Permalänk

Kommer en till radiator garanterat alltid få ner tempen? Har planer på att sätts en 240 i taket men den kommer ta all luft direkt efter den första kylaren. Känns nästan som den kommer värma vattnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage Du lär inte ångra dig. Den effekten du beskriver är såvitt jag vet försumbar då med en extra 240 tillkommer det tillräckligt mycket yta för att det inte ska vara en faktor.

Om du nu har en rad som blåser in från fronten så rekommenderar jag att du även låter den ev. 240in i taket också göra det, och föra ut allt bakåt.

Visa signatur
Permalänk

Ok. Nu kör jag 3 in och 2 ut. Har res. längst bak så där finns ingen fläkt. Tyvärr har jag husdjur så vill inte trycka in smutsig luft i chassit. Rengör mitt filter runt 2 dagar i veckan. Damm och katthår. Får investera i en kylare då. Kostar ju bara 550kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har två långhåriga katter så jag känner med dig! Rensar lika mycket som dig typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Jag har samma setup på min äldre dator (Som fungerar som multimedia maskin i vardagsrummet, så den är på nästan jämt.)
En tjock radiator i fronten, och en lite tunnare i taket. Fronten luft in, taket luft ut.
Sänker jag fläktarna till jätte låg hastighet, hinner lufttemp öka 5c över radiatorn i fronten. Då är lasten så låg, så det knappast spelar någon roll, första radiatorn räcker då för att kyla systemet. När jag lastar systemet rampar fläktarna upp och långt innan jag hör dem, drar de igenom luften genom första radiatorn, så luft tempen inte ens hinner öka 2c. På max mindre än 1c.
I de scenariona får således radiatorn i taket, nästan samma förutsättningar att kyla systemet.

Sedan har vattenkylnings system en förmåga att balansera sig själva.
Slösar man pengar på en massa temp sensorer över allt, kan man roa sig med att se hur det hänger samman. Men på det stora hela, är det bortkastade pengar. (Jag gör det fortfarande ändå! )

Du får alltså den utökade arean på din nya radiator till ditt förfogande. Behöver du den?
Har du problem med tempen idag? Eller ljudnivån från fläktarna? Då skall du absolut komplettera med en radiator till.
Det kostar dig en radiator och ett par fläktar till. Kanske bara gå upp i tjocklek på den i fronten?

Och förslaget om att dra ner luft i toppen, fungerar, men inte så bra vid lägre laster, då varmluft har en tendens att stiga av sig själv.
Du skulle bli tvungen att alltid ha på "lite" högre varv på takfläktarna bara för att övervinna varmluftens naturliga stigning plus övervinna trycket inne i chassit då du redan har ett övertryck från fläktarna i fronten.

Min rekommendation, som du fullständigt kan ignorera! Montera en till i taket, ett lite lägre flöde på dessa fläktarna, de blir då hjälpta av front fläktarna och du har ett lätt övertryck i chassit som hjälper till att hålla dammet ute.
Systemets kapacitet att föra bort värmen ökar med den nya radiatorns kapacitet.

Annars kan man ha andra problem i ett system. Dålig värmeöverföring från hotspot pga pastan, eller TIM under locket är två vanliga anledningar och då hjälper det inte med en kvadratkilometer radiator yta.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Knotvillage: Jag har samma setup på min äldre dator (Som fungerar som multimedia maskin i vardagsrummet, så den är på nästan jämt.)
En tjock radiator i fronten, och en lite tunnare i taket. Fronten luft in, taket luft ut.
Sänker jag fläktarna till jätte låg hastighet, hinner lufttemp öka 5c över radiatorn i fronten. Då är lasten så låg, så det knappast spelar någon roll, första radiatorn räcker då för att kyla systemet. När jag lastar systemet rampar fläktarna upp och långt innan jag hör dem, drar de igenom luften genom första radiatorn, så luft tempen inte ens hinner öka 2c. På max mindre än 1c.
I de scenariona får således radiatorn i taket, nästan samma förutsättningar att kyla systemet.

