Den lilla datorn, men den långa posten och lagom budgeten (15-18k)

Permalänk
Medlem

Den lilla datorn, men den långa posten och lagom budgeten (15-18k)

Budget 15-18k. Håll budget, tack snälla!
99,9% Gaming-dator! (00,1% Photoshop och lite annat)

Mina tankar kring detta då. Jag har en dator som är ca 7 år gammal, den hänger med men börjar bli trött i nyare titlar.
Så nu är det dags att skaffa ny!
Istället för att själv sätta ihop något (vilket jag gjort ändå) så skriver jag vad jag söker så får ni hjälpa mig.
Motivera gärna era val av komponenter för att ge mig en bättre förståelse varför ni har valt just det ni har gjort.

Jag kommer spela Borderlands 3 nu närmast, sen Cyberpunk 2077 när det kommer, jag kommer spela i 1080p 60 hz som det ser ut nu.
Tanken är att datorn ska kunna spela toptitlar några år framöver, det behöver inte vara på ultra settings då jag inte är så kräsen med det. Det är ju en klar bonus i början, men förstår själv att efter ett par år så får man börja vrida ner inställningar.
Datorn tänker jag ska hålla några år framöver, iaf genom nästa generations konsolliv typ...
Kommer nog inte planera in några uppgraderingar i framtiden om inte ett exeptionellt läge uppenbarar sig.

Jag spelar inget fps varken CS, overwatch, apex eller liknand där högre Hz på skärm kan vara relevant.
Så jag är nöjd med den jag har nu.

Jag har några specifika krav som jag listar nedan under varje komponent.

CPU - Ryzen 3700x? eller någonting i den stilen, vad som är bäst för spel och ger mest bang for the buck. Jag kommer nog inte överklocka.

CPUkylare - Då rummet jag har datorn i blir ganska varmt så ställer jag höga krav på att hålla cpun sval. Om inte medföljande kylare till Ryzen håller måttet (vilket den verkar göra) så köper jag gärna något annat. Föredrar luft, men om någon lägger fram ett bra argument för AIO water så är jag villig att lyssna.

Chassi - Då jag har husdjur och det fälls en del hundhår så ställer jag krav på bra dammfilter som är lättåtkomliga så man kan rengöra ofta och väl, och även ett chassi som håller insidan sval.
Jag avskyr RGB så helst så lite som möjligt eller inget alls. Fönster är inget krav, men sidor som är lätta att öppna för rengöring på insidan hade varit trevligt. Släng gärna in någon extra fläkt eller 2 om det krävs för att få bra luftflöde.
Tror inget kan låta mer än datorn jag har nu så ljuddämpning är inget jag värdesätter, jag är inte så känslig för det, då jag alltid sitter med stora hörlurar i ett eget rum. Så det stör varken mig eller sambon.

RAM - Höga frekvenser för att AMD gillar det har jag hört. Ingen RGB tack.

Nätagg - Modolärt för otimal kabeldragning och tillräckligt med kräm för att driva datorn.

GPU - Kommer spela i 1080p 60 hz till en början. Men inte omöjligt att jag uppgraderar skärmen längre fram till högre hz och upplösning så ett grafikkort som är redo för det vore bra. Så att man har valet i framtiden.

Lagring - Jag tänker 1 st M.2 Nvme disk ca 240-480 gb för Windows och lite program (ev för att ha det spelet jag spelar för stunden). Sen 1 st SSD eller M.2 (Om det ens går att motivera, gör det skillnad i spel?) för spel ca 1 TB bör räcka vad som nu passar i hastighet utan att det blir overkill eller flaskhals. Har en Firecuda 3,5" SSHD, 1 TB, sen tidigare som kommer få aggera bulklagring.

Moderkort - Tänker att nya generationen X570 med PCI 4 kan vara vettigt (eller är det vettigt)?. Argument för och emot?
Skönt att slippa flasha in ny bios om inte annat...
Wifi behövs inte

Märken som jag har en förkärlek till, dom har levererat bra tidigare för mig och köper och stödjer gärna dessa:

Asus, MSI - för GPU och/eller moderkort
Fractal design
Samsung för lagring
Corsair

Jag köper gärna också allt eller så mycket det går från Webhallen, även om det kanske blir några hundra dyrare, dels för att ha alternativet att dom bygger ihop den. Och dels för att jag gillar deras service om något skulle gå snett.
Planen är att bygga själv, men har som sagt gärna alternativet till att dom gör det.
Självklart om Inet eller komplett har värsta sjuka dealen på en GPU eller CPU så går det ju inte motstå en bra deal!

Tack så mycket!

Mitt förslag följer under.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/303171,302707,281265,2...

Permalänk
Medlem

Mitt förslag, inkl. en ordentlig skärm. Skulle rekommendera 144hz även om du inte spelar FPS men denna har iallafall 75hz och 1440p för en betydligt vackrare spelupplevelse. Tycker inte du kan rättfärdiga ett så dyrt grafikkort med en skärm på enbart 1080p/60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Mitt förslag, inkl. en ordentlig skärm. Skulle rekommendera 144hz även om du inte spelar FPS men denna har iallafall 75hz och 1440p för en betydligt vackrare spelupplevelse. Tycker inte du kan rättfärdiga ett så dyrt grafikkort med en skärm på enbart 1080p/60hz.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/303921,236943,283852,296374,295572,256271,303307,250430,302709

Tack för förslaget!
Men som det ser ut nu så är jag nöjd med min skärm och köper hellre en "framtidssäker" dator.
Och uppgraderar skärmen i ett senare skede på typ black friday eller liknande än att behöva känna efter ett par år att jag vill köpa ett nytt grafikkort eller liknande.

Om du skulle göra en dator utan skärm med den budgeten hur skulle den då se ut?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Tack för förslaget!
Men som det ser ut nu så är jag nöjd med min skärm och köper hellre en "framtidssäker" dator.
Och uppgraderar skärmen i ett senare skede på typ black friday eller liknande än att behöva känna efter ett par år att jag vill köpa ett nytt grafikkort eller liknande.

Om du skulle göra en dator utan skärm med den budgeten hur skulle den då se ut?

Tack

Okej fair enough!
Hade personligen kört något sånt här, montering kostar endast hela 1 riksdaler just nu:

Hade lagt den "insparade" tusingen på en fetare kylare eller till den potentiella framtida skärmen
Webbhallen monterar inte de bästa luftkylarna då de är så tunga att de kan riskera skador vid frakt.

Permalänk
Medlem

Är själv spekulant på nedanstående.

Enda frågetecknet är väl om chassit levererar på dina krav, samt att den ej är från Webbhallen...

https://www.komplett.se/product/1134117/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com