AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Priserna finns ju och har funnits länge, AMD gav dem redan på presentationen.

Ja, men butikerna verkar gå under NDA då vi inte har fått svenska priser än.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men butikerna verkar gå under NDA då vi inte har fått svenska priser än.

Ja de är under NDA men det är inte så svårt att konvertera priserna själv är det? Lägg på moms och använd Google så kommer man hyfsat nära (kronan har ju stärkts något senaste tiden så det kan vara en liten skillnad baserat på exakt när butikernas växelkurs sattes).

Permalänk

Priserna som vi har fått från AMD är MSRP, Manufacturers Suggested Retail Price.
Det är riktpriser som AMD föreslår. Sedan är det såklart upp till varje återförsäljare att sätta sina egna priser eller följa MSRP.

Så det är väl inte helt otänkbart att de har gått ut med någon typ av NDA till återförsäljare vad gäller priser innan 7/7.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack för alla svar. Fortfarande lite svårt att förstå men kort sagt betyder det att jag i dagsläget har en M.2 för mycket (typ). Om jag behåller X470 brädan jag beställt så bör jag endast ha en M.2 då denna är "gratis" eftersom jag vill vara säker på att mitt 2080Ti körs i full hastighet. Skulle jag skaffa en X570 bräda däremot kan man köra en M.2 och eventuellt en till som då begränsas en smula?

Ungefär så ja. En kort sammanfattning:

• Z170: Båda M.2 via Z170, den totala bandbredden är begränsad till 4 GB/s för båda. Grafikkortet påverkas ej.

• X470: Båda M.2 via CPUn med full bandbredd, men grafikkortet körs i x8.

• X570: En M.2 via CPUn, en via X570. Bandbredden mellan X570 och CPUn är 8 GB/s.

Bandbredden mellan styrkretsen och CPUn delas för övrigt med andra saker som t.ex. USB och nätverk, men det tar ganska lite bandbredd jämfört med M.2.

@b3h4ppyn0w: X470 har inga PCIe 3.0-linor, endast PCIe 2.0. Man kan ansluta en M.2 SSD via en PCIe-adapter som du säger för att undvika att ta PCIe-linor från grafikkortet, men då blir det SSDn som kör i halvfart istället.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det släpps på söndag, annars blir det att köpa annat då 3 maskiner måste byggas ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja de är under NDA men det är inte så svårt att konvertera priserna själv är det? Lägg på moms och använd Google så kommer man hyfsat nära (kronan har ju stärkts något senaste tiden så det kan vara en liten skillnad baserat på exakt när butikernas växelkurs sattes).

Skrivet av Oneirogen:

Priserna som vi har fått från AMD är MSRP, Manufacturers Suggested Retail Price.
Det är riktpriser som AMD föreslår. Sedan är det såklart upp till varje återförsäljare att sätta sina egna priser eller följa MSRP.

Så det är väl inte helt otänkbart att de har gått ut med någon typ av NDA till återförsäljare vad gäller priser innan 7/7.

Som Oneirogen säger.

Det är inte helt ovanligt att $499 blir 499€ + Moms. Priserna kan ju diffa rätt rejält beroende på hur mycket återförsäljarna vill tjäna.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

AMD har uttryckligen sagt "inga förorder", rätt bra egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CubaCola:

Men priser borde väl ändå finnas?

Amazon Germany har priser och preorders på 3700-3900X uppe på deras hemsida nu.
https://www.amazon.de/AMD-Ryzen-3900x-Cache-Wraith/dp/B07SXMZ...

Även sett flera Europeiska butiker med priser och preorders som Alternate Belgien.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Som Oneirogen säger.

Det är inte helt ovanligt att $499 blir 499€ + Moms. Priserna kan ju diffa rätt rejält beroende på hur mycket återförsäljarna vill tjäna.

Ja och då köper man ju från den som håller MSRP? Kan säga att det är typ aldrig återförsäljarna som lägger på något heller utan det är ofta tillverkaren som fular sig och inte presenterar ett MSRP utan egna fantasipriser som de aldrig kan säljas för.

I fallet AMD är det iaf MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet är att Amds pris är bara ett rekommenderat pris och är tillgången låg kan priserna lika gärna vara 500kr högre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Problemet är att Amds pris är bara ett rekommenderat pris och är tillgången låg kan priserna lika gärna vara 500kr högre

Varför skall man hitta på massa scenarion där det skulle kunna avvika utan något som helst stöd för det? Det är ju nämligen inte så det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skall man hitta på massa scenarion där det skulle kunna avvika utan något som helst stöd för det? Det är ju nämligen inte så det är just nu.

Det vet ju varken du eller jag förrän 7/7? Det är ju det som är grejen.
Titta på bara 2080TI, kostar ju närmare 15 000:- för många modeller, speciellt vid release. När de i Tyskland gick på 11k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Titta på bara 2080TI, kostar ju närmare 15 000:- för många modeller, speciellt vid release. När de i Tyskland gick på 11k.

Jag vet mycket väl vad de kommer kosta i Sverige, du väljer av någon anledning att inte tro på det.

Sen får du gärna peka på ett fall där ett 2080 Ti kort som kostade 15k i Sverige gick att köpa för 11k i Tyskland (och då mer än något enstaka kort i någon skum butik).

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja och då köper man ju från den som håller MSRP? Kan säga att det är typ aldrig återförsäljarna som lägger på något heller utan det är ofta tillverkaren som fular sig och inte presenterar ett MSRP utan egna fantasipriser som de aldrig kan säljas för.

I fallet AMD är det iaf MSRP.

Man köper väl från den som är billigast och/eller från den återförsäljare man föredrar beroende på andra aspekter.

Men jag förstår inte hur du kan påstå något sådant "Kan säga att det är typ aldrig återförsäljarna". Menar du att komplett skulle köpa av AMD för annat pris än Dustin t.ex ? Givet att de köper samma mängd och vid samma period. Det har jag svårt att se. Nä, det är återförsäljare som tar ut högre priser. Det är bara att titta på vilken produkt som helst på prisjakt så är det oftast väldigt stort spann mellan den billigaste och den dyraste.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Amazon Germany har priser och preorders på 3700-3900X uppe på deras hemsida nu.
https://www.amazon.de/AMD-Ryzen-3900x-Cache-Wraith/dp/B07SXMZ...

Även sett flera Europeiska butiker med priser och preorders som Alternate Belgien.

Spännade 4324kr för en 3700x då om man köper från amazon.de. Jag undrar vad Sverige priserna hamnar på då.

https://www.amazon.de/AMD-Ryzen-3700x-Cache-Wraith/dp/B07SXMZ...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det finns garanterat folk som redan vet Sen är det också dumt att jämföra en helt annan produktkategori i ett helt annat segment. Titta på vad vi har hittils istället.

Vi pratar ju Ryzen nu...

Ryzen 1000 - höll priset fint. gott om produkter på hyllorna vid lanseringen.
Ryzen 2000 - höll priset fint. gott om produkter på hyllorna vid lanseringen.
Ryzen 3000 - "avviker kraftigt från MSRP och blir bristvara"??? Nej, jag tror faktiskt inte det. Det finns helt enkelt ingen anledning alls att anta att det skulle bli så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi har sedan länge sett att i Sverige lägger man på lite "extra" på priserna. Ingen tycks veta exakt vart de får detta extra ifrån. Även om man i de flesta fall räknar på samma moms, import, tull whatever avgifter jämfört med andra länder så tycks det alltid bli en 500-600 kronor som man har svårt att spåra vart de tar vägen.

Som nån nämnde så kan det vara värt att kika på vad grejer kostar i Tyskland, där jag numera gör mina dyrare inköp, Tex. fick jag mina 2 st R7 1700, 1st R1700X, 2700X alla för 600-800 kr st mindre än vad de i kostade i Sverige.

Det värsta "rånet" jag sett på senare tid var när RX 590 lanserade och jag tror inet ville ha runt 4200 kr (och då var de ändå billiga jämfört med andra) för Asus Strix versionen på lanseringsdagen. Medan på caseking i Tyskland fick man samma kort för 3300 kr. 900 kr skillnad, och det kan inte förklaras endast med en lägre momssats i Tyskland.

Översätt aldrig MSRP till Svenska priser, Vi får alltid betala premium i detta land. Remember Vega?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så varför har amazon då valt ett högre pris?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Man köper väl från den som är billigast och/eller från den återförsäljare man föredrar beroende på andra aspekter.

Men jag förstår inte hur du kan påstå något sådant "Kan säga att det är typ aldrig återförsäljarna". Menar du att komplett skulle köpa av AMD för annat pris än Dustin t.ex ? Givet att de köper samma mängd och vid samma period. Det har jag svårt att se. Nä, det är återförsäljare som tar ut högre priser. Det är bara att titta på vilken produkt som helst på prisjakt så är det oftast väldigt stort spann mellan den billigaste och den dyraste.

Alla produkter köps inte direkt från tillverkare utan de flesta köps via dist. Oavsett om produkterna köps via dist eller tillverkare så är det många saker som bestämmer vilket inköpspris en butik får för en enskild produkt (Inköpsvolymer, dealar som ”om du köper X får du Y för detta priset”, förhandlingskunskaper hos personalen osv osv). Utpriset kommer sedan påverkas av än mer faktorer (kick-backs, support och massa saker) som gör att enskilda butiker kan ha en rea på en produkt som andra helt enkelt tvingas sälja till förlust för det priset.

Så för att svara på din fråga, ja Komplett kan köpa saker för ett helt annat pris än Dustin. Marginalerna skiljer väldigt lite mellan de stora butikerna även vid samma mängd och samma period. En ytterligare anledning till varför du ser skillnader på prisjakt är för att de köper olika mängder vid olika tidpunkter helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Spännade 4324kr för en 3700x då om man köper från amazon.de. Jag undrar vad Sverige priserna hamnar på då.

https://www.amazon.de/AMD-Ryzen-3700x-Cache-Wraith/dp/B07SXMZ...

1700X lanserades för 4495 kr den 1:a Mars enligt prisjakt, 2700X för 3449 kr den 1:a April. Så ja det ska bli spännande att se vad vi hamnar på denna gång.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

På tal om priser i butik så citerar jag mitt inlägg från igår:

Skrivet av Icte:

Värt att tänka på är att Belgien har en momssats på 21%, medan Sverige har 25% på dessa produkter. Om vi använder €1 = 10.54 kr (från valuta.se när detta inlägg skrivs) samt att vi antar att tullavgifterna till Belgien och Sverige är lika höga för dessa produkter så får vi utifrån priset du citerade:

Ryzen 3600 -> 2395 kr
Ryzen 3600X -> 2929 kr
Ryzen 3700X -> 4018 kr
Ryzen 3800X -> 4780 kr
Ryzen 3900X -> 5978 kr

[Uträknat via (x/1.21) * 1.25 * 10.54, där x är priset i Euro på CPU:erna från alternate.be. Rätta mig gärna om jag tänkt fel].

EDIT: Jämförelse med priserna på Komplett.se (hittas via högerklick -> View Page Source -> sök efter ecomm_shelfPrice):

Ryzen 3600 - 2549 kr
Ryzen 3600X - 3199 kr
Ryzen 3700X - 4299 kr
Ryzen 3800X - 5199 kr
Ryzen 3900X - 6499 kr

Detta är vad vi kan förvänta oss på ett ungefär. Blir förmodligen billigare att köpa från utlandet i och med det som skrivs högre upp - att det brukar finnas en ytterligare kostnad på 5-600 kr från diverse ÅF här i Sverige jämfört mot t.ex. tyska Amazon.

Bara att vänta och se!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Testade att provlägga en beställning på Amazon, inte beräknad leverans förrän from 13/7 så verkar bristvara

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns garanterat folk som redan vet Sen är det också dumt att jämföra en helt annan produktkategori i ett helt annat segment. Titta på vad vi har hittils istället.

Vi pratar ju Ryzen nu...

Ryzen 1000 - höll priset fint. gott om produkter på hyllorna vid lanseringen.
Ryzen 2000 - höll priset fint. gott om produkter på hyllorna vid lanseringen.
Ryzen 3000 - "avviker kraftigt från MSRP och blir bristvara"??? Nej, jag tror faktiskt inte det. Det finns helt enkelt ingen anledning alls att anta att det skulle bli så.

Finns en stor skillnad och det är att man använder 7nm för zen2 som innan fabriken kommer igång ordentligt och är inkörd kan påverka antalet som finns att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Alla produkter köps inte direkt från tillverkare utan de flesta köps via dist. Oavsett om produkterna köps via dist eller tillverkare så är det många saker som bestämmer vilket inköpspris en butik får för en enskild produkt (Inköpsvolymer, dealar som ”om du köper X får du Y för detta priset”, förhandlingskunskaper hos personalen osv osv). Utpriset kommer sedan påverkas av än mer faktorer (kick-backs, support och massa saker) som gör att enskilda butiker kan ha en rea på en produkt som andra helt enkelt tvingas sälja till förlust för det priset.

Så för att svara på din fråga, ja Komplett kan köpa saker för ett helt annat pris än Dustin. Marginalerna skiljer väldigt lite mellan de stora butikerna även vid samma mängd och samma period. En ytterligare anledning till varför du ser skillnader på prisjakt är för att de köper olika mängder vid olika tidpunkter helt enkelt.

Allright, tänkte inte riktigt så långt att det kan vara så mycket som påverkar. Förhandling och "kick-backs, support och massa saker" var en variabel jag inte hade tidigare med i åtanke. Du verkar ha jobbat i butik eller med inköp låter det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Allright, tänkte inte riktigt så långt att det kan vara så mycket som påverkar. Förhandling och "kick-backs, support och massa saker" var en variabel jag inte hade tidigare med i åtanke. Du verkar ha jobbat i butik eller med inköp låter det som.

Ne jag har inte jobbat med det direkt, känner däremot en del människor som jobbar i branschen och har fått förklarat hur det fungerar när vi suttit och diskuterat. Kan vara stor skillnad på vilket priset butikerna kan sälja för utan att gå back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Finns en stor skillnad och det är att man använder 7nm för zen2 som innan fabriken kommer igång ordentligt och är inkörd kan påverka antalet som finns att köpa.

Man får dock göra skillnad på teori och verklighet här. Produktionsexemplar av 3000-serien har ju varit igång ett bra tag nu, och det har kommit exakt noll rapporter om problem alls. Det som däremot har pratats om är att det verkar vara god yield, vilket såklart snarare pekar på motsatsen, dvs att det inte är problem med produktionen.

Så nej, det finns inget som tyder på att 3000-serien skulle bli exceptuinellt dyr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Frågat lite butiker idag om Ryzen gen 3, Elgiganten lär inte ha på Söndag, Netonnet lokala butiken visste inte om dom skulle få in men skulle vara brydd om det ej kom upp på hemsidan, Alina systems trodde dessa skulle släppas slutet av Juni så kändes ej tryggt men lovade att kolla upp deras inköpsavdelning och återkomma.

Så just nu lutar det mot Inet data eller komplett och övervaka deras hemsidor på söndag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta butikerna är noll vetande om de kommer finnas eller ej på söndag för köp.
Blir som Von Ankas kassavalv, man vet att det finns men man kommer inte in i det
Nada eller NDA det är den stora frågan som kommer att få sitt svar den 7 juli.

Permalänk
Medlem

Fick följande svar från Inet
Normalt när AMD lanserar nya processorer dröjer det ett tag efter lansering tills de kommer in tyvärr.
Som det ser ut nu har vi inte fått något bekräftat av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Fick följande svar från Inet
Normalt när AMD lanserar nya processorer dröjer det ett tag efter lansering tills de kommer in tyvärr.
Som det ser ut nu har vi inte fått något bekräftat av dem

Men va fannnnnn vill ha cpun den 7 ffs

Permalänk
Medlem

Blir väl kanske då på det viset att förbokningar i Sverige kan ske från 7 Juli, samtidigt som alla testar når internet.

Visa signatur

Gammal gubbe