Sedan har vattenkylnings system en förmåga att balansera sig själva.
Slösar man pengar på en massa temp sensorer över allt, kan man roa sig med att se hur det hänger samman. Men på det stora hela, är det bortkastade pengar. (Jag gör det fortfarande ändå! )

Du får alltså den utökade arean på din nya radiator till ditt förfogande. Behöver du den?
Har du problem med tempen idag? Eller ljudnivån från fläktarna? Då skall du absolut komplettera med en radiator till.
Det kostar dig en radiator och ett par fläktar till. Kanske bara gå upp i tjocklek på den i fronten?

Och förslaget om att dra ner luft i toppen, fungerar, men inte så bra vid lägre laster, då varmluft har en tendens att stiga av sig själv.
Du skulle bli tvungen att alltid ha på "lite" högre varv på takfläktarna bara för att övervinna varmluftens naturliga stigning plus övervinna trycket inne i chassit då du redan har ett övertryck från fläktarna i fronten.

Min rekommendation, som du fullständigt kan ignorera! Montera en till i taket, ett lite lägre flöde på dessa fläktarna, de blir då hjälpta av front fläktarna och du har ett lätt övertryck i chassit som hjälper till att hålla dammet ute.
Systemets kapacitet att föra bort värmen ökar med den nya radiatorns kapacitet.

Annars kan man ha andra problem i ett system. Dålig värmeöverföring från hotspot pga pastan, eller TIM under locket är två vanliga anledningar och då hjälper det inte med en kvadratkilometer radiator yta.

Fläktar har jag redan och den främre radiatorn tog bort extremt mycket ljud från fläktarna. Så bara där finns det en stor anledning att montera en till. Dom två översta överröstar med råge dom 3 främre. Vet du ungefär hur många grader det sjönk när du monterade den andra eller monterade du båda samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: I min setup sjunk temp ingenting när jag monterade den andra, då den första redan hade kapacitet att kyla CPU/GPU. Men jag fick ner fläktarna avsevärt i varv med installationen av no2.
Där busar fläkt controllers och automatik med oss. Svårt att säga exakt hur mycket vad gör, när automatiken kompenserar på annat håll.

Jag monterade först en 280x60 i fronten. Det duger alldeles utmärkt att kyla både en 4790K och GTX970, men för att klara uppgiften, måste det blåsa ordentligt över flänsarna. Inget problem där heller, har 2000rpm Noctua fläktar för uppgiften.
Men det är inte trevligt att lystna på, när fläktarna drog upp i ca 1200rpm i tid och otid, efter behov. (Fortfarande bred marginal kvar för kylningen.)
Så jag installerade den andra (280x35) bara för att få ner ljudnivån. Nu brummar de på under 200rpm, helt ljudlöst. Drar man igång nått riktigt krävande, spinner de upp i 5-600rpm. Snudd på ljudlöst och inget som stör.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Kylare beställd. Mina går upp i max 1700 och du brummar dom en del men som sagt så låter dom 2 översta mer än dom 3 främre. Så tempen sjunker inte ens om du kör på fullvarv? Vore ju skönt att kunna ha samma temp men lägre varv på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Kanske tempen gick ner en grad eller två? Som sagt inte mycket man såg, då första radiatorn har kapacitet att kyla båda hotspots. Iom att automatiken (Fläktkontrollerna) kompenserade för den saknade kylförmågan. Sett ur kyl aspekten är en 280 overkill för en 4790K+GTX970. Men det förutsätter antingen drag genom radiatorn, eller ett högt delta luft/vatten.

Du kan ju sänka de två övre lite i förhållande till de främre? (Fläktkurva) Du skall ändå försöka hålla ett övertryck i lådan, så inte onödigt mycket damm letar sig in.

För övrigt, om du har katter? Montera alltid fläktarna så de suger luften igenom radiatorn, då fastnar damm och hår som tagit sig in på flänsarna, som du lätt kan torka av. Går du andra vägen och monterar fläktar som trycker luften igenom radiatorn? Så kommer dammet fortfarande hamna på flänsarna, men nu har du en fläkt i vägen, också den smutsig.

Här en bild på min mutimedia PC bredvid TVn. (Nedre datorn i min tag.)

Nackdelen med denna setup är givetvis att du inte har en radiator mellan fläktarna och ditt öra, som dämpar. (Sänk varven på dessa fläktar istället.)
Har du slangar mellan komponenterna, är den "hårda vägen" inte fullt så "hård", slangarna medger om möblering.
Har du rör däremot? Som jag. Då blir det mycket jobbigare att "gör om, gör rätt".
Här gäller det att prioritera, vad är viktigast?
Lättare att göra rent?
Ljud?
Estetik?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Dom främre är pull och dom övre blir push. Får ändra lite kurva den. Nu är dom ganska lika. Båda kör max vid typ 75 grader och snurrar i idle runt 1000rpm.

Såhär ser min ut. Har fläktfiler fram som får jobba ganska hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Vad har du för fläktar?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Knotvillage: Vad har du för fläktar?

Funkar bra tycker jag dock skulle jag vilja ställa ner dom mer än 800 med PWM. Nu kör jag 3 främre på 1100 och två övre på 800. Dom främre går max vid 70 och dom övre vid 75.

https://www.inet.se/produkt/5320057/corsair-hd120-rgb-led-3-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att först börja med en 240 mm radiator och enbart kyla GPU:n (Radeon VII), för att senare utöka till CPU (R9 3950X).

Rekommendation på delar eller kanske t.o.m. ett kit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag funderar på att först börja med en 240 mm radiator och enbart kyla GPU:n (Radeon VII), för att senare utöka till CPU (R9 3950X).

Rekommendation på delar eller kanske t.o.m. ett kit?

Rekommendation no1. Om du börjar på noll, varför gå på 240? 280 är en helt annan nivå. Större (nästan 360) area på radiatorn och möjlighet till mycket tystare fläktar!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Rekommendation no1. Om du börjar på noll, varför gå på 240? 280 är en helt annan nivå. Större (nästan 360) area på radiatorn och möjlighet till mycket tystare fläktar!

280 passar inte mitt chassi om inte jag missat något. Kör ett FD XL R2 så jag får in två 240 om jag krystar. Tanken är att köpa nytt chassi senare och då lägga till en större radiator. Den mindre blir för CPU, den större för GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Soir:

280 passar inte mitt chassi om inte jag missat något. Kör ett FD XL R2 så jag får in två 240 om jag krystar. Tanken är att köpa nytt chassi senare och då lägga till en större radiator. Den mindre blir för CPU, den större för GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är delarna jag köpte. Byt ut kylaren till en mindre. Hur tjock får du in?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12619442

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

280 passar inte mitt chassi om inte jag missat något. Kör ett FD XL R2 så jag får in två 240 om jag krystar. Tanken är att köpa nytt chassi senare och då lägga till en större radiator. Den mindre blir för CPU, den större för GPU.

Byggs det fortfarande chassin där man inte får in större än 120mm fläktar? Då förstår jag 240 radiatorn.

Skall du slösa pengar på två separata loopar? (CPU/GPU?)
Annars är det bara stoppa in radiatorer, pump och block i valfri ordning. Spelar ingen roll för kylningen.
Om du INTE cirkulerar vattnet super långsamt? Kommer skillnaden på lägsta/högsta temp på vattnet, innan/efter radiator(erna) vara kanske 1/10 av en grad.
Att dedikera dem för respektive hotspot är ganska meningslöst.

Översta datorn i min tag, har jag två 280x80 radiatorer (I serie) och efter vattnet passerat båda, visar temp antingen samma, eller 0,1c skillnad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tack, jag ska kika på delarna och vad som kan tänka passas!

Problemet jag har idag är att det finns väldigt lite utrymme mellan toppen och CPU-kylarna. Eftersom tanken är att inte kyla processorerna på detta moderkort utan vänta in 3950X så tänkte jag skippa CPU-kylning just nu.

Kanske bäst att skippa helt tills jag köper in nya delarna och samtidigt ett nytt chassi.

Skrivet av Turbonisse:

Byggs det fortfarande chassin där man inte får in större än 120mm fläktar? Då förstår jag 240 radiatorn.

Skall du slösa pengar på två separata loopar? (CPU/GPU?)
Annars är det bara stoppa in radiatorer, pump och block i valfri ordning. Spelar ingen roll för kylningen.
Om du INTE cirkulerar vattnet super långsamt? Kommer skillnaden på lägsta/högsta temp på vattnet, innan/efter radiator(erna) vara kanske 1/10 av en grad.
Att dedikera dem för respektive hotspot är ganska meningslöst.

Översta datorn i min tag, har jag två 280x80 radiatorer (I serie) och efter vattnet passerat båda, visar temp antingen samma, eller 0,1c skillnad.

