AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inet verkar vara med också: https://www.inet.se/kampanj/5354/msi-x570

Hm, undrar om det är värt att försöka få tag i kylaren. Kommer köra en Noctua D14, eller om det är en D15 (samma som jag kör på min 6700K i dagsläget) och föredrar att inte använda vatten i datorn. Men kanske värt det ändå?

Mitt moderkort, MSI X570 MPG GAMING PRO CARBON WIFI, ska ge möjlighet att få tag i en COOLER MASTER MASTERLIQUID ML240L RGB iallafall.

Tack för info!
Aha om Inet säger att de själva är med är det klart att det är så, blev förvirrad när endast Webhallen var med på MSI-sidan. Men då är det ju bara att beställa hem ett ACE då så var beslutsångesten över 😁

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hahaha! Så länge en enda grej från gamla datorn är kvar, så är det nog faktiskt en uppgradering. Kan vara strömkabeln till nätdelen exempelvis.

Vad uppgraderar du från för system?

Jag riktigt gillar alla sensorer att hålla koll på.

Snyggt jobbat!

Aaaaah! Bygg!!!

Haha ja, får väl tänka så. Gick från att inte vilja beställa till att nu ha en beställning på både webhallen och en på inet.

Byggde min första rigg för ganska exakt två år sedan. Blev då I5 7500 med ett rtx 1060 6gb i ett node 304 med 2400mhzcl16 ram . Är väl egentligen rätt nöjd med det fortfarande men man är ju prylgalning. Så blev sugen på något med lite mer umpf. Tycker riggen jag har per sig är rätt balanserad så känns ju tråkigt att sitta på en 3700x med ett 1060 eller tvärtom med I5 7500 och ett rtx 2070 super så kände att ska de va så ska de va!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@anders190: Ja, det är värt det, om du inte ska använda den kan du sälja den eller ge bort den

Jag tycker det är en grym kampanj av MSI, fin kylare!

Mvh

kolla om det finns andra program som kan ge bättre avläsning, coretemp ska använda sig av DTS avläsning och ska vara uppdaterad för nya ryzen och det ska tydligen finnas i de flesta moderna cpuer och ska ge en korrekt avläsning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Markusas:

Tack för info!
Aha om Inet säger att de själva är med är det klart att det är så, blev förvirrad när endast Webhallen var med på MSI-sidan. Men då är det ju bara att beställa hem ett ACE då så var beslutsångesten över 😁

Jo, jag såg först inte vart butikerna var, men när jag gick via Inets länk så syntes Webhallen enbart. Men förhoppningsvis så syns alla de olika butikerna imorgon.

Inet hade en liten bild längst upp på första sidan, kan hända att det finns på andra butiker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Icte: Jag är osäker på om det stämmer, har satt 1,2v-1,25v i BIOS på Vcore, men det visas endast på en sensor i Windows samtidigt som VID värdena är 1,1v ca.

Temperaturerna har jag inte fått med, men det har legat på ca 65-70c efter en timmes Far Cry 5.

Körde ett snabbt test åt dig i CPU-Z benchen, vågade inte CB15 då jag är inne i Windows 10 och vill ej ha en krasch Där ser du temps på en kort run iallafall.

https://i.imgur.com/PuJXp96.jpg

Det som gör mig förvirrad är VID värdena samt CPU core voltage längst ner.

VID förändras aldrig oavsett vad jag sätter för Vcore i BIOS när jag sätter manual override. Däremot förändras CPU core voltage, och det stämmer mot värdet satt i BIOS. Frågan är hur dom interagerar med varandra. Påminner om FIVR som Intel hade på X99, där dom hade en intern VRM på CPUerna, som blev matad av moderkortet för att sedan regleras internt.

Mvh

Hm ja, då ligger nog verkliga VCORE förhoppningsvis på 1.2-1.25V om det är det som är satt i BIOS. Har du testat att avläsa m.h.a. någon annan mjukvara, t.ex. AMDs egna Ryzen Master? Kan vara helt enkelt så att HWInfo avläser felaktigt just nu och behöver uppdateras för Ryzen 3900X (och kanske övriga Ryzen 3000-series CPU:er).

65-70 grader med 1.2-1.25V VCORE (om detta nu är den faktiska VCORE) i spel på en 12c/24t CPU med en Corsair H100x är inte illa alls! Och enbart 69 grader under CPU-Z benchen på 1.244V? Wow. Absolut destruktiva testet är ju ändå Prime95 - inget jag rekommenderar i detta tillfälle med tanke på belastningen och osäkerheten kring VCORE men definitivt något som måste testas!

Ser att du har avläst VCORE från Ryzen Master också. Kan faktiskt vara så att denna just nu avläser VID, som i sin tur är buggad. Väldigt svårt att säga. Dock så ska det väl finnas fysiska mätpunkter på ditt high-end moderkort - kanske går att avläsa VCORE spänningen med en multimeter?

Är det f.ö. de medföljande fläktarna som du använder på radiatorn?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Aeig: det där gör mig förvirrad också. Din VID-display ser helt knasig ut. Har den varit så låg hela tiden eller dök det upp när du ändrade nåt i BIOS och i så fall vad?

Vcore är ju den faktiska spänningen som mäts av sensorn, så den är sannolikt korrekt.
VID är den spänning som varje kärna efterfrågar och den borde fluktuera hela tiden baserat på vad processorn jobbar med. Nu är jag Intel-människa som sagt, men jag utgår från att AMD funkar på samma sätt vad gäller detta.

Äh, jag klistrar in vad skaparen av HWINFO säger, han är bättre på detta än mig.

Citat:

The fundamental difference is that:
- The VID is read directly from the CPU's particular core. It's the value the CPU requests depending on its current state and the value it 'thinks' it gets. However in reality, it might get a different voltage - the exact value depends on mainboard's voltage regulator circuitry and particular settings.

- The Vcore on the other hand is a MEASURED value by a dedicated sensor. So this should be the true voltage supplied to the CPU.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Dragnet: Snyggt

Vad gör slow_mode brytaren på moderkortet? antar att den inte gör samma som på mitt grafikkort? eller har man 2 olika bios där den ena är för OC?

Slow mode är för Extrem Överklockning, om man behöver in i bios och konfa är det onödigt att slösa på kolsyreis så då slår man manuellt på slow mode.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Fråga, nya Ryzen master har ett nytt gui, gäller detta bara för 3000 serien eller borde jag få upp samma på min 2700x?

Ni som har nya versionen, vilken version är det och var laddade ni ner den?

Kommer tydligen bara upp med Ryzen 3000.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Verkar bara vara Webhallen med om man kollar MSI:s hemsida?

Skumt https://www.inet.se/kampanj/5354/msi-x570

edit: skulle det strula imorgon när jag får min 3600 med mitt B450 så köper jag nog ett MSI Gaming Pro Wifi X570 om recensioner på den verkar bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm ja, då ligger nog verkliga VCORE förhoppningsvis på 1.2-1.25V om det är det som är satt i BIOS. Har du testat att avläsa m.h.a. någon annan mjukvara, t.ex. AMDs egna Ryzen Master? Kan vara helt enkelt så att HWInfo avläser felaktigt just nu och behöver uppdateras för Ryzen 3900X (och kanske övriga Ryzen 3000-series CPU:er).

65-70 grader med 1.2-1.25V VCORE (om detta nu är den faktiska VCORE) i spel på en 12c/24t CPU med en Corsair H100x är inte illa alls! Och enbart 69 grader under CPU-Z benchen på 1.244V? Wow. Absolut destruktiva testet är ju ändå Prime95 - inget jag rekommenderar i detta tillfälle med tanke på belastningen och osäkerheten kring VCORE men definitivt något som måste testas!

