PermalÀnk
Medlem
●

NÄgon som har fiskat frÄn flytring och har pÄ nÄgot tips har lust att testa lite

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Powerjimmy:

Lite nytt material frÄn mig, frÄn kvÀllens spontana fiskepass!
Största borren pÄ 1.63kilo!

https://youtu.be/HRON-aOcogI

Riktigt fina borrar men du verkade ÀndÄ inte allt för uppspelt? vad har du för PB? nÄgot sÀger mig att det Àr Ànnu större..

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
●

@htboma tack! Vet ej vikt pÄ dem större för de va nör jag va ygnre och fiska mycket i blekinges skÀrgÄrd. Har stuga dÀr. DÄ fick man stora feta jÀklar pÄ sommaren!

Annars PB:
GĂ€dda : 12.6kilo
Gös: 3.1kilo
Havsöring : 3.5kilo
BÀcköring : ca 1kilo
Torsk: 8.2kilo
Makrill: 1.4kilo
HorngÀdda: 1.1kilo
RödspÀtta : 860gram
Brax : 2.3kilo
Sutare: 780gram

Kommer snart nytt matrial pÄ yt kanalen. Jobbat mycket. Men om vinden lÀgger sig blir de kvÀllspass efter Gös&GÀdda i helgen.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

Svartzonker McMy och Big McMy 50kr st pÄ Jula.
Gratis frakt om man hÀmtar pÄ sitt lokala varuhus, kan bara köpas online.

https://www.jula.se/search/?query=mcmy

löp o köp

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Powerjimmy:

@htboma tack! Vet ej vikt pÄ dem större för de va nör jag va ygnre och fiska mycket i blekinges skÀrgÄrd. Har stuga dÀr. DÄ fick man stora feta jÀklar pÄ sommaren!

Annars PB:
GĂ€dda : 12.6kilo
Gös: 3.1kilo
Havsöring : 3.5kilo
BÀcköring : ca 1kilo
Torsk: 8.2kilo
Makrill: 1.4kilo
HorngÀdda: 1.1kilo
RödspÀtta : 860gram
Brax : 2.3kilo
Sutare: 780gram

Kommer snart nytt matrial pÄ yt kanalen. Jobbat mycket. Men om vinden lÀgger sig blir de kvÀllspass efter Gös&GÀdda i helgen.

Grymt!

jag har inte sÄ mycket att skryta om nÀr det kommer till PB men jag har varit med i bÄten nÀr en kompis fick upp en 16kg gÀdda för nÄgra Är sedan, finns en bild pÄ den tidigare i trÄden

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag köpte ett par billiga arbetshandskar som jag tÀnkte ha till gÀddfisket men blev lite fundersam om man kanske skadar gÀlarna nÀr man lyfter upp dom med det hÀr materialet.
https://m.clasohlson.com/se/Montagehandske-Tegera-/40-8446
Materialet pÄ undersidan Àr syntetlÀder enligt produktbeskrivningen.

Passar pÄ med en frÄga till.. jag har ett sÄnt hÀr: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/blue-fox-vibrax-m... men nÀr det trÀffar ytan trasslar tafsen in sig rÀtt ofta, 5/10 kast kanske. Det hjÀlper till viss del att stoppa kastet en liten stund innan det naturligt Àr klart sÄ att sÀga, sÄ draget gÄr mer vertikalt ner Àn horisontellt, men lÄngt ifrÄn alltid. Jag har inte testat med en kort ~10cm tafs iofs men ser inte hur det skulle lösa problemet. Har nÄgon nÄgon ide hur fan jag ska göra?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan trycka redigera pÄ mitt tidigare inlÀgg men ser ingen ruta att skriva i? :/

Jaja nÄvÀl.. Kortare tafs löste frÄga tvÄ, nu Àr det bara 8/10 kast den trasslar sig men frÄga ett söker jag fortfarande svar pÄ och det Àr inte direkt nÄgot man kan testa sig fram

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan trycka redigera pÄ mitt tidigare inlÀgg men ser ingen ruta att skriva i? :/

Jaja nÄvÀl.. Kortare tafs löste frÄga tvÄ, nu Àr det bara 8/10 kast den trasslar sig men frÄga ett söker jag fortfarande svar pÄ och det Àr inte direkt nÄgot man kan testa sig fram

