AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det om något irriterade skiten ur mig, vi har en kille som vet bättre men ändå vilseleder, det är inte tal om "bara" L3, det är L3 och L2 kombinerat som är gamecache, annars kommer man inte upp i 72MB på en 3950x, alla single chiplet har samma L3 (32MB) och alla dubbel chiplet har samma L3 (64MB), det som skiljer är den L2 mängd de har, 512KB/core, vilket på en 16c/32t blir 8MB extra, 8 (L2)+64 (L3) =72MB, för 3900x blir det: 6MB+64=70MB, 3700/3800x: 4+32=36MB, för 3600: 3+32=35MB

Vet att det är detaljer men jag blir grymt irriterad på någon som borde veta bättre, speciellt när så stor mängd L2 cache faktiskt är något de borde lyfta mer än de gör...

Skrivet av DST:

Mm, precis å om de flesta inte vet vad l3 chache är eller vad cache över huvudtaget är, så varför ens göra det till en slags PR jippo och kalla det Game Cache, de har ändå ingen koll på vad det är ju.. Helt makalös dålig PR.

Sen tänker jag det där med CyberPunk 2077 liknande musiken, om AMD inte stödjer Raytracing innan spelet kommer ut så varför ens göra en slags förknippelse med spelet.

AMD PR maskineriet är igång

Vi är inte målgruppen för videon. Tror ingen av oss i tråden som redan tänkt skaffa Ryzen 3000 avstår på grund av den, och tror inte heller att någon här tänker "Jag tänkte ju skaffa Ryzen 3000, men nu får det vara för de gör fåniga missvisande videos.", eller att någon som bestämt sig för att hoppa över 3000-serien tänker att "Jävlar asså. GAME CACHE!"

Företag brukar göra såhär i underläge. Någon som minns Sega Mega drive's "blast processing"?

Men ja, det är klart att det framstår som idiotiskt om man vet vad det egentligen är vad de pratar om, men man får tänka på vilka som är målgruppen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi är inte målgruppen för videon. Tror ingen av oss i tråden som redan tänkt skaffa Ryzen 3000 avstår på grund av den, och tror inte heller att någon här tänker "Jag tänkte ju skaffa Ryzen 3000, men nu får det vara för de gör fåniga missvisande videos."

Företag brukar göra såhär i underläge. Någon som minns Sega Mega drive's "blast processing"?

Men ja, det är klart att det framstår som idiotiskt om man vet vad det egentligen är vad de pratar om, men man får tänka på vilka som är målgruppen.

Nä man får ta PR för vad det är men de jag syftade på var intervjun med live panelen där Robert säger rakt av att "Gamecache är L3 cache", 51 minut 15 sekunder in i klippet nedan, visst man kan hävda att han bara glömmer att säga hela historien och enbart nämner L3 men samtidigt blir det lite underligt när man väljer att uttala sig på det viset, vi har redan sett en del siter och reportrar som rakt av översatt gamecache som just L3 och hävdat att 3950x har mer L3 cache än 3900x vilket inte stämmer för fem öre

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä man får ta PR för vad det är men de jag syftade på var intervjun med live panelen där Robert säger rakt av att "Gamecache är L3 cache", 51 minut 15 sekunder in i klippet nedan

https://youtu.be/OY8qvK5XRgA

Jag har också sett den, och reflekterade inte så mycket mer över det än att Jaha han klargör att det inte är något nytt utan mer ett namn för folk som inte riktigt förstår vad cache är, men du har en poäng i att han såklart också borde inkluderat L2-cache i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

C2D E8400/8500(som knäckte Athlon 64 X2) och Sandy Bridge(som knäckte allt) är dom senaste lika intressanta släppen.

Just E8400/E8500 minns jag inte specifikt men just Core 2 var ett rejält lyft då. Min favorit är fortfarande Q6600, trots att den var långt ifrån den snabbaste CPUn som erbjöds. Men just en 4-kärnig CPU för konsumentmarknaden var rätt stort då. Q9xxx var de roligare quadsen förstås men kom både betydligt senare och hade annan prissättning med förstås.

Håller helt med om Sandy. Kör fortfarande min 2700K även om den nu blivit ett system som tyvärr sällan startas.

Skrivet av Icte:

Ja du, vi har ju suttit fast på 14 nm sedan 2015 (och även Skylake arkitekturen på Intel-sidan). Har personligen inte varit så här hypad sedan Ryzen 1000-serien släpptes, som rörde om i grytan med 8c/16t för vanliga desktop.

Hehe, jo verkligen. Enda felet med Zen/Ryzen 1000-släppet i mitt tycke var att de låg efter enkeltrådade prestandan host Intel, som är extremt viktigt för vissa. Men i övrigt så visade AMD att de kunde ta ett rejält kliv framåt och närma sig Intel. Just att de erbjöd både 6 och 8-kärniga processorer för konsumentplattformarna har förändrat hela den tidigare stagnerade marknaden. Även Intel slutade snåla på kärnor till och med.

Skrivet av the squonk:

Mitt system är absolut helt klart, bara proppen som ska i, men det fungerar super med 2700X nu skall det bli super super

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Och bra att du kan köra systemet iallafall, att sitta med färdigt system men utan CPU i sockeln och räkna ner dagarna hade varit skapligt frustrerande med hehe.

Skrivet av Mocka:

Tack för allt du har gjort i den här tråden och dina egna trådar. Lärt mig mycket de senaste dagarna!

Apropå M.2, jag kör två sådana idag på mitt moderkort och tänkte eventuellt göra det på nästa, sinkar man PCI-e prestandan då?

Instämmer, känns dessutom som om det inte vore helt orimligt att @tellus82 skulle kunna få en Entusiast-titel eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Vet vi vilket som blir billigaste moderkortet med wifi 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Vet vi vilket som blir billigaste moderkortet med wifi 6?

Ditt nuvarande med ett instickskort?

Men för att vara snäll så ligger väl följande bord bäst till i pris med just WiFi6
MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON-WIFI
Gigabyte X570 AORUS PRO
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
ASUS ROG Strix X570-I Gaming
ASUS ROG Strix X570-E Gaming

ASRock har varit mycket tysta om sina bord så där är det lite svårare att säga men ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 är förmodligen ett av de billigare, de lägre budget borden har inte wifi alls från dom. Du hittar mer info nedan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

@Daemon85: Gigabyte X570 AORUS PRO, annars kan du köpa en PCI-e med Intel AX200 på ebay för 300kr med gratis frakt från Kina

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

Game Cache haha, å värsta Cyber Punk 2077 musiken, snacka om att AMD försöker Hypa Ryzen 3000 ända upp till månen

https://www.youtube.com/watch?v=pwsLSrcoCgE

Sådant gillar vi inte, riktigt lågvattenmärke av de

Permalänk
Medlem

Buildzoid svamlar länge och väl om Crosshair VIII Hero:

TL;DR: ser bra ut.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Jag tillhör skaran som är extremt hypad på den här lanseringen. Sitter på en 2600k och ett gtx670, så både processor- och grafikkortslanseringarna som kommer nu är extremt intressanta. Liksom många andra har jag skaffat ett Crosshair VII Hero plus lite annat lull-lull som förberedelse 😄

När testerna släpps på den 7:e hade jag tyckt det var intressant att få se jämförelse mellan Ryzen 3000 och Sandy bridge 2600k (likaså mellan mitt gtx670 och de nya grafikkortet som kommer😎).

Tiden går så låååångsamt när man väntar på nåt kul, spammar swec X antal gånger om dagen för att om möjligt läsa nåt mer om det som kommer. Nu är det bara några dagar kvar så det närmar sig 🥳

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fan vad gött! Ja det verkar ju vara något de inte aktiverat tidigare som då fanns där hela tiden. Vet inte hur de skulle kunna lösa det annars då man inte direkt kan trolla med elektroniken. Kommer dock behålla min NVM-e SSD på botten då jag har EK-kylare på den och inte behöver heatsink, men skönt att veta att grafikkortet inte blir lidande om man skaffar en till

Skrivet av the squonk:

Skumt för jag har senaste bios och har 8x, kan det vara någon obskyr inställning i bios?

Jag måste be om ursäkt, gav er fel info, det var tydligen en bug i just den Bios versionen som gjorde att 16x hastighet visades. Jag fick det bekräftat på Asus ROG forum.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sådant gillar vi inte, riktigt lågvattenmärke av de

Som sagt denna typ av musik har AMD använt innan ens Cyberpunk 2077 var announcat. Man kan säga att musiken lika väl kan vara "Deus Ex" musik då både är Cyberpunk inspirerade spel.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag tillhör skaran som är extremt hypad på den här lanseringen. Sitter på en 2600k och ett gtx670, så både processor- och grafikkortslanseringarna som kommer nu är extremt intressanta. Liksom många andra har jag skaffat ett Crosshair VII Hero plus lite annat lull-lull som förberedelse 😄

När testerna släpps på den 7:e hade jag tyckt det var intressant att få se jämförelse mellan Ryzen 3000 och Sandy bridge 2600k (likaså mellan mitt gtx670 och de nya grafikkortet som kommer😎).

Tiden går så låååångsamt när man väntar på nåt kul, spammar swec X antal gånger om dagen för att om möjligt läsa nåt mer om det som kommer. Nu är det bara några dagar kvar så det närmar sig 🥳

You'll not be disappointed. ^^

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Nä man får ta PR för vad det är men de jag syftade på var intervjun med live panelen där Robert säger rakt av att "Gamecache är L3 cache", 51 minut 15 sekunder in i klippet nedan, visst man kan hävda att han bara glömmer att säga hela historien och enbart nämner L3 men samtidigt blir det lite underligt när man väljer att uttala sig på det viset, vi har redan sett en del siter och reportrar som rakt av översatt gamecache som just L3 och hävdat att 3950x har mer L3 cache än 3900x vilket inte stämmer för fem öre

https://youtu.be/OY8qvK5XRgA

Olika målgrupper, enklare att säga gamecache, 20% mer spel prestanda än att gå in på L3 och nanosekunder och förklara det.

Gällande PBO +25 stegvis

https://twitter.com/Thracks/status/1145790749511946241?ref_sr...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Finns en video på amds youtube-sida där de pratar om nya PBO som dessutom överklockar processorn.
De säger att processorn pratar med moderkortet om hur mycket ström det kan få ifrån vrm typ.
Det som inte framgår är om detta är exklusivt för x570-korten dock. Troligen inte men men.

Såg även att hardware unboxed (techpowerup)varit i kontakt med AMD gällande pre orders där amd svarade att inga pre orders. Man får köpa den 7/7.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Vangen:

You'll not be disappointed. ^^

Hehe. nä det känns inte så

Mitt mål är att köpa 3900x. Det lär bli en fin prestandaskjuts från 4 till 12 kärnor. Sen om det går skrämma upp den i 4,5 all-core hade jag blivit väldigt glad

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Olika målgrupper, enklare att säga gamecache, 20% mer spel prestanda än att gå in på L3 och nanosekunder och förklara det.

Gällande PBO +25 stegvis

https://twitter.com/Thracks/status/1145790749511946241?ref_sr...

"You can configure a boost offset from +25 to +200MHz, in 25MHz steps, for all 3rd Gen Ryzen. Via BIOS or Ryzen Master. The override will be treated as the new max boost clock, and the CPU will self-manage as usual."

Det låter ju bra om det stämmer även för icke-X CPU:erna (just nu endast Ryzen 3600 som också lanseras 7/7). Han har dock inte svarat på om man kommer att behöva X570 chipset eller om det även kommer att fungera på äldre chipset?

Skrivet av CubaCola:

Finns en video på amds youtube-sida där de pratar om nya PBO som dessutom överklockar processorn.
De säger att processorn pratar med moderkortet om hur mycket ström det kan få ifrån vrm typ.
Det som inte framgår är om detta är exklusivt för x570-korten dock. Troligen inte men men.

Såg även att hardware unboxed (techpowerup)varit i kontakt med AMD gällande pre orders där amd svarade att inga pre orders. Man får köpa den 7/7.

Hoppas inte det är exklusivt för X570, vore ju extremt tråkigt om man måste uppgradera till ett dyrare moderkort med en elak liten surrande fläkt...

Gott att AMD inte har pre-orders! Ogillar detta när det gäller hårdvara, speciellt efter hur det var med NVIDIA's RTX-grafikkort som släpptes förra året. Många, många förseningar där på uppemot en månad, även för folk som hade förbeställt dag 1...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Lästa någonstans att detta funka alla moderkort då det sitter i processorn.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte nödvändigtvis, och absolut inte på X570

Skrivet av tellus82:

Om du kör PCi-E 3.0 diskar över x570 chipset så kommer disken/diskarna ändå kunna köras fullt ut samtidigt utan att flaskas, du kan då i praktiken köra 1st huvud M.2 i primära slotten, en 4.0 disk. sen 2st till 3.0 diskar på de bord som har 2st extra m.2 och få ut 2st 3.0 x4 i full hastighet. Det du däremot inte kan få är 3st x4 4.0 diskar i full hastighet samtidigt, de två över chipset kommer då flaskas till halva möjliga bandbredden av x4 4.0 om de jobbar samtidigt.

Kanske lite rörigt förklarat.

En väg runt detta är att offra x8 lanes från primär gpu slot & assigna dom till slot 2 för att sedan köra 2st x4 4.0 diskar till genom m.2 adapter, då kan du rent tekniskt få ut 4st x4 4.0 diskar samtidigt i full bandbredd på x570, 4x 7,8GB/s.

Skrivet av perost:

På ditt nuvarande Z170-moderkort så går alla M.2-portar via Z170-kretsen, så de flaskhalsas av bandbredden mellan styrkretsen och processorn (som motsvarar PCIe 3.0 x4, d.v.s. du kan få ut max prestanda från en M.2-enhet men inte båda samtidigt).

På AMD-moderkort med styrkretsar från 300- och 400-serien så har styrkretsarna inga PCIe 3.0-linor alls, endast 2.0, men Ryzen-processorerna har däremot en PCIe 3.0 x4 för att ansluta en M.2-enhet till. D.v.s. du kan ansluta en M.2 "gratis", men vill du har fler så måste du ta PCIe-linor från grafikkortet.

X570 har däremot 16 st. PCIe 4.0-linor, och processorn har fortfarande en x4-anslutning för M.2 (PCIe 4.0 för Ryzen 3000, 3.0 för äldre). Med X570 kan du alltså ansluta en M.2 direkt till processorn utan någon prestandaförlust någonstans, samt ett antal till X570-kretsen (upp till 3 vad jag läst, men få moderkort lär ha så många). De som ansluts till X570 har däremot samma begränsning som ditt nuvarande moderkort, d.v.s. bandbredden mellan styrkretsen och processorn blir en begränsning (den är dock PCIe 4.0 x4, d.v.s. dubbelt så mycket som ditt nuvarande).

Tack för alla svar. Fortfarande lite svårt att förstå men kort sagt betyder det att jag i dagsläget har en M.2 för mycket (typ). Om jag behåller X470 brädan jag beställt så bör jag endast ha en M.2 då denna är "gratis" eftersom jag vill vara säker på att mitt 2080Ti körs i full hastighet. Skulle jag skaffa en X570 bräda däremot kan man köra en M.2 och eventuellt en till som då begränsas en smula?

Idag har jag som sagt två M.2, en SSD samt en HDD. Funderar på att köra en M.2 för OS, en SSD för spel och en HDD för lagring.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://i.imgur.com/T0yPy3W.png

Vad bra

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den där 0-200MHz+ extra OC gäller alla AM4 moderkort som har bios stöd enligt en Tweet igår från Robert på AMD. Mitt Prime PRO har redan funktionen, CH7 har inte fått den ännu.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av Icte:

Utmärkt, då kan man lägga den oron åt sidan.!

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Frågan är om det gör så stor skillnad med Samsung b die minnen kontra vanliga Corsair lpx 3200 MHz, är ändå 700 kronor skillnad. Kanske kan få en bättre processor istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://i.imgur.com/T0yPy3W.png

Gött att dom pratar klartext, då kan vi lägga till PBO override till listan av saker som bekräftat ska funka på hela AM4 serien moderkort.

Skrivet av Alrik:

Frågan är om det gör så stor skillnad med Samsung b die minnen kontra vanliga Corsair lpx 3200 MHz, är ändå 700 kronor skillnad. Kanske kan få en bättre processor istället

Det lär vi bli varse snart nog, just nu är det extra vanskligt att säga något då vi fått en hel del motstridiga uppgifter där en del ser ut som att Zen2 blir ännu känsligare för högre minneshastighet än tidigare (hög latens/låg bandbredd) och en del indikerar det motsatta (stor cache)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Känns med andra ord värt att vänta att investera i något alls. jag har bra fps i det jag spelar ändå just nu.

Permalänk
Medlem

Märkligt att inte ha priser/butiker och förbokning när det endast är 5 dagar kvar till release.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

AMD har uttryckligen sagt "inga förorder", rätt bra egentligen

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD har uttryckligen sagt "inga förorder", rätt bra egentligen

Men priser borde väl ändå finnas?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Mocka: oavsett x470 (pci-e 3.0) eller x570 (pci-e 4.0)så kommer du har 4 banor pci-e tilldelatt en m.2 enhet kopplat till cpu, med ch7 går båda m.2 direkt till cpu vilket betyder att ena porten snor banor från grafikkortet om det ockuperas. Men jag tror att det skall gå bra att köra den primära m.2 ssdn på x4 linan direkt på moderkortet och sedan köra en pci-e adapter på en av de pci-e portar som går till styrkretsen istället för direkt till cpu för din sekundära m.2 ssd för att bibehålla x16 till ditt grafikkort, nackdelen är att den sekundära ssd prestanda stryps om du har flera sata- och usb-enheter kopplade till styrkretsen som delar på 4 banor pci-e till cpun. Finns troligtvis flera x470 med mer än 1st m.2 plats där den sekundära går till styrkretsen likaså på x570 så för x570 bör den sekundära ssdn kunna prestera något bättre då x570 har högre bandbredd till cpu tack vare pci-e 4.0

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men priser borde väl ändå finnas?

Priserna finns ju och har funnits länge, AMD gav dem redan på presentationen.