Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

NybörjarNAS

Hej!

Antar att denna fråga ställts 1000ggr, men jag har aldrig haft en NAS förut, aldrig pillat med en, aldrig sett en (ok har sett en men ni fattar ).
Är en nörd så bygga, konfigurera etc. är inga problem. Det jag kommer använda den till är en sak, PLEX.
Kör idag en Netgear x10 som har stöd för PLEX-Server, men tänkte prova göra det naturliga steget och bygga en NAS.
Har egentligen inget krav förutom att det ska vara OK till bästa möjliga pris.

Jag har plockat ihop följande på Inet:

Nu kanske ni kommer säga att modekortet inte har stöd för RAID och så men ni tanke är inte att kolla på det nu. Eftersom jag inte ens fyllt min 4TB än. Kommer istället ha en backup. Men om ni starkt rekommenderar så kommer jag givetvis överväga det :).

Jag ser gärna att nu ger ert tycke i vad som är onödigt eller vad jag behöver komplettera med. Eller bara ger en tumme upp eller ner

Edit:
Jag kanske ska nämna att det kommer streamas med directPlay hemma på som max 4st tv samtidigt och någon gång ibland streama över nätet. Inget 4k material.

Edit2: Tog bort 8GB ram så det blev 2x4 istället för 2x8. Sparade jag ca 300:-

Tack på förhand!

MVh

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Vilket OS har du tänkt köra?

Permalänk
Medlem

Tänkte W10, men om ni har något bättre val så kör jag på det :), dock inte Linux

Edit: Jag tänker att 16GB ram kanske är för mycket oxå?, kanske till och med i3 är overkill?

Permalänk
Medlem

Oj, svår fråga. Mycket handlar om tycke och smak! Själv kör jag FreeNas (som har Plex server som tillägg). Du installerar OS på maskinen men kör sedan konfigurering via ett web-gui. Anledningen till mitt val var ZFS då jag har ECC-minne för felkorrigering (det gör också att jag inte behöver sätta upp raid utan gör det via mjukvaran i FreeNas).

Vad gäller CPU så beror det på lite vad du tänkt att göra. I exempelvis plex så beror det på om klienterna måste transcode:a (konvertera on the fly) eller inte. Som riktlinje brukar det sägas att cpun behöver en passmark på 2000 för att konvertera en 1080p ström...

Det finns andra alternativ på OS med, som OpenMediaVault, Xpenology (Synology) mfl. Själv är jag lite sugen på att testa Unraid i framtiden då jag precis flyttat plex-servern som är det enda resurskrävande till en annan server.

Även jag är en hobbyentusiast så jag har prövat mig fram och läst guider mm för att hitta rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Oj, svår fråga. Mycket handlar om tycke och smak! Själv kör jag FreeNas (som har Plex server som tillägg). Du installerar OS på maskinen men kör sedan konfigurering via ett web-gui. Anledningen till mitt val var ZFS då jag har ECC-minne för felkorrigering (det gör också att jag inte behöver sätta upp raid utan gör det via mjukvaran i FreeNas).

Vad gäller CPU så beror det på lite vad du tänkt att göra. I exempelvis plex så beror det på om klienterna måste transcode:a (konvertera on the fly) eller inte. Som riktlinje brukar det sägas att cpun behöver en passmark på 2000 för att konvertera en 1080p ström...

Det finns andra alternativ på OS med, som OpenMediaVault, Xpenology (Synology) mfl. Själv är jag lite sugen på att testa Unraid i framtiden då jag precis flyttat plex-servern som är det enda resurskrävande till en annan server.

Även jag är en hobbyentusiast så jag har prövat mig fram och läst guider mm för att hitta rätt...

Jag editera mitt första inlägg med vad jag ska använde den till mer exakt.
Men ingen transcode mer än någon gång då och då man är i stugan och streamar hemifrån.
Annars är det directStream som gäller

Vad det gäller OS har jag ingen direkt åsikt faktiskt, jag tänkte W10 bara för att jag har ett liggandes.

Tycker det är lite svårt att se vad man behöver för hårdvara, för det är så olika. Jag använder ju idag som sagt NightHawk X10 och tycker det är helt ok. Streama i stugan kan ibland buffra. Men då min hd snart börjar bli full och en ny på 8tb kostar ca 2k tänker jag, 4-5k till och man kanske har ett mer framtidsäkert alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jag editera mitt första inlägg med vad jag ska använde den till mer exakt.
Men ingen transcode mer än någon gång då och då man är i stugan och streamar hemifrån.
Annars är det directStream som gäller

Vad det gäller OS har jag ingen direkt åsikt faktiskt, jag tänkte W10 bara för att jag har ett liggandes.

Tycker det är lite svårt att se vad man behöver för hårdvara, för det är så olika. Jag använder ju idag som sagt NightHawk X10 och tycker det är helt ok. Streama i stugan kan ibland hacka. Men då min hd snart börjar bli full och en ny på 8tb kostar ca 2k tänker jag, 4-5k till och man kanske har ett mer framtidsäkert alternativ.

Skulle starkt rekommendera att köra Freenas. Hade aldrig kört en W10-burk som NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Skulle starkt rekommendera att köra Freenas. Hade aldrig kört en W10-burk som NAS.

Ok nice, ska kolla närmare på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Ok nice, ska kolla närmare på detta!

Det gör du rätt i, det är inte så svårt som det först kan se ut att vara. Bara att fråga på forumet om du behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jag editera mitt första inlägg med vad jag ska använde den till mer exakt.
Men ingen transcode mer än någon gång då och då man är i stugan och streamar hemifrån.
Annars är det directStream som gäller

Vad det gäller OS har jag ingen direkt åsikt faktiskt, jag tänkte W10 bara för att jag har ett liggandes.

Tycker det är lite svårt att se vad man behöver för hårdvara, för det är så olika. Jag använder ju idag som sagt NightHawk X10 och tycker det är helt ok. Streama i stugan kan ibland buffra. Men då min hd snart börjar bli full och en ny på 8tb kostar ca 2k tänker jag, 4-5k till och man kanske har ett mer framtidsäkert alternativ.

Vad är det för material du ska stream:a? Jag kikade på i3:an och den har en passmark poäng på 8000 så rent praktiskt borde den klara att transcode:a 4 1080p-strömmar samtidigt. Nu var ju inte det viktigt, men samtidigt är det ju trevligt med lite krut om det behövs.

Jag har själv kört plex på min N54L-microserver (med en gammal AMD cpu) i många år med gott resultat (så länge ingen konvertering sker...)

Skrivet av LemurenSwe:

Skulle starkt rekommendera att köra Freenas. Hade aldrig kört en W10-burk som NAS.

Nu kör jag redan FreeNas, men kan du inte motivera varför du säger så? Dvs någon form av motivering?

Permalänk
Medlem

Hade aldrig själv ägt en NAS och ville komma åt mina filer när jag inte är hemma, och se på filmer genom Plex på min iPad.
Funderade på en Synology som många rekommenderar, men ville testa bygga eget så jag köpte dessa delar nån månad sen, kostnaden för allt blev under 4500kr, sen installerade jag Xpenology (+918).
Får dock inte plats med 3,5” hdd i lådan med just den moderkortet jag valt, får plats med 2st 2,5” hdd.
Helt ljudlös, inga fläktar.
Kanske byter till större låda och med 3,5” hdd i framtiden.
Måste ha Plex Pass för hardware transcoding, annars får CPU’n jobba om jag spelar upp på iPaden.
Spelar jag upp på TV med min Intel NUC i5 så behövs ingen transcoding.

Varför jag valde Xpenology och inte andra OS, vet jag faktiskt inte, hade inte läst om de andra hur man installerade osv.

Än så länge är jag mycket nöjd med Xpenology.

Synologys +918 (kostar 5990kr) har en J3455 CPU, mitt moderkort J4105.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Celeron-J4105-vs-...

Case: Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX
PSU: Chieftec AC Power Adapter CDP-085ITX 85W
Motherboard: ASRock J4105-ITX - Intel Gemini Lake - Intel Onboard CPU socket - DDR4 RAM - Mini-ITX
Memory: Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x4GB (CMSX8GX4M2A2400C16)
Hard drive: Seagate Barracuda ST4000LM024 128MB 4TB
USB stick: SanDisk USB 3.1 Ultra Fit 16GB

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga tvärtom, hellre Windows 10 över FreeNas om man är nybörjare.
Satte själv upp en FreeNas för några år sedan, fungerade hur bra som helst - tills det inte gjorde det. I och med att man var novis så googlade jag och sökte hjälp på diverse forum. Tyvärr var det genomgående svaret "RTFM n00b" vilket var rätt så avtändande och då jag inte lyckades hitta felet eller få hjälp så gick jag tillbaka till Windows Server som det var på den tiden som sedan blev Windows 10.

Windows 10 har en bekant miljö, ett GUI som är förståeligt, och man kan göra ganska mycket mer än med FreeNas som är specifikt för ett ändamål. Windows 10 som filserver eller NAS är också ganska mycket snällare mot hårdvaran, den formella rekommendationen (som verkligen inte behövs) är väl fortfarande 1GB RAM per TB lagring vilket inte direkt är så kul om man har en större pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Nu kör jag redan FreeNas, men kan du inte motivera varför du säger så? Dvs någon form av motivering?

För att ZFS är en betydligt bättre plattform att bygga vidare på än NTFS. I övrigt så har Freenas betydligt mindre overhead än W10.

Skrivet av MsSmith:

Jag skulle säga tvärtom, hellre Windows 10 över FreeNas om man är nybörjare.
Satte själv upp en FreeNas för några år sedan, fungerade hur bra som helst - tills det inte gjorde det. I och med att man var novis så googlade jag och sökte hjälp på diverse forum. Tyvärr var det genomgående svaret "RTFM n00b" vilket var rätt så avtändande och då jag inte lyckades hitta felet eller få hjälp så gick jag tillbaka till Windows Server som det var på den tiden som sedan blev Windows 10.

Windows 10 har en bekant miljö, ett GUI som är förståeligt, och man kan göra ganska mycket mer än med FreeNas som är specifikt för ett ändamål. Windows 10 som filserver eller NAS är också ganska mycket snällare mot hårdvaran, den formella rekommendationen (som verkligen inte behövs) är väl fortfarande 1GB RAM per TB lagring vilket inte direkt är så kul om man har en större pool.

Manualen till Freenas är väldigt omfattande och beskriver faktiskt det mesta, bara man bemödar sig att läsa den. Svaret är därför något berättigat, även om bemötandet kunde varit bättre. Stämningen inom linux-communityt har dock ändrats de senaste åren till det bättre när det kommer nya användare och frågorna de kommer med.
Rekommendationen är 1GB ram per lagring, men det betyder inte att man måste ha det för de ändamål som TS har. Jag kör själv med 8x6TB i raidz2 på 16GB.

Permalänk
Medlem

Det är svårt vilket OS man väljer. Jag kör Windows 2016 och speglade diskar med storage pools. Inte rört inställningen sedan jag satte upp det, och tänkte för ett tag sedan kolla hur diskarna mådde. Hade både glömt vad det hette och hur jag hittade inställningen för den fanns i servermanager istället för kontrollpanelen. Trodde nästan det hade avinstallerats när inte ens sökfunktionen hittade den.

Så inte helt lätt när det strular om några år, är man sedan inte inne på Linux normalt sett och behöver in och göra kommandorörelser på främmande språk. Men visst har man backup kan man alltid börja om från scratch när det strular.

Det finns fördelar med både Windows och Linux. Säg att man vill addera en "pihole" i sin server istället för att köpa själva enkortsdatorn, tror nog det är lättare att få igång det i Linux än i Windows med tanke på färdiga script och guider. Där Windows har fördelen att man kan tanka ner sitt favoritprogram, installera, next, next, finish och vara igång där man är bekväm.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Stämmer nog bra, detta var som sagt några år sen och då var manualen lövtunn.

Permalänk
Medlem

Bara som förtydligande så bygger alltså inte FreeNas på Linux utan BSD. Som @LemurenSwe svarade mig tidigare så är ZFS ganska trevligt. Systemet i sig kör jag från en USB som laddas in i minnet på datorn så det är inte speciellt krävande (och behöver alltså ingen separat HDD/SSD för själva OS:et). Det enda gränssnittet man springer på är själva web-gui:n (om man inte vill bli väldigt avancerad och köra terminal), däremot är det en del begrepp och rättigheter att ställa in men för mig så har jag alltid hittat bra guider som beskriver det hela.

@MsSmith hur kom det sig att det slutade fungera? Jag kör förvisso ganska enkla saker som Plex, Samba, FTP, SSH och enda gången jag har fått problem har vart när Windows gjort någon uppdatering och inte kommer åt NAS:en pga det, men själva FreeNas har bara stått i sitt hörn och puttrat i fler år...

Permalänk
Medlem

Härlig disskusion ni fick igång här Kommer läsa varje rad och ta allt i beaktning!

Skrivet av ClubT:

Vad är det för material du ska stream:a? Jag kikade på i3:an och den har en passmark poäng på 8000 så rent praktiskt borde den klara att transcode:a 4 1080p-strömmar samtidigt. Nu var ju inte det viktigt, men samtidigt är det ju trevligt med lite krut om det behövs.

Det blir endast 1080p och inget 4k, även om jag har 4k tv så känns det inte värt då det tar så mycket plats.
Så i3 känns som ett bra val då

Funderar även på om man kanske ska överväga AMD isället för Intel?

Permalänk
Avstängd

Tanken med NAS för mig var att ha minst två diskar som du kan köra i raid1 så du dessutom har backup på innehållet.
Hade en Synoligy NAS tidigare så aldrig provat att bygga eget.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tanken med NAS för mig var att ha minst två diskar som du kan köra i raid1 så du dessutom har backup på innehållet.
Hade en Synoligy NAS tidigare så aldrig provat att bygga eget.

Lycka till

Säg efter mig: Raid är inte backup. Raid är inte backup. Raid är inte backup.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tanken med NAS för mig var att ha minst två diskar som du kan köra i raid1 så du dessutom har backup på innehållet.
Hade en Synoligy NAS tidigare så aldrig provat att bygga eget.

Lycka till

Raid är _INTE_ backup.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Bara som förtydligande så bygger alltså inte FreeNas på Linux utan BSD. Som @LemurenSwe svarade mig tidigare så är ZFS ganska trevligt. Systemet i sig kör jag från en USB som laddas in i minnet på datorn så det är inte speciellt krävande (och behöver alltså ingen separat HDD/SSD för själva OS:et). Det enda gränssnittet man springer på är själva web-gui:n (om man inte vill bli väldigt avancerad och köra terminal), däremot är det en del begrepp och rättigheter att ställa in men för mig så har jag alltid hittat bra guider som beskriver det hela.

Jag vill ändå lyfta ett varningens finger för FreeNAS. FreeNAS är (imho) inget bra nybörjar OS. FreeNAS marknadsförs visserligen som Plug N Play, men stöter man på patrull och ger sig i kast med att faktiskt felsöka något blir det snabbt avancerat. För att inte tala om communityn runt FreeNAS som är väldigt elitistisk. Jag har kört FreeNAS sedan 2013 och har varit medlem på forumet lika länge, dyker du upp där med den hårdvaran som specats i det första inlägget ber de flesta dig vända i dörren.

"Your hardware does not comply with the FreeNAS docs, you probably did not even read the docs before trying, do it right and come back."

Vidare är FreeNAS (som alla andra GUI-baserade OS) begränsat så tillvida att du förväntas lösa allting genom att peka och klicka. Behöver du ett shell kommer du stöta på syncproblem mellan GUI och OS då kommunikationen är enkelriktad. Det har tagit mig många år att bli bekväm med FreeNAS. Jag skulle hellre rekommendera en helt vanlig Ubuntu-installation till någon som vill ha en "enkel lösning för Plex".

Skrivet av Xi:

Härlig disskusion ni fick igång här Kommer läsa varje rad och ta allt i beaktning!

(citerade dig för att du skulle se ovan)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Unraid. Har själv kört det i över 8 år utan problem, fungerar kanon som mediaserver. Använder sig av paritetsdisk(ar) istället för RAID. Finns mängder med färdiga dockers (t.ex Plex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Bara som förtydligande så bygger alltså inte FreeNas på Linux utan BSD. Som @LemurenSwe svarade mig tidigare så är ZFS ganska trevligt. Systemet i sig kör jag från en USB som laddas in i minnet på datorn så det är inte speciellt krävande (och behöver alltså ingen separat HDD/SSD för själva OS:et). Det enda gränssnittet man springer på är själva web-gui:n (om man inte vill bli väldigt avancerad och köra terminal), däremot är det en del begrepp och rättigheter att ställa in men för mig så har jag alltid hittat bra guider som beskriver det hela.

Precis, stämmer bra det. Bygger på freebsd 11 om jag inte missminner mig.
Numera så körs freenas inte från ram utan från boot-device (förutsätter att du inte använder en gammal version), man gjorde den övergången för några år sedan. Rekommenderar därför en mindre disk för boot vid nybygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tanken med NAS för mig var att ha minst två diskar som du kan köra i raid1 så du dessutom har backup på innehållet.
Hade en Synoligy NAS tidigare så aldrig provat att bygga eget.

Lycka till

Backup != Redundans

Vad du pratar om är redundans. Ett system med redundans kan hantera realtidsproblem (disk ett krashar, lugnt, disk två har också alla filer).

Backup är något du har någon annanstans. Det är åtminstone på ett annat system, helst på annan ort.

Usch, nu låter jag som en riktig besserwisser, men jag har sysslat ganska mycket med sånt här och då blir man lite skadad. Det är skrivet i välvilja.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vill ändå lyfta ett varningens finger för FreeNAS. FreeNAS är (imho) inget bra nybörjar OS. FreeNAS marknadsförs visserligen som Plug N Play, men stöter man på patrull och ger sig i kast med att faktiskt felsöka något blir det snabbt avancerat. För att inte tala om communityn runt FreeNAS som är väldigt elitistisk. Jag har kört FreeNAS sedan 2013 och har varit medlem på forumet lika länge, dyker du upp där med den hårdvaran som specats i det första inlägget ber de flesta dig vända i dörren.

"Your hardware does not comply with the FreeNAS docs, you probably did not even read the docs before trying, do it right and come back."

Vidare är FreeNAS (som alla andra GUI-baserade OS) begränsat så tillvida att du förväntas lösa allting genom att peka och klicka. Behöver du ett shell kommer du stöta på syncproblem mellan GUI och OS då kommunikationen är enkelriktad. Det har tagit mig många år att bli bekväm med FreeNAS. Jag skulle hellre rekommendera en helt vanlig Ubuntu-installation till någon som vill ha en "enkel lösning för Plex".

Visserligen har Freenas lite av en brant inlärningskurva, men tar man sig bara tiden och läser på manualen och kollar på lite videos på youtube (Lawrence Systems har bra videos) så ser jag inget problem med att köra det även som sin första NAS. Belöningarna med att börja med ett OS som kör ZFS är verkligen många imo.

TS bör dock göra sin research att de komponenter han/hon väljer fungerar med tilltänkt OS, oavsett vilket OS denne väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Visserligen har Freenas lite av en brant inlärningskurva, men tar man sig bara tiden och läser på manualen och kollar på lite videos på youtube (Lawrence Systems har bra videos) så ser jag inget problem med att köra det även som sin första NAS. Belöningarna med att börja med ett OS som kör ZFS är verkligen många imo.

TS bör dock göra sin research att de komponenter han/hon väljer fungerar med tilltänkt OS, oavsett vilket OS denne väljer.

Jag skulle säga det motsatta. FreeNAS ger skenet av att ha en väldigt flack inlärningskurva. Man tjoffar över installern till ett USB, installerar OS på någon enhet, och vips är man igång. Det är busenkelt att konfa diskar, sätta upp sin första pool, osv.

Sen kommer man till Plugin Jails och tycker att det är awesome. Tills man inser att (1) plugin releaserna ligger flera major releases efter det man hittar i pkg eller ports (för att inte tala om Plex egna repo). Efter det börjar något krångla och (2) man behöver djupdyka in i jailet man tidigare fått skapat åt sig. Utan någon som helst erfarenhet av CLI.

Men jag håller med dig i sak. Man ska inte ta första bästa och förvänta sig att allting bara fungerar. Jag motsätter mig bara när folk rekommenderar FreeNAS "för att det är så enkelt".

Ps. ZFS finns för Linux också. Man kan köra Ubuntu och ha ZFS.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För ändamålet ”bara plex” är FreeNAS overkill... vill du därimot ha en NAS finns det inget som är bättre just nu.

Jag har använt ZFS i stort sätt sedan det släpptes utanför Solaris, är fotograf och har förlorat data (som varit backup’ad) många gånger innan jag bytte till ZFS och sedan dess har jag inte förlorat en enda byte.

För några år sedan gjorde iXSystems en stor ombyggnad av FreeNAS som lär bra på pappret. Projektet blev försenat och fick tekniska problem då några av teknologierna man lutade sig mot slutade utvecklas. Det hela gick åt skogen och man tog ett omtag för att hamna där man är idag. Under den resan övervägde jag starkt att byta till FreeBSD istället (som jag började med). Grejjen är att när jag började tänka igenom saken är det ett par saker med en applikation som ett rent OS inte kan, min server är visserligen mer avancerad än dom flesta som hamnar i någons hem, säg att du spenderar en helg/vecka på att läsa manualen, sätta upp servern och sen låter du den stå. Några år går å du kanske har bytt en hårddisk men i övrigt inte rört servern så dör något viktigt, som moderkortet eller ett kontrollerkort och förstör både din data pool och din bootpool.

Vad gör du nu?

I faller FreeBSD måste du göra hela resan med installation och konfiguration igen, du kanske är duktig å skrivit ner allt du gjorde första gången men det tar ändå tid.
I faller FreeNAS behöver du bara installera FreeNAS och läsa tillbaka konfigurations filen så är du tillbaka. Det tar 10 minuter, sen är det bara att läsa tillbaka data från backup.

Det stämmer dock att hårdvaran du valt är fel för en NAS om du tänkt att datat du har på den ska vara över tid. Men om det är några TB med data dom enkelt kan återskapas spelar det kanske inte så stor roll.

FreeBSD är INTE Linux..

Det finns inget som garanterar dataintegritet genom hela kedjan så som ZFS gör.

USB minnen är en dålig boot pool för FreeNAS då det va länge sen hela OSet kördes från minne. Skaffa en billig SSD istället så håller den hela serverns livslängd. Ett USB minne får du byta en gång per år..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zaap:

Ta en titt på Unraid. Har själv kört det i över 8 år utan problem, fungerar kanon som mediaserver. Använder sig av paritetsdisk(ar) istället för RAID. Finns mängder med färdiga dockers (t.ex Plex).

Kan inte annat än hålla med. Kör det på en HP Microserver gen 3 och är hur nöjd som helst. Det är överskådligt, har en väldigt trevlig community om man stöter på problem samt att det är simpelt om du vill hålla det simpelt. Kör även endel spelservrar ibland via docker eller VM vilket gör det mångsidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

@MsSmith hur kom det sig att det slutade fungera? Jag kör förvisso ganska enkla saker som Plex, Samba, FTP, SSH och enda gången jag har fått problem har vart när Windows gjort någon uppdatering och inte kommer åt NAS:en pga det, men själva FreeNas har bara stått i sitt hörn och puttrat i fler år...

Defekt hårdvara, tror det var ett trasig RAM-minne. Det felmeddelande som gavs fanns inte i manualen på den tiden men "the leet d00ds" kunde inte hjälpa till. Datorn klarade dessutom MemTest över en natt men det var först när jag körde en fredag-söndag som felet upptäcktes och avhjälptes.

Permalänk
Medlem

Är sugen på precis samma sak som dig TS. Har bilder/filmer sedan 2003 som ligger och tar plats på min Readynas Duo V2 som rullat "problemfritt" nu i ca 7 år. Webinterfacet känns väldigt gammalt och tråkigt, och appar når jag inte ens, men som tur är har jag Plex installerat. Diskarna är dock slöa och Plex fungerar knappt då jag hela tiden får "The system is not powerful enough to encode video" även på Alfons Åberg-avsnitt i mpeg4 kvalité.

Så därför vill jag också bygga en NAS. Har dock inte kommit så långt i planerna men jag funderar starkt på Unraid som tidigare personer föreslagit. Sen är frågan, hur stor ska den vara? Vet att vissa kör 3.5" diskar och andra 2.5" diskar. Vissa slänger in SSD som cachedisk i systemet för snabbare filöverföring. AMD eller Intel? Ja, det är lite att tänka på.

Permalänk
Medlem

Den där ser ganska lik ut min första dedikerade Plex server
Hade bytt chassit till Node 304, får plats med fler hårddiskar i den.
Börja med Windows om du vill, det gjorde jag också, inget fel med det, enkelt att komma igång med. Vill du köra något annat rekommenderar jag Unraid.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P