Jag ska kika igen på chassit, men hade för mig att det fanns enbart plats för 240mm i topp och fram! Det är möjligt att jag kan få in 280 mm istället!

Tanken var att köra Radiator -> Pump -> CPU -> Radiator -> GPU ->
Men det är alltså så pass liten skillnad även om jag skulle köra rätt hårt med överklockning på både GPU och CPU? Tanken är att inte trycka in varmt vatten i GPU:n eller pumpen.

Permalänk

Radiator ska alltid vara sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Tack, jag ska kika på delarna och vad som kan tänka passas!

Problemet jag har idag är att det finns väldigt lite utrymme mellan toppen och CPU-kylarna. Eftersom tanken är att inte kyla processorerna på detta moderkort utan vänta in 3950X så tänkte jag skippa CPU-kylning just nu.

Kanske bäst att skippa helt tills jag köper in nya delarna och samtidigt ett nytt chassi.

Jag ska kika igen på chassit, men hade för mig att det fanns enbart plats för 240mm i topp och fram! Det är möjligt att jag kan få in 280 mm istället!

Tanken var att köra Radiator -> Pump -> CPU -> Radiator -> GPU ->
Men det är alltså så pass liten skillnad även om jag skulle köra rätt hårt med överklockning på både GPU och CPU? Tanken är att inte trycka in varmt vatten i GPU:n eller pumpen.

Jag kör min CPU +40%, närmare 140W och GPU +10% Strax under BSOD. Spelar ingen roll för delta över radiatorerna. Givetvis blir vattnet varmare under max last, mot surf men från att visa samma temp före/efter vid surf, stiger skillnaden till 0,1c vid full last. Jag har aldrig sett större skilnad än så.

Skrivet av Knotvillage:

Radiator ska alltid vara sist.

Ordningen spelar ingen som helst roll!
Skulle någonting spela roll, så är det att ha pumpen på det kallaste stället. Dvs efter radiatorer, men med 0,1c skilnad över hela loopen, vad spelar det för roll?
Anslut som det passar bäst för slang/rör dragningen. Det enda som är viktigt, är flödesriktningen i de delar där det gör skillnad. (pump och CPU)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Radiator ska alltid vara sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Med vilken utgångspunkt? Det är en stängd krets, så var är början, var är slutet för dig?

Skrivet av Turbonisse:

Jag kör min CPU +40%, närmare 140W och GPU +10% Strax under BSOD. Spelar ingen roll för delta över radiatorerna. Givetvis blir vattnet varmare under max last, mot surf men från att visa samma temp före/efter vid surf, stiger skillnaden till 0,1c vid full last. Jag har aldrig sett större skilnad än så.

Ordningen spelar ingen som helst roll!
Skulle någonting spela roll, så är det att ha pumpen på det kallaste stället. Dvs efter radiatorer, men med 0,1c skilnad över hela loopen, vad spelar det för roll?
Anslut som det passar bäst för slang/rör dragningen. Det enda som är viktigt, är flödesriktningen i de delar där det gör skillnad. (pump och CPU)

Vad använder du för att mäta temperaturen?

Men jag tänker rimligen att det spelar mindre roll ju högre flöde man har, upp till en viss punkt där det blir i princip noll skillnad.
Den pumpen jag har kikat på är specad till max 1500 liter per timme, eller cirka 400 mL per sekund, vilket är tokmycket. Rimligen ska det inte spela någon roll då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad använder du för att mäta temperaturen?

Men jag tänker rimligen att det spelar mindre roll ju högre flöde man har, upp till en viss punkt där det blir i princip noll skillnad.

Båda mina datorer har inbyggd temp mätning på moderkorten. Med den äldre följde det med tre prober, som jag placerat på lämpliga ställen. Före/efter front radiatorn och den sista inklämd mellan PCB och vattenblock på grafikkortet.
Den nyare har pinnar på moderkortet för temp, men inga medföljande prober. Jag bestälde 1/4G adaptrar på eBay för att hålla koll på vatten temp. (Jag har verifierat att de visar samma. Bytt plats, på dem med likvärdigt resultat.)

Mao har jag koll på luften med gamla och vattnet med nya!
(Den gamlas "luft in", fungerar ju även för den nya, då de står i samma rum.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Båda mina datorer har inbyggd temp mätning på moderkorten. Med den äldre följde det med tre prober, som jag placerat på lämpliga ställen. Före/efter front radiatorn och den sista inklämd mellan PCB och vattenblock på grafikkortet.
Den nyare har pinnar på moderkortet för temp, men inga medföljande prober. Jag bestälde 1/4G adaptrar på eBay för att hålla koll på vatten temp. (Jag har verifierat att de visar samma. Bytt plats, på dem med likvärdigt resultat.)

Mao har jag koll på luften med gamla och vattnet med nya!
(Den gamlas "luft in", fungerar ju även för den nya, då de står i samma rum.)

Intressant! Kom på att det vore kul att fixa en hel drös med sensorer för systemet, så jag kikar lite på vad som går att ordna enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Intressant! Kom på att det vore kul att fixa en hel drös med sensorer för systemet, så jag kikar lite på vad som går att ordna enkelt.

En tempmätare för vattnet är allt du behöver. Resten känns helt onödigt.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Med vilken utgångspunkt? Det är en stängd krets, så var är början, var är slutet för dig?

Vad använder du för att mäta temperaturen?

Men jag tänker rimligen att det spelar mindre roll ju högre flöde man har, upp till en viss punkt där det blir i princip noll skillnad.
Den pumpen jag har kikat på är specad till max 1500 liter per timme, eller cirka 400 mL per sekund, vilket är tokmycket. Rimligen ska det inte spela någon roll då!

Eftersom pumpen trycker vattnet så är det utgångspunkten. Enligt jay2cents son ändå pysslat med vatten xx antal år så spelar det ingen roll och cpu eller GPU kommer först men kylaren ska alltid sitta innan res.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Eftersom pumpen trycker vattnet så är det utgångspunkten. Enligt jay2cents son ändå pysslat med vatten xx antal år så spelar det ingen roll och cpu eller GPU kommer först men kylaren ska alltid sitta innan res.

Skickades från m.sweclockers.com

Pumpen måste sitta lägre än res och få matning från den annars spelar det ingen roll med monteringen eller ordningen i loopen. Vattnets egenskaper jämnar ut så små tempskillnader som vi pratar om i en dator. Om du pratat om kylningen på tex en bil så är det helt andra tempskillnader och då spelar ordning på komponenter en avgörande faktor.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Om högsta temperatur skillnaden jag mätt upp i båda mina loopar, är 0,1c före och efter radiatorerna.
Vad spelar ordningen för roll då? Vad kan det påverka?
Vatten tempen pendlar, mellan 25c (just nu) och upp emot 35-40c som extremast under stresstester. Men skillnaden före-efter radiator(erna) är aldrig mer än knappt mätbar.

Med 30c i rummet och en timma med OCCT-CPU och samtidigt Heaven-benchmark, med överklockad 8700K @ 5,2GHz på alla sex kärnor, med HT påslagen. 1080Ti (också överklockad.)
Oavsett tomgång, eller extremlast, har jag aldrig sett en större temp skillnad än en decimal.
Om jag bytte plats på komponenterna, dvs drog rören en annan ordning, tror du jag skulle få ett annat resultat?
På temp skillnad i loopen? eller högre/lägre temp?

Ordningen i min 8700K loop.
Pump - GPU - CPU - Sensor - 280x80 - 280x80 - Sensor - Pump.

Ordningen i min 4790K loop.
Pump - GPU - CPU - 280x60 - 280x35 - Pump.
Tidigare ordning i 4790K loop.
Pump - CPU - 280x60 - GPU - 280x35 - Pump. (Samma Delta)
Innan det i 4790K loopen.
Pump - 280x60 - CPU - 280x35 - GPU - Pump. (Samma Delta)

Jay har hållit på längre. Men jag har själv 8 år under bältet med custom loop. Jag har aldrig utgett mig för att vara världsmästare i grenen. Men lite erfarenhet har jag hunnit dra på mig.
Jag tvivlar på att Jay har sagt att kylaren måste sitta innan reservoaren. Han har däremot i åtskilliga videos sagt att ordningen inte spelar någon roll. Det enda viktiga är att pumpen sitter på ett sådant ställe att man lätt får ut luften ur systemet. Logiskt sitter pumpen lägre än reservoaren, OM det är en reservoar som matar pumpen?

Jag har D5+reservoar combo i gamla, ungefär i mitten i höjd. Sedan har jag en takmonterad radiator. Luften hamnar ändå i reservoaren trots att den inte är den högsta punkten i systemet.

I nya har jag en separat reservoar precis ovanför pumpen. Men jag kunde lika gärna monterat reservoaren liggande under taket på lådan, som högsta punkt. Matat en front monterad radiator, som sedan matade en pump. Skulle fungera alldeles utmärkt.

Lång post igen :-/
Vad jag vill ha sagt, är att designen av loopen är ganska fri. Vattnet transporterar ut värme energin nästan hur du än monterar.
Det är mycket lurigare med luft delen. Fläktarnas placering, vart tar värmen vägen efter fläkten blåst ur den ur radiatorn?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Knotvillage: Om högsta temperatur skillnaden jag mätt upp i båda mina loopar, är 0,1c före och efter radiatorerna.
Vad spelar ordningen för roll då? Vad kan det påverka?
Vatten tempen pendlar, mellan 25c (just nu) och upp emot 35-40c som extremast under stresstester. Men skillnaden före-efter radiator(erna) är aldrig mer än knappt mätbar.

Med 30c i rummet och en timma med OCCT-CPU och samtidigt Heaven-benchmark, med överklockad 8700K @ 5,2GHz på alla sex kärnor, med HT påslagen. 1080Ti (också överklockad.)
Oavsett tomgång, eller extremlast, har jag aldrig sett en större temp skillnad än en decimal.
Om jag bytte plats på komponenterna, dvs drog rören en annan ordning, tror du jag skulle få ett annat resultat?
På temp skillnad i loopen? eller högre/lägre temp?

Ordningen i min 8700K loop.
Pump - GPU - CPU - Sensor - 280x80 - 280x80 - Sensor - Pump.

Ordningen i min 4790K loop.
Pump - GPU - CPU - 280x60 - 280x35 - Pump.
Tidigare ordning i 4790K loop.
Pump - CPU - 280x60 - GPU - 280x35 - Pump. (Samma Delta)
Innan det i 4790K loopen.
Pump - 280x60 - CPU - 280x35 - GPU - Pump. (Samma Delta)

Jay har hållit på längre. Men jag har själv 8 år under bältet med custom loop. Jag har aldrig utgett mig för att vara världsmästare i grenen. Men lite erfarenhet har jag hunnit dra på mig.
Jag tvivlar på att Jay har sagt att kylaren måste sitta innan reservoaren. Han har däremot i åtskilliga videos sagt att ordningen inte spelar någon roll. Det enda viktiga är att pumpen sitter på ett sådant ställe att man lätt får ut luften ur systemet. Logiskt sitter pumpen lägre än reservoaren, OM det är en reservoar som matar pumpen?

Jag har D5+reservoar combo i gamla, ungefär i mitten i höjd. Sedan har jag en takmonterad radiator. Luften hamnar ändå i reservoaren trots att den inte är den högsta punkten i systemet.

I nya har jag en separat reservoar precis ovanför pumpen. Men jag kunde lika gärna monterat reservoaren liggande under taket på lådan, som högsta punkt. Matat en front monterad radiator, som sedan matade en pump. Skulle fungera alldeles utmärkt.

Lång post igen :-/
Vad jag vill ha sagt, är att designen av loopen är ganska fri. Vattnet transporterar ut värme energin nästan hur du än monterar.
Det är mycket lurigare med luft delen. Fläktarnas placering, vart tar värmen vägen efter fläkten blåst ur den ur radiatorn?

Precis,
Vattnet rör sig då pass snabbt genom loopen att vi aldrig låter en viss mängd samlas på en plats för att skapa en värmepool. Så länge vi har ett konstant flöde - ju mer desto bättre - så ska värmen i loopen spridas så det är i princip nästan homogent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på följande kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12646890

Kombinerat utifrån tips från @Knotvillage

Tankar?

Permalänk
Skrivet av Soir:

Funderar på följande kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12646890

Kombinerat utifrån tips från @Knotvillage

Tankar?

Lika bra att dra till cpu tycker jag. Jag gjorde åt andra hållet. Skippade gpu, det höll typ 2 veckor sen tröttnade man på oljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS