Intel imponerade av AMD:s framgångar – "formidabel konkurrent"

Permalänk
Medlem

De verkar ha stuvat om lite i presentationen nu.

Slänger in denna favorit i repris:

-Time flies.

Nåväl, lite cred skall de väl ha för att de slutat låtsas som det regnar... Men för servermarknaden kan det mycket väl hända att även ARM lurar runt hörnet, redo att knycka marknadsandelar.

Edit: Även laptopmarknaden hyser hopp om att hetta till snart: https://www.youtube.com/watch?v=uLIKpELHBwE

Skål och länge leve konkurrensen!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

tycker amds gpuer är helt okej. Det enda dåliga är deras reference kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

"okej" är inte bra nog som entusiast vill man ha det bästa som plånboken tillåter det största problemet med att AMD ligger efter nvidia är att nvidia inte behöver kämpa eller utvecklas speciellt mycket, dom kan göra "en-intel".

AMD skulle behöva ett nytt 7970 kort. har fortfarande det i min gamla dator som används av kompisar på besök och en av intels bästa processorer någonsin I5 2500K.

vi får hoppas det händer lite grejer då de senaste åren speciellt innan ryzen varit rätt tråkiga hårdvarumässigt.

hoppas ryzens framgångar skjuter till välbehövliga resurser till amds gpu avdelning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tycker nog ändå att dom fungerar rätt bra, vad är det dom inte löser på ett tillfredsställande sätt?

Dels så uppdateras de inte i närheten av frekvent nog.. Sedan har vi ju fallen där drivrutiner till lan och audio skapat BSODs vid uppdatering av Windows.

Deras drivare till integrerade GPU:er var ett problem när Windows släppte sin oktoberuppdatering förra hösten då bland annat jag (min bärbara) men tydligen tonvis med andra fick ostabila system efter sagda uppdatering. Visade sig vara en problematiska drivrutiner som tog Intel flera månader att ens försöka fixa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här visar på hur viktigt AMD är för marknaden inom CPU/GPU. När AMD gick trögt under många år så lanserade Intel nya processorer som bara gav knappa prestandaökningar medan priset stadigt ökade. Det var inte först då den nya generationen processorer från AMD lanserades som Intel vaknade till och började lansera produkter med relativt högre prestandaökningar och fler kärnor än tidigare.

När det kommer till Nvidia så kommer antagligen deras prissättning att se lite bättre ut framöver. Deras 20xx-generation av grafikkort har varit hutlöst dyra vilket också haft en inverkan på de relativt dåliga försäljningssiffrorna. AMD gör att varken Intel eller Nvidia kan härja fritt utan att tappa marknadsandelar.

AMD är livsviktiga för marknaden.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte imponerad av AMD, dom levererar som förväntat. Man vet att dom kan.
Först med dual-core, och först med 64-bit.
Athlon "Thunderbird" var grym. Synd att Bulldozer inte var någon vidare.
Så att Zen blev bra var väldigt trevligt men inte helt förvånande.

Däremot så är jag inte imponerad av Intel som är en besvikelse.
Allt sedan Haswell (eller Skylake om du vill) har ju varit skittråkigt med små, inkrementella pytte uppgraderingar. Full med säkerhetshål. Långsamma att anamma nya versioner av USB. Avsaknad av stöd för de högre DDR specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Vi skall vara glada över att det äntligen bjuds på konkurrens. Zen+ var bra, nu blir det ännu bättre. Intel kommer vakna och pressa ut bra grejer vad det lider och amd kommer fortsätta. Bättre och billigare produkter till oss. Tack AMD för att ni inte dukade under med bulldozer. Personligen körde jag FX 8350 i sex år av ren styrkevilja för jag ville inte se dem försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kan det vara så att dessa 15 000 personer tar många och långa kafferaster?

Japp, tillsammans med övriga 100k anställda för att skriva skit på techpowerup
Är ju fantastiskt underhållande *hämtar popcorn*

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Mycket sämre effektivitet, mer värmeutveckling, sämre stöd i spel, etc är väl några anledningar till att AMD GPU inte är så hett nuförtiden.

Är ej helt övertygad. nVidia är ju herren på täppan i toppsegmentet men tycker ändå Vega 56, r9 390/290 var mycket prisvärda kort. Just i prisklassen mellan 2000-3500 brukar AMD ha alternativ som nästan alltid gett mer fps för pengarna än nvidias kort i samma prisklass. Däremot drar ju AMD kort generellt mer ström så om det är en viktig aspekt vid valet av GPU ser jag mer varför man väljer bort ett AMD Vega 56 till fördel för ett rtx 2060 eller 1660ti t.ex. trots att den tidigare ger mer fps/kr.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte intel har visat sin hand ännu, de kommer låta AMD få leda ett tag, för att sedan komma med något nytt, i3-i9 har nog nått sin ände. Kanske kan det komma processorer med 8 kärnor och 24 eller 32 trådar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror inte intel har visat sin hand ännu, de kommer låta AMD få leda ett tag, för att sedan komma med något nytt, i3-i9 har nog nått sin ände. Kanske kan det komma processorer med 8 kärnor och 24 eller 32 trådar.

Kan så vara men tyvärr pekar allt mot att Intel hamnat på efterkälken. Sure de leder ST racet än så länge men Zen 2 verkar vara ikapp och AMD hinner antagligen lasera Zen 2+ innan Intel ens kommit ur hagen med sin 10 nm för desktops..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Vi skall vara glada över att det äntligen bjuds på konkurrens. Zen+ var bra, nu blir det ännu bättre. Intel kommer vakna och pressa ut bra grejer vad det lider och amd kommer fortsätta. Bättre och billigare produkter till oss. Tack AMD för att ni inte dukade under med bulldozer. Personligen körde jag FX 8350 i sex år av ren styrkevilja för jag ville inte se dem försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde med fx8350 ett bra tag för att jag ville köra AMD. Men då när jag köpte den så va det väldigt bra pris på den. Tror jag gav 1500:- för den, och det var klart under den i5:an den skulle konkurrera mot då (2500k kanske?).

Den sitter för övrigt i sonens burk med ett gammalt Titan X och 16gb RAM just nu och den datorn känns fortfarande rapp för vad den är.

Bara för att cpun inte var snabbast så var den, med facit i hand, ändå inget dåligt köp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

@Yoshman:

Kul att se att min iPhone slår en överklockad 9900k i LLVM i Geekbench

Permalänk
Medlem

Galet så översvämmat internet är av AMD fanboys. "Det är annorlunda nu, nu kommer AMD krossa intel!" har sagts sedan Athlon64 tappade tronen waybackwhen. Visst, pris-performance är de oftast bäst. Men bäst performance (om priset inte spelar roll)? Då är det Intel som gäller, som det varit det senaste tio-femton åren.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med INTEL system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Jag förstår vad du menar.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Galet så översvämmat internet är av AMD fanboys. "Det är annorlunda nu, nu kommer AMD krossa intel!" har sagts sedan Athlon64 tappade tronen waybackwhen. Visst, pris-performance är de oftast bäst. Men bäst performance (om priset inte spelar roll)? Då är det Intel som gäller, som det varit det senaste tio-femton åren.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Intel tappade väl multithread tronen när ryzen kom, så bäst på allt vet jag inte? Zen+ har varit sjukt stabilt btw och att något är ostabilt när det är en helt ny arkitektur släpps är inget konstigt. Jag kommer ihåg att jag behövda skicka tillbaka mitt mobo när sandybridge kom t ex med flera tusen andra. På den tiden intel höll tick tock. I slutändan var det ett bra köp den gode sandybridge trots obekvämligheter, precis som jag tror många känner med ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var verkligen mycket osportsligt gjort. Intel verkar i alla fall ha viss förmåga till ödmjukhet med nya VD'n. Med förra VD'n var det gap och skrik om "Glued Together CPU's" och skit. Men Robert Swan verkar vara mer mänsklig och inte lika mycket finans-valp brat.

Krzanich som börjat som ingenjör på Intel 1982 och i princip jobbat sig upp till bli VD är alltså att likna vid en "finans-valp brat"? Wow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror inte intel har visat sin hand ännu, de kommer låta AMD få leda ett tag, för att sedan komma med något nytt, i3-i9 har nog nått sin ände. Kanske kan det komma processorer med 8 kärnor och 24 eller 32 trådar.

8 kärnor och 32 trådar... ja, det har ryktats om att AMD har 4 trådar per kärna på gång iaf, men man får väll se. Jag tror iaf absolut inte att Intel skulle "låta AMD få leda ett tag". Inget publikt bolag skulle metvetet agera på det sättet och deras ägare had enog stämt dem om de gjorde det. Sanningen är nog att Intel helt enkellt slappat, sedan när det blev allvar haft stora problem och nu inte har en lika modern arkitektur som AMD har och således inte kan skala lika lätt som AMD kan.

De gör nog allt de kan för att komma igen, men det AMD gjort med en personalstyrka som är en bråkdel av Intels är rätt imponerande.

Skrivet av JBerger:

Galet så översvämmat internet är av AMD fanboys. "Det är annorlunda nu, nu kommer AMD krossa intel!" har sagts sedan Athlon64 tappade tronen waybackwhen. Visst, pris-performance är de oftast bäst. Men bäst performance (om priset inte spelar roll)? Då är det Intel som gäller, som det varit det senaste tio-femton åren.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Jag tycker faktiskt det har varit väldigt lite sådant. Utan mer faktafokuserade diskussioner med hur Intel skött sig och hamnat där de är, hur mycket rätt AMD lyckades göra vid precis rätt tidpunkt och hur smart deras nuvarande lösning faktiskt är.
Vad jag däremot tycker mig se mycket är folk som skriker att Intel alltid är bäst även om det enda de gör är att pressar in två kärnor till i med galen värme. Har de snabbast enkeltrådad prestanda, om än med bara några få poäng, i en värld där OS:et självt redan kör tusentals trådar så är de bäst. Att de kostar mer, får storstryk i multitrådat spelar ingen roll. Det är nog definitionen av fanboy som försvarar något ologiskt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Härligt det händer lite på marknaden, märks på begagnat sidan ochså.

Jag har just köpt mig en i9 9900k, Asus rog Strix z390-i och 2x16GB 3200MHz för 6400kr.
Det är rätt bra prestanda per krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Galet så översvämmat internet är av AMD fanboys. "Det är annorlunda nu, nu kommer AMD krossa intel!" har sagts sedan Athlon64 tappade tronen waybackwhen. Visst, pris-performance är de oftast bäst. Men bäst performance (om priset inte spelar roll)? Då är det Intel som gäller, som det varit det senaste tio-femton åren.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Okej. Bäst perfomance i vadå?

I flertrådadet så krossar ju AMD allt Intel har att komma med. Det är ju pinsamt för Intel.

Känns rätt konstigt att välja ut ett specifikt scenario där Intel vinner, ignorera resten, och påstå att de har prestandatronen. Låter nästan lite.... fanboy-aktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med INTEL system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Jag förstår vad du menar.

Hur många amd kontra intel system har du hanterat? Jag jobbade på en av de största återförsäljarna av datorkomponenter i flera år och har därigenom testat tusentals olika system. Har du lika stor pool av erfarenhet kring det?

Skrivet av FierceBrosnan:

Intel tappade väl multithread tronen när ryzen kom, så bäst på allt vet jag inte? Zen+ har varit sjukt stabilt btw och att något är ostabilt när det är en helt ny arkitektur släpps är inget konstigt. Jag kommer ihåg att jag behövda skicka tillbaka mitt mobo när sandybridge kom t ex med flera tusen andra. På den tiden intel höll tick tock. I slutändan var det ett bra köp den gode sandybridge trots obekvämligheter, precis som jag tror många känner med ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Mig veterligen så hittar du fortfarande bäst enkeltrådad och flertrådad processor hos intel. Men jag säger som jag brukar säga, visa mig prestandatest på valfri AMD cpu så ska jag visa samma prestandatest på en intel CPU som presterar bättre.

Skrivet av inquam:

Jag tycker faktiskt det har varit väldigt lite sådant. Utan mer faktafokuserade diskussioner med hur Intel skött sig och hamnat där de är, hur mycket rätt AMD lyckades göra vid precis rätt tidpunkt och hur smart deras nuvarande lösning faktiskt är.
Vad jag däremot tycker mig se mycket är folk som skriker att Intel alltid är bäst även om det enda de gör är att pressar in två kärnor till i med galen värme. Har de snabbast enkeltrådad prestanda, om än med bara några få poäng, i en värld där OS:et självt redan kör tusentals trådar så är de bäst. Att de kostar mer, får storstryk i multitrådat spelar ingen roll. Det är nog definitionen av fanboy som försvarar något ologiskt.

Det är bara att ta den här nyheten som exempel, varför citera en "John", "Ben", "Nizar" och en "Andre" som alla säger "AMD är bäst woooo!" utan att de varken har något belägg för det eller liknande, utan är bara fyra random personers åsikter på ett annat forum som lyfts fram. Vem fan bryr sig att "Ben" anser att "Intel har blivit ett stående skämt bland entusiaster"? Vilket jag inte håller med om förutom att jag ser AMD fanboys gärna häckla det. Eller randomInternetUser "Andre"s åsikt om att användare inte längre är villgia att betala premie för intels processorer? Det är vi visst det, jag och jäkligt många. Framförallt alla företag i hela jävla världen i stort sett.

Folk skiter i att intels kostar mer per krona, för att deras pris är en fjantsumma i jämförelse för t.ex. företag. Om du betalar 80-100k+++ i månaden för en vanlig kodare, vad spelar det då för roll om du köpre en CPU för 9k eller 16k en gång vartannat år? Eller 25k eller vad som. När användaren kan spara x sekunder/minuter varje gång denne gör en uppgift som denne gör flera flera gånger per dag så har företaget snabbt tjänat in den där extra kostnaden för CPUn om den nu presterar bättre.

Men visst har AMD flyt med att folk älskar underdogs och de även levererar bra prestanda per krona vilket så klart går in hos hemanvändare som har begränsad budget. Många har inte så begränsad budget och en CPU är inte något du behöver byta särskillt ofta om du köper en bra sådan. Så då kan man lika gärna passa på att köpa en fläskig jäkel när man ändå upgraderar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Okej. Bäst perfomance i vadå?

I flertrådadet så krossar ju AMD allt Intel har att komma med. Det är ju pinsamt för Intel.

Känns rätt konstigt att välja ut ett specifikt scenario där Intel vinner, ignorera resten, och påstå att de har prestandatronen. Låter nästan lite.... fanboy-aktigt...

Bäst performance i allt.

Välj valfri AMD CPU och jag kan visa dig en intel CPU som presterar bättre. Jag väntar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av terra33:

@Yoshman:

Kul att se att min iPhone slår en överklockad 9900k i LLVM i Geekbench

Och den initiala reaktionen man bör få av det är: haha, det visar bara att GB4 är värdelöst. Den tanken får dock lite problem när man inser att vad som körs där är ju koden LLVM/Clang använder i "verkligheten".

Intel har tidigare sagt att man inte tror att x86 i sig är en relevant flaskhals, nästan allt hänger på mikroarkitektur. Fram till relativt nyligen var även forskarna rätt mycket inne på samma spår och de faktiska resultaten pekade inte heller på något annat. Ingen generell CPU-design uppvisade generellt bättre prestanda än vad Intels modeller uppvisade.

Att Intel och AMD nu, med på flera fundamentala plan rätt olika mikroarkitekturer, nu verkar visa är att man börjar slå i hårda gränser kring hur mycket IPC som faktiskt går att extrahera ur x86 ISA. Skylake verkar ha ett litet övertag i heltals IPC medan Zen2 har ett litet övertag i flyttals IPC, på det stora hela visar alla tester att de ligger riktigt nära varandra.

Vad Apple och numera även ARM själva visat upp med 64-bitars ARM är att Intel och forskarna hade fel. Det är inte fel på GB4, för även SPEC int/fp och tester i en rad andra program säger samma sak. Apples nuvarande design har 40-50 % högre heltals IPC över Skylake, vi lär få se i höst om man lyckas fortsätta öka IPC (för även 64-bitars ARM har en hård IPC gräns).

Ställer man x86 ISA mot 64-bitars ARM ISA (Aarch64) mot varandra går det för någon som gjort lite prestanda optimeringar av parallella program på något sätt förstå vad den fundamentala skillnaden är. x86, likt alla ISA från den tiden, har massa implicit globalt tillstånd som påverkar vad som händer senare i pipeline. Aarch64 saknar nästan helt detta. D.v.s. är lite som ett program där trådarna kommunicerar friskt med globala variabler (x86) vs ett program där allt är "rena" funktioner ur ett matematiskt perspektiv! Den senare är trivial att parallellisera!

Rätt säker på att när Apple släpper MBP med deras CPU kommer vi ha ett läge där bärbara datorer (för gissar att man inte släpper stationära, i alla fall inte initialt) kommer i absoluta tal vara CPU-mässigt snabbare än high-end PC (räknat per CPU-tråd). Hur coolt är inte det

Och det är inte bara coolt. AMD har inte blivit en finne i röven för Intel primärt för man kan stoppa in fler CPU-kärnor vid ett visst pris. Oavsett hur många kycklingar du har ersätter det inte några enstaka oxar. Intels obehag kommer av att AMD nu kan erbjuda något med likvärd prestanda per kärna, det är tusen gånger mer värdefullt än att man råkar ha fler CPU-kärnor/trådar.

Just därför tror jag Intel, i sitt ångbåtsrace med AMD, helt missar att man är på väg att bli totalt överkörd på den punkt som gjort Intel så totaldominant: bästa prestanda per kärna pengar kan köpa! Tror Apple är för dyrt att helt dominera, men Cortex A76 drar jämt med Skylake i IPC och Cortex A77 (lanserad, produkter kommer i höst) gissas hamna ~20 % högre i IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Bäst performance i allt.

Välj valfri AMD CPU och jag kan visa dig en intel CPU som presterar bättre. Jag väntar.

Har de en CPU som slår 2400g i spel om båda använder den inbyggda grafikdelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Är ej helt övertygad. nVidia är ju herren på täppan i toppsegmentet men tycker ändå Vega 56, r9 390/290 var mycket prisvärda kort. Just i prisklassen mellan 2000-3500 brukar AMD ha alternativ som nästan alltid gett mer fps för pengarna än nvidias kort i samma prisklass. Däremot drar ju AMD kort generellt mer ström så om det är en viktig aspekt vid valet av GPU ser jag mer varför man väljer bort ett AMD Vega 56 till fördel för ett rtx 2060 eller 1660ti t.ex. trots att den tidigare ger mer fps/kr.

Vega56 är bättre value än Navi om man undervoltar och överklockar, även med icke begagnade kort kommer det bli ca 30% dyrare med ett 5700 för liknande prestanda.

