Permalänk
Medlem

Knåpade ihop ett snabbt diagram över hur en integrerad mosfet spottar ur sig värme vid olika belastningar, denna gäller vid 300KHz 1.2V, siffror är avrundade. Här ser man rätt tydligt hur mycket varmare en IR3553 (40A) går vid samma belastning som en IR3555 (60A) exempelvis. SiC634 och IR3556 är bägge 50A men IR är något mer effektiv under större delen av de högre belastningarna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Vilken ITX bräda hade ni rekommenderat för 3700x/3800x/3900x med OC möjligheter?
Om jag tolkar siffrorna rätt i sammanställningen borde Asus vara bästa valet?

Kommer dessa komponenter dra mer ström än mitt gamla Asus P8Z77-I DELUXE mITX + 3570?

Permalänk
Avstängd

när kommer dessa ut?

Permalänk
Medlem

Tack för händig guide nu när du har fläskat ut det en del.

Hade egen lista på gång på overclock.net ungefär samtidigt men inte gått in lika utförligt.

Lade till en länk hit därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Tack för händig guide nu när du har fläskat ut det en del.

Hade egen lista på gång på overclock.net ungefär samtidigt men inte gått in lika utförligt.

Lade till en länk hit därifrån.

Tackar, finns även ett par andra ställen med info och jag håller denna så uppdaterad det går med relevant info, varit lite stiltje ett tag & väntar på mer info om ASUS och ASRock borden, i breda drag är det mesta ifyllt gällande fasantal och dylikt men en del saknar ännu info om vilka transistorer som nyttjas och så vidare. vartefter vi får reda på mer detaljer kommer jag försöka fylla på med mer.

Länkade till overclock.net posten & den lista som finns på hardwareluxx också då de också länkat denna lista tydligen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd

en samlingstråd på reddit gällande amp och vrm för de flesta mkort som finns idag

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c7qj5e/am4_vcore_vrm_ra...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hittade denna sammanställning som verkar rätt trevlig:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Permalänk
Medlem

Ni har i princip samma vrm genomgång i min 3/400 serie Zen2 kompatibilitetstråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite info från anandtech om VRM.
https://www.anandtech.com/show/14161/the-amd-x570-motherboard...

Mest har de annan info om ASRock moderkorten mot den du haft. Lite spretande info annars dock också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Lite info från anandtech om VRM.
https://www.anandtech.com/show/14161/the-amd-x570-motherboard...

Mest har de annan info om ASRock moderkorten mot den du haft. Lite spretande info annars dock också.

Tack för tipset, ska fylla på med info.

Just asrock är/var inte bekräftat pga att ingen info funnits annat än rykten på de billiga borden, resten är bekräftat utom något enstaka bord, då finns det markerat med ?

Edit: Du får jättegärna påpeka ifall det är något som är galet som blivit bekräftat någonstans, vad jag vet ska det nu inte vara något fel i listan, anandtech listar heller inte riktigt antal faser faktiskt nyttjat på borden, dom skriver bara vad kontrollern har i antal faser som möjligt, det ser sdå ut iaf då de har fel på antalet faser på TUF från ASUS exempelvis (det är helt 100% bekräftat som 4 fas)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus kör med 3st per fas.. alltså "trippel-design" i samma still som deras "twin-design"

4-faser men "12st" kretsuppsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Asus kör med 3st per fas.. alltså "trippel-design" i samma still som deras "twin-design"

Beror ju på vilka modeller du tittar på. Strix ja, 4x3. Prime nej, där har du 4x2, likt Strix på Z390 osv.

Så Asus snålar fortfarande in på faser men ökar bara strömkapaciteten högre upp i produktfamiljen för att över huvud taget kunna klara procesorer med fler kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Precis, dock inte för alla bord, de som kör 35201 kontroller kör bara twin design då den kan köra upp till 7 riktiga faser för vcore, asp1106 är dock en ren 4 fas för vcore +3 Soc max

Ska också kolla av listan ikväll efter jobbet tänkte jag, ska snygga upp ASRock lite med nya info vi fått, ska också kolla ifall powerstage namnet på pro4 exempelvis så det inte är sm4336/4337 IAF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man kör en 3600x, behöver man tänka något speciellt på vad man ska köpa för moderkort? Har beställt ett MSI Gaming edge, men funderar på om jag ska byta eller behålla.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Om man kör en 3600x, behöver man tänka något speciellt på vad man ska köpa för moderkort? Har beställt ett MSI Gaming edge, men funderar på om jag ska byta eller behålla.

En 3600X borde vara lugn oavsett vilket moderkort du väljer. Sen är Msi Gaming Edge ett vettigt val, men du kan även välja ett enklare om det var vad du tänkte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

En 3600 kan du klämma in på vilket AM4 moderkort du vill, den funkar på allihopa. Se bara till att kortet i fråga har en uppdaterad uefi med rätt AGESA

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, ASRock borden som anandtech hävdar har UP1962SD är nog egentligen powerstage bestående av SM4336 & SM4337 kontrollerat av UP9505PQGW, exakt samma design kör man på B450 steel legend exempelvis. Just "UP1962SD" är annars en icke existerande produkt, UP1962S finns men refererar till en driver egentligen och det rimmar bättre med diskreta mosfets som 4336 & 4337 är och med tidigare info, jag kommer därför lägga in dessa igen för de bord som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har funderat på Asrock X570M Pro 4, ser helt ok ut om jag fattat rätt när jag läst tabellen. Bra jobbat med sammanställningen!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Hmm anandtech listar ASUS impact som 7 fas för vcore med 8 integrerade mosfets för vcore, hur fan då.... Undrar om någon hos anand har läst igenom den där listan själv... Det kan inte bli annat än twin 4 fas. Om nu inte ASUS smällt dit en enskild controller för vcore & en för SoC och kör 8 faser dedikerat till vcore.

Uppenbarligen är något skumt med infon för ITX ASUS borden, den har 8 fas kontroller (8+0, 7+1, 6+2) och bägge listas som att de har 10 integrerade mosfets, impact med 7 faser vcore?!? och Strix med 6 faser, till 8 mosfets vcore... Antingen saknas en extra kontroller eller så har någon fel någonstans och det är en 4fas

Nä anandtech lär nog kika en vända till

Edit:Undrar om det är så att bägge ITX borden från ASUS kör 8st TDA21472 totalt, varav Impact kör 7st för vcore & strix plankan kör 6st för vcore, resten till SoC. Det rimmar jävulskt mycket bättre. Speciellt om man betänker vad varje bord är tänkt till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En 3600 kan du klämma in på vilket AM4 moderkort du vill, den funkar på allihopa. Se bara till att kortet i fråga har en uppdaterad uefi med rätt AGESA

Om jag förstått det rätt är ett b350 och ett x570 lika snabbt för cpun.
Men har inte x570 lättare att köra minnena snabbt?
Har själv 3600mhz och "endast" fått upp dem i 3333mhz på mitt b350

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Om jag förstått det rätt är ett b350 och ett x570 lika snabbt för cpun.
Men har inte x570 lättare att köra minnena snabbt?
Har själv 3600mhz och "endast" fått upp dem i 3333mhz på mitt b350

Mellan 400 och 500 serien skiljer det inte så mycket i minnesfrekvens tak, 500 kommer nå högre det är rätt sannolikt men då pratar vi norr om 4400MT/s, 3600MT/s ska inte vara allt för svårt på ett 400 serien moderkort. För 300 serien däremot och billiga bord kan det vara lite knivigare att nå 3600, speciellt om UEFI inte innehåller saker som DRAM boot voltage, ProcODT eller VTT_DDR.

Generellt så tar tillverkare bort options i UEFI för de billigare borden och til & med en del mellanklass bord kan sakna en hel del. Dock bör även de billigare 300 serien moderkort nå 3200MT/s utan större problem, en del skräck exempel finns såklart där man kan få trubble att nå ens 3200 men rent generellt bör det vara lugnt.

Sen ska man inte glömma att nordbrygga och minneskontroller är integrerat i själva CPU'n så när den byts så byts också detta, med andra ord kommer R3000 med ett B350 sannolikt klara sig ännu lite bättre i minnesklockning kontra en Zen eller Zen+. Många av de tidigare klarade inte cpu i sig mer än 3333MT/s innan den slog i taket, sen kunde bordet i sig ändå klarat mer

Enda gången ni skulle ha direkt nytta av 3600MT/s är om man kör CL16 eller snabbare vid den frekvensen, annars kan 3200cl14 vara fullt dugligt, speciellt med en 3600/3700x, sitter man på en 3900x kan det dock vara troligt att extra bandbredd ger mer pga det höga antalet kärnor och faktumet att det bara är två minneskanaler.

Edit: Tänk bara på att UEFI och vilken AGESA den är baserad på kommer påverka saker som just minnesklockning enormt mycket, tidiga UEFI kommer med stor sannolikhet prestera sämre på denna front än mer mogna sådana, detta var sant för Zen och Zen+ och är högst troligt sant även denna gång med Zen2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Mellan 400 och 500 serien skiljer det inte så mycket i minnesfrekvens tak, 500 kommer nå högre det är rätt sannolikt men då pratar vi norr om 4400MT/s, 3600MT/s ska inte vara allt för svårt på ett 400 serien moderkort. För 300 serien däremot och billiga bord kan det vara lite knivigare att nå 3600, speciellt om UEFI inte innehåller saker som DRAM boot voltage, ProcODT eller VTT_DDR.

Generellt så tar tillverkare bort options i UEFI för de billigare borden och til & med en del mellanklass bord kan sakna en hel del. Dock bör även de billigare 300 serien moderkort nå 3200MT/s utan större problem, en del skräck exempel finns såklart där man kan få trubble att nå ens 3200 men rent generellt bör det vara lugnt.

Sen ska man inte glömma att nordbrygga och minneskontroller är integrerat i själva CPU'n så när den byts så byts också detta, med andra ord kommer R3000 med ett B350 sannolikt klara sig ännu lite bättre i minnesklockning kontra en Zen eller Zen+. Många av de tidigare klarade inte cpu i sig mer än 3333MT/s innan den slog i taket, sen kunde bordet i sig ändå klarat mer

Enda gången ni skulle ha direkt nytta av 3600MT/s är om man kör CL16 eller snabbare vid den frekvensen, annars kan 3200cl14 vara fullt dugligt, speciellt med en 3600/3700x, sitter man på en 3900x kan det dock vara troligt att extra bandbredd ger mer pga det höga antalet kärnor och faktumet att det bara är två minneskanaler.

Edit: Tänk bara på att UEFI och vilken AGESA den är baserad på kommer påverka saker som just minnesklockning enormt mycket, tidiga UEFI kommer med stor sannolikhet prestera sämre på denna front än mer mogna sådana, detta var sant för Zen och Zen+ och är högst troligt sant även denna gång med Zen2

Tack för utförliga svar, är inte lätt att hänga med allt när intresserat minskat med åldern för min del

Dock vägrar mitt moderkort boota med min 3600x nu, bytade ut till min 1700 igen och det fungerade, återställde allt, byte cpu, nu stör den bara och slår av och på, så något som spökar.
Men tänkte byta moderkort iaf då jag vill ha 2st m.2, är det då bättre att satsa på ett 570 eller ett 470? Tänkte köpa nytt.

Köra dessa minnena Ripjaws 3600mhz

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tack för utförliga svar, är inte lätt att hänga med allt när intresserat minskat med åldern för min del

Dock vägrar mitt moderkort boota med min 3600x nu, bytade ut till min 1700 igen och det fungerade, återställde allt, byte cpu, nu stör den bara och slår av och på, så något som spökar.
Men tänkte byta moderkort iaf då jag vill ha 2st m.2, är det då bättre att satsa på ett 570 eller ett 470? Tänkte köpa nytt.

Köra dessa minnena Ripjaws 3600mhz

Du blockade ingen pinne på en av processorerna eller har någon kortis mellan moderkort och chassie eller kylare som är felmonterad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ett fel i videon, buildzoid hävdar att Strix-E har samma vrm som de billigare TUF/Prime och Strix-F, detta stämmer icke och det är bekräftat genom ett flertal ställen. Strix-E kör samma VRM som Crosshair VIII men med 2 färre IR3555 och 6+2 fas istället för 7+1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du blockade ingen pinne på en av processorerna eller har någon kortis mellan moderkort och chassie eller kylare som är felmonterad?

Tror inte det, först bootade alltingmed 3600x, jag höjde minnena till 3200mhz utan att höja volten från 1.2, datorn vill inte starta.
Gjorde CMOS, startade om, höjde volten till 1.35 på minnena, samma sak igen.
Försökte återställa CMOS, inget hände, datorn bara går av och på.
Byte CPU, startade datorn alla fungerade, byte CPU till 3600x, bara av och på.

Så antingen har inte CMOS återställts när jag bytade till 1700 och minnena ligger på 3200mhz
Eller så har min CPU tackat för sig och jag får gråta lite ikväll.

Så får dra in mitt 570x imorgon och köra på det.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tror inte det, först bootade alltingmed 3600x, jag höjde minnena till 3200mhz utan att höja volten från 1.2, datorn vill inte starta.
Gjorde CMOS, startade om, höjde volten till 1.35 på minnena, samma sak igen.
Försökte återställa CMOS, inget hände, datorn bara går av och på.
Byte CPU, startade datorn alla fungerade, byte CPU till 3600x, bara av och på.

Så antingen har inte CMOS återställts när jag bytade till 1700 och minnena ligger på 3200mhz
Eller så har min CPU tackat för sig och jag får gråta lite ikväll.

Så får dra in mitt 570x imorgon och köra på det.

Tycker det låter mer som bios issue/ felande parametrar, något kan såklart ha gått snett, provade du att göra en "set defaults" inifrån uefi med 1700 & sen monterat 3600an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saxar in Robert Hallocks svar här också angående spänningar man kan se på en Zen2 cpu i stock läge, många verkar missa detta så jag lägger in det lite här & var i mina trådar.

Skrivet av Robert Hallock, Senior Technical Marketing Manager at AMD:

The final word on idle voltages for 3rd Gen ryzen
Hi, everyone. I've spoken to many of you publicly or privately over the past 48H to better understand why you are seeing idle voltages the community considers to be high. Some of the back-and-forth was covered in this thread, but I wanted to submit my own post to bring more visibility to this topic. We have a final answer for you.

Understanding What's Going On

We have determined that many popular monitoring tools are quite aggressive in how they monitor the behavior of a core. Some of them wake every core in the system for 20ms, and do this as often as every 200ms. From the perspective of the processor firmware, this is interpreted as a workload that's asking for sustained performance from the core(s). The firmware is designed to respond to such a pattern by boosting: higher clocks, higher voltages.

The Effect of This Pattern

So, if you're sitting there staring at your monitoring tool, the tool is constantly instructing all the cores to wake up and boost. This will keep the clockspeeds high, and the corresponding voltages will be elevated to support that boost. This is a classic case of observer effect: you're expecting the tool to give valid data, but it's actually producing invalid data by virtue of how it's measuring.

What about Ryzen Balanced vs. Windows Balanced Plan?

By now, you may know that 3rd Gen Ryzen heralds the return of the Ryzen Balanced power plan (only for 3rd Gen CPUs; everyone else can use the regular ol' Windows plan). This plan specifically enables the 1ms clock selection we've been promoting as a result of CPPC2. This allows the CPU to respond more quickly to workloads, especially bursty workloads, which improves performance for you. In contrast, the default "Balanced" plan that comes with Windows is configured to a 15ms clock selection interval.

Some have noticed that switching to the Windows Balanced plan, instead of the Ryzen Balanced Plan, causes idle voltages to settle. This is because the default Balanced Plan, with 15ms intervals, comparatively instructs the processor to ignore 14 of 15 clock requests relative to the AMD plan.

So, if the monitoring tool is sitting there hammering the cores with boost requests, the default plan is just going to discard most of them. The core frequency and clock will settle to true idle values now and then. But if you run our performance-enhancing plan, the CPU is going to act on every single boost request interpreted from the monitoring tool. Voltages and clock, therefore, will go up. Observer effect in action!

Okay, Rob. Shhhhh. Just Tell Me How I See Voltages? I Just Wanna Check!

CPU-Z does an excellent job of showing you the current/true idle core voltage without observer effect. In my example image, I've configured a Ryzen 9 3900X with all the same things we would advise the public to use: Windows 10 May 2019 Update, the latest BIOS for the Crosshair VIII, and chipset driver 1.07.07 (incl. the AMD power plan). Yes, we're monitoring the behavior of the core, but we can see that idle voltage looks great. The tool is not compelling the firmware to boost when it's not needed.

Is There Anything Else I Need To Know?

Yes, actually. The Ryzen CPU depends heavily on a low-power state called cc6 sleep. In this sleep state, core clockspeeds and voltages are basically nil as the core is sleeping and gated. It is not possible to report out the state of the core in this sleep state without waking the core, probing the status, and killing the power savings of cc6. Therefore, MOST tools can only show you the last clock and voltage of the core before the core went to cc6. So if you were at full 4.5GHz+ boost @ 1.48V, then the core went to sleep, many tools might show the core(s) stuck at that value. The tool just doesn't know any better.

However, the latest version of AMD Ryzen Master can uniquely show you clocks and voltages in a cc6 state. No other tool can do it. Neat piece of info for the people looking to understand how their core behaves!

tl;dr: Observer effect bad. You can't always trust your tools. CPU-Z gives you the right idle voltage. We'll look at the rest. Thank you everyone for your reports and insight, which helped us get to the bottom of this once and for all.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tycker det låter mer som bios issue/ felande parametrar, något kan såklart ha gått snett, provade du att göra en "set defaults" inifrån uefi med 1700 & sen monterat 3600an?

Nee, jag var lite slarvig med det
Tänkte jag får prova att boota med 1700 igen, kolla igenom bios och sedan 3600x igen.

Dock som sagt fundersam om jag inte bara borde uppgradera till ett 570x.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

OK, ASRock borden som anandtech hävdar har UP1962SD är nog egentligen powerstage bestående av SM4336 & SM4337 kontrollerat av UP9505PQGW, exakt samma design kör man på B450 steel legend exempelvis. Just "UP1962SD" är annars en icke existerande produkt, UP1962S finns men refererar till en driver egentligen och det rimmar bättre med diskreta mosfets som 4336 & 4337 är och med tidigare info, jag kommer därför lägga in dessa igen för de bord som gäller.

Man ser ju på bilderna på dessa moderkort där de inte har kylning att de kör något med 2x2 VRM lösning per choke., 2st low & 2st high-side mosfet. Dock var det är för några kretsar har ju bara spekulerats i ännu. Ingen har haft bra bilder på dem ännu men det är på designen inte lika de från OnSemi eller Niko kretsar av vad jag sett.

Så kan mycket väl vara som du säger SM4336 & SM4337 med "drivers" av märke "UP1962S"

men de hade doublers också? "UP1961SQ" ??

Drivers och duoublers ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

https://youtu.be/bqHd_tFqvj0

Finns ett fel i videon, buildzoid hävdar att Strix-E har samma vrm som de billigare TUF/Prime och Strix-F, detta stämmer icke och det är bekräftat genom ett flertal ställen. Strix-E kör samma VRM som Crosshair VIII men med 2 färre IR3555 och 6+2 fas istället för 7+1.

Tack för videon.
Köpte ett TUF Istället för mitt MSI kort, såg att det vara 2690kr på inet (wifi modellen)

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew