Genomgång av anslutningar för lagring – från SATA till PCI Express och M.2

Permalänk
Melding Plague

Genomgång av anslutningar för lagring – från SATA till PCI Express och M.2

Vad som skiljer en anslutning mot ett gränssnitt är inte självklart, men viktigt att veta vid köp av en SSD. I denna guide går vi igenom skillnaderna och vad du ska tänka på vid köp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikel men under ''Hur vet jag vad som är rätt för mig?''
Hade det varit bra om ni drar exempel på användnings områden för en snabb SSD. Då majoriteten inte får någon skillnad i prestanda alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag och väntar på en seriös satsning på multi socket kort för M.2 (kanske framför allt på NAS sidan) samt kanske även teknik som tillåter så kallade Y sladdar - fast då snarare 4-1 eller 8-1 sladdar - för Sata, liknande det man har för det väsentligt dyrare SAS. För än så länge kan man inte splitta SATA kanaler på fler diskar, samtidigt som SSD, NVME och varianter bara sjunker i pris och ökar i lagringskapacitet.

Typ en bottenplatta som medger en NAS med 10 M.2 SSD diskar som inte är större än en stor pocketbok, ja tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen u.2 kommer bli mer vanligt helst typ 8 a på ett moderkort (går ju även att använda sata typ 4a st per u.2 kontakt ) Så använder i dagsläget inte sata själv . bara u.2 & m.2 och pci-e

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Homdax: Vore kul med det ja. själv blev jag lite sugen på denna
Silverstone cs280 med 8 st 2,5 sata på backplane funderar på att inhandla denna för ett nas bygge.
https://www.servethehome.com/silverstone-cs280-review-8-bay-a...

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte bara slopa SATA och M.2 för att istället köra på USB-C?

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång dagen efter jag hade roligt åt att min Samsung 950Pro fick laptopen att klocka ner sig

Överförde 3-4 10Gb+ filer från en 860Evo Kollade tempsen blev ju lite nervös när den steg över 70C på 950n och CPUn ramlade ner till 800mhz. Så luftflöde och lite värmebortföring kan vara nyttigt på lite äldre enheter...

När det kommer till anslutningar är ju M.2 nästan självklart för laptops (oavsett om det "bara" är SATA eller NVMe) och bra för desktop, men skulle vara trevligt med en ersättare till SATA kontakten när man vill få in flera enheter men vill ha högre hastighet och andra fördelarna med NVMe ...

Permalänk
Medlem

Vill faktiskt påpeka ett fel i artikeln. Det går utmärkt att omvandla från U.2 till M.2 och M.2 till U.2. Allt är PCI-E.

https://www.startech.com/se/HDD/Adaptrar/m2-u2-adapter-nvme~U...
Ett ex på där du gör en M.2 SSD till en U.2 kontakt.

Du kan ta ett PCI-E slot instickskort till M.2, med en adapter till U.2 (som visas i artikeln), med kabel ut till en adapter till från U.2 till PCI-E slot.

Fördelen U.2 kommer ha i framtiden är prestanda.
PCI-E 4.0 och 5.0 kommer inte kunna köra fullt ut på M.2 pga begränsningar i fysisk plats (för NAND paket), som begränsar bandbredd och för en kontroller som redan termiskt throttlar på PCI-E 3.0.

Behöver gemene man denna prestanda? Nej... troligen inte. Men vill du ha det, är U.2s möjlighet till fullskalig 2,5" storlek och kylning mot chassit värt sååå mycket mer. Och det är som visat, inte så svårt att göra dina M.2 till U.2 eller U.2 till M.2 med minimal elektronik (det är typ bara banorna).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

Vill faktiskt påpeka ett fel i artikeln. Det går utmärkt att omvandla från U.2 till M.2 och M.2 till U.2. Allt är PCI-E.

https://www.startech.com/se/HDD/Adaptrar/m2-u2-adapter-nvme~U...
Ett ex på där du gör en M.2 SSD till en U.2 kontakt.

Du kan ta ett PCI-E slot instickskort till M.2, med en adapter till U.2 (som visas i artikeln), med kabel ut till en adapter till från U.2 till PCI-E slot.

Fördelen U.2 kommer ha i framtiden är prestanda.
PCI-E 4.0 och 5.0 kommer inte kunna köra fullt ut på M.2 pga begränsningar i fysisk plats (för NAND paket), som begränsar bandbredd och för en kontroller som redan termiskt throttlar på PCI-E 3.0.

Behöver gemene man denna prestanda? Nej... troligen inte. Men vill du ha det, är U.2s möjlighet till fullskalig 2,5" storlek och kylning mot chassit värt sååå mycket mer. Och det är som visat, inte så svårt att göra dina M.2 till U.2 eller U.2 till M.2 med minimal elektronik (det är typ bara banorna).

Tjena! Vi visste faktiskt inte att adaptrar "åt andra hållet" fanns tillgängliga, så ändrar det i artikeln. Tack för påpekandet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll". Ja, ni är bäst på det ni gör men börja inte sväva iväg nu grabbar...Va Peter Forsberg, bli inte Zlatan om ni förstår vad jag menar.

Den här artikeln kom väldigt lägligt. Stort tack för det. Uppgradering av cpu väntar runt hörnet. Då är tanken att införskaffa en ny disk för windows. Finns det några fördelar med en M 2 över en "vanlig" SSD? I artikeln nämns överhettning tex, har fem fläktar så ganska bra luftflöde i chassit, kanske inte hjälper ändå. Vad vet en amatör som jag.

Kikat på denna video https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM
Skillnaden mellan en vanlig SSD och M 2 verkar minimal. Vi pratar några tiondelar och nån sekund här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Behöver gemene man denna prestanda?

Blir detta en ny "640 KB borde vara nog för alla"?

Det intressanta är kanske inte höga överföringshastigheter främst utan låg latens, och där har det ju skett en enorm utveckling på senare år. Intels Optane 905P har t.ex. fortfarande en bråkdel av accesstiden jämfört de allra senaste PCIe 4.0-anslutna SSD-enheterna, så det finns uppenbarligen en hel del utveckling kvar för konsumentenheter innan man är ikapp det snabbaste som finns idag.

Och jo, det märks tydlig skillnad i användarupplevelsen när ditt sekundärminne läst klart på en hundradel av tiden, sen är det väl frågan om det är värt merkostnaden jämfört med att bara köpa en mycket större SSD.

Permalänk

Jag kanske missade det i artikeln(?), men hur/vad är QLC? Ser att Intels 660 har detta, är billigare och "endast" en hastighet på runt 1800gb/s t.ex. Dessa diskar är alltså m.2 & NVME men har en begränsad hastighet pga minneskretsen typ? Har jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsonglife:

Jag kanske missade det i artikeln(?), men hur/vad är QLC? Ser att Intels 660 har detta, är billigare och "endast" en hastighet på runt 1800gb/s t.ex. Dessa diskar är alltså m.2 & NVME men har en begränsad hastighet pga minneskretsen typ? Har jag förstått rätt?

QLC är "quad-level cells" (jämför SLC, MLC, TLC), dvs själva NAND-kretsen har minnesceller som kan hålla fyra bitar per cell. Varje sådant steg mot fler bitar per cell har lett till högre kapacitet till lägre pris, men med sämre hållbarhet (tål mindre skrivning).

Det beskriver alltså en aspekt av minneskretsarnas konstruktion, inte något om vad enheten har för gränssnitt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Blir detta en ny "640 KB borde vara nog för alla"?

Det intressanta är kanske inte höga överföringshastigheter främst utan låg latens, och där har det ju skett en enorm utveckling på senare år. Intels Optane 905P har t.ex. fortfarande en bråkdel av accesstiden jämfört de allra senaste PCIe 4.0-anslutna SSD-enheterna, så det finns uppenbarligen en hel del utveckling kvar för konsumentenheter innan man är ikapp det snabbaste som finns idag.

Och jo, det märks tydlig skillnad i användarupplevelsen när ditt sekundärminne läst klart på en hundradel av tiden, sen är det väl frågan om det är värt merkostnaden jämfört med att bara köpa en mycket större SSD.

Det känns lite som det blivit så. Men alla behöver ju inte max prestanda heller.

Minns tiden när man argumenterade för/emot 800 vs 666Mhz DDR2 på Core2Duo tiden. De flesta satte ju bara in sitt 800Mhz RAM och var nöjda. De som visste vad de gjorde satte ju antingen 1:1 med FSB och sänkte timeings, eller klockade upp Core2Duo CPUn med 800Mhz+ frekvens och Minnet blev flaskhalsen. Mina Kingston Value pallade 880Mhz

Samma diskussion hade jag med SSD vs HDD med många runt 2010. Varför lägga 1000-tals kronor på en 120GB SSD när man kan få X antal GB/TB HDD. Jo, för även om du köpte 10 HDDs, spöade den lilla SSDn skiten ur alla HDDs i prestandan i systemet. Jag hade som sagt SSD innan jag ens hade Win 7... och tog mig ett tag innan jag förstod varför folk tyckte det var segt att bara starta datorn vs XP. Deras HDD...

Morsans maskin byggde vi med beg RAM, prisvärt moderkort med solida caps (pga Caps sjukan), vettig Core2Duo (tror det var beg E6600) som jag klocka upp lite, och satte 1:1 med RAM, och en prisvärd 60GB SSD. Detta var 2010... och den höll 4+ år (PSUn gick till slut, köpte ny, GPUn blev uppgraderad också). Och fortfarande 2014 så var den enligt alla väninnor/släkt osv snabbaste datorn de suttit vid. Hon själv gnällde konstant på arbetsdatorn... och längtade hem till sin.

Så rätt uppgradering och balans gör så otroligt mycket för upplevelsen. Och så länge den känns snabb, finns inte poängen att slänga pengar på det.

När det gäller SSD så har jag dock fortfarande rådet att ta hellre större än snabbaste. Inte för jag inte tror folk inte märker skillnaden, utan för att storleken på disken ger bättre chans för framtidssäkrad disk, dvs mer för pengarna över tid.

Titta på alla 30-60GB SSD idag... de är svåra att hitta användning för. Men en 240GB du köpte 2010 för dyra pengar kan än idag sitta som systemdisk och är mångfaldigt snabbare än alla HDDs. Så jag tror det handlar om din budget.

Satsar du på dyr GPU/CPU osv, så självklart bör du idag titta på modern PCI-E baserad SSD för iaf systemet. Men samtidigt kommer en 250GB M.2 snabbt bli gammal, då antal portar är begränsat så blir det lite som köpa 4x2GB RAM vs 2x4GB RAM.

Men har du råd, så borde 500-1000GB PCI-E disk inte vara så svår investering. Sen kan mer prisvärda SSDer lätt sitta på SATA portarna, där latens inte är så kritiskt, och det är mer "HDD-ersättaren".

Och har du tajt med pengar, räcker en 500GB SATA SSD väldigt långt idag. Inget som säger att du inte kan köpa till en snabbare disk sen. Då är det dumt att köpa en 250GB M.2 imho, då du tvingar dig själv att snart köpa en disk till när du läger in några spel. Skillnaden mellan en HDD och M.2 disken blir så extrem att du får obalans.

Sen HDD idag på <4TB för något annat än backup, är inte lönt. Dessa 250GB SSD + 1TB HDD är bara snål-dumt idag.

Permalänk

Bra artikel!
Vore intressant om ni kunde utöka den med Intel Optane, har inte riktigt greppat om det är nåt att ha?