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Det kanske kan lösa sig med ett kullagrat beteslÄs, en spinnare brukar ju ha ovanan att snurra linan, kan ju vara det som gör att det trasslar till sig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // SkÀrm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Znappie:

Det kanske kan lösa sig med ett kullagrat beteslÄs, en spinnare brukar ju ha ovanan att snurra linan, kan ju vara det som gör att det trasslar till sig

Det Àr inte sjÀlva linan som trasslar till sig utan den hamnar liksom runt/bakom skeden sÄ draget blir som ett ytdrag, eller hur man ska sÀga

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
●

Lite till fiske frÄn denna skÄning!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
●

@ClintBeastwood vad Àr de för tafs du kör? Jag knyter egna nylon tafsar med lekande och beteslÄs frÄn Darts, sen nylonlinan ska helst vara en tafs lina man köper pÄ mindre rulle och jag kör frÄn 0.20-0.30 beroende fisket Den brukar jag försöka ha mina tafsar ca 40-45cm lÄnga.
Varför jag kör med nylontafs:
1: draget rör sig mycket bÀttre i vattnet för nylon Àr mjukare Àn stÄl.
2: stÄltafsar syns mer i vattnet.
3: Blir billigare i lÀngden!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

@ClintBeastwood vad Àr de för tafs du kör? Jag knyter egna nylon tafsar med lekande och beteslÄs frÄn Darts, sen nylonlinan ska helst vara en tafs lina man köper pÄ mindre rulle och jag kör frÄn 0.20-0.30 beroende fisket Den brukar jag försöka ha mina tafsar ca 40-45cm lÄnga.
Varför jag kör med nylontafs:
1: draget rör sig mycket bÀttre i vattnet för nylon Àr mjukare Àn stÄl.
2: stÄltafsar syns mer i vattnet.
3: Blir billigare i lÀngden!

Jag kör endast fÀrdiga stÄltafsar frÄn lite olika tillverkare - abu garcia och jag tror att det Àven har ett par frÄn darts + butikens egna. Dessutom köpte jag en livstidsförbrukning tafsar tillverkade av en rÀtt kÀnd dragtillverkare ocksÄ som jag inte kommer pÄ namnet pÄ nu, men inte testat dom Àn. Du fÄr gÀrna lÀnka vad du rekommenderar, Àven om man har tafsar i överflöd vore det kul att testa pÄ att göra egna!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
●
PermalÀnk
Medlem ★
●

En liten rÀttning i all vÀlmening, fluorocarbon Àr inte detsamma som nylon. Dessutom kÀnns 0.30 rejÀlt underdimensionerad för hans gÀddfiske (jag har i alla fall för mig att det var det han skrev tidigare) och jag gör mina fluorocarbontafsar för gÀddfiske med Ätminstone 0.60. För spinnfiske med wobblers/jerkbaits brukar det rekommenderas Ätminstone 0.80 och en del kör 1mm tjock. GÀddor har vÀldigt vassa tÀnder som sliter pÄ fluorocarbon rÀtt bra Àven fast det nog Àr det bÀsta man kan ha. Kör man under 0.40 sÄ riskerar man att behöva byta efter bara ett par gÀddhugg eller Ànnu vÀrre att tafsen gÄr av och man mister sitt bete.

Ha det gött och glöm inte sÀkerheten nÀr ni fiskar i sommar, alltid flytvÀst i bÄt och ta det försiktigt pÄ hala stenar.
Skitfiske!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kör endast fÀrdiga stÄltafsar frÄn lite olika tillverkare - abu garcia och jag tror att det Àven har ett par frÄn darts + butikens egna. Dessutom köpte jag en livstidsförbrukning tafsar tillverkade av en rÀtt kÀnd dragtillverkare ocksÄ som jag inte kommer pÄ namnet pÄ nu, men inte testat dom Àn. Du fÄr gÀrna lÀnka vad du rekommenderar, Àven om man har tafsar i överflöd vore det kul att testa pÄ att göra egna!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Det Àr vÀldigt enkelt att göra egna nÀr man vÀl har lÀrt sig. Kör du 0.60 fluorocarbon (jag har för mig att jag brukar köpa nÄgon som hÀnger pÄ flugfiskevÀggen, kommer inte ihÄg namnet) sÄ gÄr det att knyta med rÀtt knut. Jag knyter alltid med trilene-knot som jag lÀnkar till hÀr nere. LÀngden till gÀddtafsar brukar jag köra runt 60-70 cm. Om du kör tjockare fluorocarbon som tafsmaterial kan det vara bÀttre att anvÀnda wirelÄs/crimps istÀllet för att knyta för det blir svÄrare och svÄrare ju tjockare material.

Vad du behöver i sÄ fall Àr följande:
Tafsmaterial: Fluorocarbon (gÄr att köpa i de flesta fiskebutiker, eller sÄ köper du pÄ nÀtet)
Ett styck beteslÄs som Àr tillrÀckligt rejÀlt för gÀdda (borde verkligen finnas i lokala fiskebutiken)
Och slutligen ett lekande. Lekandet Àr dÀr du knyter din lina i nÀr du ska anvÀnda tafsen.

Trilene-knot visas i en rörlig bild hÀr pÄ lÀnken:
https://www.animatedknots.com/trilene-knot

PermalÀnk
●

@tintinj jag fiskar mycket abborre öring regnbÄge gÀdda och gös och har inte gÄtt över 0.30 jag sliter ej upp min fisk uyan tröttar ut den innan upptagning men de Àr ju frÄn person till person va man kÀnner sig sÀker pÄ.
Sist jag fiska gÀdda va i helgen och dÄ tog jag nog 8st pÄ en och samma tafs.
Den va 0.28 och behövdes ej bytas under hela turen

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

Det Àr vÀldigt enkelt att göra egna nÀr man vÀl har lÀrt sig. Kör du 0.60 fluorocarbon (jag har för mig att jag brukar köpa nÄgon som hÀnger pÄ flugfiskevÀggen, kommer inte ihÄg namnet) sÄ gÄr det att knyta med rÀtt knut. Jag knyter alltid med trilene-knot som jag lÀnkar till hÀr nere. LÀngden till gÀddtafsar brukar jag köra runt 60-70 cm. Om du kör tjockare fluorocarbon som tafsmaterial kan det vara bÀttre att anvÀnda wirelÄs/crimps istÀllet för att knyta för det blir svÄrare och svÄrare ju tjockare material.

Vad du behöver i sÄ fall Àr följande:
Tafsmaterial: Fluorocarbon (gÄr att köpa i de flesta fiskebutiker, eller sÄ köper du pÄ nÀtet)
Ett styck beteslÄs som Àr tillrÀckligt rejÀlt för gÀdda (borde verkligen finnas i lokala fiskebutiken)
Och slutligen ett lekande. Lekandet Àr dÀr du knyter din lina i nÀr du ska anvÀnda tafsen.

Trilene-knot visas i en rörlig bild hÀr pÄ lÀnken:
https://www.animatedknots.com/trilene-knot

Jag fÄr bara smÄgÀddor sÄ behöver förmodligen ingen jÀttetjock lina Àven om deras tÀnder ocksÄ Àr riktigt jÀvliga. Men Ä andra sidan kanske det inte finns nÄgon riktig nackdel med att köra 0.60 emot en som Àr t.ex 0.30 förutom att den inte blir riktigt lika rörlig? Jag har aldrig anvÀnt ett wirelÄs men Àr det lÀtt att förstÄ hur det fungerar om man har det framför sig?

Kom pÄ en sak: nÄgon som testat att göra en tafs av tvÀttlina?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fick ett paket idag.
https://minfil.com/Y0a8S0z4n9/20190717_114339_jpg

Är riktigt nyfiken pĂ„ wobblern frĂ„n Westin. Även flugspinnaren ska bli kul att se, aldrig testat en sĂ„n innan.
Jag tog en bild pĂ„ den bredvid en snusdosa, den Ă€r mycket större Ă€n jag trodde. ÅterstĂ„r att se hur hur den blir i vattnet. Den ska tydligen "pumpa upp sig", vad det nu innebĂ€r.
https://minfil.com/Y5bbS1z2n2/20190717_115158_jpg
SÀtter man pÄ en enkelkrok borde den gÄ finfint att fiska i vatten med nÀckrosor.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fÄr bara smÄgÀddor sÄ behöver förmodligen ingen jÀttetjock lina Àven om deras tÀnder ocksÄ Àr riktigt jÀvliga. Men Ä andra sidan kanske det inte finns nÄgon riktig nackdel med att köra 0.60 emot en som Àr t.ex 0.30 förutom att den inte blir riktigt lika rörlig? Jag har aldrig anvÀnt ett wirelÄs men Àr det lÀtt att förstÄ hur det fungerar om man har det framför sig?

Kom pÄ en sak: nÄgon som testat att göra en tafs av tvÀttlina?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Det Àr ordentlig tjocklek pÄ linan du diskuterar! För gÀddfiske hade jag rekommenderat 0.20mm (+/- 3mm), allt över det Àr overkill. Tjock lina har en del möjliga effekter, mindre rörlighet javisst men det Àr sekundÀrt. Jag skulle vara mer orolig över minskad kastlÀngd, sÀrskilt med de spinnare du köpt. Den krymper rÀtt rejÀlt nÀr du gÄr upp i tjocklek.

Har sjÀlv inte anvÀnt wirelÄs men det ska ju funka bra om man vill pilla, men jag skulle definitivt anvÀnda titanium trÄd snarare Àn tvÀttlina haha, tror att gÀddans tÀnder skulle kunna dra igenom en tvÀttlina om det blir riktig kamp.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av aToria:

Det Àr ordentlig tjocklek pÄ linan du diskuterar! För gÀddfiske hade jag rekommenderat 0.20mm (+/- 3mm), allt över det Àr overkill. Tjock lina har en del möjliga effekter, mindre rörlighet javisst men det Àr sekundÀrt. Jag skulle vara mer orolig över minskad kastlÀngd, sÀrskilt med de spinnare du köpt. Den krymper rÀtt rejÀlt nÀr du gÄr upp i tjocklek.

Har sjÀlv inte anvÀnt wirelÄs men det ska ju funka bra om man vill pilla, men jag skulle definitivt anvÀnda titanium trÄd snarare Àn tvÀttlina haha, tror att gÀddans tÀnder skulle kunna dra igenom en tvÀttlina om det blir riktig kamp.

Vi diskuterade tafsmaterial nÀr det var i de dÀr dimensionerna, inte huvudlinan. Jag kanske missuppfattade den första som nÀmnde de mindre dimensionerna och att de menade huvudlinan...som inte Àr detsamma som tafs. Som huvudlina har jag sjÀlv pÄ mina haspelrullar Berkley Fireline Tracerbraid i 0.15-0.17 som Àr vÀldigt följsam och som sÀllan trasslar sig för mig. Det rÀcker gott och vÀl till Àven 10+gÀddor om man metar vilket jag för det mesta gör. 0.20 och strax över till trolling och spinnfiske, en aning tjockare till jerk men dÄ Àven en annan flÀtad lina som fungerar bÀttre pÄ multirullar.

PermalÀnk
●

Bara jag som gillar att tvÀtta mina fiske saker?

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av tintinj:

Vi diskuterade tafsmaterial nÀr det var i de dÀr dimensionerna, inte huvudlinan. Jag kanske missuppfattade den första som nÀmnde de mindre dimensionerna och att de menade huvudlinan...som inte Àr detsamma som tafs. Som huvudlina har jag sjÀlv pÄ mina haspelrullar Berkley Fireline Tracerbraid i 0.15-0.17 som Àr vÀldigt följsam och som sÀllan trasslar sig för mig. Det rÀcker gott och vÀl till Àven 10+gÀddor om man metar vilket jag för det mesta gör. 0.20 och strax över till trolling och spinnfiske, en aning tjockare till jerk men dÄ Àven en annan flÀtad lina som fungerar bÀttre pÄ multirullar.

Ah dÄ Àr jag med! Blev lite orolig hahah. Jag kör ocksÄ Berkley Fireline Tracerbraid i 0.15-0.17 pÄ de flesta av mina haspel rullar, och 0.20 för bÄde jerk och trolling.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fÄr bara smÄgÀddor sÄ behöver förmodligen ingen jÀttetjock lina Àven om deras tÀnder ocksÄ Àr riktigt jÀvliga. Men Ä andra sidan kanske det inte finns nÄgon riktig nackdel med att köra 0.60 emot en som Àr t.ex 0.30 förutom att den inte blir riktigt lika rörlig? Jag har aldrig anvÀnt ett wirelÄs men Àr det lÀtt att förstÄ hur det fungerar om man har det framför sig?

Kom pÄ en sak: nÄgon som testat att göra en tafs av tvÀttlina?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Gör ocksĂ„ egna tafsar med flourcarbon i 0,91 mm anvĂ€nder wirelĂ„s till detta och smĂ€lter lite pĂ„ stumpen som Ă€r utanför. Är jĂ€drigt smidigt och gĂ„r sjukt fort! För gĂ€dda dĂ„ sĂ„klart. WirelĂ„sen Ă€r skitlĂ€tta och jag gör som i videon.
Gör egna tafsar

Till abborre, gös etc anvÀnder jag 0,30 mm men dÀr knyter jag allt med en uni knot till beteslÄset med lekande och sen en fg knot mellan tafs och flÀtlin

Skrivet av aToria:

Ah dÄ Àr jag med! Blev lite orolig hahah. Jag kör ocksÄ Berkley Fireline Tracerbraid i 0.15-0.17 pÄ de flesta av mina haspel rullar, och 0.20 för bÄde jerk och trolling.

Ligger nÄgot över fiskar gÀdda med 0,30-0,35 flÀtlina pÄ spinn.

Visa signatur

🎼 ⇱ R7 5800X3D ‱ MSI B450 Gaming Pro Carbon ‱ G.Skill Flare X ‱ Zotac RTX 3080 12gb
đŸ–„ ⇱ Acer Predator XB271HU
⌚ ⇱ Mekanisk Fjell & Frog Mini
đŸ–± ⇱ MX Master 3S ‱ Xlite V2
🔈 ⇱ DT 1990 Pro ‱ DT 700 Pro X ‱ Schiit stack

PermalÀnk
Medlem ★
●

Blev 4 timmar fiske precis hÀr slutade med 7 gös sen gav i vi upp Ä tÀnkte dra hem men gick förbi ett stÀlle med mycket aborre pÄ. Satte dÄ pÄ fkb viblure första gÄngen jag testa den vart succé direkt 15 borrar pÄ 30 min och klev Àven pÄ en helt okej gös blev lite förvÄnad sen fick far en lite borre men nÀr han skulle dra upp den högg det till en större som dök ordenligt vid bÄten förmodligen en gös till men den missade vi aborre kom dock upp.

Gösen togs alla pÄ vita wobblers jag tog 2 av dem pÄ Rapala taildancer 13cm röd vid sen gick vi grundare dÄ tog jag 2 st till pÄ röd vit bomber 16A. Dem andra 2 tog morfar pÄ röd vit delad rapala wobbler

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kör aldrig med tafs till gös fiske men mÄnga gillar ju Ä ha flourcarbon nÄn halvmeter som tafs. Hur tjock behöver den vara för att funka bra till gös fiske ska ju klara att stora gÀddor hugger

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej alla fiskklockare. MÄste köpa mig ett nytt spö och ny rulle (haspel) men Àr helt blÄ i denna djungeln. Den kommer mestadels att anvÀndas för abborre och gÀdda (men Àven en del i havet för öring). Skulle vara super om den klarade lite tyngre drag dÄ jag gÀrna vill testa fiska med nÄgra gamla oanvÀnda Buster Jerks.

Finns det nÄgon hÀr som har nÄgra tips vad det Àr för utrustning som gÀller? Budget ligger runt 1500kr.

Tack i förhand.

Visa signatur
PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hej alla fiskklockare. MÄste köpa mig ett nytt spö och ny rulle (haspel) men Àr helt blÄ i denna djungeln. Den kommer mestadels att anvÀndas för abborre och gÀdda (men Àven en del i havet för öring). Skulle vara super om den klarade lite tyngre drag dÄ jag gÀrna vill testa fiska med nÄgra gamla oanvÀnda Buster Jerks.

Finns det nÄgon hÀr som har nÄgra tips vad det Àr för utrustning som gÀller? Budget ligger runt 1500kr.

Tack i förhand.

Jag Àr inte insatt i dagens utbud, men jag hade iaf skaffat ett spö som rekommenderar upp till ca 40g (gÄr att kasta tyngre drag ÀndÄ). Inte lika kul att fiska exempelvis abborre pÄ för grova spön imo.

Visa signatur

🎼 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
đŸ’» Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
đŸ“œ Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
đŸ“ș LG OLED65B16 | đŸ“ș ASUS VA247HE | đŸ–± Logitech G502 X | ⌚ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hej alla fiskklockare. MÄste köpa mig ett nytt spö och ny rulle (haspel) men Àr helt blÄ i denna djungeln. Den kommer mestadels att anvÀndas för abborre och gÀdda (men Àven en del i havet för öring). Skulle vara super om den klarade lite tyngre drag dÄ jag gÀrna vill testa fiska med nÄgra gamla oanvÀnda Buster Jerks.

Finns det nÄgon hÀr som har nÄgra tips vad det Àr för utrustning som gÀller? Budget ligger runt 1500kr.

Tack i förhand.

Hej, Vet inte vad som gÀller. Men införskaffade mig denna för nÄgon vecka sedan Patriot Pike Specialist 8` 20-75g, Àr vÀldigt nöjd med den.
Hade tidigare ett Àldre 10-35g som jag anvÀnt i mÄnga Är tills det knÀcktes.
Har Àven ett mindre spö som som Àr 5-20g som jag tycker fungerar bra till abborre & Àven fÄtt nÄgon mindre gÀdda.
Skaffade Àven ett 10-35g Abu Garcia spö med rulle(haspel) för runt 800kr till min dotter för 2 Är sedan. Har sjÀlv Àven testat att anvÀnda detta nÀr vi varit ute & det har fungerat fint. SÄ fungerar fint som nybörjare spö eller om man inte fiskar sÄ ofta.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hej alla fiskklockare. MÄste köpa mig ett nytt spö och ny rulle (haspel) men Àr helt blÄ i denna djungeln. Den kommer mestadels att anvÀndas för abborre och gÀdda (men Àven en del i havet för öring). Skulle vara super om den klarade lite tyngre drag dÄ jag gÀrna vill testa fiska med nÄgra gamla oanvÀnda Buster Jerks.

Finns det nÄgon hÀr som har nÄgra tips vad det Àr för utrustning som gÀller? Budget ligger runt 1500kr.

Tack i förhand.

Det Àr en lite lurig kombo du vill Ät egentligen men en haspel i 4000 storlek och flÀtlina runt 0,15-0,20 kanske skulle kunna passa ÀndamÄlet.

En sjukt prisvÀrd rulle Àr denna. Har en i strl 30 för borre/gös/regnbÄge etc

Spö fronten Àr lite svÄrare, försök pricka in ungefÀr den vikt pÄ drag du anvÀnder dig av och se hur det matcher kastvikterna pÄ spö men tÀnker 8-9 fot kanske kan vara att föredra om det ska fiskas lite havsöring ocksÄ annars hade jag nog lagt mig mellan 7-8 fot.

Har inte provat nÄgot av dessa men kanske kan vara nÄgot
SG
Abu
Berkley

Annars kanske du har nÄgon fiskeaffÀr i nÀrheten som kan hjÀlpa dig med ett paket dÀr du kan ge lite mer info hur du fiskar och samtidigt fÄ kÀnna pÄ grejerna

Visa signatur

🎼 ⇱ R7 5800X3D ‱ MSI B450 Gaming Pro Carbon ‱ G.Skill Flare X ‱ Zotac RTX 3080 12gb
đŸ–„ ⇱ Acer Predator XB271HU
⌚ ⇱ Mekanisk Fjell & Frog Mini
đŸ–± ⇱ MX Master 3S ‱ Xlite V2
🔈 ⇱ DT 1990 Pro ‱ DT 700 Pro X ‱ Schiit stack

PermalÀnk
Medlem ★
●

SÄdÀr, igÄr varit och köpt pÄ mig lite jerkbait grejer. Fyfan va roligt det var!

Förvisso ingen fÄngst men en rejÀl stöt och en vad jag skulle kunna klassa "mellan" stor som följde och var riktigt nyfiken men vÀnde nÀr den sÄg mitt fula tryne.

Försöka fÄ ordning pÄ bÄten under dagen sÄ kanske man kommer Ät lite bÀttre stÀllen Àn bara frÄn bryggan

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö