Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om man ska vara petig så handlar det inte om vattnets hastighet i radiatorer eller i blocken, utan man måste ner på molekylnivå och energiteknik.

Vattenmolekyler har en hastighet på ett genomsnitt 590m/s utan pump och oavsett hastighet på pumpen förändrar vi inte tiden molekylerna spenderar i varken radiatorer eller block i våra system.
Med hjälp av pumpen skapar vi ett tryck, där ett högt tryck bidrar med att flera partiklar träffar en yta än lågt tryck, där det blir ett litet antal partiklar på motsvarande yta.
Man omvandlar elektrisk energi till rörelseenergi med pumpen, det som vi kallar flödet.
Det finns flera olika sorters typer av s.k flöden och jag skriver bara om 2 av 6 då det annars blir för långt inlägg. (Som det redan blivit )

Det ena kallas laminärt flöde och innebär då att vattenmolekylerna åker linjärt (tänk er en rak linje i flera lager) runt i systemet, vilket gör att bara de molekyler närmast blocket kan ta del av den direkta värmen, samma sak gäller då i radiatorerna.
Detta gör att det blir högre temperatur än mot turbulent flöde.
Anledningen är att vattenmolekylerna tenderar att fastna på blockets yta (friktion) och skapa en typ av isolerande vägg mot resterande molekyler, vilket resulterar i att de kan ta upp värmen från blocket, medans resterande kan åka vidare med ingen, eller liten, förändring i temperatur.

För att förhindra detta ska man skapa ett turbulent flöde för att vattenmolekylerna ska studsa av från blocket och varandra för att få fler att ta del av ytan som ska kylas ner och även kunna kyla de molekyler som redan värmts upp.
Turbulent flöde är inte organiserat utan man kan säga att molekylerna studsar överallt, det har ingen jämn fördelning av hastighet eller temperatur.
Det är detta man vill ha i ett system som ska kyla.

Har man inget flöde är partiklarna fortfarande i rörelse, de studsar mot varandra och vibrerar precis som andra molekyler, men det förflyttar inte dessa på ett sådant sätt så att vi kan leda bort värme i våra vattenkylningssystem som vi skulle önska.
Tar man t.ex. ett par droppar karamellfärg i ett glas kan man se att detta sakta men säkert flyter runt och till slut har färgat allt vatten som finns inuti.

Vattnet kan alltså inte spendera mer tid i en radiator eller cpu-block, man ändrar antalet partiklar som träffar en angiven yta som leder till förändringen i temperatur.
Ska det stå helt stilla måste man få bort all rörelseenergi, dvs den absoluta nollpunkten -273,15°C. (Dock har atomerna ingen rörelse, men elektronerna runt kärnan har det. Är det då den absoluta nollpunkten?)

När du ändå håller på, vattnets viskositet vid 100c är 1/6 av den vid 20c, vilket i sin tur påverkar alla parametrar vid eventuella beräkningar.
Vilket i sin tur är anledningen till att parallell koppla SLI kylning fungerar. (Så fort tempen i ena kortet ökar något, så blir vattnet varmare i det blocket och flödar lite snabbare, kyler av lite mera och jämvikt uppnås!)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Så då har jag äntligen fått in nya moderkortet och processorn och kopplat in loopen.
Se bild
En sak som bekymrar mig lite gentemot min förra installation är att jag tycker att vattenflödet minskat. Jag ser ingen som helst rörelse i vattnet i t.ex. reservoaren. Pumpen går på max och alla kylarblock funkar bra. Jag kollade igenom allt innan. Hur orolig behöver jag vara?
Idle temp pendlar 29-34C.
Skillnaden i denna installation mot förra:
- Smalare rad (30mm istället för 60mm)
- Loopen går nu också igenom VRM på Formulakortet.
- Grafikkortet är nu horisontellt monterat istället för tidigare vertikalt.

Det är full fart på vattnet genom första slangen upp till radiatorn. Om jag har klämmer lite lätt på slangen så kan man känna vattenflödet/vibration. Men sista slangen från GPU tillbaka till reservoar händer ingenting. Är det normalt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K Motherboard: Asus Maximus XI Formula GPU: Asus GTX1080 Strix Memory: Corsair Vengeance LPX 4x8GB @3200MHz M.2: Samsung SSD 960 EVO 500GB PSU: EVGA Supernova 1000 G3 80+ Gold Chassi: Corsair 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

När du ändå håller på, vattnets viskositet vid 100c är 1/6 av den vid 20c, vilket i sin tur påverkar alla parametrar vid eventuella beräkningar.
Vilket i sin tur är anledningen till att parallell koppla SLI kylning fungerar. (Så fort tempen i ena kortet ökar något, så blir vattnet varmare i det blocket och flödar lite snabbare, kyler av lite mera och jämvikt uppnås!)

Ja så funkar det, man tror ju att de vore sämre men det är faktiskt som du säger. Nu var det en parameter jag tog av alla som finns och det finns ju förstås flera att tänka på än det jag skrev. Sedan är våra system inte så kraftfulla och man märker bara skillnad till en angiven hastighet på pumpen, sedan jämnar den ut sig mer och mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

Så då har jag äntligen fått in nya moderkortet och processorn och kopplat in loopen.
Se bild
En sak som bekymrar mig lite gentemot min förra installation är att jag tycker att vattenflödet minskat. Jag ser ingen som helst rörelse i vattnet i t.ex. reservoaren. Pumpen går på max och alla kylarblock funkar bra. Jag kollade igenom allt innan. Hur orolig behöver jag vara?
Idle temp pendlar 29-34C.
Skillnaden i denna installation mot förra:
- Smalare rad (30mm istället för 60mm)
- Loopen går nu också igenom VRM på Formulakortet.
- Grafikkortet är nu horisontellt monterat istället för tidigare vertikalt.

Det är full fart på vattnet genom första slangen upp till radiatorn. Om jag har klämmer lite lätt på slangen så kan man känna vattenflödet/vibration. Men sista slangen från GPU tillbaka till reservoar händer ingenting. Är det normalt?

Svårt att svara flera från mobilen så får bli ett till inlägg.

Det är inte så att gpu-blocket är igensatt? Pröva ta isär loopen och kör vatten igenom i båda riktningar.
Hur ser det ut mellan cpu och gpu blocken? Känner du eller ser att det flödar?
Jag tycker det ser ut som du har luft i systemet, men det är kanske ljuset och den lilla skärmen som lurar mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

Så då har jag äntligen fått in nya moderkortet och processorn och kopplat in loopen.
Se bild
En sak som bekymrar mig lite gentemot min förra installation är att jag tycker att vattenflödet minskat. Jag ser ingen som helst rörelse i vattnet i t.ex. reservoaren. Pumpen går på max och alla kylarblock funkar bra. Jag kollade igenom allt innan. Hur orolig behöver jag vara?
Idle temp pendlar 29-34C.
Skillnaden i denna installation mot förra:
- Smalare rad (30mm istället för 60mm)
- Loopen går nu också igenom VRM på Formulakortet.
- Grafikkortet är nu horisontellt monterat istället för tidigare vertikalt.

Det är full fart på vattnet genom första slangen upp till radiatorn. Om jag har klämmer lite lätt på slangen så kan man känna vattenflödet/vibration. Men sista slangen från GPU tillbaka till reservoar händer ingenting. Är det normalt?

Det enda du behöver ha koll på är vattentemp under load och gputemp under load. Detta efter att tempen slutat öka och loopen är fullt uppvärmd. Vattentempen bör ej gå över 40 grader och gpu tempen inte över 55 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

Så då har jag äntligen fått in nya moderkortet och processorn och kopplat in loopen.
Se bild
En sak som bekymrar mig lite gentemot min förra installation är att jag tycker att vattenflödet minskat. Jag ser ingen som helst rörelse i vattnet i t.ex. reservoaren. Pumpen går på max och alla kylarblock funkar bra. Jag kollade igenom allt innan. Hur orolig behöver jag vara?
Idle temp pendlar 29-34C.
Skillnaden i denna installation mot förra:
- Smalare rad (30mm istället för 60mm)
- Loopen går nu också igenom VRM på Formulakortet.
- Grafikkortet är nu horisontellt monterat istället för tidigare vertikalt.

Det är full fart på vattnet genom första slangen upp till radiatorn. Om jag har klämmer lite lätt på slangen så kan man känna vattenflödet/vibration. Men sista slangen från GPU tillbaka till reservoar händer ingenting. Är det normalt?

Jag tror (Så skit i hela inlägget om du vill) att du bromsar flödet med alla 90 graders böjar du har.
fyra 90 graders kurs ändringar kommer du inte ifrån. De i CPU och GPU blocken... (I ditt fall även in/ut i VRM)
Resten kan du troligtvis ha raka anslutningar. Raka anslutningar bromsar inte vattnet, medans varje 90 graders orsakar en tvärnit för vattnet, byt riktning och sedan gasa på igen.
Raka anslutningar och långa svepande böjar på slangarna, så kommer du i alla fall märka skillnad på flödet.
Jag räknar till sju stycken onödiga 90 graders i din loop?

Egna erfarenheter:
Här en dragning för att "fylla ut lådan" lite. = Ett antal extra krökar i rören. = nästan stiltje i reservoaren!

Efter lite optimering = mindre orkan i reservoaren!

(Reservoar/pump syns inte då de är i en bakre kammare.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse:
Tack för input Turbo! Ska se om jag kan göra om lite. Får troligtvis byta 140mm fläktarna i toppen till 120mm fläktar för att kunna köra raka fittings från radiatorn. Det är väldigt tight däruppe just nu.

Btw - Du skriver att jag har 7st onödiga 90-graders... det är ju totalt 7st såna
Länken mellan CPU till GPU är 2st 45-graders.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 9900K Motherboard: Asus Maximus XI Formula GPU: Asus GTX1080 Strix Memory: Corsair Vengeance LPX 4x8GB @3200MHz M.2: Samsung SSD 960 EVO 500GB PSU: EVGA Supernova 1000 G3 80+ Gold Chassi: Corsair 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframissa84:

@Turbonisse:
Tack för input Turbo! Ska se om jag kan göra om lite. Får troligtvis byta 140mm fläktarna i toppen till 120mm fläktar för att kunna köra raka fittings från radiatorn. Det är väldigt tight däruppe just nu.

Btw - Du skriver att jag har 7st onödiga 90-graders... det är ju totalt 7st såna
Länken mellan CPU till GPU är 2st 45-graders.

Jag ser 7 st 90 graders i ditt bygge. Om du verkligen behöver 90 grader, är det bätre med två 45or. Det stoppar inte upp flödet.

CPU, GPU och VRM. Där har du alltid en skarp 90 graders böj (internt) dem kan du inte göra någonting åt. Resten kan du undvika 90 graders böjar, om du eftersträvar högre flöde? Annars så strömmar vattnet runt ändå, men inte so fort.

Om du får plats? Använd dubbla 45 graders i toppen. 45+45=90.
Byte från 140mm till 120mm är att gå bakåt. Försök att undvika det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Byte från 140mm till 120mm är att gå bakåt. Försök att undvika det.

Varför skulle det vara så i detta fall menar du? Förståeligt om det vore helt luftkyld dator, men känns som skillnaden mellan 120mm vs 140mm i detta fall är försumbar. Jag själv skulle föredra det för att kunna göra en bättre dragning för loopen eftersom det är den viktiga delen. T.ex. få plats med två 45° vid radiatorn istället för en 90° vinkel och skapa bättre flöde.
Eller menar du något annat som jag missar?

@aframissa84: Om det är aningen svårt att få till en sväng, eller dragningen, med slangen om den är för styv, kan du forma den genom att värma upp den i varmt vatten. Gärna i en större kastrull på spisen, men det behöver inte vara kokande varmt. Använd då tjocka arbetshandskar för man måste ta på slangen för att få den att böja sig där man vill.
Var dock vaksam med att du inte kan böja för mycket då du minskar innerdiametern på slangen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Att gå ner från 140 till 120 mm fläktar, är ett steg bakåt!
Oavsett om det är helt luft kylt eller ej. Det går givetvis att kompensera med 120 mm på ett högre varvtal, men då låter det mer, med mindre kylning. =Ett steg bakåt!
Helt riktigt, så skapar två 45or en trevligare radie för vattnet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter:
Varför vill du skapa bättre flöde? Är du missnöjd med tempsen eller har du bara fått för dig att det flödar dåligt? Jag har sett värre restriktioner än så här och där pumpen oftast går på 30% utan problem. Problem uppstår först när man har något i loopen som börjar bygga upp, tex ett ärgande block eller vätska som blivit dålig. Då märks det direkt på tempsen att flödet är hämmat och tempsen varierar när man kör pumpen på olika hastigheter, det gör inte en frisk loop.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jo det är jag med på förstås. Fläktarna i toppen har ju ingen radiator? Så det jag menar i det stora hela vad för skillnad det skulle göra för honom. Mer än att det eventuellt har högre varvtal och låter aningen mer.
Detta kompenserar man med en fläktkurva som man tycker har acceptabel ljudnivå, och bra fläktar förstås. Vi snackar inte om några Kaze 3000RPM.

Är det VRM eller annat du syftar på som ska kylas? Kommer de då få mycket högre temp för honom? Det var det min frågeställning handlade om, inte om hur det fungerar rent praktiskt. (Jag själv såg f.ö själv ingen förändring i CPU temp när jag tidigare körde fläktarna i topp (ingen rad) av chassit på lägsta, radiator i front då.)
På dig låter det nämligen som att det skulle vara riktigt dåligt att göra det bytet...

@Jompa79: Ett högre turbulent flöde skapar alltid lägre temperaturer, så det kan vara bra att ta bort några vinklar för att öka denna. Dock har man större restriktion i radiator och block som är tätare än vinklar. Högre flöde -> lägre temp -> högre OC om man har tur. Vad man får ut i praktiken måste man pröva själv.
Och som jag skrev i inlägget ovanför ditt första på denna sida, så frågade jag honom om GPU-blocket är igensatt...
EDIT: För att förtydliga bara så har vi för stora restriktioner i våra slutna vattensystem så effekten blir ev. knappt märkbar.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Jag missade att de övre fläktarna inte satt på en radiator. Givetvis skal de ju bara ventilera ut ljummen luft ur chassit.
För utseendet "att det skall sitta fläktar där uppe" kan man givetvis gå ner till 120mm. Men jag skulle i så fall tagit bort den främre om jag behövde platsen. Eller tagit bort båda, för ett övertryck i chassit. (Mindre damm.)
VRM behöver @aframissa84 inte tänka på, de kyls av vattenloopen.

@aframissa84: Om du har kört loopen länge, kan det vara värt att ha isär CPU blocket och kolla så de små mellanrummen mellan kylflänsarna inte blivit igensatta, jag fick problem efter ett drygt år med att små partiklar från slangen hade lossat och lagt sig där, det kylde sämre och sämre över tid.
Detta skulle kunna förklara stigande temperaturer och sjunkande flöde.
Blocket består av två delar som klämmer åt en tredje och hålls ihop av fyra skruv. Tätningen består av en O-ring, den svarta som ser ut som en åtta kant.
Tag loss blocket ur datorn, avlägsna de fyra skruvarna, en i varje hörn, öppna och gör rent med tandborste, tandpetare av trä. Har jag använt.

Ser inte så farligt ut, men kolla på sidan av flänsarna, så ser du ett blåaktigt klägg, satt emellan alla flänsarna också, = noll flöde där det behövs som mest! Här ser du även O-ringen som tätar emellan de två halvorna och du kan ana konturen av flowplaten som satt över flänsarna. (Som man kan se på bilden, skulle det hjälpa väldigt lite att spola vatten fram och tillbaka, men den är gjord för att lätt kunna ha isär.)
Skall man in mekaniskt emellan flänsarna, kan locket från en gammal 3,5" diskett fungera, de var av extremt tunn aluminium. Dra emellan alla flänsarna för att få bort klägget.

Ett annat tips för damm och rengöring. Även utseendet i ditt fall.
Montera fläktarna efter radiatorn. (Sätt ett damfilter framför radiatorn istället.) När det är dags att rengöra radiatorn, så kommer du åt dammet på utsidan, det sitter inga fläktar i vägen.
Se till att du har mera fläktar som trycker in luft i lådan, än som suger ut. Det resulterar i ett övertryck som kommer få luft att sippra ut ur små utrymmen i chassit, luft som passerat luft filter. Som du har nu, har du tre av varje, om de är ställa på samma, bromsar radiatorn de tre i fronten och du får ett undertryck i chassit. Luft letar sig då in istället. Luft som inte gått igenom ett damm filter!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse: Snygg låda!

@Turbonisse: Mycket bättre på bild nr 2

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ja då förstår jag varför du använde uttrycket du gjorde, hade inte rekommenderat att gå till 120 mm om det satt en radiator där. Så blev väl lite missförstånd i samband med det.

Är det f.ö jobbigt att få bort klegg eller alger så kan man använda sig av aceton om man har metallblock av t ex. koppar. var försiktig med allt som inte är av metall då denna löser upp plaster och gummi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Brukar lägga mina block i ren citronsaft eller ättika i någon timme sen skrubbar jag med en tandborste.
Eftersom det mer eller mindre äter på metallen så får man skölja det noga efteråt. Brukar låta det ligga i en stor balja vatten i ett par timmar och byta ut vattnet emellanåt.
Och för att polera upp blocket igen kör jag med tandkräm och tandborste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Har en 360 radiator på toppen av lådan. Kan montera 6 fläktar 3, top, 3 botten. Och de kör intake, tar in luften utifrån och in i lådan.

Funderar på att endast köra 3, antingen de 3 översta, eller de tre understa. Blir tystare om med de som ligger underst... (många punkter)

Vilket blir bättre för temp? De 3 översta är separerade lite med ett ihålligt galler mellan rad och fläktarna som kanske kan agera lite som motstånd.

Permalänk
Medlem

@nicoX: Det gör minimal skillnad för temperaturem huruvida du kör push eller pull på fläktarna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror (Så skit i hela inlägget om du vill) att du bromsar flödet med alla 90 graders böjar du har.
fyra 90 graders kurs ändringar kommer du inte ifrån. De i CPU och GPU blocken... (I ditt fall även in/ut i VRM)
Resten kan du troligtvis ha raka anslutningar. Raka anslutningar bromsar inte vattnet, medans varje 90 graders orsakar en tvärnit för vattnet, byt riktning och sedan gasa på igen.
Raka anslutningar och långa svepande böjar på slangarna, så kommer du i alla fall märka skillnad på flödet.
Jag räknar till sju stycken onödiga 90 graders i din loop?

Egna erfarenheter:
Här en dragning för att "fylla ut lådan" lite. = Ett antal extra krökar i rören. = nästan stiltje i reservoaren!
https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B3MrupAWen_fQThHUDJXa1VxUU0

Efter lite optimering = mindre orkan i reservoaren!
https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B3MrupAWen_fSEZMVW1Kd3RodmM
(Reservoar/pump syns inte då de är i en bakre kammare.)

Sålänge du har D5 spelar 90 graders 0 skillnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

Varför skulle det vara så i detta fall menar du? Förståeligt om det vore helt luftkyld dator, men känns som skillnaden mellan 120mm vs 140mm i detta fall är försumbar. Jag själv skulle föredra det för att kunna göra en bättre dragning för loopen eftersom det är den viktiga delen. T.ex. få plats med två 45° vid radiatorn istället för en 90° vinkel och skapa bättre flöde.
Eller menar du något annat som jag missar?

@aframissa84: Om det är aningen svårt att få till en sväng, eller dragningen, med slangen om den är för styv, kan du forma den genom att värma upp den i varmt vatten. Gärna i en större kastrull på spisen, men det behöver inte vara kokande varmt. Använd då tjocka arbetshandskar för man måste ta på slangen för att få den att böja sig där man vill.
Var dock vaksam med att du inte kan böja för mycket då du minskar innerdiametern på slangen.

https://www.ekwb.com/blog/do-angled-adapter-fittings-really-r...

Inga problem med skarpa svängar. Radiatorer och vattenblock ger mest restriction.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Sålänge du har D5 spelar 90 graders 0 skillnad.

Runt 5% i flödeshastighet per 90 graderskopplingar. https://www.ekwb.com/blog/do-angled-adapter-fittings-really-r...

Ingenting jämfört med ett vattenblock som kapar runt 40% av flödet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makarickiri:

Brukar lägga mina block i ren citronsaft eller ättika i någon timme sen skrubbar jag med en tandborste.
Eftersom det mer eller mindre äter på metallen så får man skölja det noga efteråt. Brukar låta det ligga i en stor balja vatten i ett par timmar och byta ut vattnet emellanåt.
Och för att polera upp blocket igen kör jag med tandkräm och tandborste

Skickades från m.sweclockers.com

Finner att autosol från classes polerar mycket bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Dessutom gör flödet mycket mindre skillnad på temp jämfört med fläktval och antal fläktar samt hastighet på fläktarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

Runt 5% i flödeshastighet per 90 graderskopplingar. https://www.ekwb.com/blog/do-angled-adapter-fittings-really-r...

Ingenting jämfört med ett vattenblock som kapar runt 40% av flödet.

Spelar ingen roll i verkligheten kört runt 30-40 90 graders och över 60-70 fittings i en dator 3x 480 och 1x D5 på 2ans läge spelar noll roll i temps typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Spelar ingen roll i verkligheten kört runt 30-40 90 graders och över 60-70 fittings i en dator 3x 480 och 1x D5 på 2ans läge spelar noll roll i temps typ.

Så du har runt 30 grader i load då? Häftigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Dessutom gör flödet mycket mindre skillnad på temp jämfört med fläktval och antal fläktar samt hastighet på fläktarna.

Beror på om du har radiator överskott eller inte, har du för stora radiatorer gör fläkthastighet noll skillnad.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

Så du har runt 30 grader i load då? Häftigt.

Vem har 30 grader load?

Vadå förstora radiatorer? har du någonsin vattenkylt btw? bara undrar i någon som helst grad där det spelar roll om det vi pratar om med fittings.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vem har 30 grader load?

Vadå förstora radiatorer? har du någonsin vattenkylt btw? bara undrar i någon som helst grad där det spelar roll om det vi pratar om med fittings.

Folk med radiatoröverskott. Har du för stora radiatorer så kyls vattnet till rumstemp innan det passerat hela radiatorn.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sålänge du har D5 spelar 90 graders 0 skillnad.

Spelar ingen roll på temperatur i loopen, men väl på flödet!

Skrivet av Esseboy:

Inga problem med skarpa svängar. Radiatorer och vattenblock ger mest restriction.

Synd att de bara testade med en "slim" radiator, som är restriktiv. En Alphacool monsta hindrar inte vattnet med många molekyler.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Spelar ingen roll på temperatur i loopen, men väl på flödet!

Synd att de bara testade med en "slim" radiator, som är restriktiv. En Alphacool monsta hindrar inte vattnet med många molekyler.

Aaah, sant, större rör

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...