Intel imponerade av AMD:s framgångar – "formidabel konkurrent"

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Har alltid haft intel cpuer i mina system då de har varit bäst.
Nu verkar det hända saker så om 3år eller något så kanske det blir amd vem vet vem som har tronen då.
Jag köper alltid det som är det bästa för spel i cpu väg.
Jag kan också säga att jag hatar amd gpu då jag hade ett 290 tri-x
Som efter mindre än 2 år gjorde så att jag fick random reboots 1gång om dagen med felkoden thread stuck in device driver.
Youtube videos många hade samma problem försökte med olika grejer genom youtube att fixa det men misslyckades alltid.
Jag visste inte vad problemet var då det bara hände 1 gång om dagen.
Trodde det var nätaggregatet ram gjorde memtest osv osv misstänkte aldrig gpun.
Efter flera månaders försök att fixa felet gav jag upp och levde med 1 reboot om dagen.
Så efter typ 3.5 år så kom jag på iden att köra med integrerad grafik för att se om jag hade mina jävla reboots och ja vad ska man säga körde 2 veckor inga jävla thread stuck in device driver längre. Köpte 1080ti för det var dags att uppgradera och datorn funkade perfekt igen.
Ingen garanti gällde längre. Verkar absolut inte vara många som haft samma problem som jag och samma symtom trots evigheter av googlande. Så nej amd gpu aldrig igen efter det som jag upplevde under 1.5 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter helt klart som SBS. Sen behöver du väl inte svära så förbannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du kan få tycka det, de är dock inte fel.

Intels CPUer presterar högre i CPU benchmarks än AMDs CPUer och har gjort så länge. Ät det och vad glad.

Är det därför AMD 3950X för ett litet tag sen slog rekordet i Cinebench för 16 kärniga processorer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Låter helt klart som SBS. Sen behöver du väl inte svära så förbannat.

Var så förbannad över den tiden så det sitter kvar fortfarande.
Oerhört frustrerad var man under den tiden lärde mig att leva med det dock i 1.5 år. Synd att ingen visste vad felet var då hade garantin gällt iallafall.
Blev alltid glad när rebootwn kom i windows när jag googlade och inte när jag spelade med kompisar matcher osv usch.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dels så uppdateras de inte i närheten av frekvent nog.. Sedan har vi ju fallen där drivrutiner till lan och audio skapat BSODs vid uppdatering av Windows.

Deras drivare till integrerade GPU:er var ett problem när Windows släppte sin oktoberuppdatering förra hösten då bland annat jag (min bärbara) men tydligen tonvis med andra fick ostabila system efter sagda uppdatering. Visade sig vara en problematiska drivrutiner som tog Intel flera månader att ens försöka fixa.

Frekvent nog är ju kanske lite missvisande, dom uppdaterar rimligtvis om det finns något som behöver fixas och kollar man dom nyare chipen så uppdateras det ganska frekvent.

Drivrutinerna till deras nic är generellt rock solid.
Vi har nog ~5k burkar i organisationen baserade på Intel, dvs gpu, nic, wlan utan några direkta problem gällande drivrutiner.
Det kan mycket väl vara så att det är problem med en del men då dom är så otroligt stora på business-segmentet borde det vara mer skriverier om det var katastrof.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det därför AMD 3950X för ett litet tag sen slog rekordet i Cinebench för 16 kärniga processorer?

Vilken CPU är det? Ingen jag ser som går att köpa i varje fall eller som någon vanlig datorsida, t.ex. Sweclockers, har testat. Märkligt.

Eller, menar du att det var cherrypickat engineering sample testat av AMD själva som inte finns på marknaden ännu?

Likväl, var det enkeltrådigt eller flertrådigt? Och hur står sig den processorn i t.ex. PassMark eller andra CPU benchmarks? Eller cherrypickade du enbart ett test från en partisk/jävig källa?

För t.ex. i Cinebench 11.5 multithread får Xeon W-3175X 50.23 poäng, medan AMDs bästa, 2990WX får 24.89. Eller singlethread där får intels 9900k 2.43, medan AMD får 1.97 med sin 2920X. Enligt Anandtech som var första jag hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vilken CPU är det? Ingen jag ser som går att köpa i varje fall eller som någon vanlig datorsida, t.ex. Sweclockers, har testat. Märkligt.

Eller, menar du att det var cherrypickat engineering sample testat av AMD själva som inte finns på marknaden ännu?

Likväl, var det enkeltrådigt eller flertrådigt? Och hur står sig den processorn i t.ex. PassMark eller andra CPU benchmarks? Eller cherrypickade du enbart ett test från en partisk/jävig källa?

För t.ex. i Cinebench 11.5 multithread får Xeon W-3175X 50.23 poäng, medan AMDs bästa, 2990WX får 24.89. Eller singlethread där får intels 9900k 2.43, medan AMD får 1.97 med sin 2920X. Enligt Anandtech som var första jag hittade.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27727-amd-ryzen-9-3950x-ove...

Var exakt behövde processorn ha blivit lanserad? Är detta ännu ett kriterium du valt att lägga till i efterhand?

Varför försöker du så fruktansvärt hårt att förkasta min källa? Det är nästan som du inte kan ta att AMD slagit Intel i något..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Sluta mata trollet!

Skrivet av JBerger:

Att gnälla på min argumentationsteknik istället för att bemöta mina argument och vad jag skriver är lame. Bättre nivå är du snäll.

Först säger du att man gnäller på din argumentationsteknik och sedan gör du samma sak. Och det sker inom samma mening dessutom. Underhållning på hög nivå!

Är det inte så att du slår bort alla exempel (med nya villkor för utmaningen) där du inte kan hitta något vinnande benchmark för att du inser att det du skrev från början var helt fel?

Bara lägg ner tramset...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det inte så att du slår bort alla exempel (med nya villkor för utmaningen) där du inte kan hitta något vinnande benchmark för att du inser att det du skrev från början var helt fel?

För att ingen har gett mig en benchmark jag behövt motbevisa (förän precis just nu, vilket jag gör skriver om nedan).

Skrivet av Xinpei:

https://www.sweclockers.com/nyhet/27727-amd-ryzen-9-3950x-ove...

Var exakt behövde processorn ha blivit lanserad? Är detta ännu ett kriterium du valt att lägga till i efterhand?

Varför försöker du så fruktansvärt hårt att förkasta min källa? Det är nästan som du inte kan ta att AMD slagit Intel i något..

Vilken källa försöker jag förkasta? Du gav mig _ingen_ källa över huvud taget.

Sedär ja, en cherrypickad engineering sample given till överklockare lyckades slå rekordet i ett enda test, vid ett enda tillfälle, i am slightly impressed. Hur väl står den sig mot intel andra testsuits? Enkeltrådigt vs flertrådigt? Likväl, hur väl står sig den processorn som slutligen går ut till kund? Är processorn lika bra när den väl går att köpa utav slutanvändare så lovar jag att jag inte kommer säga att Intels CPUer är bättre än AMDs cpuer i samtliga cpu benchmarks, utan bara alla utom Cinebench (mer eller mindre).

Edit: Jag kollade nu lite vidare på den källan du uppgav (swec, som i sin tur visar bild från hwbot). På Hwbots hemsida så ligger intel på plats 1-6, först på plats 7 kommer en AMD cpu upp, i world record i CineBench. Såatte.. om din egen källa även säger att intel är bäst (och även bäst på plats 1-6) så har jag ju fortfarande rätt då..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För att ingen har gett mig en benchmark jag behövt motbevisa (förän precis just nu, vilket jag gör skriver om nedan).

Vilken källa försöker jag förkasta? Du gav mig _ingen_ källa över huvud taget.

Sedär ja, en cherrypickad engineering sample given till överklockare lyckades slå rekordet i ett enda test, vid ett enda tillfälle, i am slightly impressed. Hur väl står den sig mot intel andra testsuits? Enkeltrådigt vs flertrådigt? Likväl, hur väl står sig den processorn som slutligen går ut till kund? Är processorn lika bra när den väl går att köpa utav slutanvändare så lovar jag att jag inte kommer säga att Intels CPUer är bättre än AMDs cpuer i samtliga cpu benchmarks, utan bara alla utom Cinebench (mer eller mindre).

Det är exakt vad jag gjorde ovan. Läs om, läs rätt.

Den processor som har MT rekorded i t.ex. Cinebench är ju AMDs 2990XW.

De har även rekordet i Geekbench 4 i poäng.

https://hexus.net/tech/news/cpu/131642-amd-ryzen-9-3950x-brea...

Man innehar även rekordet i 3DMark Physics med sin Threadripper 1950X när det kommer till klara poäng.

https://www.legitreviews.com/amd-ryzen-9-3950x-cpu-breaks-thr...

Oberoende så har de en hel del Benchmarks de är ledande i även om Intel har ett klart övertag. Så det verkar som du borde revidera ditt ursprungliga inlägg kraftigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"okej" är inte bra nog som entusiast vill man ha det bästa som plånboken tillåter det största problemet med att AMD ligger efter nvidia är att nvidia inte behöver kämpa eller utvecklas speciellt mycket, dom kan göra "en-intel".

AMD skulle behöva ett nytt 7970 kort. har fortfarande det i min gamla dator som används av kompisar på besök och en av intels bästa processorer någonsin I5 2500K.

vi får hoppas det händer lite grejer då de senaste åren speciellt innan ryzen varit rätt tråkiga hårdvarumässigt.

hoppas ryzens framgångar skjuter till välbehövliga resurser till amds gpu avdelning.

Delvis håller jag med dig, men samtidigt så måste man komma ihåg att där är en marknad utöver entusiaster. Problemet här är att både Intel och Nvidia kan knepet att sälja sand i Sahara. Och AMD kämpar med att sälja glass på stranden på sommaren.

Intel och Nvidia älskar att dra på "fördelar" som är nästan på gränsen till lögn, och alla hyllar det. När AMD påstår 8-core stäms de... Så det är lite av en attityd sak imho. Du "förväntar dig" att de måste slå Nvidia för att du ska köpa, men köper du alltid 1080Ti/2080Ti osv?

För det är ju när man jämför 1060 vs 590 tex som folk snabbt säger... Nvidia är bättre, när det är ett klart sämre köp på typ alla sätt. AMD kan sälja ett Vega 256 som är 50% snabbare än Nvidia 3080Ti, och det spelar ingen roll... för folk köper Nvidia av vana, inte för de läser en vettig recension i många fall.

Sen har ju AMD en sak som ingen av de andra två har (än)... de är i konkurrens i två sidor, med en tajt budget dessutom. Det kommer helt klart bli intressant när Intel ger sig in i denna kamp, men notera att de licenserar ändå mycket av den tekniken från just AMD. (Tar tillbaka detta påstående)

Hade Samsung också gett sig in i leken och både Nvidia och Samsung också haft x86 licens, då hade du haft en frisk marknad. Men du kan sällan få en frisk utveckling när du har så många årtionden i patent på licenser, om inte företaget är villig att sälja ut det. Tänk hur marknaden hade sett ut om alla PhysX, SSE4, mm hade varit tvungna att licenseras ut efter säg 2-3 år? Då hade du haft konkurrens att jämföra, och en helt annan kamp att utvecklas för du kan inte längre mjölka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

https://www.cpu-monkey.com/en/
Scrolla ner till "Top10 CPUs by benchmark results", först plats9 kommer en AMD. Det är från din egen källa så jag antar du tycker den är tillförlitlig? Sedan att 8180 som du valde som intel CPU är 1 år äldre än 2990WX är ju lite komiskt också.

Vilken jöns som helst begriper ju att listan är ofullständig. Den intelprocessor högst upp, 8180, som du ser på listan är ju den samma som jag länkar, den som får stryk i både singeltrådat och multitrådat mot 2990WX.

Komiskt? Ska jag inte ta deras nyaste och snabbaste CPU kanske? Ska jag ta en äldre, vad sägs om sandy bridge?

Citat:

https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Där har du en annan källa. Där presterar inte ens 2990WX bäst utav AMDs utbud utan den är typ på plats 30 eller nått. Deras 2950x presterar bättre, men den är ändå först efter 14 intel procesorer som samtliga presterar bättre. 8176 presterar 31,5% bättre med, så det är inte en liten skillnad heller.

Du är medveten om att 2950X är en 16 kärnig processor? 2990WX har alltså dubbla antalet, 32st kärnor. Du menar alltså att AMDs 32 kärniga monster förlorar mot sin egna 16kärniga från samma serie? Vad dom mäter vet jag verkligen inte, men det är då fan inte prestanda.

Nu när jag ser det så är det ju inte ens prestanda, utan "Price perfomance". Vad betyder det ens? Pris/Prestanda?
Prestanda/Pris?
Pris*Prestanda?
Prestanda^Pris + Flygande Gris?

Du måste ju sökt längst ner i avgrundsdjupet av internet efter det där diagrammet. Jag måste ju vara trollad, ingen är såhär lurad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag kollade nu lite vidare på den källan du uppgav (swec, som i sin tur visar bild från hwbot). På Hwbots hemsida så ligger intel på plats 1-6, först på plats 7 kommer en AMD cpu upp, i world record i CineBench. Såatte.. om din egen källa även säger att intel är bäst (och även bäst på plats 1-6) så har jag ju fortfarande rätt då..?

"Tidiga försök med att överklocka Ryzen 9 3950X har också visat sig framgångsrika. SweClockers redaktör Jacob Hugosson rapporterar att processorn lyckats tryckas upp till 5,3 GHz över samtliga 16 kärnor med hjälp av flytande kväve (LN2) och spänning om 1,608 volt. Prestandaresultaten överträffar tidigare rekord, som sattes av Intels 16-kärniga Core i9-9960X och Core i9-7960X."

Cinebench R15
Ryzen 9 3950X: 5434 poäng.
Core i9-9960X: 5320 poäng

Cinebench R20
Ryzen 9 3950X: 12167 poäng
Core i9-7960X: 10895 poäng

Geekbench 4
Ryzen 9 3950X: 65499 poäng
Core i9-7960X: 60991 poäng"

Står bokstavligen i texten. Så indirekt menar du att Jacob ljuger?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kommer helt klart bli intressant när Intel ger sig in i denna kamp, men notera att de licenserar ändå mycket av den tekniken från just AMD.

Intressant, har du en källa på det?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, dom [Intel] höll tillbaka kärnorna för att kortsiktigt göra höga vinster, d.v.s. optimera vinstmarginalerna i varje generation.

Jag är inte säker på det. Monolitiska processorer med många kärnor i (>)14 nm är dyra att tillverka.
Med 10 nm "runt hörnet" för flera år sedan fanns varken anledning att utveckla snordyra "konsumentprodukter" (större monoliter med befintlig arkitektur, som tillverkades för server- och HEDT-segmenten) på 14nm-processen eller utveckla en helt ny (modulär) arkitektur för 14nm.
Intel bör ha påbörjat utveckling av Cannon Lake för 10nm i början av 2011, ett år innan AMD började utveckla Ryzen.

När så AMD släppte Ryzen (långt) innan produktionen på 10nm kommit igång blev Intel tvingade att släppa större (och därmed dyrare att tillverka) CPUer med sex/åtta kärnor även för konsumentmarknaden.

Vi vet väldigt lite om vad Intel utvecklat till desktop på 10nm som skulle varit ute på marknaden nu om alla deras planer gått i lås.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Så du har ett slott, Koenigsegg eftersom du ska ha det bästa oavsett pris, sansa dig lite i dina uttalanden. Personer har en budget och en styrd ekonomi och olika krav vad dom behöver och köper efter det behovet.Ok du har en 9900k men behöver alla det ?

Permalänk
Medlem

Girigheten slår alltid tillbaka tids nog. Hoppas innerligt att AMD får till något riktigt grymt och stjäl tillbaka mer marknadsandelar. Det gynnar alla med en sund konkurrens.
Bara negativt på alla sätt med en dominant tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anton studs:

@_F1GHT3R_: Så du har ett slott, Koenigsegg eftersom du ska ha det bästa oavsett pris, sansa dig lite i dina uttalanden. Personer har en budget och en styrd ekonomi och olika krav vad dom behöver och köper efter det behovet.Ok du har en 9900k men behöver alla det ?

Nej jag har det ekonomin tillåter. Men när det gäller dator som man slänger 20k var 4-5 år så ja då ska jag ha typ det bästa för jag lägger ner en hel del tid i spelandet. Du behöver inte överdriva jag har en sketen mobiltelefon för 1k som gör det jag vill ringa smsa. Du kanske lägger dina pengar på att spela golf och tycker att det är ok who cares. Och hade jag varit gjord av pengar så hade jag haft 2080 ti. Det jag säger är kvalite betalar man mer för likaså prestanda.
Och var F_N har jag skrivit att jag är gjord av pengar och ska he det bästa förutom min hobby spela lite spel.
Finns cpuer för långt mer än 5k varför har jag inte en sådan.
Lär dig läsa istället eller åtminstånde ansträng dig att förstå vad jag skriver innan du slänger en kommentar som den du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att höja nivån några snäpp! Argumentera gärna men vänligen låt bli att posta meninglösa inlägg, tråkiga fanboyanklagelser och likande, mkay?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Intel har uppenbarligen målat in sig i ett hörn...
* Krympt Skylake till 10nm (Cannon Lake), utan att få igång tillverkningen.
* Trimmat/förfinat befintlig Skylake på 14nm i omgångar.
Resultat: När 10nm kommer igång kommer prestandan att sjunka gentemot Coffee Lake (refresh).

De behöver implementera en helt ny och annorlunda arkitektur på den helt nya processen för att kunna komma ifatt. Det är ett vågspel som lika gärna inte kan fungera alls.
AMD gjorde detta vågspel, först med Zen och nu med Zen2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om du läser min första post så skrev jag att "om priset inte spelar roll".

Det var därför jag specifikt skrev i min ursprungliga kommentar att "om priset inte spelar roll", för att förtydliga att jag syftar specifikt och enbart på prestanda. Inte prestanda per krona. Inte prestanda i lågbudget eller mediumbudget. Utan jag menar enbart att Om du vill ha den processor som presterar bäst, så är intel, idag som för tio år sedan och förmodligen hela vägen bak till athlon64, den tillverkaren som levererar det.

3.000.000kr motsvarar ungefär i sverige 3 årslöner för en utvecklare, alternativt tre utvecklare. Det är cirka 5760timmar per år. Säg att ni har 500 utvecklare på bolaget så är det 11.52h per år och utvecklare. Om man sparar in mer tid än så, så är det fördelaktigt att köpa de dyrare processorerna. Annars inte. Och 11.52h kommer man ganska snabbt upp i om det skiljer t.ex. 10min i kompileringstid mellan den snabbare och inte-lika-snabba processorn (72 kompileringar sisådär. Vilket man så klart lätt hinner göra på ett år).
Men visst finns det tillfällen när det kanske inte är fördelaktigt med en dyrare CPU. T.ex. köper vi in i3or till våra receptionister. Men en engångskostnad på 10k var tredje år eller whatever för en värsting CPU kontra en vanlig cpu är ingen kostnad alls på en utvecklares totala kostnad över samma period.

3.000.000 lovar jag dig att de flesta IT-avd. kan ha användning för. Det kan tex finanisera en ordentlig ombyggnad av infrastruktur gällande nätverk etc.

Att inte se prestanda per krona är att lämna all rim och rason. Är en Kia Optima SW mycket bil för pengarna för en familj? Ja... Ger en Ferarri för 2 miljoner bättre i acceleration och topprestanda även för barnfamiljen? Ehhh... ja... Men då har man nog helt lämnat rationellt tänkande utanför det hela.

Gällande den oaddreserade servermarknaden så är Intels nuvarande säkerhetsproblem (och följande prestanda kostnad för att fixa dem), för oss osm har hosting tjänster åt kunder, STORA grejer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu tolkar du mitt inlägg helt fel. Jag pratar om svala snubben på Nvidia med Skinnjacka som kritiserade Radeon VII på en tvåårings mentala nivå. Det är han jag tycker är brat, inte Krzanich. Jag tycker det framgår ganska tydligt i inlägget om jag får säga det själv.

Ah, det var Jens du pratade om. En annan ingenjör som var med och grundade företaget tillsammans med två andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den där bilden har postas flera gånger både här och i andra forum. Frågan jag ställer mig är: vad är det som inte är sant där?

Proven System Performance and Inovation

Primärt PR-fluff, men givet att man håller >95 % av datacenter och enterprisemarknaden är det svårt att argumentera emot

Architected for the Data Center

Se ovan.

Robust SW and HW Ecosystem

Tror ingen argumenterar kring HW-delen, vad färre kanske känner till är att Intel konsekvent ligger i toppen av de som bidrar till Linux, deras matematikbiliotek (MKL) är defacto-standard inom beräkningsprogram och x86-HPC, Intel står bakom en rad saker kring multicore i Clang/LLVM (OpenMP, C++ standardbiblioteket och snart antagligen även SyCL stödet), deras DPDK är en kritiskt komponent i 5G-infrastrukturen, etc

Inconsisten Performance from 4 Glued-toghether Desktop dies

Inte funderat på varför AMD aldrig presenterat benchmark på I/O-tunga laster? Det är ändå rätt kritiskt för de flesta server.

Korkat av Intel att lägga dit "Glued-toghether Desktop", men bl.a. AnandTech har visat att ett problem med designen är just inkonsekvent prestanda för t.ex. databaser (och AnandTech är inte ensam om att reproducera vad Intel hävdade här).

Poor Track Record, Inconsisten Supplier

Den sista delen är lite "karma is a bitch" eftersom det är just vad Intel har problem med nu...

För den som var med under AMDs förra storhetsperiod lär knappast ha undgått att notera hur hopplöst svårt det var att veta tiden för leverans av ett AMD-system då alla som tillverkades såldes direkt. AMD Athlon var helt överlägsen P4 som server CPU men fanns det hårda tidsgränser var man i praktiken tvungen att nöja sig med P4

Lack of Ecosystem

AMD är rätt bra på att dra igång saker, ofta riktigt vettiga projekt. De är tyvärr urusla på att ro dem i land då de verkar helt sakna uthållighet.

Ett lysande exempel är GPGPU, det var huvudanledningen att köpa Ati men nu när det efter mer än ett decennium faktiskt lossnar har Nvidia ledartröjan med CUDA, Xilinx/Intel/m.fl. är de som primärt pushar heterogena system (som AMD startade), AMD har inget motsvarande MKL, DPDK och liknande utan får förlita sig på att Intels prylar fungerar även på deras saker.[/li]

Intels problem här är att Epyc Rome har inte samma fundamentala problem i sin systemdesign som första generationen Epyc som den i sin tur ärvde från Opteron magny-cours.

Epyc Rome är den fösta Zen-baserade server CPUn som faktiskt har potential att riktigt regna på Intels datacenter/server-parad!

Mitt inlägg syftar inte på huruvida det var eller är sant det som Intel påstods vilja förmedla med "sliden".
Precis som artikeln ger sken av konstaterar jag bara en attitydförändring som nu börjar märkas på allvar. Det är lite annat ljud i skällan nu.

När den presentationen började florera på nätet fick iaf. jag intrycket att av Intel ville vifta bort AMD's produkter i en handvändning och de var rätt övertygade om att line-upen inte skulle räcka hela vägen fram till kundernas gunst, än mindre betrakta dem som ett reelt hot p.g.a. deras långa historiska dominans. (10 år utan nämnvärd konkurrens och därmed naturlig standardisering mot egna produkter inom IT är ju, som bekant, c:a 2 evigheter jämfört med andra marknader)
Det bekräftas ytterligare av att vi ännu inte sett uppenbara spår av fulspel á la Intel för att roffa åt sig exklusivitet bland OEM partners. -Fast sånt brukar visa sig först i efterhand så det kan vara för tidigt att döma i nuläget.

Med det sagt så har ju AMD's lanseringar fått en minst sagt gudomlig skjuts av, vad jag personligen tror, världens bästa timing gällande lansering i kombination med alla säkerhetsproblem som uppdagats hos konkurrentens produkter.

Även marknaden idag ser ut att gilla många kärnor och mycket PCI-E banor p.g.a. fokusområden som cloud, storage, virtualisering samt container-lösningar.
Detta har nog fått många att våga ifrågasätta huruvida deras nästa park/system skall baseras på Intels nuvarande produktutbud som ännu inte fått bukt med alla sårbarheter i silikonet, eller om man helt sonika kanske skall ägna konkurrenten med befintliga produkter en tanke.

Att sedan marknaden också välkomnat någon som kan erbjuda konkurrens på x86 arkitekturen, fler kärnor/trådar, lägre priser och dessutom ett helt OK produktutud tror jag inte heller kommit som en direkt överraskning för någon... mer än Intels ledning då förstås.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror inte intel har visat sin hand ännu, de kommer låta AMD få leda ett tag, för att sedan komma med något nytt, i3-i9 har nog nått sin ände. Kanske kan det komma processorer med 8 kärnor och 24 eller 32 trådar.

Intel kan ju damma av sin xeon-phi och fixa till instruktionssättet så vanliga program funkar rakt av. Cirkus 64 kärnor och 256 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nu får du ge dig, vem tusan bryr sig om den inbyggda grafikdelen? Jag tog för givet att det inte ens var på kartan när man pratade om en AMD cpu vs en Intel cpu.

Men för att svara din fråga, inte en jäkla aning. Där får gärna AMD vara bäst, ingen som bryr sig. Köper du en CPU för att maximera performance (dvs cpu för 10kkr+) så har du nog att köpa ett dedikerat grafikkort för 2-3 tusen som presterar långt bättre än de integrerade i amd/intel processorerna.

Du skrev faktiskt:

Citat:

Välj valfri AMD CPU och jag kan visa dig en intel CPU som presterar bättre. Jag väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, det var Jens du pratade om. En annan ingenjör som var med och grundade företaget tillsammans med två andra.

Så... Vi har två VD-ingengörer som beter sig mycket tölpaktigt. Om något så bevisar det ju bara att hövlighet inte är något som ingår i Inengörsutbildningen Så som VNidias VD beter sig så är det helt vidrigt och i så fall då något som borde få ingengörer världen över att inte ta intryck av hur han beter sig, för det är alls inte bra att hålla på så.

Med det sagt så kanske det är lite märkligt att Robert Swan, som jag tycker är hyvens, är ekonom

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Intressant, har du en källa på det?

Intel och amd har en "cross-licensing pact" där amd får använda en del av Intels patent och vice-versa. Därav använder båda konkurrenterna mycket tekniker av varandra för att kunna bygga sina cpuer.

https://jolt.law.harvard.edu/digest/intel-and-the-x86-archite...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zaltrip Ok, det visste jag redan. Det kan vara så att jag tolkade inlägget fel. Trodde att Intel skulle licensera GPU teknik från AMD.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är inget AMD fanboy på något sätt men att förutsätta att kritik mot ens argument per automatik bevisar fanboyism är ju inte givande. Problemet personen som du citerar argument är att denne kommer med ganska krasa och svepande påståenden utan några som helst belägg. Vilket inte gör det så konstigt att folk kritiserar dessa. Det handlar inte om fanboyism så mycket som ett försök att hålla sandkastning borta från tråden.

Det handlar till 100% om fanboysim och inget annat. Jag vet det är roligt att heja på en underdog etc men det är fortfarande fanboyism. Har läst varenda argument som folk ger så vet inte vad du yrar om. Alla argument är ju "INTEL OND", "AMD ZEN 2 KOMMER ÄGA INTEL HURDUR" och liknande. Det är jag som framfört fakta som du inte kan bemöta för du hänger upp dig på ordet fanboy.

Scenario 1: Någon säger något positivt om Intel: 20 kommentarer om att Intel är ond och skräp och hur mycket bättre Zen 2 är (innan det ens har lanserats för övrigt).

Scenario 2: Någon kritiserar AMD för att dem ligger efter ca 5 år i IPC/klockfrekvens/spelprestanda. (4790k slår 2700x i i princip alla spel med råge). Direkt kommer en hord av fanboys som ska "bevisa" att så är fallet inte alls minsann. Att Intel är dyrare, att 1080p/1440p inte spelar någon roll etc.

Och liknande när folk skriver sakliga argument om varför AMD GPU:s har varit skräp dem senaste åren (290/290x var senaste bra AMD-kortet). Sämre prestanda/per krona för det mesta, hemsk värmeutveckling, dålig effektivitet, dålig spelsupport, dålig butikstillgänglighet, dålig drivrutinsupport (AMD har typ 10 år gammal OPENGL drivrutiner på Win platform som ett exempel vilket gör många emulatorer i pincip ospelbara).

PS. nu kommer någon här på forumet länka en Pulse Vega 56 för 3090kr jag är rätt säker på det. Det faktum är det varit överprisat i nästan 2 år spelar ingen roll, utan om en butik säljer Vega 56 idag för 3090kr så är AMD per automatik bättre och alla nackdelar som nämnts tidigare försvinner....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det handlar till 100% om fanboysim och inget annat. Jag vet det är roligt att heja på en underdog etc men det är fortfarande fanboyism. Har läst varenda argument som folk ger så vet inte vad du yrar om. Alla argument är ju "INTEL OND", "AMD ZEN 2 KOMMER ÄGA INTEL HURDUR" och liknande. Det är jag som framfört fakta som du inte kan bemöta för du hänger upp dig på ordet fanboy.

Scenario 1: Någon säger något positivt om Intel: 20 kommentarer om att Intel är ond och skräp och hur mycket bättre Zen 2 är (innan det ens har lanserats för övrigt).

Scenario 2: Någon kritiserar AMD för att dem ligger efter ca 5 år i IPC/klockfrekvens/spelprestanda. (4790k slår 2700x i i princip alla spel med råge). Direkt kommer en hord av fanboys som ska "bevisa" att så är fallet inte alls minsann. Att Intel är dyrare, att 1080p/1440p inte spelar någon roll etc.

Och liknande när folk skriver sakliga argument om varför AMD GPU:s har varit skräp dem senaste åren (290/290x var senaste bra AMD-kortet). Sämre prestanda/per krona för det mesta, hemsk värmeutveckling, dålig effektivitet, dålig spelsupport, dålig butikstillgänglighet, dålig drivrutinsupport (AMD har typ 10 år gammal OPENGL drivrutiner på Win platform som ett exempel vilket gör många emulatorer i pincip ospelbara).

PS. nu kommer någon här på forumet länka en Pulse Vega 56 för 3090kr jag är rätt säker på det. Det faktum är det varit överprisat i nästan 2 år spelar ingen roll, utan om en butik säljer Vega 56 idag för 3090kr så är AMD per automatik bättre och alla nackdelar som nämnts tidigare försvinner....

Klår 4790k en 2700x med råge, jasså...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Intel har uppenbarligen målat in sig i ett hörn...
* Krympt Skylake till 10nm (Cannon Lake), utan att få igång tillverkningen.
* Trimmat/förfinat befintlig Skylake på 14nm i omgångar.
Resultat: När 10nm kommer igång kommer prestandan att sjunka gentemot Coffee Lake (refresh).

De behöver implementera en helt ny och annorlunda arkitektur på den helt nya processen för att kunna komma ifatt. Det är ett vågspel som lika gärna inte kan fungera alls.
AMD gjorde detta vågspel, först med Zen och nu med Zen2...

Om Intels påstående (som faktiskt verkar styrkas av läckta prestandaresultat) kring Sunny Cove stämmer hamnar vi i ett läge där de bäst presterande bärbara med Intel CPU har rätt identisk enkeltrådprestanda med desktopmodellerna @ 5,0 GHz.

Givet att 10 nm inte verkar komma för stationära innan tidigast 2021 kan man ju inte riktigt påstå att prestanda kommer sjunka, det lär ju knappast bli lägre frekvenser än första generationen mobil CPUer på desktop.

Varför skulle Intel behöva en omdesign av sin arkitektur (någon som flera gånger nämnts på detta forum)? Om något bör man göra observationen att AMD och Intel har med på flera sätt rätt olika mikroarkitektur landat i vad av allt att döma ger Skylake och Zen2 praktiskt taget identisk IPC. Ett urval på två mikroarkitekturer är kanske inte något man ska dra allt för stora växlar på, men en klar möjlighet finns att vi ser effekten av att båda börjar komma väl nära den teoretiska gränsen för hur mycket IPC en ström av x86 instruktioner faktiskt kan erbjuda.

Även om det finns flera fundamentala skillnader i mikroarkitektur - t.ex. central schemaläggare hos Core medan Zen kör med en distribuerad (även om Zen2 gick till central för minnesoperationer), Core har ingen separation av flyttal/SIMD från heltals/minnesdelen, Zen (likt i princip alla ARM-designer) delar upp dessa saker i två rätt separata block, olika cache-policy för L2/L3 etc - går det ändå att titta lite på hur mycket resurser (transistorer) respektive design spenderar för att nå sin IPC.

Zen2 har lika mycket eller mer resurser på i princip varenda punkt jämfört med Skylake. T.ex. har de exakt samma storlek på "out-of-order-window", de har exakt lika stor L1$ (Zen2 minskade storlek på L1I$ och ökade antal set till exakt det Skylake har, vettigt då det finns klara fördelen med 32kB/8-set på x86), lika många heltals pipelines, samma teoretiska AVX-kapacitet.

Zen2 har bl.a. ~3 gånger större micro-op cache, dubbelt så stor L2$, dubbelt så stor L3$, ~35 % större TLB$. Helt rätt av AMD att gå totalt all-in! Men självklart kostar allt detta transistorer och runda slängar är en Zen2 kärna ~9 mm² på TSMC 7 nm medan en Skylake kärna är ~14 nm² på Intel 14 nm.

Är som sagt absolut helt rätt strategi från AMD, men egentligen är man i samma situation som för GPUer. Med en helnods försprång matchar man konkurrents prestanda tack vare möjlighet att slänga fler transistorer på problemet. Svårt att se hur det är Intel som i det läget har en CPU-design som måste göras om från scratch, de har fortfarande den mest effektiva x86-designen (iso-nod).

På CPU sidan ligger man ändå klart bättre till då Nvidia valt att stanna på TSMC 12 nm medan Intel är fast på 14 nm! På CPU sidan rider just nu AMD på den perfekta stormen, hade Sunny Cove varit ute nu (designen hade tape-out för 2 år sedan!!!) hade nog Zen2 blivit ännu en "långsammare men prisvärd" CPU i stället för att som nu faktiskt kunna knipa ledartröjan i t.ex. spel (vi får se slutet av nästa vecka om man når ända dit).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer