Permalänk
Medlem

Optimal chassi - behov av råd

Hej alla

Tänkte bygga en ny pärla för 1080p gaming.
Nu verkar jag ha bestämt mig för de olika komponenter, men lådan är ack så viktig.
Följande prylar hade jag tänkt stoppa i lådan:

OBS osäker dock om det blir en Noctua u12 eller be quiet! Dark Rock Slim. Noctua verkar vara bättre, men så ful...
Båda verkar dock vara ungefär lika stora.
Eventuellt nån till 2,5" SSD

Krav på chassi i prioordning:
1. Mycket enkel att hålla rent från damm och päls.
2. Tyst
3. Bra luftflöde och kylningsförmåga
4. Fönster i härdat glas (inget akryl som repas efter 1 år)
5. Gärna med flera fabriksmonterade PMW fläktar, stabila och tysta, gärna RGB. Om chassi föreslås utan fläktar, vilka fläktar bör jag komplettera med? Hur många är lagom?
6. Snygg, gärna vit eller glas, gärna med rgb. Målsättningen är inte att bygga "Las Vegas" men ändå något som ger lite glädje. Bra om fläktar mm och lådans RGB synkas med mystic light. Vet att Fractial Design är ganska poppis här på Sweclockers, men deras lösningar är så tråkiga och vanliga.
7. Maxbudget är inte satt. Visst vill jag inte ha en låda som kostar mer än alla komponenter tillsammans, men det är ju lådan som kommer synas på bordet och lysa upp mörka novemberkvällar

Har idag en NZXT Crafted Series Lexa S. Den är snygg, men akrylfönstret är åt helsike med repor, frontpanelen svår att rengöra från damm (frontbiten hänger i kablage), samt att fläktarna har börjat låta otroligt mycket.).

Vad jag förstår så har NZXT 500/700 och Fractial Design bra kvalité gällande kompatibilitet, ljud, flöde.
Allt med glas och rgb (kolink och liknande) verkar ha betydligt sämre kvalitet, tunn plast med vibrationer som leder till oljud.
Sedan har jag full förståelse att vissa kriterier jag har på min lista utesluter varandra och man måste kompromissa.
Men vad är lagom? Hur hittar jag det gyllene snittet?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ett Phanteks P600S, jag är grymt nöjd med det.
Se Jonas recension här https://www.sweclockers.com/test/27134-phanteks-eclipse-p600s

Finns i vitt med fönster i härdat glas, som är den modellen jag har. OBS låt dig inte luras av bilder, den är snyggare i verkligheten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Kan bjuda på en dålig bild från mobilen i dålig belysning. Ber om ursäkt på förhand för kabeldragningen som jag inte orkat ta tag i ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Tänker själv försöka få tag i detta framöver..

https://www.msi.com/product/PC-component/MAG-BUNKER.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter som det är ett FD Meshify vit du söker.

Dessutom kompakt vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem

@SuperDuperKillen: Vad är skillnad på fd olika modeller?
Meshfiy vs Define vs Focus
Samt bokstäver på slutet: s,r,c,g?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Nästan exakt samma prylar som jag har köpt

Chassit som jag valt är Phanteks Eclipse P400S Silent vit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@SuperDuperKillen: Vad är skillnad på fd olika modeller?
Meshfiy vs Define vs Focus
Samt bokstäver på slutet: s,r,c,g?

Meshify = mesh front för bättre luftflöde.

Define = "Stilrena"-serien

Focus = Budget-serien

s,r,c,g = storleken på lådan. Meshify C är tex samma "stomme" som Define C så de är lika stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Nästan exakt samma prylar som jag har köpt

Chassit som jag valt är Phanteks Eclipse P400S Silent vit

Har själv ett p300 med samma grafikkort och ryzen, valde stil framför galler.
Dock lät 120mm fläkten lite, så den kör jag bara över 70 grader
så köpte jag 2x 140pwm som insug - kontentan är att ett billigt chassi måste kompletteras...
Har också stockkylaren, men det har du redan fixat.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Har själv ett p300 med samma grafikkort och ryzen, valde stil framför galler.
Dock lät 120mm fläkten lite, så den kör jag bara över 70 grader
så köpte jag 2x 140pwm som insug - kontentan är att ett billigt chassi måste kompletteras...
Har också stockkylaren, men det har du redan fixat.

Tänkte köra 2st 140mm i fronten och 1st 140mm i toppen plus att den har en 120mm bak plus noctua-nh-u12s, kommer ha allt på måndag, jag hoppas det räcker

Skickades från m.sweclockers.com