Ser att du har avläst VCORE från Ryzen Master också. Kan faktiskt vara så att denna just nu avläser VID, som i sin tur är buggad. Väldigt svårt att säga. Dock så ska det väl finnas fysiska mätpunkter på ditt high-end moderkort - kanske går att avläsa VCORE spänningen med en multimeter?

Är det f.ö. de medföljande fläktarna som du använder på radiatorn?

Jag har använt Ryzen Master och den visar 1,1v som CPU voltage, likaså HWinfo och HWmonitor.

CPU-Z, HWinfo och HWmonitor visar det Vcore värde som jag har satt i BIOS.

Under belastning så fluktuerar båda värdena, dvs VID värdena i HWmonitor förändras i realtid när jag ex. spelar Overwatch, likaså förändras CPU core voltage. Detta indikerar att båda avläses åtminstone, frågan är hur dom är relaterade till varandra om det är 1:1 förhållande?

Jag kan skaffa en multimeter, men kommer inte riktigt åt i mitt chassi, får fundera på det.

Fläktarna är ej standard, utan 2 st Noctua NF-A12x25. Tycker kylaren är grym för övrigt, chansade på den då jag inte ville ha RGB etc utan bara en barebones AIO 240mm, denna hade fått grymma recensioner och den lever upp till dem också.

Skrivet av osgorth:

@Aeig: det där gör mig förvirrad också. Din VID-display ser helt knasig ut. Har den varit så låg hela tiden eller dök det upp när du ändrade nåt i BIOS och i så fall vad?

Vcore är ju den faktiska spänningen som mäts av sensorn, så den är sannolikt korrekt.
VID är den spänning som varje kärna efterfrågar och den borde fluktuera hela tiden baserat på vad processorn jobbar med. Nu är jag Intel-människa som sagt, men jag utgår från att AMD funkar på samma sätt vad gäller detta.

Äh, jag klistrar in vad skaparen av HWINFO säger, han är bättre på detta än mig.

Jag vet ej vad som är korrekt i dagsläget, funderar som sagt på om det fungerar som Intels FIVR.

"Intel's® 4th generation Core™ microprocessors are powered by Fully Integrated Voltage Regulators (FIVR). These 140 MHz multi-phase buck regulators are integrated into the 22nm processor die, and feature up to 80 MHz unity gain bandwidth, non-magnetic package trace inductors and on-die MIM capacitors. FIVRs are highly configurable, allowing them to power a wide range of products from 3W fanless tablets to 300W servers. FIVR helps enable 50% or more battery life improvements for mobile products and more than doubles the peak power available for burst workloads."

Jag ska pröva att sänka Vcore och se vad som händer i Windows.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja 3800x borde kunna kliva upp runt 4400-4500 med PBO och borde prestera bäst i spel. Det hänger dock på en hel del saker som kan bli luriga, temperatur är en av dom., skillnaden i procent mot 3900x blir dock under 10 om man kikar frekvens vid fåtrådade saker och jag kände då att 50% mer kärnor vägde tyngre, annars ligger en 3700x extremt bra till i pris/prestanda, den kommer inte vara långt efter 3800x.

Har också velat klart, avbeställde 3700X när "dom inte kom in till lagret", kör på 3900X så får jag vänta. 3950X blir sannolikt för dyr för min smak, och 3700X med sina 65W TDP kändes lite för simpel för riggen jag sitter på för tillfället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt rullar på som det ska med X570 Aorus Ultra, gjorde såklart den obligatoriska svenska modden.

Chipset fläkten berättar att den finns under POST, men lugnar sedan ner sig och blev nästintill ohörbar.
Men nu efter att datorn varit igång ett par timmar så har den krupit upp till 3000 rpm och kan höras när det är tyst.

Inget jätte irriterande ljud, men det hörs som ett lite högre surrande.

Gigabyte ryktas släppa ett nytt Bios i veckan som ska åtgärda fläktkurvan och även ge möjligheten att stänga av fläkten, vilket är trevligt.
Har inte sett chipset temp på över 46 grader än så länge.
Många hade tydligen klagat på Ultra och Master korten om man ska tro Reddit, vissa verkar det som att de går på 100% hela tiden, det problemet har inte jag som tur är.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Allt rullar på som det ska med X570 Aorus Ultra, gjorde såklart den obligatoriska svenska modden.

Chipset fläkten berättar att den finns under POST, men lugnar sedan ner sig och blev nästintill ohörbar.
Men nu efter att datorn varit igång ett par timmar så har den krupit upp till 3000 rpm och kan höras när det är tyst.

Gigabyte ryktas släppa ett nytt Bios i veckan som ska åtgärda fläktkurvan och även ge möjligheten att stänga av fläkten, vilket är trevligt.
Många hade tydligen klagat på Ultra och Master korten om man ska tro Reddit, vissa verkar det som att de går på 100% hela tiden, det problemet har inte jag som tur är.

https://i.imgur.com/4WmzWtq.jpg

Ja fläktkurvor, får mig att tänka tillbaka på mitt gamla geforce 7900. det var nått fel med fläkt kurvorna som skulle ta lite tid för nvidia att fixa. alla drabbades inte men jag gjorde såklart det. fläkten gick i 100% och jag skojjar inte att den påminde mycket om en hårtork i ljud. det var det värsta ljud jag hört från en fläkt och den var nog inte större än kanske 50mm.
blev snabbt en zamlan 900 istället

problemet med denna fläkt är nog om det kommer lite damm och den behöver jobba lite hårdare för att kyla, kanske lägger sig på 3500 rpm efter ett halvår. eller när komponenterna värmer upp luften i lådan(om man inte har bra luftflöde) så kommer den även då behöva kämpa lite extra.
risken är stor att det kommer en passiv 3djeparts kylare som passar många 570x brädor, dom skulle nog sälja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

3600x är också 6/12, syftar du på 3700x?

Förlåt? Jag nämnde inget om cores vad jag vet?

Skrivet av CubaCola:

Sjukt bra deals om man köper ett MSI moderkort just nu (Vissa ur X570)

https://www.msi.com/Promotion/I-Love-You-3000-AMD/

Tex MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI för 2590kr på inet.se, så får man en Cooler master ML240L kylare på köpet. (edit så länge lagret räcker)

(sedan om jag förstår det rätt)
Skriv en recension, få 25 USD värdekupong till steam.

skriv en högkvalitativ recension få en WD Black NVME 250GB m2 drive.

Kollade in det där med Shout Outs men underligt nog går det inte att hitta en e-tailer/retailer när man väljer Sweden :/ Kanske missade något?

Skrivet av Mordekai:

Snälla Sweclockers, Blender och Cinebench är inte generella applikationer. Lastbalansering av trådar är mycket svårt men betydligt lättare i en stor statisk last som rendering eller kompilering, dvs källdata är känt och ändras inte, arbetet kan då enkelt styckas upp i många delar och trådarna kan löpa fritt utan synkronisering eller låsning av minne. I princip alla andra fall när input skall behandlas kan bara en extremt liten del arbete styckas upp eftersom synkronisering måste ske innan ny input kan bearbetas.

Jag önskar att sweclockers gjorde en artikel om detta och jämförde både spel och annan programvara i en multitrådsanalys. I princip all komersiell frontendprogramvara är i huvudsak enkeltrådad, för "körningar" är ofta lastbalansering över flera trådar implementerat men det är också då en last som kan skickas iväg och köras på en annan dator/server eller i molnet.

Generellt är programvara uppdelat i en maintråd som hanterar io med användare och andra realtidsevent utanför programmet (som en server om man spelar online) och x antal worker threads. Varje gång data skall delas mellan trådar måste de vänta på varandra och synka sig, data som bearbetas i en tråd är låst och inte tillkomligt för en annan.

Vad vill du kalla allt som inte är spel då? För du störde dig på terminologin antar jag? Och jag heter inte Sweclockers.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lyckades boota in i Windows på 4,4GHz med 1,3 vcore, jag antar att VID värdet är felaktigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Laddade ner och testade ny men tyvärr står den bara och laddar på "gathering system component information" - verkar inte hända så mkt mer...

Ok,det är väl för gammalt för moderna datorer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

https://www.youtube.com/watch?v=EgOKi2Okn2g

I den här recensionen ser man att Ryzen och Navi ger bättre prestanda än med intel+navi eller Ryzen + Nvidia. Ser liknande resultat från andra recensioner som tittar på detta... i videon @ 6:55

Vad folk verkar skrivit tidigare är att det beror på att Navi och Vega flaskar CPUerna en aning, något 2080Ti inte gör vilket då bidrar med andra resultat.

Skrivet av Novdid:

Jag börjar vackla i mitt val. Jag hade fullt upp i söndags så jag missade tåget och la in en beställning på 3800X igår. Funderar på om jag ska satsa på 3900X eller ej. Behöver egentligen inte trådarna men det kliar lite i köpnerven då jag har 2x16 GB b-die, C7H och NH-D15 som väntar på en CPU här hemma. Blir en kraftfull burk minst sagt.

Samma här Folks 3900X verkar tuffa på rätt bra och någon skrev att han körde utan SMT vilket egentligen känns helt rätt! Inte fel att ha 12 kärnor tuffandes i 4,5-4,3 GHz. Dock är ju 1200kr extra en ordentlig slant för dessa kärnor men å andra sidan känns det hoppet mer värt än det mellan 3700X och 3800X.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad folk verkar skrivit tidigare är att det beror på att Navi och Vega flaskar CPUerna en aning, något 2080Ti inte gör vilket då bidrar med andra resultat.

Samma här Folks 3900X verkar tuffa på rätt bra och någon skrev att han körde utan SMT vilket egentligen känns helt rätt! Inte fel att ha 12 kärnor tuffandes i 4,5-4,3 GHz. Dock är ju 1200kr extra en ordentlig slant för dessa kärnor men å andra sidan känns det hoppet mer värt än det mellan 3700X och 3800X.

Håller helt klart med. Överväger starkt att avboka 3800x och beställa en 3700x istället. Men velar fortfarande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad vill du kalla allt som inte är spel då? För du störde dig på terminologin antar jag? Och jag heter inte Sweclockers.

Jag menar att Ryzen slår 9900K i några få utvalda applikationer som kan lastbalanseras enkelt. I generella applikationer är 9900K ett bättre val. Tvärtom är Ryzen ett bättre val i modernare spel med bättre flertrådning. Jag skrev Sweclockers för det är en allmän missuppfattning här som delvis beror på vilka tester man använder i recensioner vilket lett till att många i trådarna har någon allmänuppfattning att Intel är bäst i spel och AMD i allt annat. Vilket är oerhört missvisande. Om du sitter och retuscherar i Photoshop är en 9900K bättre, om du öppnar en 3d-cadmodell (vad du än gör i 3d-cad förutom rendering, vilket man kan få gjort i molnet för peanuts) är 9900K bättre, söker du efter en text i ett gigantiskt worddokument är 9900K bättre. I princip all mjukvara som har ett användargränssnitt spel undantaget använder bara en kärna i taget med små laster fördelade till bakgrundstrådar. Redigering av video likaså, det är bara när du är klar och skall transcode/rendera videon som Ryzen är bättre, men ingen gör det mitt i arbetspasset, det gör man när man går på lunch eller hem för dagen, eller ännu bättre, man har en renderingsserver för ändamålet. Många kärnor är grymt bra för serverapplikationer men fyller väldigt liten nytta för klient. Spel däremot är där vi kommer se Ryzen 3000 serien regera, de spel som har bra lastbalansering presterar rejält bättre på en 3700X och högre än på en 9900K.

Nu är ju iofs Ryzen nära 9900K även i singeltrådsprestanda och om allt vill sig väl kommer AMD kunna leverera de boostfrekvenser de marknadsfört och då finns det nog ytterst få scenarion där en 9900K är ett bättre val. Kommer de lyckas komma ut med en 3850X som kan boosta klockfrekvenser som en 9900K ja då har vi en riktigt intressant och rolig tid som datanördar framför oss, tills dess skiljer det väldigt lite och mycket lite talar för att företag som inte renderar på workstations skulle välja AMD. AMD är en underdog och måste gå om Intel rejält för att vinna marknadsandelar utanför entusiastskaran.

Permalänk
Medlem

Funtat lite på detta med hur ping mellan kärnor kommer se ut mellan de 12-16 kärniga processorerna, så här ser det ut på en standard Threadripper:

I mitt huvud borde worst case mellan chiplets inte vara lika illa som på Threadripper där latensen går kring 250ns, om det skulle ligga närmare 150ns eller tom. kring 125ns skulle detta vara ett mycket gott tecken för Rome och Nästa threadripper då latenser kommer vara närmare Intel's många kärniga processorer (som i bilden ovan).

Kanske finns en chans att någon med en R9 processor skulle kunna testa detta? Det största problemet med att mäta själv är att det enda "färdiga" verktyget som jag kunde hitta kräver linux och kompilering, så potentiella testare är ju något mindre än om det hade varit en enkel exe att ladda ner.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Henkezd:

https://i.imgur.com/4WmzWtq.jpg

Ursäkta, men det enda jag kunde koncentrera mig på i din bild var batteriet med IKEA på 😂 det var lite otippat. Tur inte moderkortet kom enligt IKEA`s bygg-det-själv-princip😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Hmm. Undrar om det är en bra ide att köpa en 3200G i väntan på 3950X? Ska ju bara surfa i sommar.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Haha, ja vi får väl se hur länge jag har den men min 1800 har räckt fint sen 2017 och kommer få tjänstgöra i servern/htpc'n, får se hur 3900an rullar i mitt x370, går det prima så blir de ett billigt b450 till servern eller så lär jag bita i det sura och skaffa en ny planka till gamingburken... Får hoppas ASRock tar sitt förnuft till fånga och fixar ut ny UEFI med uppdaterad AGESA snabbare än de gjort tidigare, hårdvaran är skitbra på bordet nämligen så det vore surt att inte köra vidare på det.

Min order ligger som preliminär lev 31/7

Jag kände att den lilla frekvens boost en 3800x skulle kunna ge är för lite i % för att det ska väga upp merkostnad mot 3700x och en 3900x kostar bara en smula till med 50% extra kärnor & trådar över 3800x, plus det lilla att 3800x har halva bandbredden til minnet vad gäller skrivning till det, generellt spelar detta ingen roll men i vissa fall är detta en rätt elak nackdel men det handlar om hyperspecifika fall som ingen normal användare springer på direkt. Enda nackdelen med 3900x är chiplet till chiplet latens men där det får effekt ligger den ändå såpass bra i prestanda att det inte spelar någon roll direkt.

https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=51783
notera skillnad mellan 3700x och 3900x

Borde inte denna extra latens synas i AIDA64 tro? Tänkte om nån testat 3800X mot 3900X i AIDA64.

Permalänk
Medlem

En youtuber kom upp i 5.2GHz med sin 3600x med LN2 inatt

https://www.youtube.com/watch?v=gnn4lga7RL4

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kollade in det där med Shout Outs men underligt nog går det inte att hitta en e-tailer/retailer när man väljer Sweden :/ Kanske missade något?

Jag var mest intresserad av vattenkylaren så har inte kollat så noga på det andra, men det har nämnts tidigare att bara webhallen står med i listan (som är med på denna deal med vattenkylare), fastän inet länkar till detta på sin sida.
Så möjligt att MSI inte uppdaterat sidan ordentligt, eller att skriva en recension inte kräver någon riktig sida, utan köper du den på inet så skriver du en recension där, skickar länken till msi och de kollar och man får presentkort till steam?.

Men man ska nog inte köpa moderkorten enbart för att få med det extra, utan för att man behöver ett moderkort och resternade är bara en bonus om man får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde in min 3600x i mitt B350, fungerade som det skulle.
Skulle prova att dra upp minnena till 3200mhz som jag haft tidigare på min R7 1700.
Jahapp, fläktarna startar inte ens, fick göra en reset på bios.

Provar igen, 3000mhz, nu fungerar inte ens reset på bios..
Får byta cpu igen

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag menar att Ryzen slår 9900K i några få utvalda applikationer som kan lastbalanseras enkelt. I generella applikationer är 9900K ett bättre val. Tvärtom är Ryzen ett bättre val i modernare spel med bättre flertrådning. Jag skrev Sweclockers för det är en allmän missuppfattning här som delvis beror på vilka tester man använder i recensioner vilket lett till att många i trådarna har någon allmänuppfattning att Intel är bäst i spel och AMD i allt annat. Vilket är oerhört missvisande. Om du sitter och retuscherar i Photoshop är en 9900K bättre, om du öppnar en 3d-cadmodell (vad du än gör i 3d-cad förutom rendering, vilket man kan få gjort i molnet för peanuts) är 9900K bättre, söker du efter en text i ett gigantiskt worddokument är 9900K bättre. I princip all mjukvara som har ett användargränssnitt spel undantaget använder bara en kärna i taget med små laster fördelade till bakgrundstrådar. Redigering av video likaså, det är bara när du är klar och skall transcode/rendera videon som Ryzen är bättre, men ingen gör det mitt i arbetspasset, det gör man när man går på lunch eller hem för dagen, eller ännu bättre, man har en renderingsserver för ändamålet. Många kärnor är grymt bra för serverapplikationer men fyller väldigt liten nytta för klient. Spel däremot är där vi kommer se Ryzen 3000 serien regera, de spel som har bra lastbalansering presterar rejält bättre på en 3700X och högre än på en 9900K.

Nu är ju iofs Ryzen nära 9900K även i singeltrådsprestanda och om allt vill sig väl kommer AMD kunna leverera de boostfrekvenser de marknadsfört och då finns det nog ytterst få scenarion där en 9900K är ett bättre val. Kommer de lyckas komma ut med en 3850X som kan boosta klockfrekvenser som en 9900K ja då har vi en riktigt intressant och rolig tid som datanördar framför oss, tills dess skiljer det väldigt lite och mycket lite talar för att företag som inte renderar på workstations skulle välja AMD. AMD är en underdog och måste gå om Intel rejält för att vinna marknadsandelar utanför entusiastskaran.

DxO har ett användargränssnitt och när jag arbetar med redigering och exportering till Photoshop så jobbar alla trådarna i min 2700X. Så ditt påstående om att alla program som har ett användargränssnitt endast kan använda en kärna i taget stämmer inte för fem öre.

Permalänk
Medlem

Vad får ni för temps på Aida 64 stress? Fick runt 73 grader med en dark rock 4 pro.. nästan så jag funderar på om den är mountad fel.. rätt en 3600 bör.väl inte ha dom tempsen? Fläkten snurrar iofs i knappt 1000rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Körde in min 3600x i mitt B350, fungerade som det skulle.
Skulle prova att dra upp minnena till 3200mhz som jag haft tidigare på min R7 1700.
Jahapp, fläktarna startar inte ens, fick göra en reset på bios.

Provar igen, 3000mhz, nu fungerar inte ens reset på bios..
Får byta cpu igen

Jag fruktar även det när jag ploppar i min 3900x i min bräda.
Reset ska väll alltid fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lyckades boota in i Windows på 4,4GHz med 1,3 vcore, jag antar att VID värdet är felaktigt.

https://i.imgur.com/l7GqYWx.jpg

Mvh

Grattis vilken kylare har du? Med en del trixande kanske du tillslut fixar 4.5ghz

Visa signatur