Hur lägger man in Gmail och Live -konton på Outlook?

Permalänk

Hur lägger man in Gmail och Live -konton på Outlook?

Har använt Microsoft Outlook 2010 i många år med min Telia-mail, men nu är den uppsagd och jag har då nya mailadresser med Gmail och Live.
Har kört ett par månader i mailprogrammet för Windows 10 men tycker det är skräp och saknar Outlook.
Problemet är nu hur jag ska skapa mailkonton i Outlook för Gmail och Live för att få det att fungera.
Hoppas på hjälp av någon här som kan förklara på ett bra sätt här.
(att försöka förklara som till en 3 åring ungefär blir nog bra då ja är lite trög haha)

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Tack för länkarna. Följde inställningarna för gmail men när allt är klart poppar en ruta upp och ber om användarnamn och lösenord till mailservern och sen kommer ja inte vidare då samma ruta ploppar upp hela tiden.
Samtidigt fick ja ett säkerhetsmeddelande från Google att de stoppat ett ev intrång. Jag bekräftar att det är jag men det fungerar ändå inte... samma ruta poppar upp och ber om användarnamn och lösenord till mailservern om och om igen.

Permalänk
Medlem

@danneking:
Vet iinte om detta löser det.
Men tydligen var vissa av uppgifterna i länken om Gmail, lite felaktiga/utdaterade.

Incoming Mail (IMAP) Server:
imap.gmail.com
Requires SSL: Yes
Port: 993
Outgoing Mail (SMTP) Server:
smtp.gmail.com
Requires TLS: Yes (if available)
Requires Authentication: Yes
Port for SSL: 465
Port for TLS/STARTTLS: 587

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@danneking:
Vet iinte om detta löser det.
Men tydligen var vissa av uppgifterna i länken om Gmail, lite felaktiga/utdaterade.

Incoming Mail (IMAP) Server:
imap.gmail.com
Port: 993
Outgoing Mail (SMTP) Server:
smtp.gmail.com
Requires TLS: Yes (if available)
Requires Authentication: Yes
Port for SSL: 465
Port for TLS/STARTTLS: 587

Fyllde i som det står. Bara TLS som inte fanns att fylla i.

Sökte efter om de var fler som haft problem med att Gmail "säkerhetsspärrar" och de var ju ganska vanligt.
Tyvärr var de ja kunde hitta skrivet för ganska länge sen så när ja söker lösningarna som andra skrivit verkar Gmail gjort om så ja inte hittar de som ska ändras...