Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon RX 5700 XT och RX 5700 på bild – förpackningar och referenskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag är inte Nvidia, jag är inte AMD. Jag bryr mig inte alls vad det står på mitt grafikkort, cpu, skärm osv.
Men jag tycker att det här är en riktigt dålig produkt. Du behöver inte håller med mig.

Hänger du med ?

Vi säger så.

Skrivet av Lorault:

Vad har HBM visat? Ingenting. HBM är just nu misslyckat från AMD sida. HBM är fortfarande dyr.. Och AMD går dessutom med förlust. Men nu har AMD äntligen fattat och återgått till billigare varianten som är GDDR i RX 5000. Det finns fortfarande kraft i GDDR.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26919-amd-radeon-vii-utan-p...

Du missade alltså helt min poäng?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ser ut som det kan bli en prissänkning i sista stund. Tech Power Up har fått rapporter om att AMD sänker priserna på RX 5700 och RX 5700 XT till $349 och $399.

https://www.techpowerup.com/257085/amd-to-slash-radeon-rx-570...

Rykte än så länge så ta det med lite salt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xinpei:

Vi säger så.

Okej, För tycker man AMD har gjort en kass produkt är man "Nvidia fanboy, dum i huvudet" osv. Tycker man Nvidia/Intel gjort en dålig produkt är man "grymtball, ashäftig" osv. Och är man helt "jävla dum i huvudet" så tycker man att Nvidia/Intel har lyckats med en bra produkt.

Det enda "rätta" att tycka på Sweclockersforum är att: AMD är ett otroligt bra och schyst företag som vill alla väl, och att Nvidia/Intel är bara helt värdelösa och förmodligen i maskopi med satan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Okej, För tycker man AMD har gjort en kass produkt är man "Nvidia fanboy, dum i huvudet" osv. Tycker man Nvidia/Intel gjort en dålig produkt är man "grymtball, ashäftig" osv. Och är man helt "jävla dum i huvudet" så tycker man att Nvidia/Intel har lyckats med en bra produkt.

Det enda "rätta" att tycka på Sweclockersforum är att: AMD är ett otroligt bra och schyst företag som vill alla väl, och att Nvidia/Intel är bara helt värdelösa och förmodligen i maskopi med satan.

Det var en halmgubbe som hette duga det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xinpei:

Det var en halmgubbe som hette duga det.

Jag antar på ditt valformulerade och genomtänkta svar att du inte håller med mig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag antar på ditt valformulerade och genomtänkta svar att du inte håller med mig.

Var det så uppenbart? Hela din kommentar var bara en enda stor halmgubbe utan någon som helst förankring i verkligheten. AMD har fått utstå enorm kritik (framförallt på GPU sidan) pga. sina priser och sin prestanda. Det betyder inte att produkten är klappkass men det betyder att AMD måste se över sina eventuella priser. DÄREMOT är det högst intressant att så fort du får chansen så ska du klanka ned på AMD och kalla produkterna "Kassa" och "Värdelösa" när de inte tar prestandatronen. Det är ganska motsägande till det du just påstod.. därav min kommentar. Har däremot aldrig kallat dig ett fanboy.. utan det är bara något du själv fått för dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var det så uppenbart? Hela din kommentar var bara en enda stor halmgubbe utan någon som helst förankring i verkligheten. AMD har fått utstå enorm kritik (framförallt på GPU sidan) pga. sina priser och sin prestanda. Det betyder inte att produkten är klappkass men det betyder att AMD måste se över sina eventuella priser. DÄREMOT är det högst intressant att så fort du får chansen så ska du klanka ned på AMD och kalla produkterna "Kassa" och "Värdelösa" när de inte tar prestandatronen. Det är ganska motsägande till det du just påstod.. därav min kommentar. Har däremot aldrig kallat dig ett fanboy.. utan det är bara något du själv fått för dig.

Skulle utan tvekan kalla honom ett Intel/Nvidia fanboy efter vad han brukar posta i AMD-trådar.

