Permalänk
Skrivet av Svampungen:

Hmm. Detta gör det inte lättare i mitt val. Kanske ska avboka ordern på Alpenföhn Black Ridge och gå på en L9x65:a istället. Verkar ju som att folk är nöjda med den. Har inte hittat några test på Alpenföhn så det känns lite som ett wild card. Dessutom har den ju faktiskt samma typ av konstruktion som en Noctuas NH-L12 (Liten fläkt i botten). Jag ställer mig därför frågan varför Black Ridge skulle prestera bättre en välrenommerade Noctuas L12:a, som dessutom enligt er verkar sämre än L9x65

Innan jag uppgraderar till zen 2 tänkte jag delida mitt 3570k och försöka kräma ur det sista ur min prolle i några månader. Oavsett vad jag landar på för cpufläkt tänkte jag köra lite före och efter-tester med min nuvarande set-up till ny fläkt samt delid. Är det något som intresserar er så får ni gärna komma med förslag på hur jag ska utföra testerna och vad ni vill se Hoppas att det ska kunna vara till någon slags hjälp för någon spök-ägare här i forumet

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampungen:

Hmm. Detta gör det inte lättare i mitt val. Kanske ska avboka ordern på Alpenföhn Black Ridge och gå på en L9x65:a istället. Verkar ju som att folk är nöjda med den. Har inte hittat några test på Alpenföhn så det känns lite som ett wild card. Dessutom har den ju faktiskt samma typ av konstruktion som en Noctuas NH-L12 (Liten fläkt i botten). Jag ställer mig därför frågan varför Black Ridge skulle prestera bättre en välrenommerade Noctuas L12:a, som dessutom enligt er verkar sämre än L9x65

Jag kommer nog testa en Alpenföhn Black Ridge nästa vecka om jag orkar då jag tror det kan vara värt det. Skillnaden med den mot L12 är att det går in en 120x15mm Noctua på ovansidan så man kommer nog få mycket mer luftintag från utsidan dels för att det blir 2 fläktar men också för att den övre fläkten hamnar närmare gallret som är fallet för L9x65an. Visst kan det skapa turbulens men det är nog trevligare än det mer högfrekventa ljudet från L9x65an, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kommer nog testa en Alpenföhn Black Ridge nästa vecka om jag orkar då jag tror det kan vara värt det. Skillnaden med den mot L12 är att det går in en 120x15mm Noctua på ovansidan så man kommer nog få mycket mer luftintag från utsidan dels för att det blir 2 fläktar men också för att den övre fläkten hamnar närmare gallret som är fallet för L9x65an. Visst kan det skapa turbulens men det är nog trevligare än det mer högfrekventa ljudet från L9x65an, men det återstår att se.

Jag följer det här med spänning!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Jag hade tråkigt idag så jag köpte en Alpenföhn Black Ridge + lite fläktar och har testat igenom det nu.

Testade aldrig med stock fläkten då jag antar att en Noctuafläkt är bättre vad gäller ljudvolym ändå. Alla tester är gjorda med en 2700X helt stock förut DOCP aktiverat för ram. Jag använder inga top hats och har en Noctua NF-A12x25 PWM satt på utblås i botten under PSU, grafikkortet är ett Palit RTX 2080 GamingPro OC. Blev inga långa testsessioner (men jag testade tills tempkurvan planat ut och väntade några minuter till) och jag testade bara spel då det är vad som är intressant för mig, de jag testade mest var Battlefield V och PUBG och jag var CPU bound i testerna.

Jag testade i dessa konfigurationer (alla konfigurationer blåser ner mot sockeln):
1) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14
2) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14 + Noctua NF-A12x15 PWM
3) Alpenföhn + Noctua NF-A12x15 PWM (ovanpå)

Alla konfigurationer kylde ungefär som en Noctua NH-L9x65 (58-62 grader beroende på spel) som slog en NH-L12 med råge. 1) Var några grader sämre och fick klockfrekvsen att gå ned något under 3900 MHz relativt ofta. 3) var kanske 1-2 grader sämre än 2) men det var ingen signifikant ökning då rumstermperaturen hade hunnit klättra upp något vid den tiden då ACn hade stängts av för att höra ljudnivåerna. Både 2) och 3) presterade iaf någon grad bättre än NH-L9x65 men det är svårt att säga om det är en signifikant skillnad. GPUn verkade dock må bättre av 2) och 3) jämfört med NH-L9x65 då boost klocken var något snäpp över hela tiden och låg runt taket (1920-1935 MHz).

Där den stora skillnad låg var ljudvolymen. 1) låter en del och väldigt högfrekvent, i nivå med NH-L9x65 vilket är rimligt då det är samma fläkt som användes. 2) Lät mindre men fortfarande rätt irriterande högfrekvent ljud. 3) däremot är en riktig fröjd då det är lägre ljudvolym men dessutom inte alls högfrekvent. Kan tänka mig att skruva upp fläktkurvan när 3) används vilket kommer leda till lägre temps eller överklockningspotential.

Kanske lite ologiskt skrivet men jag är trött i skallen just nu, blivit mycket ombyggnation :p.

TLDR;
Jag rekommenderar Alpenföhn Black Ridge om den paras med Noctua NF-A12x15 som monteras ovanpå och blåser ned mot sockeln. Det är vad jag kommer köra framöver i min dator då det får datorn på ljudnivån av en mycket större dator med större kylare samtidigt som det håller CPUn på en acceptabel temperatunivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade tråkigt idag så jag köpte en Alpenföhn Black Ridge + lite fläktar och har testat igenom det nu.

Testade aldrig med stock fläkten då jag antar att en Noctuafläkt är bättre vad gäller ljudvolym ändå. Alla tester är gjorda med en 2700X helt stock förut DOCP aktiverat för ram. Jag använder inga top hats och har en Noctua NF-A12x25 PWM satt på utblås i botten under PSU grafikkortet är ett Palit RTX 2080 GamingPro OC. Blev inga långa testsessioner (men jag testade tills tempkurvan planat ut och väntade några minuter till) och jag testade bara spel då det är vad som är intressant för mig, de jag testade mest var Battlefield V och PUBG och jag var CPU bound i testerna.

Jag testade i dessa konfigurationer (alla konfigurationer blåser ner mot sockeln):
1) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14
2) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14 + Noctua NF-A12x15 PWM
3) Alpenföhn + Noctua NF-A12x15 PWM (ovanpå)

Alla konfigurationer kylde ungefär som en Noctua NH-L9x65 (58-62 grader beroende på spel) som slog en NH-L12 med råge. 1) Var några grader sämre och fick klockfrekvsen att gå ned något under 3900 MHz relativt ofta. 3) var kanske 1-2 grader sämre än 2) men det var ingen signifikant ökning då rumstermperaturen hade hunnit klättra upp något vid den tiden (ACn hade stängts av för att lyssna på ljudnivåerna. Både 2) och 3) presterade iaf någon grad bättre än NH-L9x65 men det är svårt att säga om det är en signifikant skillnad. GPUn verkade dock må bättre av 2) och 3) jämfört med NH-L9x65 då boost klocken var något snäpp över hela tiden och låg runt taket (1920-1935 MHz).

Där den stora skillnad är var ljudvolymen. 1) låter en del och väldigt högfrekvent, i nivå med NH-L9x65 vilket är rimligt då det är samma fläkt som användes. 2) Lät mindre men fortfarande rätt irriterande högfrekvent ljud. 3) däremot är en riktig fröjd, då det är lägre ljudvolym men dessutom inte alls högfrekvent. Kan tänka mig att skruva upp fläktkurvan när 3) används vilket kommer leda till lägre temps eller överklockningspotential.

Kanske lite ologiskt skrivet men jag är trött i skallen just nu, blivit mycket ombyggnation :p.

TLDR;
Jag rekommenderar Alpenföhn Black Ridge om den paras med Noctua NF-A12x15 som monteras ovanpå och blåser ned mot sockeln. Det är vad jag kommer köra framöver i min dator då det får datorn på nivån av en mycket större dator med större kylare.

Tack för din recension! Man blir ju lite sugen nu på att köpa en Alpenföhn Black Ridge också och använda min nuvarande NF-A12x15 PWM.

Hur vart installationen av kylaren på moderkortet? Lika enkelt som installationen av Noctua's kylare?

Läste även någonstans om att ingen backplate medföljer (stämmer detta?), men man kanske kan återanvända backplaten från Noctua's kylare?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för din recension! Man blir ju lite sugen nu på att köpa en Alpenföhn Black Ridge också och använda min nuvarande NF-A12x15 PWM.

Hur vart installationen av kylaren på moderkortet? Lika enkelt som installationen av Noctua's kylare?

Läste även någonstans om att ingen backplate medföljer (stämmer detta?), men man kanske kan återanvända backplaten från Noctua's kylare?

Ingen backplate medföljer nej, vet inte ens om man kan använda en backplate? Funkade inte med den som ingår med AMD-moderkortet jag har iaf. Krävdes att man skruvar fast den från baksidan av moderkortet så den är klart jobbigare än Noctua. Det var därför det var lite jobbigt att testa för när jag skulle ta bort fläkten under krävdes det att jag plockade ut allt ur datorn för att ta ut moderkortet och plocka av kylaren.

Installationen får 2 av 5 fläktar, det var den svaga delen av kylaren. Moderkortet böjs lite av monteringen men så är det med vissa fästanordningar, har haft samma problem tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingen backplate medföljer nej, vet inte ens om man kan använda en backplate? Funkade inte med den som ingår med AMD-moderkortet jag har iaf. Krävdes att man skruvar fast den från baksidan av moderkortet så den är klart jobbigare än Noctua. Det var därför det var lite jobbigt att testa för när jag skulle ta bort fläkten under krävdes det att jag plockade ut allt ur datorn för att ta ut moderkortet och plocka av kylaren.

Installationen får 2 av 5 fläktar, det var den svaga delen av kylaren. Moderkortet böjs lite av monteringen men så är det med vissa fästanordningar, har haft samma problem tidigare.

Ah OK. Lite tråkigt att de inte satsade mer på fästanordningen, men det är inte hela världen. Nåja, får ta en funderade och se hur det blir!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ah OK. Lite tråkigt att de inte satsade mer på fästanordningen, men det är inte hela världen. Nåja, får ta en funderade och se hur det blir!

Ja det är rätt synd, Noctua har ju den helt klart bästa fästanordning. Dock är det helt klart värt det enligt mig just för att den kyler så bra samtidigt som den är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade tråkigt idag så jag köpte en Alpenföhn Black Ridge + lite fläktar och har testat igenom det nu.

Testade aldrig med stock fläkten då jag antar att en Noctuafläkt är bättre vad gäller ljudvolym ändå. Alla tester är gjorda med en 2700X helt stock förut DOCP aktiverat för ram. Jag använder inga top hats och har en Noctua NF-A12x25 PWM satt på utblås i botten under PSU grafikkortet är ett Palit RTX 2080 GamingPro OC. Blev inga långa testsessioner (men jag testade tills tempkurvan planat ut och väntade några minuter till) och jag testade bara spel då det är vad som är intressant för mig, de jag testade mest var Battlefield V och PUBG och jag var CPU bound i testerna.

Jag testade i dessa konfigurationer (alla konfigurationer blåser ner mot sockeln):
1) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14
2) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14 + Noctua NF-A12x15 PWM
3) Alpenföhn + Noctua NF-A12x15 PWM (ovanpå)

Alla konfigurationer kylde ungefär som en Noctua NH-L9x65 (58-62 grader beroende på spel) som slog en NH-L12 med råge. 1) Var några grader sämre och fick klockfrekvsen att gå ned något under 3900 MHz relativt ofta. 3) var kanske 1-2 grader sämre än 2) men det var ingen signifikant ökning då rumstermperaturen hade hunnit klättra upp något vid den tiden då ACn hade stängts av för att höra ljudnivåerna. Både 2) och 3) presterade iaf någon grad bättre än NH-L9x65 men det är svårt att säga om det är en signifikant skillnad. GPUn verkade dock må bättre av 2) och 3) jämfört med NH-L9x65 då boost klocken var något snäpp över hela tiden och låg runt taket (1920-1935 MHz).

Där den stora skillnad är var ljudvolymen. 1) låter en del och väldigt högfrekvent, i nivå med NH-L9x65 vilket är rimligt då det är samma fläkt som användes. 2) Lät mindre men fortfarande rätt irriterande högfrekvent ljud. 3) däremot är en riktig fröjd då det är lägre ljudvolym men dessutom inte alls högfrekvent. Kan tänka mig att skruva upp fläktkurvan när 3) används vilket kommer leda till lägre temps eller överklockningspotential.

Kanske lite ologiskt skrivet men jag är trött i skallen just nu, blivit mycket ombyggnation :p.

TLDR;
Jag rekommenderar Alpenföhn Black Ridge om den paras med Noctua NF-A12x15 som monteras ovanpå och blåser ned mot sockeln. Det är vad jag kommer köra framöver i min dator då det får datorn på ljudnivån av en mycket större dator med större kylare samtidigt som det håller CPUn på en acceptabel temperatunivå.

Skönt när folk gör något produktivt när dom har tråkigt
Kan man inte sätta den lilla fläkten på konstant lägstavarvtal och sedan låta moderkortet sköta 120mm fläkten för att bli av med det irriterande ljudet men ändå förbättra luftflödet några %

Edit: får bli en Black Ridge när jag köper zen 2

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Skönt när folk gör något produktivt när dom har tråkigt
Kan man inte sätta den lilla fläkten på konstant lägstavarvtal och sedan låta moderkortet sköta 120mm fläkten för att bli av med det irriterande ljudet men ändå förbättra luftflödet några %

Jag vet inte, problemet kan vara att om fläkten under körs för långsamt så kommer den ju mest vara ivägen för luften som den övre fläkten trycker igenom. Tror helt enkelt inte det finns så mycket att vinna temperaturmässigt med att göra så eftersom båda helt fria inte kan sägas vara direkt bättre än bara den övre fläkten vad gäller temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade tråkigt idag så jag köpte en Alpenföhn Black Ridge + lite fläktar och har testat igenom det nu.

Testade aldrig med stock fläkten då jag antar att en Noctuafläkt är bättre vad gäller ljudvolym ändå. Alla tester är gjorda med en 2700X helt stock förut DOCP aktiverat för ram. Jag använder inga top hats och har en Noctua NF-A12x25 PWM satt på utblås i botten under PSU grafikkortet är ett Palit RTX 2080 GamingPro OC. Blev inga långa testsessioner (men jag testade tills tempkurvan planat ut och väntade några minuter till) och jag testade bara spel då det är vad som är intressant för mig, de jag testade mest var Battlefield V och PUBG och jag var CPU bound i testerna.

Jag testade i dessa konfigurationer (alla konfigurationer blåser ner mot sockeln):
1) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14
2) Alpenföhn + Noctua NF-A9x14 + Noctua NF-A12x15 PWM
3) Alpenföhn + Noctua NF-A12x15 PWM (ovanpå)

Alla konfigurationer kylde ungefär som en Noctua NH-L9x65 (58-62 grader beroende på spel) som slog en NH-L12 med råge. 1) Var några grader sämre och fick klockfrekvsen att gå ned något under 3900 MHz relativt ofta. 3) var kanske 1-2 grader sämre än 2) men det var ingen signifikant ökning då rumstermperaturen hade hunnit klättra upp något vid den tiden då ACn hade stängts av för att höra ljudnivåerna. Både 2) och 3) presterade iaf någon grad bättre än NH-L9x65 men det är svårt att säga om det är en signifikant skillnad. GPUn verkade dock må bättre av 2) och 3) jämfört med NH-L9x65 då boost klocken var något snäpp över hela tiden och låg runt taket (1920-1935 MHz).

Där den stora skillnad är var ljudvolymen. 1) låter en del och väldigt högfrekvent, i nivå med NH-L9x65 vilket är rimligt då det är samma fläkt som användes. 2) Lät mindre men fortfarande rätt irriterande högfrekvent ljud. 3) däremot är en riktig fröjd då det är lägre ljudvolym men dessutom inte alls högfrekvent. Kan tänka mig att skruva upp fläktkurvan när 3) används vilket kommer leda till lägre temps eller överklockningspotential.

Kanske lite ologiskt skrivet men jag är trött i skallen just nu, blivit mycket ombyggnation :p.

TLDR;
Jag rekommenderar Alpenföhn Black Ridge om den paras med Noctua NF-A12x15 som monteras ovanpå och blåser ned mot sockeln. Det är vad jag kommer köra framöver i min dator då det får datorn på ljudnivån av en mycket större dator med större kylare samtidigt som det håller CPUn på en acceptabel temperatunivå.

Tack för recensionen, blev en order direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga, efter jag byggt ihop min Ghost så har jag inte hängt med om dewt finns några planer frampåt, och jag tycker inte om slack det minsta och tycker det är rörigt. Har Louqe några planer på tillbehör? Andra sidopaneler osv.? Har de gått ut med nån info?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Tack för recensionen, blev en order direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul! Jag kan ju inte lova att alla får samma upplevelse men jag är iaf helnöjd :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vet inte, problemet kan vara att om fläkten under körs för långsamt så kommer den ju mest vara ivägen för luften som den övre fläkten trycker igenom. Tror helt enkelt inte det finns så mycket att vinna temperaturmässigt med att göra så eftersom båda helt fria inte kan sägas vara direkt bättre än bara den övre fläkten vad gäller temperatur.

Det kanske är onödigt men min erfarenhet är att det är ytters sällen en fläkt faktiskt retarderar ett flöde eftersom det är ganska energikrävande att förflytta luft och det måste vara ganska kraftiga skillnader i flöde för att en fläkt ska försämra situationen.
Men sedan är ju som sagt frågan om den tillför speciellt mycket men det kanske hjälper något på dellast när 120 fläkten inte snurrar för fullt utan ligger på 30-40% den också.

Men det kanske är försumbara vinster vi pratar om i detta fallet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det kanske är onödigt men min erfarenhet är att det är ytters sällen en fläkt faktiskt retarderar ett flöde eftersom det är ganska energikrävande att förflytta luft och det måste vara ganska kraftiga skillnader i flöde för att en fläkt ska försämra situationen.
Men sedan är ju som sagt frågan om den tillför speciellt mycket men det kanske hjälper något på dellast när 120 fläkten inte snurrar för fullt utan ligger på 30-40% den också.

Men det kanske är försumbara vinster vi pratar om i detta fallet.

Tror det är rätt försumbar förbättring just eftersom 2 fläktar tillsammans inte direkt gav bättre resultat än bara 120mm. Jag tyckte också att 92mm fläkten störde mer även när man bara installerade saker jämfört med 120mm i spel så tror det blir svårt att hitta ett läge där den inte hörs.

Permalänk

Fick hem mitt Alpenföhn Black Ridge idag och har kört lite före- och efter-tester.
För att värma upp systemet har jag kört Cinebench r20, Total War Three Kingsdoms Benchmark och tittat på Dota 2-matcher in-game. Totalt ca 30-40 min.

Test1:

CPU Fan: Intel stock cooler
Max temp: 81
Upplevd ljudnivå vid hård belastning: Väldigt högljudd

Test2:

CPU Fan: Alpenföhn BR (medföljade fläkt monterad på undersidan med flödesriktning ner mot moderkortet)
Max temp: 77
Upplevd ljudnivå vid hård belastning: Väldigt högljudd (knappt skillnad mot Intel stock)

Test3:

CPU Fan: Alpenföhn BR (Noctua NF-A12x15 PWM Premium 120mm monterad ovanpå kylflänsen flödesriktning neråt. Medföljande Alpenföhn fläkt borttagen.
Max temp: 64
Upplevd ljudnivå vid hård belastning: Sjukt tyst med tanke på chassit!

Övriga systemet:

Mobo: MSI B75IA-E33
CPU: Intel 3570k
GPU: GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Platinum
RAM: Corsair XMS3 ddr3 1600mhz

Kommentar:

Blev verkligen sjukt förvånad över hur tyst noctuas fläkt är. Tror jag förstår nu vad alla menar när man pratar om noctuas kvalitet. Man kan verkligen känna att den suger riktligt med luft när man håller handen över fläkten utanför chassit. Suget är på en helt annan nivå än för de övriga konfigurationerna och testobjekten.

Det var också förvånande är hur dåligt systemet presterade med Black Ridge och medföljande fläkten. Typ lika högjudd som min Intel-kylare. Var kanske lite slarvig när jag applicerade kylpastan och tog lite för mycket, men borde ju inte inverka allt för mycket.

Nu känner jag mig väldigt nöjd med mitt system sett till kylning och ljudnivå. Ser fram emot att kunna få ännu lägre temps och ljudnivå när jag går över till Zen2

Hoppas mitt lilla ovetenskapliga test var till hjälp för någon!

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att få tag på top hats till Limestone batch 1 någonstans? Tänkte om det skrivits något om det på slack/reddit/discord eller så som någon snappat upp.

Jag är sugen på att testa köra AIO men då nuvarande limestone har en annan färg än batch 1 har så vill jag ju inte direkt köpa en sån...

Har mailat Louqe också så får se om de har något svar

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@kniven:

Inet har Louqes tophats. Jag köpte min M i Limestone därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Någon som vet om det går att få tag på top hats till Limestone batch 1 någonstans? Tänkte om det skrivits något om det på slack/reddit/discord eller så som någon snappat upp.

Jag är sugen på att testa köra AIO men då nuvarande limestone har en annan färg än batch 1 har så vill jag ju inte direkt köpa en sån...

Har mailat Louqe också så får se om de har något svar

Du kan ju alltid än så länge köra utan tophat:

Skrivet av Wachtel:

@kniven:

Inet har Louqes tophats. Jag köpte min M i Limestone därifrån.

Limestone Batch 1 färgen skiljer sig åt Batch 2 och Batch 3 (Batch 1 är en aning mörkare). Inet säljer enbart Batch 3 cases och tophats, så det kommer bli en mismatch och ser inte lika snyggt ut. Se t.ex. följande bild, där själva chassit är Batch 1 och tophat Batch 2:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du kan ju alltid än så länge köra utan tophat:
https://forum.level1techs.com/uploads/default/original/3X/d/9/d9764a35f8be6e3a4c98d428233eb0453739acca.jpeg

Limestone Batch 1 färgen skiljer sig åt Batch 2 och Batch 3 (Batch 1 är en aning mörkare). Inet säljer enbart Batch 3 cases och tophats, så det kommer bli en mismatch och ser inte lika snyggt ut. Se t.ex. följande bild, där själva chassit är Batch 1 och tophat Batch 2:

https://preview.redd.it/4b3nr054rdx21.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=668e7c3fe6da9ade85635a41f105fb87350f3b69

Väntar nog med att köpa en AIO till jag får tag på en top hat. Hittar jag ingen möjlighet att få tag på en så byter jag nog till ett Ncase m1 v6 istället och lämnar ghosten bakom mig, känns lite frustrerande att inte kunna köpa till tophats när det var en av key features med att köpa ghosten...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Väntar nog med att köpa en AIO till jag får tag på en top hat. Hittar jag ingen möjlighet att få tag på en så byter jag nog till ett Ncase m1 v6 istället och lämnar ghosten bakom mig, känns lite frustrerande att inte kunna köpa till tophats när det var en av key features med att köpa ghosten...

Ja, Ghost S1 + Large tophat är ju nästintill lika stor som en NCASE M1. Tycker även att luftflödet är bättre i mitt NCASE M1 (fler fläktplatser) än i mitt Ghost S1 utan tophats. Sen är ju även inkluderade fläktfilter ett plus

Men har du annars kikat på t.ex. Black Ridge CPU-kylaren som nämns här i tråden? Verkar vara väldigt bra tillsammans med Noctua NF-A12x15 PWM.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja, Ghost S1 + Large tophat är ju nästintill lika stor som en NCASE M1. Tycker även att luftflödet är bättre i mitt NCASE M1 (fler fläktplatser) än i mitt Ghost S1 utan tophats. Sen är ju även inkluderade fläktfilter ett plus

Men har du annars kikat på t.ex. Black Ridge CPU-kylaren som nämns här i tråden? Verkar vara väldigt bra tillsammans med Noctua NF-A12x15 PWM.

Hämtade en black ridge igår

Anledningen att jag tittar på byte till AIO är stöd för högre ramminnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vet inte, problemet kan vara att om fläkten under körs för långsamt så kommer den ju mest vara ivägen för luften som den övre fläkten trycker igenom. Tror helt enkelt inte det finns så mycket att vinna temperaturmässigt med att göra så eftersom båda helt fria inte kan sägas vara direkt bättre än bara den övre fläkten vad gäller temperatur.

Skrivet av kniven:

Hämtade en black ridge igår

Anledningen att jag tittar på byte till AIO är stöd för högre ramminnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar denna kylare med normala minnen funkar det eller kör ni utan flänsar på minnena?
Sitter på ett asus X470-i idag i mitt spöke.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Hur funkar denna kylare med normala minnen funkar det eller kör ni utan flänsar på minnena?
Sitter på ett asus X470-i idag i mitt spöke.

Jag har inte testat ännu, kör fortfarande med min NH-L12 och får se om jag kommer installera kylaren, lutar lite åt att testa en AIO först. Men från det jag läst så ska den klara 33mm vilket mina Corsair LPX ska rymmas under om jag förstår det hela rätt.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag har inte testat ännu, kör fortfarande med min NH-L12 och får se om jag kommer installera kylaren, lutar lite åt att testa en AIO först. Men från det jag läst så ska den klara 33mm vilket mina Corsair LPX ska rymmas under om jag förstår det hela rätt.

Vad har du för moderkort?
Har du asus 4xx brädan knäpp gärna lite bilder och mät hur mycket utrymme du har.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Allt snack om Black Ridge gör mig väldigt sugen att byta från min L12. Inte för att jag nödvändigtvis behöver, men alltid roligt med nya grejer

Permalänk
Medlem

Nu har jag en NH-L12 att sälja om någon är intresserad, kan dock inte rekommendera någon att köpa den när Black Ridge finns :p.

Skrivet av lasseTM:

Hur funkar denna kylare med normala minnen funkar det eller kör ni utan flänsar på minnena?
Sitter på ett asus X470-i idag i mitt spöke.

Jag kör Corsair Vengeance LPX, kylaren kräver low profile så max 33 mm.

Skrivet av Kenneth:

Allt snack om Black Ridge gör mig väldigt sugen att byta från min L12. Inte för att jag nödvändigtvis behöver, men alltid roligt med nya grejer

Haha, det är lite vad jag gör också. Kul att testa att förbättra lite och se hur olika saker skiljer sig.

Skrivet av Icte:

Ja, Ghost S1 + Large tophat är ju nästintill lika stor som en NCASE M1. Tycker även att luftflödet är bättre i mitt NCASE M1 (fler fläktplatser) än i mitt Ghost S1 utan tophats. Sen är ju även inkluderade fläktfilter ett plus

Men har du annars kikat på t.ex. Black Ridge CPU-kylaren som nämns här i tråden? Verkar vara väldigt bra tillsammans med Noctua NF-A12x15 PWM.

Ska jag vara ärlig så tycker jag ljudvolymen i NCase M1 var högre för mig, främst för att grafikkortet tvingades upp i varv mer vid belastning. Jag tycker verkligen det är fördelaktigt att montera grafikkortet vertikalt i dessa små chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag en NH-L12 att sälja om någon är intresserad, kan dock inte rekommendera någon att köpa den när Black Ridge finns :p.

Jag kör Corsair Vengeance LPX, kylaren kräver low profile så max 33 mm.

Haha, det är lite vad jag gör också. Kul att testa att förbättra lite och se hur olika saker skiljer sig.

Ska jag vara ärlig så tycker jag ljudvolymen i NCase M1 var högre för mig, främst för att grafikkortet tvingades upp i varv mer vid belastning. Jag tycker verkligen det är fördelaktigt att montera grafikkortet vertikalt i dessa små chassin.

Vad har du för moderkort och kan du ta lite bilder och posta här?
Tittar man på min bild på L12 så är bara Black Ridge lite smalare så kanske man kan ha högre minnen.
Bild

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad har du för moderkort och kan du ta lite bilder och posta här?
Tittar man på min bild på L12 så är bara Black Ridge lite smalare så kanske man kan ha högre minnen.
Bild

Jag har ett Asus ROG Strix B450i och där ligger minnena rakt under kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har ett Asus ROG Strix B450i och där ligger minnena rakt under kylaren.

Inte sugen på att ta en bild och posta?
Vill se om det finns en möjlig chans att få in flare x minnen eller om det går om jag tar bort flänsarna på mina minnen.

Visa signatur

Blank