Permalänk
Avstängd

Vad ångrar du med din dator?

Du har köpt en ny dator men nu i efterhand har du insett att du hade velat ha detta istället. Berätta.

Själv ångrar jag mig att jag köpte ett gigantisk kloss till dator. Hade mycket hellre haft en kompakt, portabel stationär dator som jag enkelt hade kunnat ta med hem till mina föräldrar vid släktträffar. Just nu sitter den där den sitter då det är för mycket bök att flytta runt den. Hade gärna offrat ljudnivå mot storlek om jag hade köpt en dator nu. Har dock inga planer att byta.

Tänkte förtydliga rubriken lite
Permalänk
Avstängd

Att jag inte köpte mitt Caselab chassi det året...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Moderkortet. Har aldrig stött på ett så dåligt moderkort. Långsamt bios, avskalat bios, instabilt, problem med att styra fläktar etc.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tråd!

Det här är min setup:

Fractal Design Define Mini C
Asus Prime B350M-A
AMD Ryzen 5 1600 med standardkylare
4x Corsair Vengance LPX 8GB 3000 MHz (totalt 32 GB)
Samsung 970 EVO 250GB NVMe
Geforce GTX 1070 (Asus Strix)
Primär bildskärm: Acer Predator XB271HU (27", 1440p, IPS, G-sync)
Fractal Design Integra 550W PSU
Någon random hårddisk

Jag kan väl med facit i hand säga att jag skulle vilja ändra på det mesta!

Chassi: Här tycker jag att jag borde köpt något ännu lite mindre eller större. Ett mATX-chassi är inte tillräckligt mycket mindre än ett ATX-chassi för att spela någon större roll samtidigt som det begränsar val av moderkort. Å andra sidan så är kanske inte ett mITX-chassi det smartaste valet, då mitt val av grafikkort helt enkelt brukar bli det senaste som min fru uppgraderade från. Min fru skiter fullständigt i hur stort kortet är när hon köper det, för hon köper ju för sig själv, inte för mig. Dessutom fult plastfönster på sidan. Borde köpt ett TG-chassi istället, fast Define Mini C TG fanns inte när jag köpte chassit heller...

Moderkort: Jag tycker ändå att jag borde kunnat satsa på ett kort med bättre än skräp-VRM:er. Jag lyckas inte klocka min dator stabilt över 3,8 GHz ens med en Ryzen 5 1600. Jag misstänker att det kan vara VRM:erna som inte räcker helt enkelt. Dessutom väldigt snålt med fläktheaders. Lite RGB hade vart lite kul, för som det är just nu så är det lysdioder endast i orange, som gör att jag inte kan matcha några bra färger med grafikkortets RGB. (Jag ångrar dock inte att jag insisterade på att välja ett moderkort med 4 st DIMM-slottar! Se ndan.)

CPU: Ryzen 5 1600 - Jag ångrar detta inte alls! Klart den bästa komponenten i mitt bygge. Då jag köpte min CPU så var det 7:e generationen från Intel som gällde. Min fru köpte dator samtidigt med den enda vettiga Intel-CPU:n, i7-7700K. Andra som köpte i5-7600K kanske ångrar sitt CPU-val mer än någon av oss. Hur som helst kan jag ändå pika och irritera min fru med att hon sitter med en quadcore, något som jag alltid tycker är lika kul varje gång.

Minne: Från början var konfigurationen 2x8 GB. Jag uppgraderade till 4x8GB när jag behövde mer minne när jag skulle labba med OpenStack i virtuella maskiner. Jag har inte det här behovet längre, så jag borde lika gärna kunna sälja av det. Kan fortfarande köra med 2933 MHz även med 4 moduler, men jag kan inte skruva timings supertight. Här önskar jag lite att jag köpt 3200 MHz från början. Det kunde då följa med vi en eventuell uppgradering till Zen 2. Å andra sidan var det svårt att få Zen 1 att funka med högre frekvenser med annat än B-die när jag köpte, så det är lite att vara efterklok.

SSD: En Samsung 970 EVO:s prestanda ger mig absolut noll fördelar i det jag gör. Jag kunde sparat pengar och köpt en större SATA-SSD istället. 250 GB är också lite väl snålt. Köptes mest för att jag var nyfiken på tekniken.

Grafikkort: Jag ångrar inget, eftersom det inte är jag som väljer grafikkort. Jag fick ta över min frus GTX 1070 när hon uppgraderade till GTX 1080 Ti. Innan detta hade jag ett GTX 970 som jag sålt. När kortet köptes fanns inte heller Vega-korten. Sådär i efterhand önskar jag att jag hade haft ett AMD-kort istället, så att jag inte hade behövs köpa en G-sync-skärm.

Bildskärm: Jag köpte egentligen det enda som var vettigt på marknaden då, en G-sync-skärm på 27", 1440p, IPS. När jag köpte bildskärmen hade inte Nvidia ännu släppt på möjligheterna till att köra industristandard VESA Adaptive Sync/FreeSync, vilket innebär att jag i en framtida GPU-uppdatering "måste" välja Nvidia igen för att få adaptiv synk. Detta är nog mer av ett problem för min fru dock, eftersom jag redan nu vet att mitt nästa grafikkort blir ett Nvidia-kort - Ett RTX 2080 Ti som hon köpte när hon fick tillbaka pengarna för sitt 1080 Ti som pajade. Ja, min fru gillar overkill och har egna pengar och har sina egna åsikter om hårdvara. (Å andra sidan förstår jag henne delvis. Nergradera till 8 GB VRAM på ett RTX 2080? Nej. Köpa ett gammalt GTX 1080 Ti? Nja. Radeon VII? Förmodligen det bästa alternativet för att ersätta ett GTX 1080 Ti, men då har man ju redan köpt G-sync-skärm...)

Nätdel: 550W kanske var lite väl snålt? Jag vet inte. Det borde kunna driva ett RTX 2080 Ti med min nuvarnade setup om jag inte klockar för hårt. Jag ångrar dock att jag inte köpte något annat märke än just Fractal Design. Fractal Design valde jag p.g.a. att det är baserat på Seasonics plattform (som är välrennomerad) men tyvärr lämnar inte Fractal Design lika lång garanti som andra varumärken. Jag kunde köpt ett 650W-aggregat lika gärna också så skulle jag slippa vara "på gränsen" efter en eventuell uppgradering. Att det sedan är senap/ketchup på ATX-kontakten stör inte mig lika mycket som andra (jag gillar faktiskt det, jag tycker det är "funktionellt"). (Å andra sidan vill jag minnas att jag valde Fractal Design-nätdelen delvis eftersom den var på kampanj just då.)

Sammantaget så är nog den stora genomgående röda tråden att jag inte varit tillräckligt långsiktig i mina komponentval. (CPU:n undantaget!) Det innebär att min nästa uppgradering sannolikt blir att bygga en dator från scratch och sälja/repurposa min befintlig dator hel. Det passar mig å andra sidan rätt bra, jag föredrar att bygga helt nytt ändå snarare än att uppgradera enstaka komponenter.

Å andra sidan så gjorde jag också medvetna "value"-avvägningar när jag köpte mina datordelar, och jag bedömde då att de extra pengarna för att säkra upp lite mer inte hade gett mig tillräckligt med valuta för pengarna.

Att vara fast i G-sync-fällan är ju tyvärr också tråkigt, men å andra sidan var det också enda alternativet om jag ville köra adaptiv synk med de grafikkort vi hade då. Jag råder ingen att köpa en G-sync-skärm idag om det finns en motsvarande FreeSync-modell som funkar bra med Nvidia-kort.

Även med allt detta sammantaget så är jag nöjd med mitt datorbygge, och ärligt talat, när jag tänker efter, även om Zen 2 verkar superspännande så kommer jag nog inte hoppa på det tåget, då Zen 1 ger fullt tillräcklig prestanda för mig.

Permalänk
Inaktiv

Det ända jag ångrar är nog mitt steg från mitx till mitt air740. Min loop i mitt gamla Core500 var inte så fager då det blev för tight med en standard ATX PSU.
Hat älskar mitt nuvarande case då det får stå under skrivbordet och ta upp halva platsen för mina ben och frugan vill inte att jag slösar mer pengar än nödvändigt på min dator 😊

Annars så är jag super nöjd med mina komponenter som tuffat på så länge, byter nu den 7.7 ut min ryzen 1600 CPU mot en 3700x istället och i samma veva nu skaffar jag mig ett Vega VII som ersätter mitt Vega 56😊 dom nya komponenterna får tuffa på i datorn 3-4 år sen är det nog dags igen för lite nytt.

Permalänk

En tystare semi-passiv eller passiv PSU.

Permalänk
Medlem

Att jag inte valde ett mindre moderkort / chassi. ATX är för stort för mig.
Att jag inte köpte vanlig SSD istället för sån ny flashig PCI m-sata på mobo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Killer nätverkskretskortet, synd att den är integrerat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

ALLT!!!!

haha bara för att man vill alltid ha det bästa för att man är den nörden man är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

Gigabyte K3 Gaming Z170 moderkort med Killer Networking - sämst.

Fractal Design Define R5 - På tok för stort, min nästa dator kommer sitta i ett Loque Ghost chassi.

Har en 24" skärm som jag gärna hade bytt ut till en 27-32".

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha ett chassi som inte vibrerar när fläktarna går i en viss hastighet.
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
fhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrp
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrpppp
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Permalänk
Medlem

Två saker... att jag inte byggde in drainport till min loop när jag byggde det första gången eftersom jag glömde det i min iver. Att jag sedan inte åtgärdade det problemet för att jag var för ivrig igen att testa nya grafikkortet... Så, nu har jag ett kort som inte går snabbare än x2. Oklart om det är sloten eller kortet och tuben är typ 3-4cm för kort för att testa kortet i den undre sloten. ggwp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag började köpa datordelar 2017 för att uppgradera, men sen kom livet emellan och så har det mesta fått stå och samla damm. Nu vill jag uppgradera men till ett mindre chassi som får plats under skrivbordet och har därför ingen nytta av mitt fullstora z370 moderkort.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Har på senare tiden gått från att tycka det är fräsigt att kunna se i chassit och skåda RGB ljus och snygga kabeldragningar till att vilja ha så tyst som möjligt. Förr brydde jag mig inte om ljudnivån för att jag hade hörlurar på ändå, men nu är det gött att ha datorn igång så att den kan streama från Plex till Tv (bor i etta, liten yta) eller vara på över natten för renderingar.

Det jag ångrar är helt enkelt fel val av chassi, nästa gång blir det något riktigt tyst. Typ Fractal Designs utan glasruta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

En SSD på 250GB. Borde minst ha köpt 1 TB SSD.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

När jag byggde datorn köpte jag ett Gainward GTX 970 Phoenix på Black Friday, det köpet har jag ångrat så mycket att jag helt enkelt bytt ut det mot ett annat (Gigabyte G1 Gaming) på grund av fläktljud och spoltjut. Definitivt värt de extra hundralapparna. Lesson learned.

Jag har också lite ånger att jag köpte en Noctua NH-U14S istället för en NH-D15. Det har ju ingen betydelse med nuvarande processor, men det känns onödigt att ha en mindre framtidssäker CPU-kylare.

@Sjoooberg: Kan säga att i alla fall mitt Define R5 är inte tyst om jag inte också har tysta fläktar. Säkert bättre än ett med ett glasfönster, men plåten är inte av stridsvagnstjocklek som på min gamla Cooler Master Cosmos 1000. Bra fläktar är ett måste!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Det enda jag egentligen ångrar mig är att jag inte köpte ett Zalman TNN-300 när de ännu fanns att köpas

Permalänk
Medlem

Har 4 st. SSD's på mellan 240 och 1050 GB som jag införskaffat vid olika reor då SSD-marknaden hade stagnerat och priserna aldrig ville gå ner. Nu hade det varit trevligt med en enda 2 TB SSD istället, men kan samtidigt inte motivera att kasta ut en massa fullt fungerande SSD. Så jag for fortsätta jonglera spel och program mellan C, D, E och F, samt G: för den mekaniska HDD:n.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul om windows inte ändrar ordningen/dispositionen på mina skärmar i tid och otid vilket fuckar up hur Immersivedisplay och surround display interagerar med varandra...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Min nuvarande burk:
Fractal Design r4
4670k @ 4.6 OC på Noctua
z87-a
DDR3-1600mhz corsair 8GB
700w PSU

Inköpt under 2013. Det jag ångrar i backspegeln är hur lite kunskap jag hade om ram/moderkort och negligerade dess betydelse. Köper man en dator som ska hålla i 4-5 eller kanske t.om 6 år framåt, är det av ytterlig vikt att välja komponenter som står för högsta kvalitet och prestanda. Daltar man för mycket, kommer man oundvikligen att behöva uppgradera tidigare än väntat och hamnar snabbt på efterkälken i prestanda, då kapaciteten för OC minskar.

Permalänk

Tystare CPU-fläkt. Det är det enda som jag egentligen vill ändra på datorn. Jag har under 1-2 år nu uppgraderat min dator i flera steg, men jag snålade på cpu-kylare. Om jag får jobb till hösten så byter jag nog ut kylaren till en Noctua eller nått.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Förut ångrade jag att jag inte investerade i ett moderkort som hade stöd för DDR4. Var relativt nytt och dyrt när jag byggde min dator så såg inte att det behövdes då.

Men nu när jag planerar att uppgradera igen måste allt ändå bytas ut så var kanske ingen större förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar att mitt chassi Define R5 var ungefär lika kort som ett Define C. (Define C är för smalt i sin tur)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är överlag nöjd emd min rigg! Hade dock heller Köpte en kraftigare GPU och byggt Vattenkylning, Men har inga problem, tempsen är bra men GPUn blir lätt maxad

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Mobo: MSI B75IA-E33
CPU: Intel 3570k
GPU: GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Platinum
RAM: Corsair XMS3 ddr3 1600mhz
Cpu-fläkt: Alpenföhn Black Ridge (Noctua NF-A12x15)
Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone
SSD1: Samsung 830 119 GB
SSD2: Samsung 860 QVO 1TB

När moderkortet är utbytt till AM4, RAM till ddr4 3200mhz och jag skaffat en Ryzen 3600x är min drömdator färdig Möjligtvis skaffar man sig en nvme-ssd om jag bestämmer mig för att inköpa ett X570.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk

Ingenting...eller jo, självklart finns det alltid utrymme för förbättring.

Mitt senaste bygge är datorn i signaturen:
Moderkort: ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac
VPU: AMD Ryzen 7 2700X
RAM: G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz (2x8GB)
GPU: Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X (4GB)
SSD1: Corsair Force Series MP500 240GB
SSD2: Samsung 860 QVO 4TB
OS: Solus 4

Stock-kylaren och grafikkortet hade jag gärna bytt ut mot något nyare, tystare och som framför allt saknar RGB.
-Dött och trist skall det vara, det är inte själva burken i sig som skall vara iögonfallande utan det som visas på skärmen!

Förutom det skulle jag vilja flasha nytt BIOS inför Ryzen 3000 släppet, fast det beror nog mest på min egen slapphet att det inte har hänt ännu.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Önskar jag köpt snabbare minnen och bätre chip, läste att AGESA 1.0.0.8.(?) göra så att andra chip än samsung b-die skulle fungera lika bra som tidigare nämnd.
Under tiden jag undersökte detta hittade jag även tester som visade att grundhastigheten inte spelade jättestor roll utan att subtimings var viktigare.
Köpte 2400 MHz minnen då datorn redan var 1½k över budget. Sambon hade gett upp för länge sen ^^
Köpte även någon random tillverkare, tror det är micron.
Nu sitter jag och suktar efter samsung b-die's 3200+ med double sideded ram.

Får iaf vara nöjd med att jag lyckades få en uppgradering från 1600x till 2700x, där jag faktiskt gick plus 200kr efter jag sålt 1600x. Men minnen irriterar mig nästan dagligen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Mitt koderkort, ett Gigabyte B350-Gaming 3 då M.2-sloten är placerat under PCI-E sloten. Det betyder att M.2 disken hamnar "bakom" grafikkortet när man installerat bägge två. Nu lider många M.2 diskar av thermal throttling men det var helt hopplöst för mig att köra en på den här datorn då disken även blev uppvärmd av grafikkortet när man började köra igång spel.

Permalänk
Medlem

Datorn i signatur. Skulle jag bygga en ny dator idag skulle jag uppenbarligen ta nya komponenter för bättre prestanda överlag men det finns egentligen ingenting jag inte gillar. Det handlar mest om mindre uppgraderingar, typ att jag gärna vill ha en större SSD.

Det enda jag funderat på att ändra är väl chassit som har en tendens att låta ganska mycket pga. vibrationer. Det skulle även vara trevligt för framtiden att ha inbyggda USB-C portar på framsidan av datorn och möjligtvis på moderkortet och/eller GPU. Det är dock inget jag behöver nu, men antagligen om 2-3 år.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Jag känner att jag byggde en kompromisslös dator i min lilla Louqe Ghost S1, dock nyttjade jag inte den andra M.2 porten på baksidan av moderkortet... Nu när jag insett hur bra det är att cacha videofiler på SSD-minne vid videoredigering så räcker inte utrymmet till. Känns roligt att det finns en lösning på mitt lilla problem, även om det är jobbigt att installera en SSD där nu i efterhand.