Finns också andra ord på de som bara verkar vara intresserade av att spåra ur trådar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vad har HBM visat? Ingenting. HBM är just nu misslyckat från AMD sida. HBM är fortfarande dyr.. Och AMD går dessutom med förlust. Men nu har AMD äntligen fattat och återgått till billigare varianten som är GDDR i RX 5000. Det finns fortfarande kraft i GDDR.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26919-amd-radeon-vii-utan-p...

De han menade att man kan ta ut en feature eller gimmick från båda tillverkarna. nVidia kort har stöd för raytraycing, men det är inte inte alla som är intresserade av det. Särskilt inte med det värdelösa stödet såhär 1 år in och vi har sammanlagt under 10 spel som stödjer det ute. Och kanske 5-6 av dem är det användbart om man inte har ett 2080 eller 2080 ti, och endast 3 (?) som stödjer det fullt ut och inte bara tex. Global Illumination.

Så att plocka ut en feature som en tillverkaren har över en annan är högt personligt. Jag personligen har mer nytta för Chill på AMD korten än vad jag skulle ha av raytracing.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

De han menade att man kan ta ut en feature eller gimmick från båda tillverkarna. nVidia kort har stöd för raytraycing, men det är inte inte alla som är intresserade av det. Särskilt inte med det värdelösa stödet såhär 1 år in och vi har sammanlagt under 10 spel som stödjer det ute. Och kanske 5-6 av dem är det användbart om man inte har ett 2080 eller 2080 ti, och endast 3 (?) som stödjer det fullt ut och inte bara tex. Global Illumination.

Så att plocka ut en feature som en tillverkaren har över en annan är högt personligt. Jag personligen har mer nytta för Chill på AMD korten än vad jag skulle ha av raytracing.

Helt korrekt. Nvidia har RT och AMD HBM (i detta segment). Båda kan man i dagsläget inte se direkt som någon dealmaker men i framtiden eventuellt.. men då är ju antagligen både VII och RTX2000 serien (inkluderat Super) inte allt för attraktiva pga. deras ålder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@wowsers jo jag tog upp att jag trodde det skulle bli tystare pga lägre tdp i ett annat inlägg. Om nu bucklan gör nytta kan man ju undra varför de inte gör samma sak på 5700 utan XT det är nog mest för att det ska synas att man har XT. De ersätter väl Vega 56/64 egentligen?

Nej egentligen inte. O skulle de vara ersättare för dem så är det grafikhistoriens sämsta uppgradering någonsin. 56/64 ersättare kommer nästa år.
Ne det är ersättaren till rx580. De var tänkta o ha rx680 osv men då hade det varit svårt att plötsligt kräva det dubbla nästan jämfört med 580.... Så man gör som man gjort tidigare. Ändrar namn för att "dölja" vade det är och sen fläskar man på priset lite till. Nvidia har gjort så länge o amd senaste åren

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ser ut som det kan bli en prissänkning i sista stund. Tech Power Up har fått rapporter om att AMD sänker priserna på RX 5700 och RX 5700 XT till $349 och $399.

https://www.techpowerup.com/257085/amd-to-slash-radeon-rx-570...

Rykte än så länge så ta det med lite salt.

För lite isåfall. 300 resp 350 skulle vara acceptabelt och de höjer fortfarande sina vinstmarginaler jämfört med rx500 serien. Det är ganska sjukt att båda bolagen höjt mainsegmebt från 200-300$ till 400-500$ på bara en generation. Korten kostar inte så mkt mer att tillverka. T ex 2080ti kostar kring 400$ o tillverka enl vissa uppgifter så det är sjika marginaler de har idag. Men antar aktieägarna kräver högre o högre vinster hela tiden och vi konsumenter såger det är ok genom att köpa skiten till vilka priser som helst

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Amd <3 jag ser fram mot Radeon 5950XT hoppas att den har minst 16GB Gddr6 eller HBM2 minne.
det var minst 15 år sedan man satt på amd grejer nu kommer det kännas bra när dom kommit ikapp intel. jag är varken Intel eller amd fan utan tar det som presterar bäst o köper det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nej egentligen inte. O skulle de vara ersättare för dem så är det grafikhistoriens sämsta uppgradering någonsin. 56/64 ersättare kommer nästa år.
Ne det är ersättaren till rx580. De var tänkta o ha rx680 osv men då hade det varit svårt att plötsligt kräva det dubbla nästan jämfört med 580.... Så man gör som man gjort tidigare. Ändrar namn för att "dölja" vade det är och sen fläskar man på priset lite till. Nvidia har gjort så länge o amd senaste åren

Du var alltså inte med när Nvidia släppte 9800GTX?

