj det du har och köp allt nytt. Du kan nog få 1-2000kr för din dator. Detta är det jag föreslår ifall du känner att det finns pengar till det. Man kan bygga en helt okej dator idag för ca 8-10k. Då är även alla delar helt nya, med ny garanti och allt sådant där.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Tack för svar. Jag får nog uppgradera mina komponenter då det tyvärr inte finns pengar till en helt ny dator. Vad innebär dock uppgradering av ram, CPU och nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducky:

@Chrisism8: Tack för svar. Jag får nog uppgradera mina komponenter då det tyvärr inte finns pengar till en helt ny dator. Vad innebär dock uppgradering av ram, CPU och nätaggregat?

Vi kanske ska börja i den andra änden. Hur mycket har du tänkt att spendera?

Permalänk
Medlem

@Ducky: Ser den ut som denna datorn?
https://www.newegg.com/lenovo-h530-57323782-student-home-offi...

I så fall fungerar vilket grafikkort som helst som inte har någon extern strömmatning. Värsta idag är väl ett GTX 1650 om jag inte missminner mig. Typ något liknande: https://www.inet.se/produkt/5407927/gigabyte-geforce-gtx-1650... skulle bara vara att stoppa in.
Alternativt: https://www.inet.se/produkt/5402975/gigabyte-geforce-gtx-1050...
Billigare, men långsammare än det jag länkade till ovan, verkar ändå vara minst dubbelt så snabbt som det du skrev i första inlägget.

Problemet med denna datorn är att de använder en egen standard till nätaggregatet. Det verkar endast ha två kontakter som kopplas till moderkortet, och sedan sitter ett uttag på moderkortet där man kopplar en kabelhärva som går till hårddiskar och optiska enheter till. Ingen extra effekt till grafikkort tyvärr.

Skrivet av Ducky:

Vad innebär dock uppgradering av ram, CPU och nätaggregat?

I ditt fall, skulle det i stort sett betyda att du köper en ny dator, speciellt om du lägger till ett nytt grafikkort också.
Dock om du satsade på en AMD APU typ en RYZEN 2400G så skulle den ju vara snabbare än både processorn och grafikkortet du har idag, men det skulle ju totalt sett gå på minst 4000:- för en sådan uppgradering oavsett.

Det hela hänger ju på vad du har för budget.

Permalänk
Medlem

Min budget ligger runt 5k men om det krävs lite mer för att få den bra då får jag öka budgeten lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducky:

Min budget ligger runt 5k men om det krävs lite mer för att få den bra då får jag öka budgeten lite

Ärligt talat. Största bekymret är platformen du har samt ditt chassi. Det moderkortet du använder är baserat på H81 chipset. Så där får du problemet att hur du än gör så är det inte värt pengarna. Begagnat marknaden på 1150, speciellt de processorer som föreslagits är alldeles för överprisade jämnfört om du letar efter något mer nytt. Jag hade sålt den datorn du har och sedan satt ihop ett Z-170 system eller B450 om det måste vara AMD. Då får du även en uppgraderingsväg genom att byta processor etc och ändå hänga med nya grafikkort osv.

Den processor du har flaskhalsar redan vid ett 1050Ti. Du kan spela det mesta på medium 720p men allt efter där blir hackande då processorn inte kan jobba fortare. Jag byggde ett begagnat system för typ 3 veckor sen. Och la knappt 2700 på processor, minne och cpu.
en i5 6600k, 8gb ram, moderkort. Släng in ett 970 eller liknande (ligger runt 800-1000) samt ett ok nätagg och billiagste lådan på netonnet (300 nånting) så kan du nog få ihop en bra dator för cirkus 5-6000. Du får nog 1000-1500 för din nuvarande dator. Så din budget kan funka där rätt bra

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Okej, får se vad jag gör men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Ducky: Ser den ut som denna datorn?
https://www.newegg.com/lenovo-h530-57323782-student-home-offi...

I så fall fungerar vilket grafikkort som helst som inte har någon extern strömmatning. Värsta idag är väl ett GTX 1650 om jag inte missminner mig.

Funderar på ifall inte det kan finnas något problem med att AMD 235 som sitter i idag bara drar 30W och att bios på moderkortet kan vara spärrat till att enbart ge 30W om man byter grafikkort. Läste något om det i en engelsk tråd när jag googlade runt lite. Vet inte riktigt vad som händer isf, går grafikkkortet bara på halvfart eller tar det skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducky:

Okej, får se vad jag gör men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckas du sälja din dator för 1000-1500kr + din budget på 5000kr så är du inte så långt ifrån något sådant här.

Komplett dator i delar

Verkar vara riktigt mycket dator för pengarna

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Risken finns.
Följer den dock PCI-e standarden så skall det finnas 75W tillgänglig på en PCI-e 16x slot.
Tydligen så är HP och DELL de största syndarna och säljer nergraderade PCI-e 16x slottar, vilka bara kan leverera 35W, men då står det oftast på moderkortet bredvid själva slotten, och de bilderna jag sett på detta moderkortet så verkar det inte stå någonting på det som åsyftar någon maxeffekt.
Tittade även i Servicemanualen som man hittar på nätet, och där står heller ingenting om någon begränsning i alla fall.

Får inte ett kort tillräckligt med effekt så skall den ju bara stänga av sig vad jag vet. Bör ju finnas tillräckligt med säkerhet för att det inte skall hända något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Chrisism8: Risken finns.
Följer den dock PCI-e standarden så skall det finnas 75W tillgänglig på en PCI-e 16x slot.
Tydligen så är HP och DELL de största syndarna och säljer nergraderade PCI-e 16x slottar, vilka bara kan leverera 35W, men då står det oftast på moderkortet bredvid själva slotten, och de bilderna jag sett på detta moderkortet så verkar det inte stå någonting på det som åsyftar någon maxeffekt.
Tittade även i Servicemanualen som man hittar på nätet, och där står heller ingenting om någon begränsning i alla fall.

Får inte ett kort tillräckligt med effekt så skall den ju bara stänga av sig vad jag vet. Bör ju finnas tillräckligt med säkerhet för att det inte skall hända något.

Du verkar ha bra koll på detta området, något jag saknar.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Inte mer än vad jag kan läsa mig till. Men åratal av letande efter information om datorer och dess delar hjälper ju att lättare veta hur/var man skall leta.

Så det är bara att fortsätta att leta vidare så kommer kunskapen småningom.