Skrivet av JBerger:

Galet så översvämmat internet är av AMD fanboys. "Det är annorlunda nu, nu kommer AMD krossa intel!" har sagts sedan Athlon64 tappade tronen waybackwhen. Visst, pris-performance är de oftast bäst. Men bäst performance (om priset inte spelar roll)? Då är det Intel som gäller, som det varit det senaste tio-femton åren.

Sedan har jag personligen alltid haft udda och obskyra problem med AMD system, så betalar gärna ett premium för att slippa det.

Bäst är ju en sån där relativ grej, med Ryzen 1000 serien så krossade AMD fullständigt multitrådat med bättre SMT och fler kärnor, nu med 3000 serien så verkar de ligga hack i häl med enkeltrådat också. Alla spel benchmarks som AMD använde för att jämföra 3900X med 9900k var otroligt enkeltrådade men AMD ligger ändå jämnt skägg med lägre klocks, mest troligt p.g.a. massivt större L3 cache.

Detta är varför folk säger att AMD kommer "krossa" Intel, att sedan Intel själva faktiskt känner sig svettiga utan en bra kontraprodukt (speciellt framöver på servermarknaden) hjälper ju inte jättemycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har de en CPU som slår 2400g i spel om båda använder den inbyggda grafikdelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du ge dig, vem tusan bryr sig om den inbyggda grafikdelen? Jag tog för givet att det inte ens var på kartan när man pratade om en AMD cpu vs en Intel cpu.

Men för att svara din fråga, inte en jäkla aning. Där får gärna AMD vara bäst, ingen som bryr sig. Köper du en CPU för att maximera performance (dvs cpu för 10kkr+) så har du nog att köpa ett dedikerat grafikkort för 2-3 tusen som presterar långt bättre än de integrerade i amd/intel processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Bäst är ju en sån där relativ grej, med Ryzen 1000 serien så krossade AMD fullständigt multitrådat med bättre SMT och fler kärnor, nu med 3000 serien så verkar de ligga hack i häl med enkeltrådat också. Alla spel benchmarks som AMD använde för att jämföra 3900X med 9900k var otroligt enkeltrådade men AMD ligger ändå jämnt skägg med lägre klocks, mest troligt p.g.a. massivt större L3 cache.

Detta är varför folk säger att AMD kommer "krossa" Intel, att sedan Intel själva faktiskt känner sig svettiga utan en bra kontraprodukt (speciellt framöver på servermarknaden) hjälper ju inte jättemycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Välj valfri CPU från AMD och jag ska visa en CPU från intel som presterar bättre.

Permalänk

Tror att det är viktigt för Intel att ta konkurrensen på allvar om man ska gå framåt. Arrogans och hybris är inga framgångsrecept.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@JBerger: Tycker du inte att amd nya 3000 serie verkar intressant ? Kommer bli bra prestanda som är jämnt med intel som kommer kosta mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

@JBerger: Tycker du inte att amd nya 3000 serie verkar intressant ? Kommer bli bra prestanda som är jämnt med intel som kommer kosta mycket mindre.

Meh, så har folk sagt om flera AMD cpuer i över tio år, men fortfarande tycker jag Intel är bättre (och de presterar onekligen bättre), även fast de kostar mer.

Om man varje gång säger att "Den här gången så..!" så kommer man tillslut få rätt. Kanske blir det här första gången sedan Athlon64 som AMD har den högst presterande processorn på marknaden. Men troligtvis inte heller den här gången. (Och inb4, som jag skrev i min huvudkommentar så pratar jag inte price-vs-performance. Där är amd bättre utan tvekan.)

Permalänk
Medlem

@JBerger: Klart en cpu som kostar det dubbla ska prestera bättre.. Men behövs en sådan cpu till gaming? eller kan man lägga 3-4000 extra på en gpu.
Tycker du argumenterar konstigt, är inte alla som har oändligt med pängar och kan lasta ut 9000kr på en cpu.
jag tycker det hära är bra nyheter för alla, kommer själv att dumpa min 8700k för amd nu.

Intel kommer ju måsta kontra amd nu också vilket är super.