Inget tyder på att dessa är ersättare enbart till RX 580 utan det är en ersättning till ett helt segment vilket inkluderar Vega 56/64. Och till skillnad från RX 580 så är det en ny produkt som lanseras och inte bara en rebrand (vilket RX 580 var) eller en refresh (vilket tekniskt sett RX 590 var).

Du får gärna ge belägg för att dessa var tänkt att bli RX 680. Ditt påstående om att de bara skulle ändra namnet är dock inte alls sant.

https://www.sweclockers.com/artikel/27715-amd-presenterar-rad...

Sweclockers är klara med och AMD är klara med att dessa ska ersätta Vega.

Skrivet av EvonS:

För lite isåfall. 300 resp 350 skulle vara acceptabelt och de höjer fortfarande sina vinstmarginaler jämfört med rx500 serien. Det är ganska sjukt att båda bolagen höjt mainsegmebt från 200-300$ till 400-500$ på bara en generation. Korten kostar inte så mkt mer att tillverka. T ex 2080ti kostar kring 400$ o tillverka enl vissa uppgifter så det är sjika marginaler de har idag. Men antar aktieägarna kräver högre o högre vinster hela tiden och vi konsumenter såger det är ok genom att köpa skiten till vilka priser som helst

Jaså? Hur mycket kostar dessa kort att göra exakt? Och framförallt.. var kommer informationen ifrån?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Fast RTX serien har raytracing. AMDs kort är bara långsamma, vem hade anat det sistnämnda ? Chockerande.

o vem bryr sig om raytracing egentligen ? Amd Radeon är bra kvalitet iaf tills skillnad mot rtx korten som har micron minnen som går sönder hela tiden. om man nu läser alla inlägg på swec om 2080 ti o andra kort som failat hela tiden för folk, i värsta fall får man vänta tills nya RTX " Ampere " kommer 2020+ ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

@Ratatosk: Jag skrev ett svar till dig på inlägget du skrev som ett svar till mig. Antingen tog du bort det, eller så tog en moderator bort det för när jag skulle skicka det så fick jag bara ett meddelande om att jag redan var inloggad och hela texten gick förlorad. Trist.

Min poäng i inlägget var i alla fall att det är skillnad på att nVidia släpper kort i lägre klassen när de har flera kort i övre klassen redan, jämfört med att AMD släpper kort med sin senaste arkitektur och tillverkningsteknik men tyvärr inte lyckas nå längre än till vad konkurrenternas kort presterade runt två år sedan.

Nå upp är väl att ta i, du får kolla kretsarnas storlek för att se vilket segment de hör hemma i, att AMD dock har den strategin de har nu är en annan sak. Men att säga de inte når högre är ju bull bara för de inte valt att släppa en större krets.

Med det tanke sättet är ju 2060 ren skit då det presterar mycke sämre en nästan två år äldre 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nej egentligen inte. O skulle de vara ersättare för dem så är det grafikhistoriens sämsta uppgradering någonsin. 56/64 ersättare kommer nästa år.
Ne det är ersättaren till rx580. De var tänkta o ha rx680 osv men då hade det varit svårt att plötsligt kräva det dubbla nästan jämfört med 580.... Så man gör som man gjort tidigare. Ändrar namn för att "dölja" vade det är och sen fläskar man på priset lite till. Nvidia har gjort så länge o amd senaste åren

Du menar ungefär som Nvidias 780ti-980. Inte jättemycket snabbare men betydligt bättre energieffektivitet och det var folk nöjda med då. Det är ju just effektiviteten bland de vanligare klagomålen när man läser tester av AMD grafikkort.

Jag ser i alla fall ingen plats på marknaden för Vega 56/64 när 5700 och 5700xt kommer så därför blir de ju ersättare till dessa Tror inte AMD kommer fortsätta producera 56/64 i alla fall. RX 570/80/90 tror jag finns kvar ett tag de 590 hänger ju med Nvidias motsvarighet 1660 och 570 vinner stort över 1650 sett till prestanda inte effektivitet.
Men vi kan säkert få se typ 5600 serien snart som ligger på 1500-3000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du får gärna ge belägg för att dessa var tänkt att bli RX 680. Ditt påstående om att de bara skulle ändra namnet är dock inte alls sant.

Tror det var på adoredtv jag såg det. Han sa det.
Det var när de presenterade 5700, så hade de rx680/690 kvar på några sliders..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Tror det var på adoredtv jag såg det. Han sa det.
Det var när de presenterade 5700, så hade de rx680/690 kvar på några sliders..

Kan så vara. Oberoende så gör det väldigt lite skillnad i praktiken eftersom de hade kunnat kalla det för AMD Dragonforce XD om de så ville.. så länge som det presterar till en hyfsat attraktiv prislapp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att du just käka upp trollet!

OT
Ska bli intressant att se hur dessa presterar vid release samt vilka förbättringar som gjorts i arkitekturen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du var alltså inte med när Nvidia släppte 9800GTX?

Inget tyder på att dessa är ersättare enbart till RX 580 utan det är en ersättning till ett helt segment vilket inkluderar Vega 56/64. Och till skillnad från RX 580 så är det en ny produkt som lanseras och inte bara en rebrand (vilket RX 580 var) eller en refresh (vilket tekniskt sett RX 590 var).

Du får gärna ge belägg för att dessa var tänkt att bli RX 680. Ditt påstående om att de bara skulle ändra namnet är dock inte alls sant.

https://www.sweclockers.com/artikel/27715-amd-presenterar-rad...

Sweclockers är klara med och AMD är klara med att dessa ska ersätta Vega.

Jaså? Hur mycket kostar dessa kort att göra exakt? Och framförallt.. var kommer informationen ifrån?

Finns ju bilder på att så är fallet De förstorade upp bilderna när de visade upp Anniversary edition. När de förstorade upp bilden så ser man tydligt att det står RX690 på fläkten
https://www.techpowerup.com/256813/amd-to-offer-rx-5700-xt-an...
RX690=5700XT. AMD hade tänkt döpa dem till RX680 resp RX690.. men vem sjutton hade då slängt upp 4500-5000 spänn för det? För en ersättare till RX580/590? Så de döpte om dem till 5700 serien istället. Att AMD/Nvidia kastar in lite extra bosktäver här och där samt ändrar namnschema konstant har med inget annat att göra än buissness och att lura oss till att betala högre pris än vi borde. Business.. och sen är det som sagt..Duopoli.. 2 aktörer som.. tja.. gärna ser att höja marginalerna så mkt de bara kan och kanske inte heller tvekar och "komma överens".. Det är inte fallet med Intel/AMD. Och där ser vi "krig". AMD släpper nu nåt I hästväg.. till ett otroligt bra pris. De hade kunnat göra samma sak med navi… men.. där sker det inte.. undra varför?

Sen sa jag tidigare att om det nu ska vara nåt som ersätter 56/64 så måste det vara ruskigt dålig uppgradering 15% ökning efter typ 3 år lr nåt…

Men de finns alltid de som försvarar till sista blodsdroppen dessa bolag.. hittar omförklaringar osv osv.. för att rättfärdiga sitt köp eller eventuella köp..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det verkar som att det börjar hända saker med prissättningen av navi nu.... om detta stämmer: https://videocardz.com/newz/amd-to-lower-the-price-of-radeon-...

Citat:

Update, new pricing (two confirmations):

RX 5700 XT 50th Anniversary: $449
RX 5700 XT: $399
RX 5700: $349

2060 Super who?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tråkigt att det blir ännu en release med gamla blower-fan style kylare

Trevligt för oss som gillar blowers och förstår hur dom ska användas.
Jag skippade Vega 56 för Swec tyckte det var för dyrt, ja gick ju så med prisättnigen och i dag finns det bara openairvarianter och inga referens att köpa till bra prise så blir ett RX5700 för min del.

Skrivet av Chromatic:

Fattar inte varför referenskort insisterar på sådana kylare, dom är helt hopplösa.

Dom är inte mer hopplösa än en usel generic openair kylare.
Hade 2st Nvidia GTX260 refersens i SLI, BÅDA lät mindre än ett MSI Twinforzer dualfan openairkylare.
Fördelen med blowers är att du kan ljudisolera hela lådan, du behöver inte 1-3 chassifläktar extra och hålen som släpper ut allt oljud.
Själv skiter jag i både vad en enskild komponent kostar eller hur mycket den låter, systemets pris prestanda och systemets totala ljudnivå som i slutändan är helt avgörande och Openairkylare kräver lådor moddade med hagelbössor.

Skrivet av Ratatosk:

AMD har föklarat valet av kylare.
En Blowerkylare garanterar att Kreti och Pleti inte överhettar sina burkar, eftersom den heta luften garanterat lämnar burken, de flesta användare har mycket sämre koll på luftlödet än vi har.
De har också föbättrat kylaren ordentligt, återstår att se hur långt det räcker.

Själv fördrar jag Blowerkylare.

Precis, blowers är bra för OEM om inte annat, garanterar att kortet fungerar som tänkt.

Skrivet av skewgen:

Håller inte med, önskar att alla referensdesigner var av radialfläktlösning (även Nvidias). Vill man ha bättre lösning i ett välventilerat chassi så kan man köpa partnerkort. Det är väldigt trevligt att det finns lösningar som tömmer ut luften ur chassi, dessa brukar ju inte partnertillverkarna göra (utom möjligen vatten då, men det har ju sina andra problem). Därav tycker jag att radiallösningar på referenskort är bättre än andra lösningar, trots högre ljudnivå.

Sen kan man önska att de någon gång får till en bättre ljudnivå, för den borde inte behöva vara så mycket högre bara för att det är en radialfläkt (lite högre men inte så mycket). Ingenjörsmässigt är lösningen snyggare (enligt mig) då i stort sett all luft som flyttas av fläkten används till att kyla grafikkortet och för att luften töms ut ur chassit.
Jämför med onödigt stora vanliga fläktar som trycker luft mot en fläns som inte är öppen baktill utan luften måste gå passera ut på sidorna och sedan stannar i chassit för att värma andra komponenter.

Jag tror att det skulle gå att göra en radiallösning som var både tystare (i alla fall i en öppen testbänk) och mer effektiv än de olika 3-fläktslösningar som finns idag, bara man la ner lite tanke och lät den vara lite större för att undvika turbulens runt ett litet utblås (kanske täcka två platser). Just utblåset är ju något som gör att det alltid kommer bli en del sus, men också den stora fördelen med lösningen värmemässigt.

Jag kan bara hålla med.

Problemet med Axialfläktar om man kollar på datablad är nästan obefintligt statiskt tryck.
En fläkts förmåga att flytta luft sjunker med tryckökningen så vid statiskt tryck är flöde noll och vise versa.
Nästa problem är att axialfläktar inte direkt skalar i statiskt tryck bara för diametern ökar utan det kommer från tjockleken och även där är vinsten begränsad.
Kollar man på axiella kompressorer så har dom fler steg än en radiell kompressor dessutom är det "defusern", i princip en statisk fläkt som sitter bakom fläkten, man kan se dessa på Deltas tjocka fläktar. Denna Defuser är det som åstadkommer en tryckhöjning.
Så valet av Axiella fläktar på grafikkort framstår som lite dumt då det kraftigt reduserar hur tock kylaren kan vara och hur tätt flänsarna kan sitta innan fläktens luftflödet avtar till den grad att ljudnivån blir ett problem om man vill ha god nog kylning.
Sedan är det svårt att designa blowerliknande openairkylare som dumpar luften ur lådan även om försök gjorts.

