Riksdagen klubbar höjning av kemikalieskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Inget alls. Så länge man är på det klara med att staten kommer ständigt med nya påhittade och redundanta skatter för att kräma ur varenda krona från en befolkning som redan är högst beskattad i världen, i syfte för att vidare bekosta det mångkulturella experimentet Sverige; allt medan välfärden, skolan, sjukvården krackelerar.

Nu var det bara det att det handlar om en skatteväxling, dvs man höjer skatten på ett ställe för att sänka den på ett annat. Det står faktiskt rätt tydligt i artikeln.

Citat:

Höjningen är en del i regeringens och samarbetspartiernas mål om så kallad grön skatteväxling och ingår i Januariavtalet (JA). I praktiken innebär det att partierna bakom uppgörelsen avser sänka skatten på arbete med 15 miljarder och göra en motsvarande höjning på miljöområdet.

I praktiken är alltså inte tanken att dra in mer pengar till staten, utan att helt enkelt höja skatten på vissa områden och sänka på andra.

Skrivet av twk:

Problemet är att skatten är lätt att kringgå genom att beställa elektronik från andra EU-länder som inte har denna skatt. Den straffar våra svenska återförsäljare som redan konkurrerar med återförsäljare i tex Tyskland, Danmark och England.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men det lär inte vara jättemånga som beställer exempelvis vitvaror från utlandet, de flesta kommer nog fortfarande att handla inom landets gränser. Jag handlar det mesta nätet och tittar även på priser i tyskland mfl när jag undersöker var det är billigast. Men vissa saker vill jag faktiskt köpa från en fysisk butik vilket gör det lite knöligt om jag ska handla från utlandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Liberalen inom mig uppskattar ändå detta:
Det innebär ju att alla får lite mer pengar i fickan. Om man sedan vill lyxkonsumera för sina pengar får man betala lite mer. Det finns säkert massor med andra problem med det här, men i princip tycker jag det är bra.

Skrivet av twk:

Jag håller med dig om att sänkt skatt på arbete är bra.

Lyxkonsumtion skulle jag dock inte kalla det. En ensamstående mamma eller pensionär vara kylskåp går sönder kommer att få betala mer för ett nytt med denna skatt. Det påverkar nog dem mer än medel- och höginkomsttagare.

Det är tillverkare/distributörer och handlare som svalt skatten i det här fallet, inget konsumenter ser vilket som. Vi har inte sett några prishöjningar tack vare skatten. Varor med skatt kostar fortfarande ofta mindre eller samma pris som i länder utan punktskatten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Nu är väl knappast denna skatt tänkt att rädda klimatet, det är tänkt att i viss mån minska exponeringen för vissa flamskyddsmedel som riskerar att inverka negativt på oss människor och vår närmiljö. Även om man inte tror på klimatförändringarna så kanske man fortfarande kan tro att vissa kemikalier är skadliga för oss?

Hur detta främjar miljön kan t.o.m. jag svara på: Det är en skatt som i viss mån kommer att påverka vårt konsumtionsmönster mot produkter med mindre farliga kemikalier. Det finns garanterat mer eller mindre trovärdiga beräkningar på vilka effekter detta är tänkt att ha, går säkert att googla fram om man är intresserad av att leta lite. Det är väl inte speciellt krångligt? Vad är det som man behöver gå in på djupet med det?

Fast om argumentet är "minska på flamskyddsmedlet" så borde man gå efter andra värden än vikt?

Om någon tillverkar en "smart sten" att ha på tomten som lyser fint. Så kommer den skattas max pgr av sin vikt, och har ingenting med hur mycket flamskyddsmedel som finns i produkten.

En annan sak, kläder/möbler?

Och varför kan man inte helt få bort skatten, om någon tillverkare tar bort flamskyddsmedlet helt i sin produkt så ska staten ändå ha mer av kakan. Visst det kanske inte är mycket, men lite i taget så är vi snart uppe i 103% Pomperipossaskatt skatt som Astrid Lindgren skrev.

Skatten är inte tänk för att regeringen bryr sig om "människor och närmiljö". Den är tänkt för att få in mer pengar till statskassan som sen finansierar dom pengarna till mer idioti som heller inte är uttänkt logiskt eller förnuftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Liberalen inom mig uppskattar ändå detta:
Det innebär ju att alla får lite mer pengar i fickan. Om man sedan vill lyxkonsumera för sina pengar får man betala lite mer. Det finns säkert massor med andra problem med det här, men i princip tycker jag det är bra.

Du menar dom typ 3% (Nu tog jag bara en siffra, men hög är den nog inte.) som tjänar över 700k om året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@GLaDER: Alla som tjänar mer än 700000kr / år får lite mer i fickan ja.
Det är för dessa personer som skatten sänks, inte för de som tjänar 32000 i månaden.

Skrivet av Semjonov:

Du menar dom typ 3% (Nu tog jag bara en siffra, men hög är den nog inte.) som tjänar över 700k om året?

Nu är ni två som har skrivit detta; vad har jag missat?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Det är fan det enda denna regeringen gör, ser till så att alla svenskar har mindre pengar, sopor är vad de är!

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Dom som inte jobbar och inte bidrar till samhället får mer och mer pengar. Men, jobbar du och är duktig får du mindre och mindre med åren...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@GLaDER: det enda jag sett att dom ska ta bort är värnskatten de sista 5%(?) skatt som endast de med årslöner över 700 000kr, men kan ju givetvis ha missat några andra sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

@GLaDER: det enda jag sett att dom ska ta bort är värnskatten de sista 5%(?) skatt som endast de med årslöner över 700 000kr, men kan ju givetvis ha missat några andra sänkningar.

Precis. Har inte hört om någon annan skattesänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Precis. Har inte hört om någon annan skattesänkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt. Det hjälper om man läser januariavtalet och följer vad som händer.

Här är en till skatt som sänks.

Den längsta tid som ett enmansföretag som anställer en första person har rätt till nedsättning av arbetsgivaravgifterna, den allmänna löneavgiften och den särskilda löneskatten så att bara ålderspensionsavgift ska betalas (s.k. växa-stöd) förlängs till 24 kalendermånader i följd. (Från nuvarande 12 månader.) Detta träder i kraft den 1 augusti (men kommer att gälla retroaktivt till 2018), dvs samma dag som höjningen av kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem

För de som klagar över avskaffande av värnskatten:

Partier som vill avskaffa värnskatten:
M, KD, L, C, SD

Partier som inte vill avskaffa värnskatten:
S, MP, V

Det är en del av en kompromis inför JA, som C varit väldigt nöjda över men MP inte. (Vilket ett flertal som gnäller om MP i tråden inte verkar helt vara informerade om.)

För de som klagar över att vilka skatter som sänks/tas bort och vilka som höjs/skapas.
Det är helt uppenbart att det är en högervänlig grön skatteväxling. Höjd skatt för långinkomst och medelinkomsttagare och sänkt skatt för höginkomstagare.

Utredningen om en kemikalieskatt startade under Alliansregeringen, troligen för att kunna göra det som nu sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Som sagt. Det hjälper om man läser januariavtalet och följer vad som händer.

Här är en till skatt som sänks.

Den längsta tid som ett enmansföretag som anställer en första person har rätt till nedsättning av arbetsgivaravgifterna, den allmänna löneavgiften och den särskilda löneskatten så att bara ålderspensionsavgift ska betalas (s.k. växa-stöd) förlängs till 24 kalendermånader i följd. (Från nuvarande 12 månader.) Detta träder i kraft den 1 augusti, dvs samma dag som höjningen av kemikalieskatten.

Jag läste på lite nu.
Dels ska man ha skattelättnad för de som anställer folk under 18 år.
Detta ska kosta 400 miljoner kronor.

Man ska dessutom som du skriver förlänga tiden för nedsättning av avgifter till 2 år till en kostnad av 100 miljoner.

Förstår inte varför vi ska satsa så mycket pengar på att anställa folk under 18 år då de borde utbilda sig fram till de är 18 år istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag läste på lite nu.
Dels ska man ha skattelättnad för de som anställer folk under 18 år.
Detta ska kosta 400 miljoner kronor.

Man ska dessutom som du skriver förlänga tiden för nedsättning av avgifter till 2 år till en kostnad av 100 miljoner.

Förstår inte varför vi ska satsa så mycket pengar på att anställa folk under 18 år då de borde utbilda sig fram till de är 18 år istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Fast om argumentet är "minska på flamskyddsmedlet" så borde man gå efter andra värden än vikt?

Om någon tillverkar en "smart sten" att ha på tomten som lyser fint. Så kommer den skattas max pgr av sin vikt, och har ingenting med hur mycket flamskyddsmedel som finns i produkten.

En annan sak, kläder/möbler?

Och varför kan man inte helt få bort skatten, om någon tillverkare tar bort flamskyddsmedlet helt i sin produkt så ska staten ändå ha mer av kakan. Visst det kanske inte är mycket, men lite i taget så är vi snart uppe i 103% Pomperipossaskatt skatt som Astrid Lindgren skrev.

Skatten är inte tänk för att regeringen bryr sig om "människor och närmiljö". Den är tänkt för att få in mer pengar till statskassan som sen finansierar dom pengarna till mer idioti som heller inte är uttänkt logiskt eller förnuftigt.

Vikt är såklart ett rejält trubbigt instrument, men frågan är vad man ska gå efter om man inte går efter vikt? Några idéer om detta och hur man sedan kontrollerar detta? Jag har personligen svårt att se något sätt som är vettigt men inte blir väldigt knöligt att hålla efter och kontrollera.

Har ingen koll på hur mycket flamskyddsmedel som finns i kläder och möbler, ligger dessa på en högre nivå än elektronik? Har även för mig att elektronik som värms upp tenderar att släppa ifrån sig mer kemikalier än saker som inte producerar värme. Men detta är plockat någonstans från bakhuvudet och är inte som jag kan lova att det stämmer

Håller också med om att det vore rimligt att lägsta nivån innebär att man slipper skatten helt, har än så länge inte sett något vettigt argument för att inte göra så.

Och så till slut så är det som sagts tidigare en skatteväxling. Tanken är i alltså att använda intäkterna man får från detta till att sänka skatten på andra ställen, i detta fallet så ska man sänka skatten på arbete. Det bör alltså bli ett nollsummespel och innebär inte att staten får in mer pengar till statskassan för att "finansierar dom pengarna till mer idioti som heller inte är uttänkt logiskt eller förnuftigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nja. Dom som inte jobbar och inte bidrar till samhället får mer och mer pengar. Men, jobbar du och är duktig får du mindre och mindre med åren...

Fast i detta fallet så var då tanken med denna skatteväxling att använda pengarna man drar in till att sänka skatten på arbete. Kontentan blir alltså inte att de som inte jobbar får mer pengar, snarare tvärt om

Permalänk
Medlem

@CubaCola: För arbeten som personer under 18 kan göra är ju de jättemycket billigare än en äldre arbetare redan. Dels har de mycket lägre löner i kollektivavtalen, dels ingen avtalspension som de flesta kollektivavtal har från arbetaren fyller 25 år och dels inga arbetsgivaravgifter från och med nästa år. De ser väl möjligheterna, en diskare på 25 år på ett ställe med kollektivavtal kostar ca 172 kr i timmen med arbetsgivaravgifter och avtalspension inräknat, en 17-årig diskare kommer efter årsskiftet att kosta ca 95 kr i timmen med kollektivavtal.

De föreställer sig väl helt enkelt att de gör alla småföretagare som skulle kunna anställa 17-åriga diskare en tjänst helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@CubaCola: För arbeten som personer under 18 kan göra är ju de jättemycket billigare än en äldre arbetare redan. Dels har de mycket lägre löner i kollektivavtalen, dels ingen avtalspension som de flesta kollektivavtal har från arbetaren fyller 25 år och dels inga arbetsgivaravgifter från och med nästa år. De ser väl möjligheterna, en diskare på 25 år på ett ställe med kollektivavtal kostar ca 172 kr i timmen med arbetsgivaravgifter och avtalspension inräknat, en 17-årig diskare kommer efter årsskiftet att kosta ca 95 kr i timmen med kollektivavtal.

De föreställer sig väl helt enkelt att de gör alla småföretagare som skulle kunna anställa 17-åriga diskare en tjänst helt enkelt.

Men hur många diskare behöver vi i Sverige? Resturangbranschen kör ju det mesta av det där svart ändå så tror inte det blir någon större skillnad.

Läste dessutom på svt att handeln tappade 5.6miljarder på denna skatt när folk istället köpt ifrån utlandet.
Och skatteintäkten som var tänkt att bli 2.4miljarder var ca 1 miljard lägre. Detta var innan höjningen av avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men hur många diskare behöver vi i Sverige? Resturangbranschen kör ju det mesta av det där svart ändå så tror inte det blir någon större skillnad.

Läste dessutom på svt att handeln tappade 5.6miljarder på denna skatt när folk istället köpt ifrån utlandet.
Och skatteintäkten som var tänkt att bli 2.4miljarder var ca 1 miljard lägre. Detta var innan höjningen av avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt hålla mig undan den här tråden eftersom den består av så extremt låg kvalitet men tänkte att jag skulle svara på din fråga:
Sänkta avgifter för unga handlar inte om en specifik bransch utan var ett dåligt exempel. Generellt sett finns det idag bara två grupper av arbetslösa: Unga och invandrare. Människor, framför allt unga, vill inte jobba inom främst servicebranschen eller inom handel medan vad de vill handlar mer om tur (att bli en ny Bianca Ingrosso) eller kräver utbildning (ingenjör, fem år osv) och därför vill man stimulera den sektorn som inte har intresse eller kapaciteten för att studera. Värt att tänka på också är alla som tog studenten för några veckor sedan som nu ska komma på vad de ska göra. Sedan inom varje ålderspann eller den generella arbetskapaciteten som finns i Sverige så finns det också en procentuell andel av befolkningen som inte kan/ska/bör arbeta. Här finns information från januari i år om hur arbetslösheten ser ut baserat på ålder. Ungdomsarbetslösheten stiger också så det kan vara ett bra sätt att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men hur många diskare behöver vi i Sverige? Resturangbranschen kör ju det mesta av det där svart ändå så tror inte det blir någon större skillnad.

Läste dessutom på svt att handeln tappade 5.6miljarder på denna skatt när folk istället köpt ifrån utlandet.
Och skatteintäkten som var tänkt att bli 2.4miljarder var ca 1 miljard lägre. Detta var innan höjningen av avgiften.

Det är väl inget att diskutera här? Var bara för att beskriva hur Centerns motivering och förhoppning ser ut. Centern tror att småföretagare passar på att anställa bland annat ungdomar om det kostar mindre, så det är ju en del av deras småföretagarprofil.

Siffran 5,6 miljarder (mellan 2,4 och 5,6 är vad de faktiskt skriver) kommer från branschorganisationen Elektronikbranschen, Svensk Handel och Vitvarubranschen, det är egentligen inget mer än en påhittad siffra där HUI Research har utgått från antagandet att det innebär högre priser i detaljhandeln och postorder, och bygger inte på att någon har tappat eller minskat sin försäljning ute i verkligheten. Om din datorskärm är billigast på Inet eller Webhallen är det väl därifrån du köper den... Butiker med lager i Sverige kan fortfarande konkurrera med de med lager i Danmark eller Tyskland, även på varor med kemikalieskatt. Att gapa om att försäljningen tar stryk kan möjligen göra större skada på branschen än kemikalieskatten själv, då det antyder att priserna märkbart skulle gått upp när det ofta inte är fallet. Branschen har dock inte krympt vilket som!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Vikt är såklart ett rejält trubbigt instrument, men frågan är vad man ska gå efter om man inte går efter vikt? Några idéer om detta och hur man sedan kontrollerar detta? Jag har personligen svårt att se något sätt som är vettigt men inte blir väldigt knöligt att hålla efter och kontrollera.

Har ingen koll på hur mycket flamskyddsmedel som finns i kläder och möbler, ligger dessa på en högre nivå än elektronik? Har även för mig att elektronik som värms upp tenderar att släppa ifrån sig mer kemikalier än saker som inte producerar värme. Men detta är plockat någonstans från bakhuvudet och är inte som jag kan lova att det stämmer

Håller också med om att det vore rimligt att lägsta nivån innebär att man slipper skatten helt, har än så länge inte sett något vettigt argument för att inte göra så.

Och så till slut så är det som sagts tidigare en skatteväxling. Tanken är i alltså att använda intäkterna man får från detta till att sänka skatten på andra ställen, i detta fallet så ska man sänka skatten på arbete. Det bör alltså bli ett nollsummespel och innebär inte att staten får in mer pengar till statskassan för att "finansierar dom pengarna till mer idioti som heller inte är uttänkt logiskt eller förnuftigt".

Men allt går ju åt pipan för att staten drar in på alla nödvändiga organ men samtidigt behåller höga skatter.
Ska dom dra in på sjukvården/skola osv så får dom väl sänka skatterna där efter, och underlätta för företag att ersätta det staten inte upprätthåller.

Så om det går jämt ut som du menar, så är det fortfarande nånting fel. Som Östling sa "Vad fan får man för pengarna", det lät illa när jag hörde det första gången, men vid närmare eftertanke, vad får man då?

Om man inte har barn som går i skolan, Inget behov av sjukvården, inget behov av en hyresrätt, bor i fint område utan allvarliga problem och har OK grannar, stabilt och trivsamt jobb och samtidigt endast tar del av information från skattefinansierade SVT och annan gammelmedia, så förstår jag att man känner sig rätt nöjd och inte speciellt bitter över nånting, eller orolig för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men hur många diskare behöver vi i Sverige? Resturangbranschen kör ju det mesta av det där svart ändå så tror inte det blir någon större skillnad.

Läste dessutom på svt att handeln tappade 5.6miljarder på denna skatt när folk istället köpt ifrån utlandet.
Och skatteintäkten som var tänkt att bli 2.4miljarder var ca 1 miljard lägre. Detta var innan höjningen av avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en rapport uförd på uppdrag av Elektronikbranschen, Svensk handel och Vitvarubranschen.

Siffran 5,6 miljarder nämns en gång i rapporten. HIU beränkar det totala bortfallet årligen till mellan 2,4 och 5,6 miljarder (exklusive moms).

Varför handeln tappade tror jag definitivt inte att den kan svara på eller hur mycket som är pga av kemikalieskatten.

Vi har en global nedgång på försäljning av mobiltelefoner, ingår nedgången i Sverige? Är det kemikalieskattens fel? Pga av att en mobiltelefon kostar 10-20kr mer?

Köp från utlandet ökar, är det bara skattens fel? Ökade inte köp från utlandet innan skattens införande?

Osv.

Rapporten är en partsinlaga från branschen.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Ungdomsarbetslösheten handlar främst om unga vuxna, sänkningen av arbetsgivaravgifterna handlar om barn. Det är inte många 15-17 åringar som är inskrivna på AF eller skulle svara på SCBs undersökningar att de söker jobb, eller som inte har en heltidssysselsättning (studier), och folk i den åldern har vårdnadshavarna försörjningsplikt för. Det finns ca 16 tusen NEETs mellan 15-19 år, alltså straxt under 3 % av den åldersgruppen.

Någon som är 18 år och har gått ut gymnasiet (eller inte) är inte ändringen inriktad mot överhuvudtaget, därav att jag använde ett riktigt exempel på ett arbete som inte kräver gymnasial utbildning och lönenivå utefter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tjafs, sidospår och allmänt tråkiga inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv har jag upplevt att de forum som tydligast dragit gränser kring vad man får prata om också är de forum som är mest trivsamma att vara på. Nivån blir högre och respekten i tonen blir vanligen trevligare.
Annars finns ju flashback och 4chan om man vill ha friare tyglar om man vill släppa loss lite mer.

Jag håller med dig till viss punkt.

Men att forum etc sätter sina egna regler håller jag bara delvis med.

T ex på flashback står det klart och tydligt att pirat tv verksamhet får ej diskuteras pga en dom.

Vi har "Kina censur" även i Sverige. T ex youtube är dom flesta videor från svt regionspärrade. Sådan här censur pågår även i andra länder nu kan jag bara svara för Sverige och Finland.

Det är heller ingenting man som normalanvändare märker av. Då dessa filmer syns inte i vanlig sökning.

Men jag har lagt in mina favoriter i en mapp.
Är mest musik.
Jag bor nära finska gränsen och när jag är mobilt uppkopplad använder jag finskt simkort då de har bättre priser (obegränsat data 200kr/mån).
Men hemma har jag Telenor fiber.

Ibland när jag är på 4G får jag bara upp en video utan ljud, kopplar upp på wifi då hörs musiken. Dvs finnarna har censurerat.
Sedan när jag är med wifi så får jag ofta inte upp videor som fungerade precis på 4g finskt nät.

Så att plattformarna sätter sina egna regler gäller inte!

Har även stött på att hemsidor sett ut annorlunda fast det mer sällan.

O nä det handlar inte om barnporr eller om porr överhuvudtaget nu.....
Oavsett vad tycker jag det är lite skrämmande att man vill undangömma info från vissa länder.

Måste göra en video av det för det är få som tror på mig varken i Sverige eller Finland. Fast då hamnar den väl på censuren överallt

Mest handlar det väl om ekonomiska vinster kommer ihåg på 90 talet när man hade kabeltv och reklam från finsk tv censurerades likaså gjorde dom den tiden med Discovery channel....medans andra kanaler fick ha sin reklam synlig av någon anledning.

Men mest tror jag det är staten som vill ha sina länder ifred från yttre påverkan.
Som t ex den här kemikalieskatten ser inte roligt ut om reklam slinker ut till Sverige att tv:n billigare i grannlandet.

Fast vi är ju ändå inte så dumma

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Du blandar ihop censur med begränsningar på grund av upphovsrätten. Men vad har det med kemikalieskatten att göra?

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Du har möjligen olika inställningar i din app för uppspelning utifrån om du är på mobil data eller WiFi, det är appen som styr det. SVT kan ofta inte licensiera musik eller inköpt innehåll för att visas i andra regioner, samma gäller med Yles material, nyhetsklipp brukar båda köra tillgängligt däremot. Sist så är det inte ett dugg konstigt att hemsidor är lite annorlunda i olika regioner, det är ju så sidorna vill ha det och annonser och annat anpassas efter region. Allt det tror jag de flesta på Sweclockers redan är medvetna om.

Finns i princip ingen butik i Finland som skickar till svenska kunder, och hade det funnits hade de självklart köpt annonser som syns i Sverige, som du missar när du använder ditt finska SIM. Reklam kommer liksom bara visas i den region som du betalar för att reklamen ska synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@kisumisu: Du blandar ihop censur med begränsningar på grund av upphovsrätten. Men vad har det med kemikalieskatten att göra?

Upphovsrätt har inget med det göra nä.

Men tyvärr hamnar vi lätt på sidospår. Så är det ju när ett ämne diskuteras tyvärr.

Vill gärna ge svar och så att alla ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@kisumisu: Du har möjligen olika inställningar i din app för uppspelning utifrån om du är på mobil data eller WiFi, det är appen som styr det. SVT kan ofta inte licensiera musik eller inköpt innehåll för att visas i andra regioner, samma gäller med Yles material, nyhetsklipp brukar båda köra tillgängligt däremot. Sist så är det inte ett dugg konstigt att hemsidor är lite annorlunda i olika regioner, det är ju så sidorna vill ha det och annonser och annat anpassas efter region. Allt det tror jag de flesta på Sweclockers redan är medvetna om.

Finns i princip ingen butik i Finland som skickar till svenska kunder, och hade det funnits hade de självklart köpt annonser som syns i Sverige, som du missar när du använder ditt finska SIM. Reklam kommer liksom bara visas i den region som du betalar för att reklamen ska synas.

Ja så är det ju förstår ju reklamen + att t ex google finns i olika språk mm.
Men att det blir t ex "sidan kan inte visas" medans den fungerar med annan operatör.

Är det här med appens inställningar göra

Såhär kan det bli med fler videor.
De här var gamla urklipp som jag hittade. Här är det använd finskt wifi och svensk mobildata.

Tänkte bara så ni ser hur det blir. Är ju inte så ofta man kanske stöter på det här om man använder internet bara från ett land så märks det ju inte då man har aldrig ens haft tillgång till videorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ja så är det ju förstår ju reklamen + att t ex google finns i olika språk mm.
Men att det blir t ex "sidan kan inte visas" medans den fungerar med annan operatör.

Är det här med appens inställningar göra

https://i.ibb.co/rFvyWrr/Screenshot-2017-06-05-16-42-39.png
https://i.ibb.co/kMkbBr7/Screenshot-2017-06-05-16-43-59.png
https://i.ibb.co/LNJWDGk/Screenshot-2017-06-05-16-44-50.png
https://i.ibb.co/svWT3tc/Screenshot-2017-06-05-16-45-51.png

Nu förstår jag inte vad du försöker gorma om? Appens inställningar refererade till autoplay/mute. Det andra har med musik och videorättigheter att göra vilket jag avhandlade i min andra mening. Det är upphovsrättsorganisationerna (STIM/NCB, Copyswede med flera) och innehållsskaparna som inte gett SVT rätt att sända över hela världen, det kostar extra att göra och är inte alltid möjligt att köpa in rättigheterna att så göra när det gäller inköpt material. Har du inte rätt att visa något i Finland eller i Sverige så får du blockera dessa länder för att kunna använda materialet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu förstår jag inte vad du försöker gorma om? Appens inställningar refererade till autoplay/mute. Det andra har med musik och videorättigheter att göra vilket jag avhandlade i min andra mening. Det är upphovsrättsorganisationerna (STIM/NCB, Copyswede med flera) och innehållsskaparna som inte gett SVT rätt att sända över hela världen, det kostar extra att göra och är inte alltid möjligt att köpa in rättigheterna att så göra när det gäller inköpt material. Har du inte rätt att visa något i Finland eller i Sverige så får du blockera dessa länder för att kunna använda materialet överhuvudtaget.

Nja svt har väl själva valt varför skulle det då stå content from svt?
Dock förstår jag ej varför dom valt göra såhär.
Så det helt ok visa svt program utomlands men ej i Sverige var dom ursprungligen sändes...mysko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Nja svt har väl själva valt varför skulle det då stå content from svt?
Dock förstår jag ej varför dom valt göra såhär.
Så det helt ok visa svt program utomlands men ej i Sverige var dom ursprungligen sändes...mysko.

SVTs egna program innehåller musik från tredjepart och deras egna eller samproducerade innehåll.

Det du har screenshots på är piratmaterial på typ YT, självklart blockerar de material någon snott! SVT kontrollerar inte YT, därför kan det se olika ut i olika länder. Det har med plattformen att göra.