Kollar man på Radiella fläktar så ökar trycket exponentiellt med diametern så en 80mm radiell fläkt har avsevärt högre tryck än en 60mm och en 120mm har enormt mycket högre statiskt tryck än en 80mm.

Detta betyder att ju större radiell fläkt man kan få in ju mer effektiv blir fläkten vad det gäller att flytta luft även vid högt motstånd och även vid lägre varv.

EVGA gjorde ett GTX680 som var 25mm lägre och bredare med en blower, större fläkt.
Resultatet var att det matchade dom bästa Openairkylarna på den tiden med ca 1C och 1dB ge och ta, det i openbench, i en sluten låda har Openair inte en chans i det läget.
Det går att göra blowers som matchar openairkylare, EVGA har bevisat det MEN problemet är att blowers har dåligt ryckte för folk förstår sig inte på dom och begär därför inte kvalitativa sådana.
Folk tror radialfläktar låter mycket, men faktum är att alla fläktar låter mycket om dom används fel eller lösnigen är "otillräklig" och då radialfläktar kan användas i kompakta lösningar som grafikkort och laptops så är ofta hela kylarlösnigen underdimensionerad.
Men en axiel fläkt och kylare hade inte gjort ett bättre jobb i samma utrymme, tvärt om och däärför ser vi radiella fläktar i laptops och annat för axiella är inget bra val egentligen.
Själv är jag urbotat tröt på 3 slots openairkylare som har 3 fläktar av tvivelaktig kvalitet som sedan kräver 2 chassifläktar och en perforerad låda som inte kan isoleras.
Chassifläktrarna kostar extra och blowers agerar egen chassifläkt då dom dumpar luft ur lådan så kommer samma mängd in det säger fysikens lagar.
Dessutom är blowers inte alls i lika st ort behov av stora hål i lådan för inluft pga sitt överlägsna statiska tryck och därmed behållet luftflöde även vid mycket restriktiva lådor.

Det andra problemet med blowers är kostnaden.
Det går åt mer material, främst koppar och aluminium för att göra en blowers.
Tillverkarna gillar openairkylare för det innebär lägre pris och det faktum att konsumenter hellre betalar mer för mindre gör inte saken sämre.

Min låda är HELT byggd runt blowers, kör ett GTX780 just nu, måste upp i 2400rpm innan det ens börjar höras då hela lådan är ljudisolerad och har en fläkt in och en ut där den in egentligen bara är till för att hålla ett 50W RX460 svalt, ironiskt.

Har en extra frontfläkt men det är enbart för att mitt RX460 singel slot openairkort på 50W inte klarar sig utan extra luftflöde, lite skrattretande då GTX780 är 250W och inte bryr sig om varken chassifläkt eller om lådan är öppen eller stängd.

En annan sak jag gillar med Nvidias blowers är kvaliten på fläkten, aldrig har dom gått sönder för mig, oftast Delta som tillverkat dom och dom kan fläktar.
Tror inte jag ägt ett Openairkort vars fläktar inte börjat rasslar efter ett par år, usel kvalitet.

Oavsett kan bra Blowers OCH Openairkylare göras och burkar runt båda kan göras som är tysta men utbudet på bra blowers är allt mer begränsat och kombinerar man fel låda och chassifläktar med fel kylarlösning på grafikkortet eller bara köper en kass blower eller openairkylare, min far har ett HIS RX480 som låter något så in i norden. Fick tillslut byta bios till stock och då låter det fortfarande avsevärt mer än mitt GTX780. Det betyder inte att det inte fins tysta openiarkylare men openair är igen garanti att datorn blir tyst, precis som en blower inte garanterat innebär att man inte kan bygga en dator som är nästan ljudlös.
Fåglarna hör jag kvittra över mitt GTX780 utanför fönstret.

LTT har en intresant video om Openair VS Blowers.

I deras fall var ett Nvidia Blower kort tystare än openairkortet, inte nog med det, CPU mm går svalare.
I mitt fall med en 8 Core Xeon E5-1680 V2 25Mb cache överklockad till 4Ghz på alla kärnor så är det typ 200W som ska bort tippar jag på (NH-D14) och VRM är redan varma så det är obehagligt, X79 har inte den bästa layouten för VRM's tyvärr och då behöver man inte ett grafikkort som dumpar 250W i lådan också.

Personligen tycker jag det är BRA med valfrihet, om blowers försvinner så finns det inget för oss som bygger system runt den filosofin.
Jag kör två OS, ett I VM med sitt egna grafikkort så jag har alltid trångt och slut på expansionsplatser så då vill jag inte ha någon usle 3 slot openairkylare, speciellt inte två då jag vill ha plats för annat så som nätverkskort, SSD på PCi-E tex.

personligen tycker jag hela Dator/Gamer/Entusiast har gått så mainstream att det är 300 smaker vanilj, Vill du köpa grafikkort, här ha en Openairkylare och få RGB på köpet antigen du vill eller inte.

Själv ångrar jag att jag inte plockade upp ett Vega56 när dom kom ut med Swec sa att dom var för dyra och man skulle vänjta på prisäkning, ja sedan började ju alla mina Bitcoins så gick ju priserna upp i taket och sedan slutade AMD med Referens blowers så satt man där utan ett bra AMD kort att välja på.
Har väntat i alla fall två år på ett bra blower kort från AMD och något 2000 gen kort från nvidia för att ersätta mitt GTX780 blir det inte heller, får väl köpa nåt begagnat 1000 serien eller nåt passivt kort för linux.
Jupp kör Nvidia i Linux och AMD för VGA passtrough till Windows 10 VM, fungerar bra för mig så att AMD nu ÄNTLIGEN har ett nytt mellanklasskort med blowers är ju guld värt!

Hoppas bara RX 5700 har samma fläns och fläkt som RX 5700 XT. Jag brukar ta modellen uder då, därför jag tog GTX780 och innan dess GTX570 för det är samma kylare och PCB men bara en nerclockad och strippad GPU och dom där extra watten gör att kortet går tyst!
Vill man klocka så finns vatten och massiva openairkylare ja, vissa av oss vill inte spendera tusentals kronor på fläktar och vattenkylning tex utan nöjer oss med ett kort som tar två platser max, i vissa fall vill jag ha singelslot med så saknar det också sedan vill vi inte spendera mer för pris/prestanda blir dålig och ljudnivån nödvändigtvis inte bättre.

Hade jag haft råd till ett Nvidia RTX så hade det nog inte blivit något ändå, väligt besviken på deras nya val av kylare och sedan gjorde dom den restriktiv bara för "designens" skull också, bevisar ju precis att folk är helt ologiska när det gäller att resonera runt köp av komponenter, design före funktion.

Oavsett mer valmöjligheter ser jag som en bra sak, fins MASSA openairkylare för dom som är kåta på det, lite blowers till oss som vet vad vi gör med dom tackar jag inte nej till.

Lite mer tester på gamla EVGA GTX680 classefied.

Blower done rigth!

https://hexus.net/tech/reviews/graphics/43109-evga-geforce-gt...
https://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-clas...

Permalänk
Medlem

Läste precis att de kommer att sänka priserna på korten till lansering med ungefär 50$ på alla kort

https://www.tomshardware.com/news/amd-radeon-rx-5700-xt-price...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Ja! Behöver ett nytt kort med radialfläkt för ett nytt bygge med chassi som är som gjort för radialfläkt! Goda nyheter, blir nog ett AMD kort den här gången då

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Sjukt snygga lådor. Hoppas de presterar lika bra som de ser ut nu när jag har köpt på mig en post i AMD. Jag själv kommer inte köpa något eftersom jag pensionerade mitt HD 5770 för bara 2-3 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja